Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet ons land een monarchie blijven of een republiek worden
Monarchie blijven zoals ze nu is 2 3,70%
Monarchie blijven maar met louter protocolaire koning 7 12,96%
Republiek 45 83,33%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2013, 18:42   #21
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
bij een hereniging zal er voor Vlaanderen toch een aparte status moeten voorzien worden, een overgangsfase van bvb 50 jaar

en een andere vraag is ook: willen de Nederlanders de Vlamingen er wel graag bij als ze niet royalistisch zijn?
Vandaar dat ik "droom" zei. Zolang men hier niet van die debiele anti-hollander clichés afraakt mogen we het zowieso al vergeten, om inderdaad nog maar te zwijgen van de pro-koningshuisgevoelens.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 19:12   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Alweer hetzelfde gezeik!

"Moeten" staat om te beginnen op stal.

Wij mogen voor een republiek kiezen tot St. Juttemis. Dat laten de traditionele loosers niet aan hun hart komen. Geen z�*k trekken zij zich aan van wat de bevolking wil.
ZIJ hebben cement nodig om België te stutten, anders verliezen ze hun macht. Zolang een monarchie het voortbestaan van België kan verzekeren blijven de traditionele partijen ook aan de macht. Wel als slaafjes van de franstaligen, maar dat zal hen worst wezen.
Door de kiezer, die hen wegstemt, laten ze zich in alle geval niet hun macht ontnemen.
Desnoods plooien ze vierdubbel voor hun francofone zusterpartijen en steken ze het volk dat zij beweren te vertegenwoordigen het zoveelste mes in de rug.
En als plaatsvervanger voor de monarchie...een president....die toevallig een waal zal zijn...en volledig links?
En dan sta je gans in je onderbroek.
Oud 4 juli 2013, 19:22   #23
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Persoonlijk krijg ik het noch warm, noch koud van beide bestuursvormen.
Maar liever een protocollaire koning dan een machtsgeile president.
En geen staatshoofd, zou dat niet fijn zijn?

Een regeringsleider, dat heb ik altijd begrepen. Die leidt de regering.
Een staatshoofd daarentegen, dat heb ik nooit begrepen. Hoofdt die de staat?

Ik zie écht geen nut in de functie van een staatshoofd, of dat nu een koning, president, keizer, groothertog, sultan, consul of prins grootmeester is. En laat alsjeblieft het gewauwel dat een koning of president een symbolische functie heeft of een uithangbord is... Praat voor de vaak is dat.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 19:44   #24
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
En geen staatshoofd, zou dat niet fijn zijn?

Een regeringsleider, dat heb ik altijd begrepen. Die leidt de regering.
Een staatshoofd daarentegen, dat heb ik nooit begrepen. Hoofdt die de staat?

Ik zie écht geen nut in de functie van een staatshoofd, of dat nu een koning, president, keizer, groothertog, sultan, consul of prins grootmeester is. En laat alsjeblieft het gewauwel dat een koning of president een symbolische functie heeft of een uithangbord is... Praat voor de vaak is dat.
Goh, moet een Premier dan alles doen ?? Een koning/president kan dienen als een soort ambassadeur. Hoeveel macht hij heeft/krijgt moet de regering maar beslissen. En er mag (wat mij betreft) best "nen hoek af zijn" .
En er wordt/werd regelmatig gelachen met Albert/Filip, maar als ik terugdenk aan Sarkozy in Frankrijk ................."Sarko", dat was toch pure "Louis de Funès" !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 20:26   #25
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Een republiek met een sterk uitvoerend mandaat voor de president. Vaak is een republiek een aanloop naar een keizerlijk stelsel.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 4 juli 2013 om 20:27.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 20:54   #26
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Indien ons land een democratie zou zijn.

Zou ik lonkend naar Zwitserland, denken aan een president. Echter hier heerst een particratie. Minder uitgesproken als deze van het vroegere USSR maar daarom niet minder alles overheersend hypocriet.

Conclusie, Frankrijk heeft Dysnie Wold. Wij plopsa land. Waarom geen koning. Maar dan een die alleen symbolisch is. Probleem in België is, dat alles blijft.

Ik stel vast. De verkiezingen, de bevolking kiest. De particratie doet gewoon verder. De senaat wordt ontbonden, de senaat doet gewoon anders verder. De koning stopt. Hier zijn dan 2 koningen en 3 koninginnen. In Nederland stopte de koningin en werd terug Prinses.

