Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2013, 09:14   #421
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is zo'n pastoorsuitspraak. Nogal moeilijk, dus trappen wel wat mensen daar in.

Geloof kan, net zoals alles, wetenschappelijk onderzocht worden.
(en dan heb ik het niet over godsdienstwetenschappen, want dat is pas een contradictio in termines)

Het enige wat geloof kan doen, is pretenderen dat ze geen rekening zou moeten houden met de wetenschap.
Toets maar eens aan het creationisme van de uilskuikens ter zake.

.
U verwart eens te meer allerlei zaken: godsdienstwetenschappen gaan niet over de vraag of het bestaan van God al dan niet bewezen kan worden. Wel wordt godsdienst, godsdienstbeleving... vanuit verschillende disciplines onderzocht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 09:14   #422
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik beweer dat ook niet. Ik spreek daar trouwens niet over, daar geloof en wetenschap twee onderscheiden zaken zijn.
Met andere woorden: het bestaan van een duivel is vooralsnog een geloof. En de riten, de materiële handelingen, die nodig zijn om een zogenaamde duivel uit te bannen of om een plaats 'duivelvrij' te maken, berusten op een aanname. De materiële manifestatie van een 'boze' geest dus ook.

Want mensen die niet geloven in de duivel, zijn blijkbaar nooit bezeten door de duivel. De zogenaamde 'duivel' manifesteert zich altijd in 'gelovige' kringen zo te zien . Hetgeen het vermoeden zeer sterk maakt, of zelfs zo goed als zeker, dat de 'duivel' een subjectieve projectie van de geest is en dus slechts bestaat indien men er in gelooft.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 09:18   #423
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met andere woorden: het bestaan van een duivel is vooralsnog een geloof.
Euh, is er ooit iets anders gesteld?
Oud 20 juni 2013, 09:19   #424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want mensen die niet geloven in de duivel, zijn blijkbaar nooit bezeten door de duivel. De zogenaamde 'duivel' manifesteert zich altijd in 'gelovige' kringen zo te zien .
Dat klopt dan weer niet. Meer dan eens is gbleken dat bezetenen mensen zijn die juist niet geloven in de duivel.
Oud 20 juni 2013, 09:27   #425
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt dan weer niet. Meer dan eens is gbleken dat bezetenen mensen zijn die juist niet geloven in de duivel.
Ik ben benieuwd daar een voorbeeld van hetgeen u beweert.

Vroeger dacht men dat mensen die een aanval kregen van epilepsie ook bezeten waren. Jezus dreef de hele tijd boze geesten uit de mensen. Tenminste volgens het evangelie. Toch raar dat dit nu zo zelden voorkomt.

Alleen het feit al, of de aanname, dat een 'duivel' bezit zou willen nemen van mensen, behoort tot het rijk van ongezonde fantasie. Wat zou een duivel daar nu mee kunnen aanvangen? Dat is toch allemaal grotesk. Tenzij ik mij zeer grondig zou vergissen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2013 om 09:30.
Oud 20 juni 2013, 09:33   #426
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vroeger dacht men dat mensen die een aanval kregen van epilepsie ook bezeten waren. Jezus dreef de hele tijd boze geesten uit de mensen. Tenminste volgens het evangelie. Toch raar dat dit nu zo zelden voorkomt.
Volgt u dan de praktijk van de officiële exorcisten van de katholieke Kerk? U schijnt immers te kunnen concluderen dat het "nu zo zelden voorkomt".
Oud 20 juni 2013, 09:34   #427
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen het feit al, of de aanname, dat een 'duivel' bezit zou willen nemen van mensen, behoort tot het rijk van ongezonde fantasie. Wat zou een duivel daar nu mee kunnen aanvangen? Dat is toch allemaal grotesk. Tenzij ik mij zeer grondig zou vergissen.
Grotesk in uw ogen, maar daarom niet onmogelijk.
Oud 20 juni 2013, 09:41   #428
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Toch bestaat er alleszins één duivel. Ik hem hem onlangs nog gezien en hij wuifde naar ons. Het rood strikje verraadt hem. Het verwijst naar het vuur van de hel. Maar één troost : we gaan hem liquideren.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 09:43   #429
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgt u dan de praktijk van de officiële exorcisten van de katholieke Kerk? U schijnt immers te kunnen concluderen dat het "nu zo zelden voorkomt".
In vergelijking met het aantal duiveluitdrijvingen die Jezus praktiseerde tijdens zijn kort openbaar optreden, komt het inderdaad maar zeer weinig voor. Maar, bijvoorbeeld, in landen waar men sterk gelooft in bezetenheid (Afrika, de Caraïben, enz) komt het dan weer veel meer voor.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2013 om 09:44.
Oud 20 juni 2013, 11:25   #430
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Aanwijzigingen? Welke aanwijzingen zijn er dan wel? En welke waarde zouden die hebben, daar men niet weet hoe men God kan omschrijven?
U verbaast me geweldig: Il ben zelfs boos te moeten lezen dat 'God' niet te omschrijven is! Ik, die eerder al dacht dat slechts weinigen uw 'erudisme' kunnen hanteren en het ter dienste willen stellen van al deze twijfelende 'nep' ongelovigen.

