![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
| Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen? | |||
| Ja, ook al is het waar. |
|
15 | 15,96% |
| Ja, want het is (grotendeels) nonsens. |
|
26 | 27,66% |
| Neen, want het is waar. |
|
30 | 31,91% |
| Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. |
|
19 | 20,21% |
| Ik weet het niet |
|
4 | 4,26% |
| Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1101 | ||||||||||||||||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is trouwens nogal moeilijk om van failure te spreken als je een half datapunt hebt (15 jaar dus) en niet weet hoe de baseline veranderd zou zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is zoals dronkenschap aan het stuur. Tenzij je ladderzat bent, is je ongeluk nooit "te bewijzen" door dronkenschap. "ik had de tegenligger niet gezien" kan evengoed komen van iemand die niet gedronken heeft, dan iemand die gedronken heeft. Toch is statistisch de kans op een ongeluk groter als je gedronken hebt. Trouwens, klimaatswetenschappers zijn het niet eens over de effecten op de statistieken van zware weersfenomenen. Het is nog onderdeel van onderzoek. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#1102 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
MBH's analyse was een reconstructie voor het héle NH. En dus domweg niet te vergelijken met deze publicatie. Typisch het soort publicatietje dat je van een lobbygroepje kan verwachten. De finale conclusies volgt uit wat in het document staat: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#1103 | ||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Lukt het niet ? Wel dan stel ik voor dat je weer aan het bashen slaat. Die "pretentieuze windbuilen" zijn er tegen gehard. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe noemde jij dat weer wanneer iemand zich vergist ? Iets met windbuilen, geloof ik ... PS : ik heb géén eigen theorie, dus al dat gezwets over "onbewezen theorieën" en "ontkenning van elementaire fysica" waarvan ik hier slag om slinger verdacht wordt slaat nergens op. Ik post hier wat de wereld publiceert en versluier niks. In tegenstelling tot de cherrypickende believers met hun nepotische filters. Zij kennen alleen hun kant van de medaille. En da's absoluut de enig juiste. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 12 augustus 2013 om 18:58. |
||||||
|
|
|
|
|
#1104 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jedd : 12 augustus 2013 om 19:04. |
|||
|
|
|
|
|
#1105 |
|
Banneling
|
Zet het rap op je blogje, brave jongen En bash het af. Je wint er vast prijzen mee bij de warmists.
Overigens, hoe zit dat met mijn wederwoord dat ik inzond op je blog ? In de filter blijven hangen ? Past het niet in jou peer-review-blogje ? Kom eens terug als jouw ijsboringen op evenaar afgerond en gerapporteerd zijn. Maar pas op : dat zijn ook punctuele metingen hoor ! |
|
|
|
|
|
#1106 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Onder welke post had je iets geplaatst ? |
|
|
|
|
|
|
#1107 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1108 |
|
Banneling
|
Tja, daar vraag je zoiets. 't Zit in de internetpipe. Ik had een printscreen moeten nemen.
|
|
|
|
|
|
#1109 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1110 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1111 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het feit dat Monckton eraan verbonden is, volstaat om te weten dat die mensen niet met wetenschap bezig zijn (en ja, dat is guilt-by-association) |
|
|
|
|
|
|
#1112 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Overigens gaat wetenschap over "wat ?". Niet over "wie ?". Of iemand nu Monckton of Mann heet. Maakt niet uit. W�*t ze te vertellen hebben moet bekeken worden en niet d'office weggebashed of de hemel ingeprezen worden. |
|
|
|
|
|
|
#1113 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Anders hadden ze hem nooit aan boord gehesen. Punt andere lijn. Laatst gewijzigd door Jedd : 12 augustus 2013 om 20:02. |
|
|
|
|
|
|
#1114 |
|
Banneling
|
Waarom zit Dehaene bij Interbrew en ander koekskesfabrieken ? Om deuren te openen, tiens.
