![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
| Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen? | |||
| Ja, ook al is het waar. |
|
15 | 15,96% |
| Ja, want het is (grotendeels) nonsens. |
|
26 | 27,66% |
| Neen, want het is waar. |
|
30 | 31,91% |
| Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. |
|
19 | 20,21% |
| Ik weet het niet |
|
4 | 4,26% |
| Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1061 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu, het systeem is niet-lineair, dus hoef je niet noodzakelijk met een sinus erin, een sinus eruit krijgen. Het lijkt meer op een soort van relaxatie fenomeen, he als je de vorm van de curves bekijkt: snelle stijging, en dan exponentiele daling ongeveer, tot devolgende puls. Je kan a priori vele effecten bedenken: bijvoorbeeld een "hoog doorlaat filter" bij de positieve feedback, en een niet-lineaire versterking: initieel een heel sterke positieve feedback, en dan: de feedback neemt af naarmate het langer duurt. Ik zeg maar wat: CO2 scrubbing door gebergten of zo. De initieel sterke CO2 piek door opwarming en smelten van permafrost en weet ik veel, kan via een trager proces met carbonaten en silicaten, weer uit de atmosfeer gehaald worden. Dus een CO2 "step" wordt een stap, gevolgd door een exponentieel dalende lijn of zo. Een ander, typisch niet-lineair feedback effect is ijs. Als de temperatuur van 20 naar 15 graden daalt heb je geen ijs, en dus geen feedback. Maar als ze van 2 naar -3 daalt is het effect sterk. Om dat allemaal uit te vissen, moet het wiskundig in een model gestopt worden dat fysisch ook zin heeft, he.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 augustus 2013 om 15:45. |
|
|
|
|
|
|
#1062 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Enfin, om het kort te houden: NATUURLIJK zijn de feedback elementen niet antropologisch !!! Wa's da nu voor z..... Me dunkt dat je totaal geen idee hebt over hoe die klimaatsvoorspellingen in elkaar zitten, want anders zou je zoiets toch niet stellen! Een feedback effect is een effect dat de RESPONS is op een forcing, en die zelf ook een klimaatsinvloed heeft. Dat is dus zeker en vast niet de originele forcing ! Een feedback is bijna bij definitie niet antropogeen. De enige antropogene feedback die ik mij kan indenken is dat we door al die extra zonneschijn meer gaan bruinen, en dat onze lichamen daardoor het albedo van de aarde omlaag gaan halen
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 augustus 2013 om 15:39. |
|
|
|
|
|
|
#1063 |
|
Banneling
|
Beste Sjaax, begin je zo'n beetje te snappen hoe de "wetenschappers" steeds het gelijk aan hun kant blijven trekken door zelfs in te spelen op het vocabulair van hun publiek dat gewoon vragen stelt ?
Ze WILLEN gewoon niet meedenken met de geest van de vraag. De vorm van de vraag wordt met de grond gelijk gemaakt en dat is het dan. Het heeft dus allemaal geen zin. |
|
|
|
|
|
#1064 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben dus uitgegaan van de standaard terminologie, maar hou de mogelijkheid open dat hij iets anders bedoelde. Zijn post herlezende denk ik tenslotte niet dat hij iets anders bedoelde. Maar om nog duidelijker te zijn. Bekijk een ijskap. Een ijskap geeft ALTIJD een positieve feedback via albedo. Is er initieel een POSITIEVE forcing die wat opwarming veroorzaakt, dan smelt een stuk van de ijskap, is het albedo lager, en gaat dat voor NOG MEER opwarming zorgen. Maar is er initieel een NEGATIEVE forcing die wat afkoeling veroorzaakt, dat groeit de ijskap en gaat dat een nog sterkere afkoeling veroorzaken. Dat laatste fenomeen heet, in de standaard terminologie OOK een positieve feedback, omdat het het initiele effect versterkt (als het initiele effect een verwarming was, gaat het meer verwarmen, als het initiele effect een afkoeling was, gaat het meer afkoelen). Een ander zulk voorbeeld is CO2 oplossen in de oceanen, als die verzadigd zouden zijn in CO2 (spuitwater Nog eens, dat is enkel als er een hoog gehalte aan CO2 in de atmosfeer zit, en de oceanen gesatureerd zouden zijn in CO2. In beide gevallen is het een positief feedback effect. Een negatief feedback effect zou kunnen zijn: als het warmer wordt, komen er meer laaghangende wolken, die voor groter albedo zorgen en dus voor een afkoeling. Het initiele effect (opwarming) wordt tegengegaan. Negatieve feedback. Gaat het initiele effect een afkoeling zijn, dan komen er minder wolken, verlaagt het albedo wat voor een opwarming zorgt: weeral wordt het initiele effect tegengegaan: negatieve feedback. Negatieve feedback stabiliseert tegen perturbaties, positieve feedback versterkt ze, of ze nu verwarmingen of afkoeingen zijn. Daarentegen, jouw opmerking over de feedbacks die toen niet antropogeen waren.... dat duidt op nogal een serieus misverstand van wat men doet en wat je beweert dat mis is
