Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2013, 22:39   #81
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Gloucester Cathedral, Engeland.

Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 22:40   #82
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Wenen, Oostenrijk.

Oud 1 september 2013, 22:56   #83
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Neogotiek.

Oud 5 september 2013, 18:06   #84
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Kerk van Sint Anna.
Vilnius, Litouwen.

Oud 6 september 2013, 04:29   #85
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Wat mensen in België niet genoeg beseffen is hoe uniek onze historische kerken en andere gebouwen wel zijn. De treinen tussen Brugge, Gent, Brussel en Antwerpen zitten niet voor niets vol buitenlandse toeristen. (maar ook kleinere steden hebben dikwijls fenomenale gebouwen zoals Leuven, Veurne, Mechelen, etc.). Behalve Italië en sommige andere West-Europese landen is deze dichtheid echt uniek in de wereld.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 04:34   #86
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat mensen in België niet genoeg beseffen is hoe uniek onze historische kerken en andere gebouwen wel zijn. De treinen tussen Brugge, Gent, Brussel en Antwerpen zitten niet voor niets vol buitenlandse toeristen. (maar ook kleinere steden hebben dikwijls fenomenale gebouwen zoals Leuven, Veurne, Mechelen, etc.). Behalve Italië en sommige andere West-Europese landen is deze dichtheid echt uniek in de wereld.
De neolibs zullen het allemaal verkopen. Het kost immers teveel aan een maatschappij. Het maakt dan niet uit wie of welk instituut die bouwwerken in bezit heeft. Al werden ze afgebroken.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 04:38   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
De neolibs zullen het allemaal verkopen. Het kost immers teveel aan een maatschappij. Het maakt dan niet uit wie of welk instituut die bouwwerken in bezit heeft. Al werden ze afgebroken.
De echt historische gebouwen niet denk ik. Wel de pareltjes die eind 19de eeuw begin 20ste eeuw overal in BelgiË gebouwd werden, die dreigen te verdwijnen. Belgen beseffen niet dat dit eigenlijk een aanslag tegen het cultureel patrimonium is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 04:44   #88
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
De echt historische gebouwen niet denk ik. Wel de pareltjes die eind 19de eeuw begin 20ste eeuw overal in BelgiË gebouwd werden, die dreigen te verdwijnen. Belgen beseffen niet dat dit eigenlijk een aanslag tegen het cultureel patrimonium is.
Je zou ervan verschieten. Stel maar eens de vraag aan de ancaps hier op het forum. Savatage, Zwitser, Sfax...
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:37   #89
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Gothiek heeft inderdaad weinig te maken met de Germaanse volksstam (de Gothen). De stijl is vooral op sublieme wijze uitgewerkt in Frankrijk, een Romaans land dus. En van daar uit ook naar De Nederlanden, Engeland en het Rijnland gebracht.

Toch is er iets merkwaardigs. De Gothiek is vooral gesitueerd in Noord-Frankrijk. En dat Noord-Frankrijk is het gebied dat destijds (5e eeuw na C.) onder de voet werd gelopen en daarna bevolkt door een Germaanse stam, de Franken. Die Germaanse Franken hebben zich in dat Frank(en)rijk dan wel laten verlatijnsen, maar misschien is dat samenvallen van het kerngebied van de Gothiek met dat van de Frankische inwijkelingen niet geheel toevallig?
Hmm, de Kathedralen staan vooral in Normandië (denk aan de Kathedraal en de Saint-Ouen in Rouen) die zijn naam dankt aan de Noormannen die destijds het gebied hebben verovert.
Oud 8 september 2013, 20:45   #90
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Wij zien die kathedralen ook zonder de originele kleurversiering. Oorspronkelijk waren die beelden en versieringen beschilderd. Tegenwoordig zijn er verschillende steden die op bepaalde tijdstippen die kleuren terug op de façades projecteren. Een heel ander zicht.