|
|
|
|
|
|
#1115 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En ik heb Dehaene nog nooit een presentatie zien geven met een swastika. en ik heb het Belgisch parlement nog nooit dit soort brief zien schrijven naar Dehaene. wie Pindar aan boord haalt is niet met wetenschap bezig. De enige deuren die Monckton opent zijn naar Cuckooland. Laatst gewijzigd door Jedd : 12 augustus 2013 om 20:20. |
|
|
|
|
|
|
#1116 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Waarom denk je dat de believers o.a.Schwarzenegger voor de camera's haalden ? Vast en zeker omdat hij aan wetenschap doet. |
|
|
|
|
|
|
#1117 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vandaar dat het altijd de soep in draait als we gaan redeneren en dat je het onderscheid niet kan maken tussen een argument dat steek houdt, en een dat geen steek houdt. Nu, dat probleem is inderdaad fundamenteel en universeel. Als je te weinig van de grondslagen van een vakgebied kent, moet je maar "geloven" of niet geloven. En dat is voor vele zaken zo. Bijna elk vakgebied dat een beetje technisch is, en een of andere maatschappelijke impact heeft, is met dat probleem geconfronteerd. En natuurlijk zijn er drukkingsgroepen die daar goed gebruik van maken en die weten dat het eigenlijke wetenschappelijke argument tenslotte niet van belang is, als het maar wetenschappelijk genoeg klinkt om de burger die zich afvraagt wie nu te *geloven* kunnen mee te krijgen. De meeste wetenschappelijke materies zijn zo, maar voor veruit de meeste zijn er geen evidente maatschappelijke dilemma's en dus heeft het geen belang wie of wat de burger daar nu over gelooft ; en dus zijn er ook niet te veel kapers op de kust om te doen alsof ze aan wetenschap doen. De enige, en ik zeg wel de enige, manier om je daar als burger tegen te beschermen, is van zelf voldoende van de basis van het vakgebied te leren (daarom nog geen expert te worden), om zelf het gros van de argumentaties kunnen te volgen. Dan wordt het al heel wat moeilijker om te doen alsof je aan wetenschap doet. Maar natuurlijk, als je om een of andere manier al op je eigen beslist hebt wat je het liefste zou willen horen, dan ga je natuurlijk, zonder problemen, diegenen geloven die zeggen wat je wilde horen. Citaat:
Dat is theoretisch zo stevig onderbouwd, en elk theoretisch element is op zichzelf al met zo enorm veel experimenten en metingen bevestigd, dat het eigenlijk geen twijfel leidt. De atmosfeer is een fysisch systeem bestaande uit gassen en dampen. De oceanen zijn vloeistofsystemen. We kennen daar de fysica van. Zoals we de wetten kennen om uit te rekenen hoe water door een pomp stroomt, kennen we de wetten van de stromingen van de atmosfeer en de oceanen. Daar gebeuren geen mirakels. Dus kan dat allemaal gemodeliseerd worden. Dat kan niet anders dan lukken, als men het nauwkeurig genoeg doet. Dat is zoals kunnen uitrekenen hoe warm een stuk staal gaat worden als daar een electrische stroom door jagen. Omdat we de wet van ohm kennen, omdat we de eigenschappen van staal kennen, en dergelijke. Afkomen met dat je al een stuk staal gezien hebt dat warm werd omdat men het boven een vuur hield, en dat er toen geen electrische stroom was, is een non sequitur. Afkomen met: "toen hebben ze dat staal opgewarmd, en nadien pas is er een stroompje gemeten, dus warmte levert stroom, en niet omgekeerd" zijn allemaal verkeerde redeneringen. Maar natuurlijk kan je stellen (je doet het ook): jamaar telkens we met een argument afkomen zeg je "dat bewijst niet dat stroom geen staal kan verwarmen" maar ge hebt nergens gegevens die tonen dat staal warm werd door de stroom he. Als men dan zegt: kijk, sinds vorige week loopt er een beetje stroom door dat staal, en zie, het wordt warmer ; kom je af met : jamaar 3 maanden geleden was er geen stroom, en toen werd dat staal ongeveer even warm toen 't in de zon lag. En we komen tot wat ik al een tijdje geleden zegde: zonder theoretisch model kan je uit metingen alleen aan een complex systeem niet veel besluiten qua causaliteit. Dan kom jij af met: "dus kan je niet aantonen dat stroom dat staal kan verwarmen he" En we zijn rond. De reden waarom we het weten, is theoretisch. En dat is de enige reden om het kunnen te weten. Als elk onderdeel van de theorie door verschillende experimenten is ondersteund, is er veel kans dat het geheel ook marcheert. Tenzij hier of daar een eigenaardigheid waar geen rekening mee gehouden werd en die het verwachte effect tegenwerkt of zo. Citaat:
Citaat:
