![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Komt dat door de eeuwen oude indoctrinatie van de Francofonie en door de Latijnse overheersing van Vlaanderen? De Latijnse landen kenden/kennen meer dictaturen ,meer tegenstellingen arm- rijk ,meer corruptie en maffiosi, dan de Angels -Saksische. Latijns Europa en Latijns Amerika ,zijn zeker geen ideale voorbeelden voor Vlaanderen. Laatst gewijzigd door JP Coen : 13 september 2013 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen reden om niet voor het Engels te kiezen? Jawel, er is een fundamentele reden. Niet omdat Engels een te verafschuwen taal is, maar wel omdat esperantisten uitgaan van het fundamenteel beginsel van de taalgelijkheid. Hierbij kan Esperanto kan als neutrale tussentaal fungeren. Deze taal is in die zin niemands moedertaal. Voor iedereen vormt het een hulpmiddel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Dat komt alleen omdat je een verkeerde interpretatie hebt van wat ik gezegd heb.
Citaat:
Ik heb gezegd dat Esperanto niet erg bruikbaar is. Ga maar ergens op vakantie en bestel eens iets in het Esperanto, en kijk eens of je geholpen wordt. Citaat:
In principe zou je kunnen zeggen dat straks de Engelssprekenden een achterstand zullen hebben. Iedereen spreekt hun taal al, dus dat is niet erg speciaal. Terwijl alle anderen met een tweede taal nog wel gewild zullen zijn door werkgevers die hun klanten graag in hun eigen taal willen bedienen.
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 13 september 2013 om 18:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wel is vaak de spelling een groot probleem. Dingen zoals "you're bicycle" of "I put it in it's place". Maar weet je? Veel Engelssprekenden maken die fouten ook. Amerikanen zijn vaak echt heel lui met de spelling van hun taal. Het is soms echt om van te huilen.
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 13 september 2013 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een vrome illusie. De kennis van heel veel mensen beperkt zich tot een vorm van steenkolenengels, waarmee ze in de verste verte niet de fijnheden van hun gedachten kunnen uitdrukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
(Als ik een overdracht krijg van een buitenlandse arts/verpleegkundige in het Engels heb ik geen boodschap aan z'n fijnzinnige gedachten) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
een Brit, je er meestal uithaalt dat je niet met een Amerikaan of Brit te maken hebt, maar met een Nederlander of bijvoorbeeld een Belg. Het Engels wordt meestal zeer monotoon gesproken. Ook de klemtoon wordt vaak verkeerd gelegd. Wel eens naar een Aussie geluisterd? Die kennen een woud aan uitdrukkingen waar zelfs een Amerikaan of een Brit niets mee aankunnen. Je moet echt wel weten wat ze bedoelen, anders maak je er niets van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() kijk eens aan,iemand op forum.politics.be die nog kontakt heeft met de dagelijkse realiteit...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
youse - jullie, meervoud van you dinky-di - echt whinge - gezeur, klacht wobbly - storend, onvoorspelbaar chuck a U-ey - de auto keren op de weg conveniences - toilet bathroom - badkamer (niet noodzakelijkerwijs met toilet, zoals in Brits Engels) game - dapper to have a session - lang en veel drinken shonky - onbetrouwbaar tea - avondeten bloke - man, jongen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bij de leden van het kabinet is het ook huilen met de pet op voor wat betreft Engels. Het is heel erg magertjes. Is ook niet erg. Het bloijft voldoende voor (basale) communicatie. Maar de pretenties en zelfoverschatting mogen achterwege blijven, me dunkt. De enige uitzondering is Jeroen Dijsselbloem, die vanaf zijn 4e alle vakanties in Engeland doorbracht. Maar zelfs hij heeft nog een lichte Nederlandse twang . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Overigens vind ik het ook geen probleem als men niet met een goed Brits of Amerikaans accent Engels praat. Als het maar goed verstaanbaar standaard Engels is. Het steenkolenengels is vooral een probleem omdat het slecht verstaanbaar is en men vaak dingen letterlijk uit het Nederlands vertaald. Zoals Harry Jekkers als grappig voorbeeld noemde: "The ship walked fast on the beach". Mocht er zoiets ontstaan als een continentaal Europees Engels dat duidelijk verstaanbaar is dan zou daar volgens mij toch ook geen probleem mee zijn. Dat zal niet morgen gebeuren, maar misschien over vijftig jaar. Ik vind persoonlijk het Engels van Dijsselbloem wat betreft uitspraak een tikkeltje overdreven, maar ja, voor de politiek is het een zeer bruikbaar en in ieder geval goed te verstaan Engels. Overigens is zijn uitspraak beter dan zijn woordgebruik, hij heeft de neiging dingen te letterlijk vanuit het Nederlands naar het Engels te vertalen. Voorbeeldje: "Like I said, it’s very hard to do this if there’s a lot of nervousness in the markets and there is still a crisis atmosphere. Now that the crisis atmosphere is disappearing – we had a little upheaval last week after the levy discussion – but looking at it a couple of days later now, a week later now, the markets have really been very wise in responding to this whole levy thing. So now that the crisis seems to fade out, I think we have to dare a little more in dealing with this." Vooral bij die laatste zin "We have to dare a little more..." heb je echt het idee dat ie het in zijn hoofd eerst letterlijk van het Nederlands naar het Engels aan het vertalen is.
![]() |
![]() |
#35 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Hier trouwens nog een leuk voorbeeld gevonden: http://sydneymovingguide.com/austral...understanding/
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 14 september 2013 om 01:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat zou weleens kunnen gaan tegenvallen. De trend is dat alles automatisch vertaald zal gaan worden. Van teksten op internet tot boeken tot real time telefoongesprekken. De technologische revolutie op dat gebied beweegt zich razendsnel voort. Op de tv zijn er ook zoveel Nltalige programma's gekomen dat de ''noodzaak'' om naar Engelstalige shows te kijken volstrekt is verdwenen. Tot voor 16jarigen wordt vrijwel alles al nagesynchroniseerd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dat nasynchroniseren daar heb je gelijk in, en dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak. Toen ik jong was heb ik veel Engelstalige programma's gekeken en dat zorgde er voor dat ik al zeer jong een redelijke vocabulaire had waar ik later op kon voortborduren. Wat dat betreft dus een zorgelijke ontwikkeling.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Uit de context hoe gebruikt kon het soms wel opgemaakt worden, maar bood hem als Engelstalige niet bar veel voordeel. Haalde het er vaak evengoed uit als hij. Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 september 2013 om 02:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Best wel grappig, het nieuwe testament werd vertaald in het "Strine" (Australisch Engels)
De vertaler had zich laten inspireren door de Engelse Cockney bijbel Het Engels heeft geen officiële status in de grondwet van Australië. Het strine, het Australisch-Engels, is de facto de officiële taal van het land en de moedertaal van de meerderheid van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt er in zo'n situatie juist alle belang bij dat het Engels correct en adequaat wordt gebruikt. Steenkolenengels kan er juist voor zorgen dat het leven van een man op het spel staat...
|
![]() |
![]() |