![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mausoleum van Theodoric
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Goten daarentegen was een Germaanse stam op de dool en zij lieten zich maar weinig in met bouwtechnieken. Meer nog, van de Germaanse stammen in het algemeen, zijn er zo goed als geen (stenen) bouwwerken bekend. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2013 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 juni 2013 om 18:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Later, na de val van het WRR, werden de Franken (de Germanen dus) echter cultureel en politiek toonaangevend in Europa. In die Frankische beschaving is de Gotiek ontstaan. http://www.historyofinformation.com/...ed.php?id=3131 http://en.wikipedia.org/wiki/Abbot_Suger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2013 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je 'Germaans' beschouwt in de stereotype betekenis van noordelijke woudbewoners zoals beschreven door Tacitus niet nee. Maar als je het beschouwt als een etniciteit die onder verschillende benamingen zijn stempel op West-Europa drukte sinds de val van het WRR misschien wel. Franken, Merovingen, Karolingen, Hohenstaufen, Habsburgers, Fransen, Belgen... Zijn tenslotte allemaal 'Germanen' of toch de nazaten ervan. Hangt er vanaf hoe je 't bekijkt dus. Maar velen krijgen een ongemakkelijk gevoel bij de term 'Germaans'. Dat speelt ook mee natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kathedraal Straatsburg.
Ragfijn kantwerk van roze zandsteen. ![]() Stenen regengordijn. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, maar dankzij die invasie is het nauwelijks een eeuw daarna goed bezig geweest in Engeland. Het is er dus wel degelijk door de opvolgers van de in 1066 gelande Normandïërs geïntroduceerd. Maar vermits je blijkbaar dreigt gefrustreerd te geraken: inderdaad niet onmiddellijk in het jaar 1066.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Frankrijk vind je nog heel wat prachtige decoraties en muurschilderingen. (Gargilesse, St. Savin)
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Allemaal adjektieven om de andere kant van het spektrum aan te duiden dat wars staat van het hoogdravende en het weelderig versierde. Vergelijk een neogotische stoel met een art deco stoel. Op welke van de twee past ge dan de bijv. nw. kil, steriel, sober en strak toe, maar ook klinisch , zakelijk, utilitair en funktioneel? Een hard-core gothicrevival stoel is toch nét het tegendeel van dat alles. ![]() Dewelke is het meest dekoratief? En dewelke heeft zijn naam gestolen? Citaat:
Of hoe Hillier effe de bal mis sloeg. Decoratief en industrieel is voor mij water en vuur. Welke stoel is industrieel en welke stoel is dekoratief....? Dekoratief kan men enkel de Art Deco stoel noemen als men geen weet heeft van het bestaan van de andere...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2013 om 00:23. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Je moet niet afgaan op stoelen. Het ging over architectuur. Citaat:
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 15 juni 2013 om 00:32. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Om nog eens een duidelijk verschil te tonen. (En dan laat ik de traditionalistische stijlen en het expressionisme ook nog eens weg)
Art Deco: ![]() ![]() ![]() Moderne beweging: ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik getuig hier eerder van hoe de dingen gevoelsmatig inwerken op deze 'kunstliefhebber' met een beperkte smaak. Citaat:
En ik wil daarover geen diskussie aangaan zoals twee schaakspelers die elk de match willen winnen. Ik wil U gewoon duidelijk maken hoe ik mijn esthetische ervaringen beleef en dat is uiteraard zeer persoonlijk. Kijk, het volstaat om te begrijpen wat ik bedoel als ge een art deco meubel vergelijkt met om het even welk ander meubel in stijlen als gotiek, renaissance (Mechels), barok, rococo, Jugendstil, kortom nagenoeg de ganse stijlgeschiednis voor de periode van het art deco.Art deco meubels zijn niet geskulpteerd en al de andere wel. Art deco is dus net niet versierd en alle andere wel. Art deco is dus niet dekoratief en alle andere wel. En die twee foto's van stoelen die ge in uw vorige post plaatst, die heb ik ook zien staan bij de googleresultaten toen ik "art deco chair" ingaf. Maar van de honderden foto's die ge dan krijgt zijn dat nu net de twee die het meest versierd zijn, dat zijn uitzonderingen en precies die haalt ge er dan uit, dat is niet serieus hé Koentje. ![]() Maar het is trouwens niet omdat die bij de googleresultaten te vinden zijn, dat het inderdaad art deco stoelen zijn. Als men op de (Amerikaanse) Ebay een meubel verkoopt dat zet men al de benamingen van ganse stijlgeschiedenis in de beschrijving. Het is dus best mogelijk dat als ge "gothic revival" ingeeft dat ge dan ook op de foto van die eerste stoel stuit! En ditmaal een beetje terecht, die eerste stoel is wat gotisch, maar uitgevoerd volgens de principes van het art deco. Dus eigenlijk een menging van de twee. Kortom ik denk dat zowel de liefhebber van neogotiek als zowel de liefhebber van art deco daarvoor hun neus ophalen. Wat die tweede stoel betreft misschien is dat inderdaad wel art deco en die is ook decoratief maar dan door de kleuren en niet door het houtsnijwerk. Doe de polychromie weg en het WHAW effect is veel minder ! Overigens is dat een zeer grote uitzondering die men bijna nooit tegenkomt. Citaat:
IK ga echter OOK af op de toegepaste kusten. Wat voor zin heeft het van gotiek te beperken tot architektuur als we nu éénmaal hebben over gotiek, een stijlrichting die immers voorkomt in alle kunstvormen maar helaas doorgaans slechts wordt in verbinding gebracht met architektuur omdat dat nu eenmaal datgene is wat de man-in-de-straat ziet als hij rondloopt in diezelfde straat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2013 om 11:16. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kerken zij sowieso meer versierd. In uw ijver vergelijkt ge zelfs een art deco kerkplafond met de buitenkant van modernistische huizen. Tegenover die foto's van huizen of villa's moet ge foto's van art decohuizen stellen en dan wordt het verschil véél kleiner. Ge vergelijkt een beetje appelen met peren hé Koentje. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juni 2013 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |