![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|
#1361 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Wij zijn bewustzijn. Het engels heeft daar een goed woord voor "awareness"'. Bewustzijn is iets dat op zich bestaat en niet afhankelijk is van het fysische. Bewustzijn is overal en is in alles, zelfs in een atoom. Er is niets dat bewustzijn niet bevat. Zelfs planten hebben bewustzijn.
Het ego wordt gevormd uit bewustzijn, uit de subjectieve beleving van bewustzijn van zichzelf, en het associeren met een identiteit. Maar in feite zijn wij puur bewustzijn. Wij zijn deel van een groter wezen die wij zelf zijn. Ons hogere zelf is ons in een hogere dimensie, en projecteert zichzelf in vele dimensies. Wij zijn één vinger, om het zo te zeggen, van ons hogere zelf. Wij zijn het deel van ons hogere zelf dat ervoor gekozen heeft om zich hier en nu in tijd en ruimte te manifesteren om bepaalde ervaringen op te doen. Ons ego is het deel van ons dat wij dragen om met de buitenwereld om te gaan, maar het is niet wie wij zijn. We hebben ook een innerlijke zelf die onze ervaringen sorteert en met onze innerlijke wereld omgaat, zonder dat wij daar meestal bewust van zijn. We zijn veel meer dan enkel de denkende ik. In feite is het meestal ons denken die ons afscheidt van de ware beleving van bewustzijn wat wij zijn. Daarom dat meditatie het denken stilt en toegang kan geven tot een ruimere staat van bewustzijn. Je bent niet je ego, je bent niet je lichaam, je bent puur bewustzijn.
|
|
|
|
#1362 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De mens is zijn eigen IK, dat is zijn bewustzijn.
In de hersenen is dat IK nog nooit gevonden. Of het zou een klein mannetje in een atoom moeten zijn, microwezentje genaamd. Laatst gewijzigd door harriechristus : 15 augustus 2013 om 16:15. |
|
|
|
|
|
#1363 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik lees een boek en weet nog niet wat daar in staat. Ik kom vervolgens iets tegen dat mij verbaast en mij mijn wenkbrauwen doet fronsen of iets anders (aan mijn hoofd krabben). Duidelijk is hier het bewustzijn eerst (door het lezen) en dan pas de handeling die daarop volgt. |
|
|
|
|
|
|
#1364 |
|
|
|
|
|
|
#1365 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 15 augustus 2013 om 16:34. |
||||
|
|
|
|
|
#1366 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1367 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1368 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1369 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 15 augustus 2013 om 18:39. |
|
|
|
|
|
|
#1370 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het ik behoort dan ook aan de menselijk soort en niet alleen aan het individu.
Wij zijn allemaal IK immers. Ten derde is het ook nog eens absoluut: het IK van God zelf. Deze is de oneindige en eeuwige heilige Geest. Citaat:
En het bewustzijn is het gevoelsleven, de zintuiglijke waarneming en ten derde als hoogste het denken. Zo leer je nog eens wat van Mij. |
|
|
|
|
|
|
#1371 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neurologen hebben wel verstand van de zenuwen, maar van het bewustzijn zelf begrijpen ze niet veel. Laat staan dat ze ooit mijn atoomtheorie hebben gelezen. |
|
|
|
|
|
|
#1372 | |
|
|
Citaat:
En wat is het gevoelsleven en de zintuiglijke waarneming en het hoogste denken? |
|
|
|
|
|
|
#1373 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Weet je dat niet eens?