En dat is pas het sprookje. Hier heerst de machtsgeile hel met de daaraan verbonden geld verdampingen. En dat is het probleem in ons land.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 21:48   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk krijg ik het noch warm, noch koud van beide bestuursvormen.
Maar liever een protocollaire koning dan een machtsgeile president.
En om welke reden(en)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 22:11   #28
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En om welke reden(en)?
Een koning schijnt al bij al goedkoper te zijn dan een president, dat is het sterkste argument van de koningsgezinden. Als een president duurder is dan is dat voor mij gewoon slecht beheer, zelfs de president van Europa is goedkoper dan ons koningshuis.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 22:33   #29
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf bij mijn voorstel om in 2015, 200 jaar na de slag van Waterloo, de scheiding van Wallonië en Vlaanderen te beslissen.

op 15 jaar tijd de boedelscheiding door te voeren

en in 2030 te herenigen met Nederland, of met een aparte status vergevorderde samenwerkingsakkoorden met Nederland te sluiten

eventueel via een Benelux-status

en wie graag een koning heeft moet die dan zelf maar betalen
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 22:47   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En als plaatsvervanger voor de monarchie...een president....die toevallig een waal zal zijn...en volledig links?
En dan sta je gans in je onderbroek.
Neen, want bij de volgende verkiezingen kan je hem naar huis sturen. Een koning niet.
Oud 4 juli 2013, 22:49   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Een koning schijnt al bij al goedkoper te zijn dan een president, dat is het sterkste argument van de koningsgezinden. Als een president duurder is dan is dat voor mij gewoon slecht beheer, zelfs de president van Europa is goedkoper dan ons koningshuis.
Schijnt... Kunnen de voorstanders van de monarchie mij dan eens vertellen wat de Duitse, Oostenrijkse of Griekse president kost?
Oud 4 juli 2013, 22:56   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, want bij de volgende verkiezingen kan je hem naar huis sturen. Een koning niet.
Vertel dat maar eens aan de Russen.
Oud 4 juli 2013, 23:07   #33
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Wat kost de president van het dure Zwitserland ? (Ja,ja, ze hebben een president)
Oud 4 juli 2013, 23:13   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vertel dat maar eens aan de Russen.
Vertelt u hetzelfde ook aan de Oostenrijkers, Duitsers, Polen, Hongaren, Ieren, Portugezen, enzovoort?
Oud 4 juli 2013, 23:15   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wat kost de president van het dure Zwitserland ? (Ja,ja, ze hebben een president)
Neen, hoor. Ze hebben geen president. De taken van het staatshoofd worden er immers bij beurtrol waargenomen door de leden van de regering.
Oud 4 juli 2013, 23:26   #36
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. Ze hebben geen president. De taken van het staatshoofd worden er immers bij beurtrol waargenomen door de leden van de regering.
Mijn excuses. De minister die als parttimer staatshoofd speelt is geen president. Laat mij de vraag anders stellen. Hoeveel kosten de taken van de waarnemende minister voor zijn staatshoofdelijke functie ? Wordt hij/zij persoonlijk voor deze taak vergoed of is dit een ere-job ? Wie doet daar de exportreizen ? Wat toch allemaal mogelijk is in een confederale staat !

Laatst gewijzigd door Cyrano : 4 juli 2013 om 23:26.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 03:37   #37
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Mijn excuses. De minister die als parttimer staatshoofd speelt is geen president. Laat mij de vraag anders stellen. Hoeveel kosten de taken van de waarnemende minister voor zijn staatshoofdelijke functie ? Wordt hij/zij persoonlijk voor deze taak vergoed of is dit een ere-job ? Wie doet daar de exportreizen ? Wat toch allemaal mogelijk is in een confederale staat !
De bondspresident van de Zwitserse Confederatie vertegenwoordigt gedurende 1 jaar de bondsraad van Zwitserland. ( bron, De Nederlandstalige Wikipedia)

De Zwitserse bondsraad, de regering, bestaat uit zeven ministers. Elk jaar wordt een van hen door het parlement verkozen als primus inter pares voor ceremoniële en vertegenwoordigende aangelegenheden.

Dit gaat doorgaans volgens een roulatiesysteem: degene die het langst geen president is geweest, wordt verkozen. Tevens wordt een vicepresident gekozen, die vrijwel altijd het jaar daarna president wordt. Hun termijnen lopen van 1 januari tot 31 december van elk kalenderjaar.

De bondspresident is echter geen staatshoofd, die functie wordt door de gehele bondsraad waargenomen.

De bondspresident is niet de 'hoogste' Zwitser, tenminste dat wat in de volksmond als hoogste Zwitser wordt genoemd; dat is de Nationaalraadspresident.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:05   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik weet het. Hoewel ik, ondanks het feit dat ze zich ook niet altijd even neutraal opstelden, ergens wel sympathie heb voor het huis van Oranje, zie ik liever een Groot-Neerlandse republiek.
Leve Prins Pils, nu Koning Hark.
Lanterfanten-opvolging verzekerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:06   #39
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een republiek met een sterk uitvoerend mandaat voor de president. Vaak is een republiek een aanloop naar een keizerlijk stelsel.
Mag ik even raden ? President Dewinter ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:20   #40
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goh, moet een Premier dan alles doen ?? Een koning/president kan dienen als een soort ambassadeur. Hoeveel macht hij heeft/krijgt moet de regering maar beslissen. En er mag (wat mij betreft) best "nen hoek af zijn" .
En er wordt/werd regelmatig gelachen met Albert/Filip, maar als ik terugdenk aan Sarkozy in Frankrijk ................."Sarko", dat was toch pure "Louis de Funès" !
Prima, dan benoemen we een ambassadeur. Wat dat met staatshoofd te zien heeft?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be