![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 |
|
Banneling
|
Ik zie uw punt niet. Er werd nergens gesproken over Arctic. En zowel op de schaal van 1 jaar (het artikels gaat trouwens ook over het afgelopen jaar alleen) als deze van de laatste 30 jaar (uw quote) geeft hetzelfde beeld van de extent op Antarctica : stijging van het ijsoppervlak.
|
|
|
|
|
|
#142 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#143 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Lol...ik ken mijn wereld, dank u. het FWO doet niet aan dienstverlening, en doet helemaal niet aan onderzoek. Het is een instantie tot financiering van fundamenteel onderzoek...
|
|
|
|
|
|
#144 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
![]()
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
|
|
|
|
|
#145 |
|
Banneling
|
Schap dus ook maar die W. Zij produceren dus geen papers. Net wat ik zei. Sedert enkele jaren is het hogere en universitaire onderwijs verplicht om een zeker percentage van hun energie (en dus financiering) in dienstverlening te steken. Daartoe worden ook mensen freelance uit het werkveld (met ervaring) betrokken, parallel met een aantal hoorcolleges als gastprofessor. Die leveren GEEN papers. Ik spreek uit eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 9 september 2013 om 15:04. |
|
|
|
|
|
#146 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
||
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#148 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar ze gaan het doen. Zoveel is zeker. Let maar op. Met een paar sneren en meppen erbovenop. Met de hulp van de GW-internetmaatjes die op dit moment overzees geraadpleegd worden. Vandaar dat je nu met enige lag in hun reactietijden moet rekening houden. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 9 september 2013 om 22:08. |
|
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dan surf ik liever nog maar eens naar de site van Piers Corbyn om mijn tijd te verdoen. |
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
|
verdoen... alvast de juiste woordkeuze
|
|
|
|
|
#151 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De reden is dat om dat kunnen te stellen zonder op de minste theoretische kennis te mogen steunen en dus louter empirisch te werk te gaan, het extra fenomeen (AGW) in amplitude dus VEEL GROTER moet worden dan elke denkbare eerder waargenomen natuurlijke fluctuatie. Als AGW een traag maar gestaag fenomeen is, dan duurt dat dus lang voor het geaccumuleerde effect groter wordt dan de eerder vastgestelde natuurlijke variaties, en dus hoe groter de eerder vastgestelde natuurlijke fluctuaties zijn, hoe langer je zal moeten wachten op louter empirisch bewijs. TROUWENS, gans het debat over AGW is dat men het zou willen vermijden VOORDAT het stellig groter wordt dan de natuurlijke fluctuaties! Maw, de dag dat je het zonder twijfel empirisch kan vaststellen zonder het minste getheoretiseer, is het eigenlijk te laat. Hoe meer je op theorie steunt, hoe meer je kan "voorzien" en hoe meer je kleine signaaltjes kan zien als aanwijzing of niet voor AGW. Voorlopig is AGW nog maar een redelijk klein signaal. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De natuurlijke variabiliteit komt enerzijds van een variabele forcing (de zon bvb, albedo...), en anderzijds van interne dynamiek (oceaanstromen en zo). Er is bij die natuurlijke dynamiek ook warmte opslag en afgave he. Het enige verschil tussen natuurlijke fenomenen en AGW is dat we met onze antropogene CO2 uitstoot voor een extra forcing gezorgd hebben. Daarnaast varieren de forcings nog altijd door natuurlijke oorzaken. De totale forcing (natuurlijk plus antropogeen) is de "input variabele" aan de dynamiek, die daarop reageert, met warmteopslag/afgave, smelten en vriezen, temperatuursverhogingen en verlagingen, regen en droogte, uitgassingen en oplossingen van gas. Het punt is dat een extra forcing dus in principe voor een gestage stijging zorgt van de temperatuur, die langzaam maar zeker oploopt, maar verder alle natuurlijke fluctuaties blijft ondergaan, van interne dynamiek en van natuurlijke forcings. Het is pas als deze gestage stijging stevig bovenuit de natuurlijke fluctuaties valt dat we ze empirisch ontegensprekelijk hebben vastgesteld, en laat ons nu net dat zijn dat we willen vermijden. We zijn daar bijlange nog niet aan toe. Voorlopig uit AGW zich nog in "kleine signalen". Het zal misschien een paar eeuwen duren voor die signalen veel groter worden dan alle denkbare natuurlijke fluctuaties.
|
|
|
|
#152 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bijvoorbeeld, professoren geven ook les. Lesgeven is geen wetenschappelijk onderzoek, maar een dienstverlening (het verkopen van een product "onderwijs" als je wil). Maw, men vraagt, in ruil voor wetenschappelijke fonds, om ook iets anders dan wetenschappelijk onderzoek te doen, namelijk het GEBRUIK van die kennis, bijvoorbeeld bij expertise (bijvoorbeeld aan overheden, of als product op zich, of in juridische kwesties of zo), bij industrialisering, bij overdracht (zoals lesgeven). Wetenschappelijk onderzoek is de PRODUCTIE van kennis. Het grootste deel van mijn tijd doe ikzelf bijvoorbeeld GEEN wetenschappelijk onderzoek, maar soms wel. Het is bijlange niet mijn hoofdopdracht, die eerder bestaat uit project management, engineering, en interne dienstverlening. Maar zo nu en dan doen we eens iets nieuws of bedenken iets theoretisch of zo, en daar schrijven we dan een paper over.
|
|
|
|
#153 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
![]() Dus we zitten quasi op of bijna op de top van die laatste piek, dan kan er binnen pakweg ?.000 jaar enkel maar een diep dal volgen of niet ? (over "welke GW" maken we ons dan zorgen over ? en (of tov) deze voor de "recente wobbels" van de laatste 1500 jaar ![]() bron: http://earthobservatory.nasa.gov/Fea...ming/page3.php De laatste 50 jaar is dus quasi een piekje op een piek-wobbel als ik beide grafieken onder mekaar beoordeel, of niet ? Citaat:
In de bovenste grafiek (als die historische waardes kloppen) zie ik toch dat "we" beter de volgende ijstijd (~ 6 C° kouder) beter wat kunnen uitstellen ... maar ik maak me geen illusies, de "mens hun CO2" imho zal daar niets "significants" aan kunnen veranderen heb ik sterk de indruk. Denk jij van wel ? Voor de andere rommel van de mens (de andere vervuilende stoffen) moeten bepaalde mensen zich veel meer "zorgen" maken.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2013 om 11:34. |
|||
|
|
|
|
|
#154 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zo is dat. Al hebben onze huidige generaties alvast veel troep van onze voorgangers (tot eind jaren 70) opgeruimd. Die genieten op dit ogenblik wel van de dikste roerende en onroerende eigendommen. |
|
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je hoeft je geen zorgen te maken als je met je auto 10 seconden krijgt om te remmen voor een obstakel. Als je maar een halve seconde krijgt is dat iets om je toch een beetje zorgen te maken. Dan gaat het je op zijn minst geld kosten. De discussie gaat erover of we preventief al een beetje beginnen remmen of we integendeel nog wat gas gaan bijgeven omdat dat afremmen natuurlijk ook een beetje geld kost. Laatst gewijzigd door parcifal : 10 september 2013 om 11:39. |
|
|
|
|
|
|
#156 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
vervolg
Uit de bron: Citaat:
![]()
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2013 om 11:42. |
|
|
|
|
|
|
#157 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#158 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoeveel is de "menselijke CO2"-uitstoot gestegen na al "die beetjes" totnutoe ? Ik zou echt niet weten wat we (in ons huishouden) meer kunnen doen als minder snel ademen en nog veel minder auto rijden, enz... , en daardoor onze tijd te verprutsen aan het toetsenbord van de laatste nieuwe zuinigste notebook (anno december 2012), aie al die grondstoffen en CO2 door produktie... . http://edgar.jrc.ec.europa.eu/CO2REPORT2012.pdf
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2013 om 12:10. |
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zal ook wat paniek zaaien : binnen afzienbare tijd draait het magnetisch veld van de aarde zich om, met een tussentijds magnetisch nulpunt (op wat hysteresis na). Dan vallen alle vliegtuigen uit de lucht. Ook 20x sneller dan ze opstegen. Goede reis ! |
|
|
|
|
|
|
#160 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ok, toegegeven, infeite zou ik moeten schrijven, CO2, CH4, CFK's en zo voort, terwijl we het altijd enkel maar over CO2 hebben. Ik bedoel dus alle broeikas-gassen-geinduceerde AGW. Je kan gaan discussieren of land-gebruik-geinduceerde AGW en zo moet meegeteld worden.
Citaat:
Ik zou eerder naar de bovenkant kijken, en naar het holoceen of zo, omdat de menselijke beschaving zich tijdens het holoceen ontwikkeld heeft. Als je de glaciaal-swing meerekent, dan is er redelijk weinig kans dat AGW groter gaat worden dan dat (maar aan de andere kant van de swing), maar de meeste mensen zullen wel geneigd zijn om te stellen dat een glaciaal-interglaciaal overgang een significant klimaatseffect is geweest Het is juist dat men zich aan een nieuwe ijstijd zou mogen verwachten, en wie weet, zal AGW dat tegengaan. Dus ook in dat geval zal AGW significant (we hebben zomaar eventjes een nieuw glaciaal vermeden!), en tevens empirisch onaantoonbaar (want "meester, de temperatuur stijgt niet!") zijn Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu, de feedbacks zijn niet allemaal hetzelfde. Het is redelijk evident dat de sterkste feedbacks in de glaciaal-interglaciaal overgangen, het albedo is, en niet de CO2 of zo. Citaat:
Om de economie te verneuken omwille van de aanstaande ramp, daar ben ik niet voor. Ik denk dat het bijzonder significant zal zijn, maar niet "rampzalig". Maar dat komt misschien door mijn jeugdige naiviteit gemengd aan mijn onpruimbaar egocentrisme
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 september 2013 om 12:25. |
|||||
|
|
|