En aangezien ik zelf totaal geen idee heb hoe groot de tijdsconstanten allemaal zijn voor die forcings tot evenwicht komen, hoe de oceanen warmte opslaan, en weer afgeven, en zo voort, en welke de natuurlijke variaties zijn die misschien een sneller effect hebben, durf ik mij zelf niet uit te spreken of het menselijke effect voor meer of voor minder dan 50% telt in de verhoging van de temperatuur in de 20ste eeuw. Ik heb zelf namelijk geen idee of wat we zien aan temperatuur in de 20ste eeuw, afhangt van wat de forcings zijn in de 20ste of in de 19de eeuw of in de 18de eeuw, gezien oceanen heel grote warmtecapaciteit hebben. Het volstaat dat een oceaanstroom verandert, of dat de menging van koud dieptewater en warmer oppervlaktewater verandert, en uw forcing gaat een effect hebben op de temperatuur binnen 5 jaar, of binnen 200 jaar of binnen 5000 jaar he. Maw, ik ken het vak van de klimaatswetenschap niet goed genoeg om daar zelf een intelligente uitspraak over te doen, zonder gewoon ergens iets gaan te citeren dat ik zelf niet helemaal begrijp. Vandaar. Misschien weten klimaatswetenschappers zelf die het modeleren wel, maar ik niet. Vandaar dat ik mij dus niet bindt. Ik weet niet of de CO2 die we nu uitstoten, zijn dominant effect zal hebben binnen 5 jaar, of binnen 80 jaar, of binnen 200 jaar. Ik weet wel dat de forcing ongeveer onmiddellijk in gaat, maar ik weet niet waar die warmte opgeslagen wordt, en wanneer die gaat zorgen voor een globaal temperatuurseffect. Maar dat is gebrek aan kennis van mijnentwege, meer niet. Citaat:
En nog eens: dat die CO2 na-ijlt past perfect in het plaatje van een broeikas effect door CO2. BLIJF dus niet afkomen met dat voor te schotelen alsof het een argument was, ik heb het al 20 keer verteld. Citaat:
De "theorie" erachter is dat klimaatswetenschappers de wereld om de tuin willen leiden. Citaat:
Ik vond dat we in naam van het publiek debat, ook al was die man misschien mis, en ook al hield-ie zich niet altijd aan de regels van peer-reviewed bronnen en dergelijke, gezien de maatschappelijke inzet, aan het woord moesten laten, en daarover een wetenschappelijke discussie aangaan, maar dat was niet de mening van verschillende andere moderatoren. Uiteindelijk vond ik dat ik mijn moderator rol niet meer kon vervullen zoals ik het wenste en heb dat maar laten vallen. Ik heb toen ook al die argumenten al gehoord, van die na-hollende CO2 en dergelijke. Maar ik vond dat het op een wetenschappelijk forum best mocht, zolang men maar technisch bleef, en geen samenzweringstheorieen begon uit te kramen of dergelijke. Ik ken dus redelijk goed de twee kanten. Ik heb eerder de indruk dat jij maar 1 kant kent. Ik kan je zeggen dat je aan de kant van de critici nogal wat zeveraars hebt. Maar er zijn er ook die pertinente argumenten kunnen aandragen. Maar niet veel. De meesten gaan in zeven plotjes aantonen dat het allemaal bullshit is, en dat zijn inderdaad, zeveraars. Maar je hebt (het mindert nu) ook heel veel zeveraars aan de "believers" zijde. Geen wetenschappers, maar brengers-van-het-goede-woord. Nummer een van al die zeveraars is natuurlijk ons aller Al Gore. Alle zever dat die allemaal niet in zijn "vereenvoudigde" presentaties heeft uitgekraamd ! En veel groene jongens, voor wie het Armageddon aangebroken is als we niet direct in onze holwoning gaan wonen en zelfs geen vuurke meer stoken. Maar je moet dat onderscheiden van de wetenschappelijke activiteit zelf. Klimaatswetenschap is een wetenschap zoals een andere, die echter plots in het midden van de belangstelling is gekomen, en mensen die niet gewoon waren om voorzichtig te zijn met al die publieke aandacht, want de lobby groepen lagen op de luur. En zoals elke wetenschap gaat die gestaag vooruit, leert bij, corrigeert, past aan, en zo voort.
|
|
|
|
#1118 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Had je niet zo een beetje het gevoel dat die "vragen" wat rethorisch waren, en het effect moesten hebben van een requisitoir ? Was het niet daarom dat je dat zo een goed lijstje vond ?
Citaat:
Nu, Monckton was niet slecht. Het probleem is dat hij, als hoogmoedige aristocraat, op zijn pik is getrapt, en daarom in de aanval is gegaan tegen het klimaatdinges. Hij had bijzonder leuke ideeen, maar waar ik wel enige sympatie kan voor inbrengen. Inderdaad iets aristocratisch-monty python achtig. Zijn voorstel destijds om AIDS te genezen was: iedereen verplicht om de maand screenen, en iedereen die sero positief was, in levenslange afzondering plaatsen. Maar hij zegde er wel bij dat hij begreep dat het mollige westen met al zijn goeie gevoelens zoiets nooit tot uitvoering zou kunnen brengen.
|
|
|
|
#1119 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Belangrijk is wel op te merken dat de platentektoniek een rol speelt, in de zin dat afhankelijk van de ligging van de continenten, oceaanstromen anders zullen verlopen, met meer/minder warmte overdracht. Momenteel ligt de Noordpool zowat volledig omsloten door land (Canada, Alaska, Rusland). Een geheel andere situatie dan bv. ten tijde van Pangaea. Een snelle afkoeling kan wel degelijk een gevolg van orbitaalforcing zijn. Paleo-klimaatmodellering toont aan dat een albedoverandering (iets koudere zomers => langere bedekking met sneeuwdek ==> stijging albedo) voldoende kunnen zijn om een ijstijd te iniiëren De oorzaak kan ook vulkanisme zijn => meer aerosolen => minder zonlicht Een komeetinslag kan ook volstaan, kan bv. de thermohaliene circulatie verstoren. Hoeft overigens helemaal niet toevallig synchroon te lopen met de Milankovic-cycli: eenzelfde 'hamer' kan op een ander tijdstip in de Milnakovic-cyclus wel-of niet leiden tot het 'overschrijden' van een tipping point. Citaat:
Citaat:
![]() Het verschil tussen internetwetenschap, en reële wetenschap. |
|||
|
|
|
|
|
#1120 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Of met andere woorden: toon aan dat de stijging van de CO2 *niet* verantwoordelijk is voor de recente stijging van de temperatuur. Mét berekening uiteraard.... |
|
|
|
|