![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onze taal is het Nederlands, zij het wel in zijn Vlaamse variant. Net zo in Duitsland of Oostenrijk, waar hun taal niets anders is dan het Duits.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een buitenlander zal hij het niet kwalijk nemen als men hem als Hollander aanduidt of Nederland Holland noemt. Holland is slechts een klein deel van Nederland, dit valt een buitenlander niet uit te leggen. Evenmin dat Hollanders slechts een deel van de bevolking uitmaken. Ook een Fries of een Limburger doen er niet moeilijk over tegen buitenlanders. Opmerkelijk is echter dat men in België wel een onderscheid maakt tussen Brabanders, Limburgers en evt Zeeuwen met de rest van de bevolking. Deze worden steevast aangeduid als Hollanders. Onderling is het echter een andere zaak, een Zeeuw, Drent of een Groninger bewust een Hollander noemen doe je met de intentie hem te beledigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
|
![]() Citaat:
Gezien hoe u zich vaak uitlaat over ons, moet u zich prima thuis gevoeld hebben gedurende uw tijd in Nederland ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
|
![]() Citaat:
Het AN lijkt vooral gekoppeld te worden aan Nederlanders met als gevolg antipathie komt het op me over Laatst gewijzigd door Adrian M : 30 juni 2013 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geef mij in een herenigd Nederland dan maar een 'nieuwe' standaardisatie met Dietsland/Diets. In het Engels heet dat dan Dutchland/Dutch (Waarbij dat laatste reeds gangbaar is!) En in het Duits: Dietschland/Dietsch.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 juni 2013 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat nu gangbaar is op de Nederlandse tv, is niet het AN wat wij in Vlaanderen aanleren. M.a.w. de koppeling klopt niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Want wie nam de wijk? Het meest dynamische, ondernemende bevolkingsdeel natuurlijk.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Uit nieuwsgierigheid, welke televisiekanalen bedoel je als je dit zegt, en wat precies is er zo anders aan het taalgebruik dat het niet als AN bestempeld zou kunnen worden?
![]() |
#433 |
Minister-President
|
![]() Dit terwijl Nederland nooit ergens om heeft gevraagd. De Taalunie is er gekomen na jarenlang zeuren van de Vlamingen. En niemand heeft ze gedwongen de Van Dale te gaan gebruiken. Als de Vlamingen die te 'Ollands' vinden, dan maken ze toch lekker een eigen woordenboek.
Laatst gewijzigd door Spinoza : 1 juli 2013 om 06:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt dit ook een beetje vergelijken met de mensen uit onze streken die naar Amerika emigreerden. Men zegt vaak: dat waren de meest ondernemenden. Ook weer hier ja en neen: indien dit zo was, hadden ze niet moeten emigreren. Dan hadden ze het gemaakt in eigen land. Eigenlijk emigreerden ze omdat ze in hun eigen land niet veel ondernamen. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat er geen ondernemende mensen bij waren, dat spreekt vanzelf. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2013 om 08:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de emigratie betreft: meestal waren het arme sloebers die vertrokken naar Amerika. Die het dus in hun eigen land niet konden waarmaken. Anders waren ze niet vertrokken. Overigens, heel wat zijn er ook teruggekeerd, omdat ze het ook in Amerika niet konden maken. Zij keerden berooid terug. Voor anderen werd het een succesverhaal. Men kan het dus evengoed omkeren: de meest ondernemenden bleven thuis en hadden geen behoefte om te emigreren! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2013 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Persoonlijk kan ik dat niet bevestigen. Wat ik wel reeds vernam is dat men tegen die afkomstig van onder de Rijn niet moet zeggen de ze Hollanders zijn maar daarbij houdt het zo ongeveer op. Weet de gemiddelde Belg eigenlijk wel af van het bestaan van de provincies Noord-Brabant, Nederlands-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen? Geef een aantal Belgen (dus ook Walen) maar eens een blinde kaart van de provincies van Nederland. Hoevelen gaan de provincienamen perfekt kunnen invullen? Voor ik op dit forum kwam kon ik het ook niet. Kunnen ze wel al de provincienamen opnoemen laat staan ze dan nog juist plaatsen? Opnoemen én juist plaatsen dat kan naar ik schat deduidend minder dan 1 % van de Belgische bevolking. Waarover hebben we het dan nog? Sterker nog, geef een aantal Belgen eens een binde kaart met de Belgische provincies.... Of vraag hen eens de ligging van de provincies te beschrijven ten opzichte van andere.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 juli 2013 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 juli 2013 om 13:51. |
||
![]() |
![]() |