De Geest is de persoon die denkt. En het begrip Geest drukt meteen uit dat deze metafysisch is, dus niet het brein, hoewel het wel over deze na kan denken. En ten derde ook de inhoud van het denken, die niet alleen het denken zelf betreft als vorm dus, maar ook datgene waarover het denkt, wat van alles en nog wat kan wezen. Zoals de natuur, de wereld en ook God en de eeuwigheid en de oneindigheid. Aldus is de Geest veel meer dan het brein, dan alleen maar in je schedel zit en bovendien zelf ook nog eens bewusteloos is. Citaat:
De zintuiglijke waarneming betreft de tastzin, de reuk, de smaak, het gehoor en het zien. Het hoogste denken is de filosofie, met name die van Hegel en mijn atoomtheorie omtrent de Logica en het bestaan van God. Zo leer je nog eens wat van Mij. |
|
|
|
|
|
|
#1374 |
|
|
@ harriechristus
zo simpel he, en er komt geen microwenzentje aan te pas dus. |
|
|
|
|
|
#1375 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar de microwezentjes hebben ons brein gemaakt, of dacht je dat deze zomaar vanzelf uit de dode natuur was ontstaan? Nee, dat is echt niet zo simpel gegaan als jij wel denkt. Of denk je zelf helemaal niet en laat je dat je over aan je brein? Of aan de deskundigen als je geen antwoord weet? |
|
|
|
|
|
|
#1376 |
|
|
Of iets nauwkeuriger, een gedachte is een reflectie, het is geen spontane zelfstandige en onafhankelijke kracht of vorm; dat geldt ook voor de gedachte "ik ben een persoon". Het is een reflectie van het brein en daarmee van het gehele lichaam. Dat een gedachte een fysieke oorsprong heeft verklaart waarom het hele lichaam aangedaan is door een emotie en dat de emotie een expressie heeft in de gelaatstrekken. Waarom bloost iemand van verlegenheid of wordt hij van schrik slap in de benen? Het is niet omdat hij dit prettig vindt en nuttig en omdat hij dit bewust aanstuurt. Hij verzet zich vaak zelfs tegen een onwillekeurige reactie. En als iemand van plezier schreeuwt en opspringt is dat ook een onwillekeurige eerste reactie; die daarna bewust nog even kan worden volgehouden om indruk te maken op de omgeving. De ik en het zelf is daarom de fysieke persoon die zichzelf in waaktoestand bewust en reflectief ervaart. De bewuste ik bestaat daarom niet, althans niet continu.
|
|
|
|
|
|
#1377 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat kan alleen door het denken worden begrepen. Dus het is precies andersom. |
|
|
|
|
|
|
#1378 |
|
|
Wat ik hierboven in enkele woorden betoog, werd uitvoerig uiteengezet door Ryle in The concept of mind (1949) (Dit zie ik o.a. in wikipedia - ik heb het boek niet gelezen). Ryle's concept of mind is nog even actueel als zestig jaar geleden, maar het is nog steeds niet universeel begrepen en aanvaard door filosofen, neurobiologen en psychologen. Vandaar ook dat het boek "Wij zijn ons brein" helaas nog steeds zo controversieel is.
The Concept of Mind is a 1949 book by philosopher Gilbert Ryle that has been seen as a founding document in the philosophy of mind, which received professional recognition as a distinct and important branch of philosophy only after 1950.[1] The Concept of Mind argues that "mind" is "a philosophical illusion hailing chiefly from Descartes and sustained by logical errors and 'category mistakes' which have become habitual."[2] The work has been cited as having "put the final nail in the coffin of Cartesian dualism."[3] |
|
|
|
|
|
#1379 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De mens is het licht en niet de duisternis, het bewustzijn en niet het onbewuste van het brein.
|
|
|
|
|
|
#1380 |
|
|
Wittgenstein’s Beetle
In his Philosophical Investigations, Wittgenstein uses an analogy in an attempt to clarify some of the problems involved in thinking of the mind as something over and above behaviour. Imagine, he says, that everyone has a small box in which they keep a beetle. However, no one is allowed to look in anyone else’s box, only in their own. Over time, people talk about what is in their boxes and the word “beetle” comes to stand for what is in everyone’s box. Through this curious analogy, Wittgenstein is trying to point out that the beetle is very much like like an individual’s mind. No one can know exactly what it is like to be another person or experience things from another’s perspective (look in someone else’s box), but it is generally assumed that the mental workings of other people’s mind are very similar to our own (everyone has a beetle which is more or less similar to everyone else’s). However, it does not really matter – he argues – what is in the box, or whether everyone has a beetle, since there is no way of checking or comparing. In a sense, the word “beetle” – if it is to have any sense or meaning – simply means “what is in the box”. From this point of view, the mind is simply “what is in the box” – or rather “what is in your head”. Wittgenstein aruges that although we cannot know what it is like to be someone else, to say there must be special mental entity called a mind that makes our experiences private is wrong. Part of the reason he thinks this way is because he considers language to have meaning through public usage. In other words, when we talk of having a mind (or a beetle), we are using a term that we have learnt through conversation and public discourse. Furthermore, the word we have learnt can only ever mean “whatever is in your box” – i.e. your mind – and should not therefore be used to refer to some entity or special mental substance since no one can know that such a thing exists (we cannot see into other people’s boxes). |
|
|
|