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 augustus 2013 om 16:30. |
|
|
|
|
|
|
#1065 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Hoe noemde je dat ook weer ? Citaat:
Nog dit : van al je "wetenschappelijke" interventies heb ik 1 zaak onthouden : Citaat:
Lekker monologen voor een lege zaal. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 augustus 2013 om 16:29. |
|||
|
|
|
|
|
#1066 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er was dus kop noch staart te krijgen aan de "inhoud" van je opmerking, gezien ze totaal zinloos was in het kader van wat men weet of denkt te weten over het klimaat. Om een antropogene feedback te hebben moet er dus iets externs iets aan de mens doen, en de reactie van de mens gaat dan het klimaat veranderen. DAT is wat antropogene feedback zou betekenen. Behalve bruinen in de zon kan ik mij dat dus niet indenken, en kan ik dus niet raden wat je bedoelde. Of misschien, heel misschien, bedoelde je dat het toen natuurlijke CO2 (die een feedback vormde) en nu antropogene CO2 (die een forcing is). Maar dan nog is er kop noch staart aan je vraag te bekomen, tenzij mijn vermoeden juist is, dat je denkt dat menselijke CO2 zich anders gedraagt dan "natuurlijke" CO2 wat het klimaatseffect betreft. Nou, als dat het geval is mag je dat eens uitleggen hoe je dat ziet !
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 augustus 2013 om 16:36. |
|
|
|
|
|
|
#1067 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En voor de rest : verrek, mensenkloter ! Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 augustus 2013 om 16:47. |
|
|
|
|
|
|
#1068 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik krijg kop noch staart aan wat je zegt.
Citaat:
Maar er is niet zoiets als een antropogene feedback van CO2, he. De feedback werkt niet op een specifieke bron, maar op een FORCING. Maw, de feedback is afhankelijk van de opwarming, niet van wat die opwarming veroorzaakt, of het nu CO2, albedo, of politieke hete lucht is die voor opwarming (of voor afkoeling) zorgt. Dus ik begrijp nog altijd niet wat je bedoelt met "als een feedback antropogeen kan zijn". Dat de CO2 antropogeen kan zijn is een feit natuurlijk. Citaat:
Wobbels in de aardbaan zijn niet antropogeen voor zover ik weet, en de feedbacks van toen zijn uiteraard ook niet antropogeen. De CO2 van toen die als feedback ageerde, ook niet, en de CO2 feedback die eventueel tegenwoordig zou spelen, ook niet. Feedbacks zijn nooit antropogeen. De feedback van smeltend ijs ook niet (toen niet en nu niet). De feedback van wolkenvorming toen niet en nu niet. En wat het specifieke effect waar Sjaax het over had, namelijk welk samenspel van feedbacks maakt dat we een veel sterkere stijging krijgen, dan een daling, dat is evengoed toen als nu, wat ook het mechanisme is, natuurlijk, he en dus niet antropogeen. Of dat een samenspel is van gekende feedbacks, of een niet-ontdekt effect, speelt hierbij geen rol. Als het toen speelde, kan het nu misschien ook spelen, en is het in elk geval natuurlijk. Het kan ook zijn dat het enkel maar speelt bij een glaciaal-interglaciaal overgang, zoals ijs op gemiddelde breedten. Om dat uit te vissen moet je, zoals ik zegde, een gedetailleerde computersimulatie schrijven. Citaat:
In welke mate is het een "belangrijk punt door sceptici aangehaald en waar klimaatswetenschappers de neus voor ophalen" dat feedbacks toen, en nu, niet antropogeen zijn, wat een evidentie op zich is ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 augustus 2013 om 17:03. |
|||
|
|
|
|
|
#1069 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ook een verandering van CO2 lijkt me niet verantwoordelijk voor de scherpe daling, omdat na de T-piek nog een CO2-piek volgt. De daling van de temperatuur is al ingezet wanneer de CO2 nog moet pieken. IJs lijkt me evenmin een plausibel effect geven. Een toename van ijs, terwijl de hoeveelheid broeikasgas CO2 nog toeneemt, is niet logisch. Ik denk nog na wat wel snel een afkoelend effect kan geven. Laatst gewijzigd door Sjaax : 11 augustus 2013 om 20:02. |
|
|
|
|
|
|
#1070 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1071 |
|
Banneling
|
Waar deed ik dat ? Waar kreeg ik antwoorden zonder bashende verwijten ? Waar deed de andersmenende dezelfde begrijpende toegaven ? Graag je gewaardeerde links.
Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 augustus 2013 om 20:35. |
|
|
|
|
|
#1072 |
|
Banneling
|
Somme toute. Maakt niet uit. Bashers halen het altijd manu militare op eerlijke vragenstellers. Zoals in de politiek. Verrotting is het parool. Met dank aan de uitgekochte "wetenschappers".
Tot ziens. Uw vrijdenkende humanistische ex-bondgenoot. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 augustus 2013 om 21:08. |
|
|
|
|
|
#1073 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik vraag me af of iemand daar iets over gepubliceerd heeft. Het meeste wat je snel vindt gaat over de stijging, maar over de daling vind je niet direct iets door snel te googlen (enfin, ik toch niet).
|
|
|
|
#1074 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Methaan komt vooral vrij na het smelten van permafrost. Maar bij opwarming houdt op een zeker moment houdt het vrijkomen van methaan zo goed als op. Methaan heeft een korte levensduur in de atmosfeer (ca. 10 jaar). Als de toevoer van methaan wegvalt, vervalt zijn feedback. Dat veroorzaakt afkoeling. Die afkoeling kan weer gevolgd worden door een toename van ijs, wat weer een toename van de albedo veroorzaakt, etc. Onderstaande grafiek suggereert dat de concentratie methaan net even piekt voor de T-piek. ![]() Hoort bij een artikel: http://www.sciencedirect.com/science...12825201000629 Laatst gewijzigd door Sjaax : 11 augustus 2013 om 21:16. |
|
|
|
|
|
|
#1075 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Al jouw maandenlang gebash voor niks dan ? 't Is je vergeven (wij - de so-called "deniars" - begrijpen dat mensen fouten kunnen maken) Welkom dus in de club van de eerlijke denkers. Er was inderdaad geen enkele reden om ervan uit te gaan dat CO2 de T deed stijgen. Blij dat je eindelijk wetenschappelijk inziet dat het het omgekeerde is. Barman, het volgende vat is voor mij ! Geef Jedd ook een spuitwaterke. En een blonde stoot om zijn opgekropte frustraties vannacht eindelijk eens weg te werken. Laat Parcifal maar hangen waar hij hangt. Bij de maretak-parasieten. Volgende lente belandt hij wel gevierendeeld in de ketel van Panoramix. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 augustus 2013 om 22:00. |
|
|
|
|
|
|
#1076 |
|
Banneling
|
En zo eindigde een lang verhaal met een happy end
![]() |
|
|
|
|
|
#1077 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En eerlijk gezegd, ik bash niemand (ok, toegegeven, die Originele Forum Denker met zijn universitaire indoctrinaties, die bash ik wel Citaat:
Verkeerde in de zin van non-sequitur ? Citaat:
A veroorzaakt B, en B veroorzaakt (mede) A. Feedback systeem. Natuurlijk hoeft het niet. Als de beste correlatie een tijdslag tussen A en B toont, dan is het redelijk plausibel dat A veroorzaakt B aangetoond is. Daarmee is absoluut niet tegengesproken dat B niet deels A kan veroorzaken. Wat wel aangetoond is, is dat A dan ook nog andere invloeden moet ondergaan. Voor de glaciaal/interglaciaal afwisselingen wordt aangenomen dat dat andere de zon is, via de Milankovitch cycli. Er is geen kat die beweert dat CO2 ALLEEN de temperatuur bepaalt. De zon speelt ook mee, albedo speelt mee, er zijn andere broeikasgassen, de oceaanstromen,.... De reden om er redelijk zeker van te zijn dat CO2 op T speelt, is puur theoretisch natuurkundig. Dus een veel sterker argument dan metingen.
|
|
|
|
#1078 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Ik denk dat je het zwijn iets te vroeg aan het braden bent Descartes, al dat 'denying' heeft toch iets aangetast blijkbaar. Je begrijpt dat mensen fouten kunnen maken maar je kan blijkbaar niet begrijpend lezen.
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. Laatst gewijzigd door Dionysus : 11 augustus 2013 om 22:14. |
|
|
|
|
|
|
#1079 |
|
Staatssecretaris
|
En je blijft hier met een strak gezicht elementaire fysica ontkennen.
|
|
|
#1080 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Iedereen heeft zijn fouten. Wij begrijpen dat. Geen enkel probleem. Sorry dat Patrick je daarvoor uit je roes moest wekken. Je krijgt vast wel een gratis nieuwe joint. |
|
|
|
|