'God' omschrijven: dat doe ik (met twee vingers in mijn neus) op ontelbare verschillende manieren. U stelt mij werkelijk teleur maar, het goede voorbeeld volgend = ik vergeef het U meteen. Zijn wij niet allen zondaars misschien?!
Oud 20 juni 2013, 12:51   #431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In vergelijking met het aantal duiveluitdrijvingen die Jezus praktiseerde tijdens zijn kort openbaar optreden, komt het inderdaad maar zeer weinig voor. Maar, bijvoorbeeld, in landen waar men sterk gelooft in bezetenheid (Afrika, de Caraïben, enz) komt het dan weer veel meer voor.
In vergelijking... U hebt gewoon niets om mee te vergelijken. Tenzij u de officiële cijfers heeft die de verschillende bisdommen bijhouden. En die zijn niet in uw bezit.
Oud 20 juni 2013, 13:05   #432
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OilOnFire Bekijk bericht
Katholieke Ouders willen doorgaans het allerbeste voor hun kinderen . Reden temeer om ze van kind's af aan, de leer van 'Jezus' in te lepelen!

Regeltjes zoals: bemin uw naaste, niet stelen noch minder doden, zich behulpzaam en begripvol gedragen enz.

Ik durf mij gewoon niet inbeelden hoe onze beschaving er zou hebben uitgezien, zonder 'religie'. (indachtig: Syrië, Egypte, Libanon enz.)

Onlangs doorkruiste ik het Land per trein : Wie heeft er nu al eens overwogen hoeveel 'kapellen', 'Kerken', kathedralen' en 'Basilieken' er in onze mooie Landschappen te zien zijn? Allen opgetrokken ter ere van 'God' - door en met middelen van ontel- en dankbare gelovigen.

Soms stel ik mij de vraag: hoe onze weiden, heiden, duinen en kempen er zouden hebben uitgezien, indien de ons ingeramde godsdienst de 'islaam' zou zijn geweest.

Mogelijk is er geen 'God' maar: wees allen blij en gelukkig , dat hij er is! en dat hij over ons waakt.
ik hoor precies mijn bomma zaliger preken...

"het allerbeste" ==> leer van jezeke inlepelen. Alsof ouders die hun kinderen niet die indoctrinatie willen laten doorspartelen het minder goed zouden voorhebben met hun kinderen. Wat een zever...

Verder stel je ook een zeer rare vraag :
Citaat:
Ik durf mij gewoon niet inbeelden hoe onze beschaving er zou hebben uitgezien, zonder 'religie'. (indachtig: Syrië, Egypte, Libanon enz.)
Laat dit gebied nu net datgene zijn waar alle huidige bestaande woestijngodsdiensten hun oorsprong kennen... Trouwens, religie is een van de belangrijkste drijfveren in de door jou geciteerde landen om de boel daar grondig naar de kloten te helpen.
In jouw redeneringen komt het meestal neer op een uitgesproken wil om krampachtig te bewijzen dat katholicisme moreel superieur is aan islam of whatever. Dat is natuurlijk niet zo. Islam is het recentste verschijnsel, daarvoor het christendom en daarvoor het joodse geloof. Maar dat is niet het begin der tijden. Die hebben gewoon elementen overgenomen uit de reeds lang bestaande godsdiensten uit bijvoorbeeld Summerië. Dat gaat meer dan 2000 jaar terug voor er van christendom sprake was.
En er is helemaal niets mis met je de vraag te stellen hoe ons landschap er zou uitgezien hebben zonder al die kapelletjes enz. Misschien zouden er dan overal nog restanten staan van tempeltjes van Jupiter ? Of van Wodan ? Of desnoods Odin ? Zou dat slechter zijn ? Zelfs al zouden de zuiver keltische tekenen nog zichtbaar zijn, so what ? Al die dingen maken evenveel deel uit van ons geschiedkundig erfgoed als de katholieke tekenen. Met dat verschil, dat die laatste er wel degelijk in gepompt zijn, tegen elke kost en met de bedoeling elk spoor van andere culten en godsdiensten te vervangen en te vergeten.
Je kiest een heel slecht onderwerp om mee te argumenteren volgens mij.
De katholieken hebben alles ingepikt, van "heidense" feestdagen, tot volkssymbolen en feesten tot zelfs de tempels van oudere religies.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 13:59   #433
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Katholieke Ouders willen doorgaans het allerbeste voor hun kinderen . Reden temeer om ze van kind's af aan, de leer van 'Jezus' in te lepelen!

