Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2013, 09:54   #121
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb de gewoonte/beleefdheid om in Wallonië steevast Frans te spreken.
toen ik laatst in Durbuy in het bakkertje van de hare Krishna beweging iets ging kopen, bleek echter dat de bakker zijn uiterste best deed om zijn producten in het Nederlands aan de (vlaamse) klanten aan te prijzen. Iets waar velen in die hele groep hun erkenning voor uitspraken. In Durbuy wordt tamelijk veel Nederlands gesproken in de winkeltjes.... er zijn daar vele Nederlandse toeristen. Dat scheelt blijkbaar.
En aan onze Kust zijn er ook veel Franstalige handelaars; vooral in Koksijde. Daar zijn ze ook tweetalig tegenover hun klanten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 09:55   #122
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in Wallonie en Bruxelles dus ook geen Engels?
Of zijn het enkel de Vlamingen die op internationaal niveau de boerkes moeten blijven?
Ja, Engels als derde taal.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 09:58   #123
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Schijnexcuus. We hebben het niet over reizen maar over talen en als u in België leeft, is het normaal dat u de talen van het hele land kent. Punt aan de lijn.
Er zijn blijkbaar niet écht véél 'normalen' in dit land.

De 'nieuwswaarde' van bovenstaande zin is - helaas? gelukkig? - evenwel zo goed als onbestaande.

U hoeft heus niet te doen alsof u ze gelézen - laat staan begrépen - hebt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 10:04   #124
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, Engels als derde taal.
En de derde taal van het land hoeven de franstaligen dan weer niet te kennen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 10:06   #125
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En aan onze Kust zijn er ook veel Franstalige handelaars; vooral in Koksijde. Daar zijn ze ook tweetalig tegenover hun klanten.
"onze" kust is NEDERLANDSTALIG.
als handelaars daar Frans tegen hun Franstalige klanten spreken is dat met dezelfde toegeving als dat handelaars uit Durbuy Nederlands spreken.

of die handelaars nu Frans- dan wel Papiamento-talig zijn maakt daarbij niks uit.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 8 september 2013, 10:30   #126
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Krijgen alle Waalse kinderen ook Nederlands taalonderwijs? Als Walen geen Nederlands taalonderwijs krijgen, dan ook geen Frans taalonderwijs voor Vlamingen. Dat is toch meer dan logisch?
Kan ik u ergens geen ongelijk in geven.

Van het standpunt uitgaande dat elke taal wel zijn/haar charme heeft dacht ik dat men in België beter voor het Engels als eerste taal had gekozen.

Veel kinderen/tieners zingen Engelse liedjes mee zoeken op de computer op wat de teksten van de liedjes als boodschap hebben ... daar leren ze toch meestal iets mee bij of blijft er toch iets hangen van die woorden/zinnen.

Computer/PC in het algemeen is in veel gevallen allemaal Engels.

Schuttingstaal en de F-woord terminologie dat kunnen veel mensen als de beste in het Engels.

Ook even notie maken dat in de meeste handleidingen van toestellen raar of zelden nog een Nederlandstalige (allemaal Engels, Frans Duits en dan de hele resem exotische talen) beschrijving te vinden is (in extremis kan je ze wel downloaden)

Het is dacht ik ook moeilijker voor iemand die gewoon is Frans te spreken om de klanken van het Nederlands/Engels onder de knie te krijgen, in veel gevallen is het wel grappig om te horen.

Ok, op naar het Esperanto dan maar ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 september 2013 om 10:33.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 10:34   #127
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen daar ben ik geen voorstander van.

Wel vind ik dat Engels sowieso de tweede taal zou moeten zijn, met Frans als derde. Duits en Spaans zijn nochtans grotere talen dan Frans (Duits zeker, vermits dat de lingua Franca van Oost-Europa geworden is).
Dan toch maar Duits als derde taal, en Frans 4de.

Als de Franstaligen een gelijkaardige oefening doen, kunnen we netjes met elkaar communiceren in het Engels. iedereen content.
Daar twijfel ik sterk aan . De voorbije 20 jaar ben ik regelmatig in Tsjechië geweest , en de kennis van het Duits is in winkels , restaurants , hotels , café's vrijwel onbestaande . Zelfs in het Zuiden en het Westen van het land , het "Sudetenland" .

De kennis van het Engels is , ook bij de jeugd , eveneens zeer beperkt .

De algemene mentaliteit is ;"Iedereen die naar hier komt moet maar Tsjechisch leren" .

Fré
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 10:48   #128
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
...

Van het standpunt uitgaande dat elke taal wel zijn/haar charme heeft dacht ik dat men in België beter voor het Engels als eerste taal had gekozen.

...
Toen België in 1830 werd geschapen, was Engels nog niet de 'wereldtaal' die het nu is.

Dat 'België' voor het Frans als eerste taal koos, was in elk geval voor diegenen die tot de Belgische 'élite' behoorden 'vanzelfsprekend'.

Het was voor die 'élite' echter wel verdomd spijtig dat zo véél mensen liever een andere taal dan het Frans wilden kunnen & mogen gebruiken.

Sommige leden van die 'élite' zijn er blijkbaar nog altijd niet van bekomen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 11:05   #129
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Daar twijfel ik sterk aan . De voorbije 20 jaar ben ik regelmatig in Tsjechië geweest , en de kennis van het Duits is in winkels , restaurants , hotels , café's vrijwel onbestaande . Zelfs in het Zuiden en het Westen van het land , het "Sudetenland" .

De algemene mentaliteit is ;"Iedereen die naar hier komt moet maar Tsjechisch leren" .

