![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|
#1321 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1322 | |
|
|
Citaat:
p.s. Uit vrije wil betekent "niet onder dwang". Laatst gewijzigd door Piero : 14 augustus 2013 om 18:25. |
|
|
|
|
|
|
#1323 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De ware vrijheid is dat de mens niet alleen door iets anders wordt bepaald, maar ook zelf bepalende is.
Dus niet alleen door zijn brein, maar ook door zijn eigen bewustzijn, die hij zelf is. Kortom: de vrijheid is overal. Alles en iedereen naar eigen wezen en aard. |
|
|
|
|
|
#1324 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1325 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik dacht nu toch werkelijk dat niemand meer in dat spoonbending truukje geloofde nadat Randi Uri Geller totaal had ontmaskerd en al zijn valse techniekjes. Blijkbaar zijn er mensen die halstarrig weigeren ooit iets bij te leren, hoe vaak ze ook met de neus op hun fout worden geduwd. Enfin, Exodus, je weet dat zowell Skepp als JREF je graag zullen zien komen als je werkelijk 1 natuurkundige wet kan (laten) breken door iemands geest. Je zal op slag miljonair zijn, maar we weten nu al dat je het niet zal doen omdat je ergens, diep vanbinnen, weet, echt weet, dat het een leugen is. |
|
|
|
|
|
|
#1326 |
|
Minister-President
|
Die cartoon gaat niet over de inhoud van de Ethica het kan eender welk geschrift zijn. De vraag is of het schrijven een intentioneel ( wilsbesluit) proces is of niet?
|
|
|
#1327 |
|
Minister-President
|
Dat zou effectief bijzonder interessant zijn. Maar ik denk niet dat er ergens de natuurwetten worden overtreden, ik denk eerder dat uw model onvolledig is, vandaar die anomalie.
|
|
|
#1328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neem een thermostaat. Die heeft een "verlangen" om de temperatuur die hij meet op een zeker niveau te houden. Als het te warm is, "beslist" die thermostaat dus van de verwarming af te zetten. En als het te koud is, "beslist" die thermostaat van de verwarming aan te zetten. Nu zal ik toegeven dat er weinig kans is dat er ook een subjectieve ervaring met die thermostaat gemoeid is, maar het is maar om je aan te geven dat een louter materialistisch netwerk wel degelijk naar "doelstellingen" kan toewerken, en daarvoor "beslissingen" nemen. Gans de digitale elektronica is niks anders dan dat, he. Associeer nu qualia, als je dat wil, met zo een systeem dat externe impulsen ontvangt, ingebouwde doelstellingen heeft, en beslissingen neemt om als functie van de ontvangen pulsen en zijn doelstellingen, signalen uit te zenden die ageren op de omwereld, en je noemt die doelstellingen "verlangens", de ontvangen externe impulsen "waarnemingen", en de beslissingen "toepassen van de vrije wil".
|
|
|
|
#1329 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar let op, ik ben geen materialist. Ik ben een zwak dualist (met hier en daar wat solipsistische neigingen
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 augustus 2013 om 18:52. |
|
|
|
|
|
|
#1330 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
‘Er bestaat in de geest geen absolute, dat wil zeggen vrije wil... onder wil versta ik het vermogen te bevestigen of te ontkennen... ´(Ethica 2, 48).
|
|
|
|
#1331 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er zijn twee manieren om dat te beschouwen, een materialistische en een niet-materialistische. De materialistische is de wetenschappelijke aanpak: zoals ik al zegde, laat moslims, christenen, joden, boedhisten, weetikveeltisten bidden en maak statistische dubbel-blind studies over het relatieve succes van hun aanpakken. Stel er nadien modellen van op. En tracht wetmatigheden te vinden in de bid-effecten. Hoe moet je bidden, om welk uur van de dag heeft het het meeste effect, welke woordjes moet je aframmelen opdat het beter werkt, enzovoort. En op den duur heb je een wetenschappelijke god-theorie met experimentele kant aan. De niet-materialistische kan niet wetenschappelijk zijn. Dus kunnen we er niet objectief over praten.
|
|
|
|
#1332 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1333 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Stel nu dat er ook een metafysische werkelijkheid bestaat met zijn eigen wetmatigheid daaruit volgt toch niet noodzakelijk dat de fysiek wetmatigheid fout zou zijn.
|
|
|
|
#1334 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik plaatste zelf de caveat dat dit wel heel symplistisch was. Maar het was omdat je leek te denken dat een netwerk van neuronen als functie van externe stimuli niet tot beslissingen zouden kunnen komen. Een thermostaat is een oneindig simpeler systeem, maar het principe is hetzelfde: "doelstelling" - "externe stimulus" - "beslissing tot ageren".
De thermostaat, in tegenstelling tot een vloeistof, heeft wel degelijk een doelstelling (nu kom ik op glad ijs natuurlijk, want men gaat mij zeggen dat het de Grote Horlogemaker is die die doelstelling heeft ingegeven bij de constructie van de thermostaat...). Ik heb ook - zoals ik al stelde - mijn twijfels over het hebben van qualia bij een thermostaat - hoewel je het strikt genomen niet kan uitsluiten, he
|
|
|
#1335 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad ! Maar daaruit volgt wel dat die metafysische werkelijkheid geen behavioristische invloed kan hebben in de materiele wereld. Maar omgekeerd wel. En we zijn bij het zwakke dualisme...
|
|
|
#1336 |
|
|
Dat is dan een denkfout van jou en de cartoonist. Uit het ontbreken van de vrije wil volgt niet dat al onze gedragingen voorgeprogrammeerd of gedetermineerd zijn. De situaties waarin wij terecht komen zijn volgens Spinoza niet tevoren bepaald, god (de natuur) heeft geen plan met de mens. Spinoza "bewijst" dat ons handelen het resultaat is van "oorzaak en gevolg" en de vrije wil is daarbij een illusie. Dat is de juiste verklaring voor onze acties en reacties op dit forum.
|
|
|
|
|
|
#1337 |
|
Minister-President
|
Waarom zou een metafysische werkelijkheid geen behavioristische invloed kunnen hebben op de materiele wereld? Stel nu dat het enigste raakvlak waar fysieke en metafysische wereld elkander kunnen beïnvloeden juist op neuraal niveau is.
|
|
|
#1338 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1339 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zeg niet dat dat niet kan, maar je moet de gevolgen van je uitgangspunt helemaal doortrekken: als het meta-fysische het fysische anders kan laten lopen dan het zou lopen zonder die meta-fysische invloed, dan wijzigt het meta-fysische het gedrag van dat fysische ten opzichte van wat de natuurwetten als gedrag zouden voorschrijven, bij definitie.
|
|
|
|
#1340 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat weet ik zo niet. Kijk eens naar artificieel intelligente systemen. De complexiteit van het resultaat hangt enkel af van de complexiteit van de oorzaak-gevolg relatie he. Een ingewikkeld systeem kan behoorlijk complexe resultaten opleveren.
|