Regeltjes zoals: bemin uw naaste, niet stelen noch minder doden, zich behulpzaam en begripvol gedragen enz.

Onlangs doorkruiste ik het Land per trein : Wie heeft er nu al eens overwogen hoeveel 'kapellen', 'Kerken', kathedralen' en 'Basilieken' er in onze mooie Landschappen te zien zijn? Allen opgetrokken ter ere van 'God' - door en met middelen van ontel- en dankbare gelovigen.

Soms stel ik mij de vraag: hoe onze weiden, heiden, duinen en kempen er zouden hebben uitgezien, indien de ons ingeramde godsdienst de 'islaam' zou zijn geweest.

Mogelijk is er geen 'God' maar: wees allen blij en gelukkig , dat hij er is! en dat hij over ons waakt.
gij zijt echt wel heel ver weg, eh.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 14:01   #434
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Vredevol en gelukkig?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 14:08   #435
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Dus U heeft er neem ik aan ook geen probleem mee dat een paar mensen privaat en volledig vrijwillig een paar rituelen uitvoeren ? Geen probleem dus dat er een duivelsuitdrijvinkje meer of minder uitgevoerd is. De mensen van het VB hebben dus niks mis gedaan.

mvg. Sint Ignacius
het Federale Parlement is allerminst "privaat".

Citaat:
Oud 20 juni 2013, 14:14   #436
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En?

Is er dan ergens wetenschappelijk bewezen dat God niet bestaat? Of dat er geen slechte wezens bestaan buiten onze materiële werkelijkheid?
Aha, omgekeerde bewijslast. Truukjes van de foor, maar maakt wel zeer weinig indruk.

Citaat:
Oud 20 juni 2013, 14:19   #437
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke kosten waren er daar dan wel aan verbonden? Als een parlementariër in zijn bureau een boek leest, gaat u er dan ook vanuit dat dit boek met gemeenschapsgeld is gekocht?
een bureau van een parlementair dient om parlementair werk te verrichten, niet om exocisme-sessies te organiseren.

Citaat:
Oud 20 juni 2013, 17:06   #438
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In vergelijking... U hebt gewoon niets om mee te vergelijken. Tenzij u de officiële cijfers heeft die de verschillende bisdommen bijhouden. En die zijn niet in uw bezit.
Ik hoef niet te vergelijken. In de tijd van Jezus dacht men (Jezus dacht het zelf ook, zo blijkt uit het evangelie) dat de ziekte in zeer vele gevallen zijn oorsprong vond in een kwade geest. Jezus moest die demonen dan ook vaak zogezegd 'uitdrijven'.

De hospitalen steken vol zieke mensen. Maar men drijft geen duivels meer uit, men opereert en geneest. De duivel of demonen komen er niet meer bij te pas.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2013 om 17:08.
Oud 20 juni 2013, 18:59   #439
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Toch bestaat er alleszins één duivel. Ik hem hem onlangs nog gezien en hij wuifde naar ons. Het rood strikje verraadt hem. Het verwijst naar het vuur van de hel. Maar één troost : we gaan hem liquideren.
Lijkt me ronduit oproepen tot geweld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 19:08   #440
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?

Is er dan ergens wetenschappelijk bewezen dat God niet bestaat? Of dat er geen slechte wezens bestaan buiten onze materiële werkelijkheid?
Beste Jan, ik raad u aan om een zekere vorm van intellectuele hygiëne te hanteren. De wetenschap hoeft zich aan geen kanten bezig te houden met het al dan niet bestaan van god, de wetenschap behoeft immers geen god en zal bijgevolg zich geen ene moer aantrekken om het al dan niet bestaan van dienen kwiestenbiebel te bewijzen.

Of er slechte wezens bestaan buiten uw materiële werkelijkheid? Zeker weten van wel. Neem nu mij.

Hoedanook; zoals mijn maat bij dit soort van weer pleegt te zeggen : Tetten!

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 20 juni 2013 om 19:08.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be