![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die kerel is evenmin een haar beter en dit onafgezien van het feit of de Amerikanen hem vroeger hebben ondersteunt. Het is niet omdat iemand nu onrechtvaardig wordt behandeld dat we diezelfde persoon zijn eigen onrechtvaardigheden uit het heden en verleden uit het oog mogen verliezen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Zag daarnet die uitzending van Panorama. Echt walgelijk. Volgens Panorama hielden de V.S. Saddam Hoessein bewust aan de macht in Irak (Ze schoten de Shi'iten niet te hulp toen die in opstand kwamen) om zo wapens te kunnen verkopen aan Iraks buurlanden. En dan is er nog het embargo. De Iraakse bevolking werd volledig afhankelijk van Saddam. Zij die genoeg eten en een mooi huis kregen zijn hun president natuurlijk trouw en willen hun privéleges uiteraard niet kwijt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik hoor hier van onze Amerikanofielen altijd maar het argument dat de Amerikanen brutale tirannen en bezetters alom een lesje willen leren om er democratie voor in de plaats te brengen...wel eigenaardig dat 1000den Irakezen vanuit het buitenland naar Irak terugkeren om de Amerikaanse bezetters te bevechten en ze buiten te smijten. Een ramp voor de Iraakse bevolking, want als dat wat dreigt te lukken zullen de o zo democratische Yankees zeer zeker atoomwapens inzetten tegen Irak. De geüniformeerde terroristen in het Pentagon zitten dat nu al voor te bereiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De enigen die zich met genocide en totale oorlogen bezighielden waren de Amerikanen, de afstammelingen van de sociale onderlaag van Europa. De doos van Pandora werd geopend in 1917 toen de VS zich kwamen moeien in Europa. Door deze bemoeienis hebben ze de 2de WO uitgelokt. Nee geef mij maar het oude continent. We hadden de Amerikanen beter op Indianen,elkaar en bisons laten schieten ipv ze naar hier te halen. Dat was een fatale vergissing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben niet de enige die daar zo over denkt hoor. Churchill zei tijdens de opkomst van het Nazisme:"America should have minded its own businnes in 1917. Without them we would have reached an honourable agreeement with Germany in the fall of 1917" . Dat wist u niet hé? Haat?! Ik haat niemand, en zeker geen Amerikanen die met al hun wapens in Amerika blijven...Dat ze in Irak Amerikanen haten kan ik mij daarentegen heel goed voorstellen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Licenciaat geschiedenis en toch beweren dat de Amerikanen WO2 veroorzaakt hebben door hun interventie in WO1? Terwijl het overduidelijk is dat de Fransen hun revanchistische neigingen eens goed botgevierd hebben in Versailles, en daarbij de plannen van Woodrow Wilson vakkundig negeerden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk had u hem liever verloren, dus is het de schuld van uw ally van toen, hij had uw vraag maar moeten negeren. Ik denk niet dat ge licenciaat geschiedenis moet zijn om daarover uw gedacht te hebben.... Zit ik ernaast? Verlicht mij dan ![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Burger
|
![]() Wat me in vele discussies over het gedrag van Amerika stoort, is het feit dat ze (totaal onterecht) als de "bevrijder" van heel de wereld, en van Europa in het bijzonder worden voorgesteld.
Dit staat wel erg ver van de waarheid, nl dat Amerika zich steeds afzijdig heeft gehouden tot ze écht niet anders meer konden: in 1917 met de aanval op het passagiersschip (Lucitania) ,en voor Amerika begon WOII pas met de Japanse aanval op Pearl Harbor! Voordien was het standpunt: laat ze maar doen, wij verkopen wapens aan beide zijden , en worden zo slapend rijk! De meeste doden werden niet betreurd door de "heldhaftige Amerikanen" maar door de verguisde Russen...remember Stalingrad? De atoombom werd ook niet gegooid om de "oorlog te beëindigen" maar eenvoudigweg omdat ze de Russen voor wilden zijn, en voor het oog van de wereld als de "winnaar" zouden gezien worden, dit ten koste van honderdduizenden mensenlevens...The American Way Of Life is één grote leugen, propaganda oorsprokelijk gericht tegen het Oostblok , nu vooral als oogkleppen voor het eigen volk.. Tot slot nog dit: Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat in een zogenaamde democratie een president aan de macht komt die minder stemmen behaalde dan zijn tegenkandidaat....een oorlog ontketent