Hieronder zijn een paar foto's van de reconstructie van de gekleurde façade op de kathedraal van Amiens.

http://www.somme-tourisme.com/cdt80/...urs_priorite_1
Ik durf toch te betwijfelen of dit algemeen standaard zou geweest zijn. Waarom is dit dan plots overal verdwenen?
Oud 8 september 2013, 20:57   #91
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Dit komt omdat Vlaanderen destijds (zo rond 16de eeuw) zeer dicht bevolkt was en zeer welvarend. In die tijd gold Vlaanderen als de meest (of één van de meest) welvarende regio's in de hele wereld. Niet voor niets dat andere landen verzot waren om Vlaanderen in te palmen.
Oud 9 september 2013, 13:43   #92
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

één van de weinige pareltjes op p.be

bedankt
Oud 9 september 2013, 14:06   #93
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik durf toch te betwijfelen of dit algemeen standaard zou geweest zijn. Waarom is dit dan plots overal verdwenen?
Het weer, hé. Die schilderingen overleven dat niet. Hetzelfde met de antieke Griekse beelden, die waren ook beschilderd.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2013, 22:20   #94
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het weer, hé. Die schilderingen overleven dat niet. Hetzelfde met de antieke Griekse beelden, die waren ook beschilderd.
Beste Koenraad, uiteraard kon ik niet anders dan veronderstellen dat de verf -indien die er geweest zou zijn- verdwenen is door de gure weersomstandigheden.

Maar, ik geloof gewoon niet dat iedere gotische kerk/kathedraal aan de buitenzijde aan het portaal gekleurd was, anders zouden nog veel meer kerken nog gekleurd zijn. Een kerk/kathedraal was/is steeds -->of toch vele generatie's, de trots geweest van een stad, dus onderhield men deze. Men zou in de meeste gevallen steeds die kleuren bijkleurd hebben, een kleiner deel misschien niet, maar massaal het kleur laten verweren daar geloof ik niet zo in. Ik geloof dat de betreffende kathedraal het 'slachtoffer' was van de rijke fantasie van het plaatselijke bestuur.
Oud 10 september 2013, 23:19   #95
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar, ik geloof gewoon niet dat iedere gotische kerk/kathedraal aan de buitenzijde aan het portaal gekleurd was, anders zouden nog veel meer kerken nog gekleurd zijn.
En toch was het zo.

Citaat:
Een kerk/kathedraal was/is steeds -->of toch vele generatie's, de trots geweest van een stad, dus onderhield men deze. Men zou in de meeste gevallen steeds die kleuren bijkleurd hebben, een kleiner deel misschien niet, maar massaal het kleur laten verweren daar geloof ik niet zo in.
Smaken veranderen. Polychromie verdween zo ergens gedurende de renaissance. Antieke Griekse sculptuur was ironisch genoeg wél polychroom.

Citaat:
Ik geloof dat de betreffende kathedraal het 'slachtoffer' was van de rijke fantasie van het plaatselijke bestuur.
Nee hoor, we kunnen dat echt wetenschappelijk reconstrueren. Amiens is bijzonder goed gedocumenteerd. Deze kleuren zijn niet verzonnen.

Ik geloof dat het wetenschappelijk onderzoek van kunsthistorici toch wat meer gezaghebbend is dan de kleurloze fantasie van een leek.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 10 september 2013 om 23:20.
Oud 11 september 2013, 13:16   #96
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit komt omdat Vlaanderen destijds (zo rond 16de eeuw) zeer dicht bevolkt was en zeer welvarend. In die tijd gold Vlaanderen als de meest (of één van de meest) welvarende regio's in de hele wereld. Niet voor niets dat andere landen verzot waren om Vlaanderen in te palmen.
Die dichtheid dateert al van vroeger. De meeste kerken in Vlaanderen zijn ouder dan de 16de eeuw.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 08:45   #97
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Gotische ruïnes.
Holyrood Abbey, Edinburgh.

Oud 13 september 2013, 09:18   #98
Another Jack
Banneling

Standaard

Onlangs nog een groepje Franse toeristen geobserveerd aan de Sint-Gummaruskerk in Lier, de mensen waren overweldigd door de schoonheid, de authenticiteit en gezelligheid van Lier...

Wij beseffen dat te weinig.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 september 2013 om 09:19.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2013, 12:53   #99
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Onlangs nog een groepje Franse toeristen geobserveerd aan de Sint-Gummaruskerk in Lier, de mensen waren overweldigd door de schoonheid, de authenticiteit en gezelligheid van Lier...

Wij beseffen dat te weinig.
Authenticiteit? De Lierse kerk volgde nochtans slaafs het model!

Maar inderdaad, het is een prachtkerk. Neem nu het doksaal, dat niet alleen één van de weinige bewaarde doksalen is, maar bovendien ook nog een prachtig voorbeeld van de vlamgotiek.

Ah, en Lier, ooit zie ik me daar wel eens wonen.
Oud 13 september 2013, 15:11   #100
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Nog 'Gotiek':
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  450px-Gent_Belfort_R03.jpg‎
Bekeken: 168
Grootte:  62,1 KB
ID: 91472  

Bijgevoegde afbeelding(e)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be