Fré
Ik weet wel dat de oosteuropese landen vroeger automatisch het Russisch als tweede taal moesten aanleren.

Oud 8 september 2013, 11:12   #130
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet wel dat de oosteuropese landen vroeger automatisch het Russisch als tweede taal moesten aanleren.
Natuurlijk . De Slavische talen verschillen niet zo heel veel van mekaar , te vergelijken met de Scandinavische talen .

Polen , Tsjechen/Slovaken , Oekraïners verstaan mekaar vrij gemakkelijk .

Veel Tsjechen van mijn leeftijd (de oudere zakken , zeg maar) spreken nog een aardig mondje Russisch .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 11:17   #131
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Het zou een veel eenvoudiger en mooiere wereld zijn mocht men overal twee talen leren : de moedertaal en het Engels.

Helaas zullen er altijd chauvinisten zoals de Frans(talig)en zijn die zo'n logische evolutie zullen tegenwerken omdat ze hun eigen gebrabbel overal willen opdringen.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 12:30   #132
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht

De algemene mentaliteit is ;"Iedereen die naar hier komt moet maar Tsjechisch leren" .Fré
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het Tsjechisch verleden. Het is enigszins vergelijkbaar met dat van Vlaanderen. Bij ons werd de eigen taal aanvankelijk genegeerd. Zo ook bij de Tsjechen. Eerst ettelijke eeuwen een onderdeel van een Duitstalig rijk, met name de Oostenrijks-Hongaarse Habsburg-monarchie (tot 1918). Bovendien met een zuiver Duitstalige minderheid in eigen land (de Sudeten). Tenslotte de keiharde Duitse bezetting tijdens WO2 (Reinhard Heydrich, Reichsprotektor Böhmen und Mähren). Duits is overigens lange tijd de cultuurtaal van Tsjechië geweest. De allereerste opvoering van Mozart's "Don Giovanni" (hoewel Italiaans) gebeurde niet in Wenen maar in Praag. En vergeten we Franz Kafka niet!

De Tsjechische reactie in 1945 was ook brutaal:
Citaat:
In the months following the end of the war the expulsion happened from May till August 1945. These expulsions were encouraged by hate-inciting speeches made by several Czechoslovak politicians. The expulsions were executed by order of local authorities mostly by groups of armed volunteers. However in some cases it was initiated or pursued by assistance of the regular army.[5] Several thousand died violently during the expulsion and many more died from hunger and illness as a consequence. The expulsion according the Potsdam Conference proceeded from 25 January 1946 till October of that year. An estimated 1.6 million ethnic Germans were deported to the American zone of what would become West Germany. An estimated 800,000 were deported to the Soviet zone (in what would become East Germany).

Laatst gewijzigd door quercus : 8 september 2013 om 12:33.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 12:43   #133
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In De Panne zijn bepaalde handelaars zelfs ééntalig Frans tegenover hun Nederlandstalige klanten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 12:46   #134
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de derde taal van het land hoeven de franstaligen dan weer niet te kennen?
Zou Prinses Claire al Nederlands kennen,nu ze Mathilde moet gaan vervangen in Gent?
Oud 8 september 2013, 12:47   #135
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In De Panne zijn bepaalde handelaars zelfs ééntalig Frans tegenover hun Nederlandstalige klanten.
Nou en?

Die Nederlandstalige klanten hebben van hun eigen overheid toch Frans moeten leren?

Gebruik het dan ook !

Citaat:
Zou Prinses Claire al Nederlands kennen,nu ze Mathilde moet gaan vervangen in Gent?
Neen, nauwelijks.

Zij is zelf Brits (én Belgisch)

Haar kinderen in Tervuren spreken ook geen Nederlands. Zij gaan naar de British School waar het curriculum Frans en Engels is.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 september 2013 om 12:50.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 12:48   #136
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nou en?

Die Nederlandstalige klanten hebben van hun eigen overheid toch Frans moeten leren?

Gebruik het dan ook !
2

Als je dan toch een knecht bent in eigen land, gedraag u dan ook zo op alle vlakken.
Oud 8 september 2013, 12:49   #137
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nou en?

Gebruik het dan ook !
Een rede te meer om Frans als verplichte taal in het Vlaams onderwijs af te voeren.
Oud 8 september 2013, 12:52   #138
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad! Je steekt een winkel binnen: "Vous désirez monsieur?"

Idem in bepaalde restaurants.

Eigenlijk is het weer de typisch Vlaamse slijmerige middenstandsmentaliteit. Ik ken zo een beetje de mentaliteit daar in de regio De Panne-Adinkerke. Langs mijn moeder's kant zijn ze van daar afkomstig. Ik heb haar nog horen vertellen dat sommigen tijdens de zomer zodanig uit waren op het lokken van toeristen (en vooral "rik voak dat Frans klapt") dat ze zelf achteraan in het kippenhok gingen slapen om toch maar alle ruimtes te kunnen verhuren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 13:34   #139
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vindt dat een vereiste ja.
Zo lang Nederlands geen verplicht vak is voor Waalse kinderen, wordt Frans ook niet verplicht voor Vlaamse kinderen. Frans wordt dan een keuzevak. Kunnen we het daar over eens zijn?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 13:40   #140
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht

Zo lang Nederlands geen verplicht vak is voor Waalse kinderen, wordt Frans ook niet verplicht voor Vlaamse kinderen. Frans wordt dan een keuzevak. Kunnen we het daar over eens zijn?
Zelfs dat niet, of dat het Nederlands in Wallonie verplicht is of niet, laat de Vlaming zelf kiezen, zoals de rest van de normale mensen in de wereld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be