tégen de wil van "zijn" volk in, tegen de NAVO in ? In Amerika staat geld gelijk aan macht, en dat systeem willen ze overal uitdragen, maar neem dit gerust van mij aan: de dag waarop andere landen méér succes behalen op economisch vlak, en Amerika niet langer dé economische wereldmacht zal zijn (denk aan China dat sneller groeit dan enig ander land) zal de dag zijn dat Amerika dat land als "de dreiging" gaat ervaren...achter de Amerikaanse bravoure zit nl een diepgewortelde angst...niet moeilijk als je beseft dat ze voor het handhaven van hun Way Of Life afhankelijk zijn van de Afrikaanse grondstoffen die schaamteloos geplunderd worden door hun multinationals, en olie die ze in het Midden - Oosten moeten inkopen (ondanks hun blabla heeft Amerika zelf lang niet zo'n grote voorraad als men wil doen geloven). Moet de hele wereld zich maar gaan beschouwen als wingewest van de US? Doet u gerust als u daar zin in heeft, ik doe daar liever niet aan mee. Als dat betekend géén Coca Cola, Marlboro, Mac-Donalds, Monsanto enz: SO BE IT! En al dat gezever over de jobs die verloren zouden gaan: moest GM en Ford uit België (Europa?) vertrekken zal een concurrerend bedrijf snel genoeg de leemte vullen...dit is een drogreden om de mensen bang te maken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
U bedoelt waarschijnlijk de VN ipv de NATO. In geval van Internationaal recht is uw argument, dat reeds meerdere malen ter sprake is gebracht op dit forum, trouwens nogal dubieus. Was resolutie 1441 genoeg voor oorlog of niet? Lees de threads een door en vorm dan uw mening, ze zal waarschijnlijk genuanceerder zijn. Citaat:
Citaat:
Bye bye.
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In WO I stonden er geen ideologieën of religies tegen over elkaar. In feite was het een klassiek 19de eeuws dinastiek en nationalistisch conflict maar dan uitgevochten op industriële schaal. We kunnen natuurlijk niet hineininterpretieren maar de totale Duitse nederlaag(met Amerikaanse hulp, zonder dat hadden de Engelsen en Fransen dat zeker niet voor elkaar gekregen-Rusland was uitgeschakeld in 1917) voedde het ressentiment dat voedingsbodem werd voor het Nazisme. Vergelijk het met de Israel-Palestina situatie van nu: militair stellen de Arabieren niets meer voor, maar juist dat frustreert hen zodanig dat de situatie nog niet in zicht is van een oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() punt 1: zo vat jij het samen...ik vind mijn versie beter! �*k vat jouw antwoord bv samen als : ik heb geen redelijk antwoord op wat je beweert, want het is waar....maar ik heb toch één puntje gevonden waarmee het kan lijken alsof ik hier een punt scoor! punt 2: hierin volg ik u gedeeltelijk...ieder land zijn systeem...maar waarom dan eigenlijk nog steeds embargo tegen Cuba? Omdat hun bestuursvorm jullie niet zint...maar goed IK accepteer het Amerikaanse systeem...doen jullie eindelijk eens hetzelfde! punt 3: inderdaad, dat bedoelde ik...excuus! en nee, mijn mening is nu niet genuanceerder...het is mijn mening dat de tijd waarin sprake zou moeten zijn van wapengeweld nog lang niet aangebroken was. De inspecteurs vonden nl niks. Volgens mij is het net dat wat de doorslag heeft gegeven om de campagne te beginnen: hoe langer er niks werd gevonden , hoe meer gezichtsverlies voor amerika. (van de meer dan 200 zogenaamde Hot Tips van de inlichtingendiensten is er na controle niet 1 authentiek gebleken...betere naam zou misschien zijn : Verkeerde Inlichtingendiensten ![]() punt 4: Ik heb duidelijk gezegd: als dat betekend....daar heb je weer vlotjes overgelezen hé! De eerste stap zou dialoog zijn, de uiterste maatregel embargo...OOOh , ben IK nu ineens extremistisch? Ik heb nergens op dit forum opgeroepen zelfmoordaanslagen te plegen op Amerikaanse doelwitten of zo hé...mijn punt is: als de taal van het geld de enige taal is die de USA begrijpt, wordt het tijd dat Europa zich beter leert uitdrukken! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nl, dat een natie of land VRIJ is om eender welk systeem te hanteren. Is dat land een dictatuur, so be it. Wanneer dat land écht geïsoleerd wordt door de rest van de wereld, zullen hun leiders niet lang standhouden. Het verleden heeft trouwens al meermaals bewezen dat "opgelegde" democratie niet werkt. De bevolking van het land zelf moet ervoor kiezen. Zoals gezegd. WIJ respecteren het Amerikaanse systeem, ondanks het een ander is dan het onze. Laten de VS dus ook de andere systemen elders in de wereld respecteren. Er moet dan uiteraard een soort "wereldleger" zijn, dat ervoor zorgt dat bepaalde "systemen" zich binnen hun eigen grenzen houden. En uiteraard staat het ieder land vrij met bepaalde andere landen geen zaken te willen doen. Ik weet het, soms ben ik te veel idealist, maar ik denk dat we het wel voor elkaar krijgen in de wereld. Maar er moet moet meer gepraat worden. Vooral tussen Europa en de VS. De laatste tijd wordt er aan beide zijden veel te veel gefocusd op de zwaktes. Terwijl we beiden nog zoveel van elkaar kunnen leren. Er zijn honderden kleine dingetjes die in de VS veel beter en logischer zijn geregeld dan hier. En daar tegenover zijn er dan weer dingen die de VS beter zouden aanpakken op z'n Europees. Maar feit is dat de modale burger weinig of niets afweet van de "andere zijde". Een soort "mix" waarin beide sterke punten worden gecombineerd, dat lijkt me een goede uitgangspositie om van daaruit verder te bouwen naar een globaal model. Al decennia lang spinnen bepaalde Moslimstaten garen bij de verdeeldheid tussen Europa en de VS. Zoiets zou onmogelijk zijn mochten de VS en Europa échte bondgenoten zijn. Ik geloof oprecht dat als Europa en de VS bereid zijn een aantal "principes" opzij te schuiven en besluiten de handen in elkaar te slaan we er iets moois kunnen van maken. Want wat is de beste manier om de rest van de wereld te overtuigen dat je systeem goed is? Zorgen dat de burgers het goed hebben én een "vriendelijk" buitenlands beleid voeren. Het is onbegrijpelijk hoeveel belastingsgeld vandaag door beide naties wordt verprutst aan investeringen die niet nodig zouden zijn indien we een gezamelijk standpunt hadden. Met dat geld alleen al zouden we een "paradijs" kunnen creëren voor ALLE 600.000.000 die er wonen in beide naties. Moslims en communisten overal ter wereld zouden dan verbazend staan toekijken en zeggen, " ah zo, DAT is wat zij altijd al bedoelden met het "Westers model". En ze zullen dan uitzichzelf er wel achter komen dat het waard is te streven naar zulk een model. En indien niet. Wat zou iemand ook al ondernemen tegen een United Amerika en Europa? Kijk, ik zie het zo. Amerika wil zo graag de wereld domineren, Europa wil zo graag "veilig" zijn. We zijn met 7 miljard. Als die 250 miljoen Amerikanen bereid zijn hun macht te delen met 300 miljoen Europeanen, wel dan domineren ze "op hun dooie gemak" de hele wereld, op welk vlak dan ook. En de Europeanen kunnen zich lekker veilig voelen. Ik wil gerust toegeven dat IK niet bekwaam ben om zulk "samenwerkingsmodel" gedetailleerd voor te stellen, maar een aantal "geleerden" uit beide naties die zich enige dagen tesamen zetten, moet daartoe toch in staat zijn volgens mij. Misschien een uitdaging voor JPVR? Of heeft die ons ondertussen verlaten? Tot slot @ Tomb. Ik heb je reactie aan mij én aan Kotsmos op de andere threat(Maskers af) gelezen. Goeie tekst btw. Het doet me plezier dat je iemand bent die het principe " now hard feelings" hanteert. Daar zie ik dus wél een overeenkomst. ![]() Dus waarom niet, "starting over". Geen probleem voor mij.
![]() |
![]() |
#37 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In het geval van Cuba en Irak en het systeem aanvaardden: NOOIT. Er wordt gestreden naar democratie. Het PNAC, vaak omschreven als extremisten, publiceerden een mooie tekst hierover die in alle gematigdheid beschrijft wat die strijd inhoud. Darwin postte hem in de thread over het PNAC (gestart door Dinkytoy, titel Maskers Af) Lees dat eens door. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Bruno schreef:
punt 2: hierin volg ik u gedeeltelijk...ieder land zijn systeem...maar waarom dan eigenlijk nog steeds embargo tegen Cuba? Omdat hun bestuursvorm jullie niet zint...maar goed IK accepteer het Amerikaanse systeem...doen jullie eindelijk eens hetzelfde! Wanneer er ooit een nieuw orgaan ala UNO of VN wordt opgericht, zou men volgens mij één zeer belangrijk punt moeten inlassen. Nl, dat een natie of land VRIJ is om eender welk systeem te hanteren. Is dat land een dictatuur, so be it. Wanneer dat land écht geïsoleerd wordt door de rest van de wereld, zullen hun leiders niet lang standhouden. Het verleden heeft trouwens al meermaals bewezen dat "opgelegde" democratie niet werkt. De bevolking van het land zelf moet ervoor kiezen. Zoals gezegd. WIJ respecteren het Amerikaanse systeem, ondanks het een ander is dan het onze. Laten de VS dus ook de andere systemen elders in de wereld respecteren. Er moet dan uiteraard een soort "wereldleger" zijn, dat ervoor zorgt dat bepaalde "systemen" zich binnen hun eigen grenzen houden. En uiteraard staat het ieder land vrij met bepaalde andere landen geen zaken te willen doen. Ik weet het, soms ben ik te veel idealist, maar ik denk dat we het wel voor elkaar krijgen in de wereld. Maar er moet moet meer gepraat worden. Vooral tussen Europa en de VS. De laatste tijd wordt er aan beide zijden veel te veel gefocusd op de zwaktes. Terwijl we beiden nog zoveel van elkaar kunnen leren. Er zijn honderden kleine dingetjes die in de VS veel beter en logischer zijn geregeld dan hier. En daar tegenover zijn er dan weer dingen die de VS beter zouden aanpakken op z'n Europees. Maar feit is dat de modale burger weinig of niets afweet van de "andere zijde". Een soort "mix" waarin beide sterke punten worden gecombineerd, dat lijkt me een goede uitgangspositie om van daaruit verder te bouwen naar een globaal model. Al decennia lang spinnen bepaalde Moslimstaten garen bij de verdeeldheid tussen Europa en de VS. Zoiets zou onmogelijk zijn mochten de VS en Europa échte bondgenoten zijn. Ik geloof oprecht dat als Europa en de VS bereid zijn een aantal "principes" opzij te schuiven en besluiten de handen in elkaar te slaan we er iets moois kunnen van maken. Want wat is de beste manier om de rest van de wereld te overtuigen dat je systeem goed is? Zorgen dat de burgers het goed hebben én een "vriendelijk" buitenlands beleid voeren. Het is onbegrijpelijk hoeveel belastingsgeld vandaag door beide naties wordt verprutst aan investeringen die niet nodig zouden zijn indien we een gezamelijk standpunt hadden. Met dat geld alleen al zouden we een "paradijs" kunnen creëren voor ALLE 600.000.000 die er wonen in beide naties. Moslims en communisten overal ter wereld zouden dan verbazend staan toekijken en zeggen, " ah zo, DAT is wat zij altijd al bedoelden met het "Westers model". En ze zullen dan uitzichzelf er wel achter komen dat het waard is te streven naar zulk een model. En indien niet. Wat zou iemand ook al ondernemen tegen een United Amerika en Europa? Kijk, ik zie het zo. Amerika wil zo graag de wereld domineren, Europa wil zo graag "veilig" zijn. We zijn met 7 miljard. Als die 250 miljoen Amerikanen bereid zijn hun macht te delen met 300 miljoen Europeanen, wel dan domineren ze "op hun dooie gemak" de hele wereld, op welk vlak dan ook. En de Europeanen kunnen zich lekker veilig voelen. Ik wil gerust toegeven dat IK niet bekwaam ben om zulk "samenwerkingsmodel" gedetailleerd voor te stellen, maar een aantal "geleerden" uit beide naties die zich enige dagen tesamen zetten, moet daartoe toch in staat zijn volgens mij. Misschien een uitdaging voor JPVR? Of heeft die ons ondertussen verlaten? Tot slot @ Tomb. Ik heb je reactie aan mij én aan Kotsmos op de andere threat(Maskers af) gelezen. Goeie tekst btw. Het doet me plezier dat je iemand bent die het principe " now hard feelings" hanteert. Daar zie ik dus wél een overeenkomst. Dus waarom niet, "starting over". Geen probleem voor mij.
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Shit, 2 x zelfde tekst gepost. Sorry.
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
No hard feelings is misschien een amerikaans principe dat ik heb aangeleerd. ![]() We blijken tot dezelfde conclusie te komen dat er nieuw internationaal orgaan moet komen waar machtige landen niet hun zin kunnen doen. Ik ben het er niet mee eens dat men alle systemen botweg moet aanvaarden. In bepaalde dictaturen heeft het volk geen kans om ooit democratisch aan de macht te komen. Die dictaturen moeten eraan geloven, goedschiks of niet. Wat ik zeer belangrijk vind voor een hervorming zijn: 1) Enforcement & control: Als er iets wordt beslist, dan moet dat ook echt zo gedaan worden. No such thing als wapens gaan verkopen aan Irak, no such thing als alleen ten strijde trekken. 2) Democratisch: Veto my ass. Democratie gebaseerd op gewichten die de landen vertegenwoordigen. Hoe die stemgewichten worden samengesteld zal niet al te gemakkelijk zijn, maar als we een zetelverdeling kunnen uitwerken in Belgie zullen we dat ook wel kunnen op wereldgebied. Als het u niet stoort wil ik nu in mijn 6700cc wagen stappen en eens napeinzen over het milieu terwijl ik door de frisse Amerikaanse natuur naar huis rijd.
![]() |