Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2013, 15:31   #401
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Bizar dat het de allochtonen zelf zijn die plots 'apartheid' wensen.
Aparte zwemuurtjes, aparte begraafplaatsen, aparte café's, aparte voedselketen, apart onderwijs,....
Mij eigenlijk niet gelaten als we ze hier toch niet buitenkrijgen met medeplichtigheid van onze politici.
De Zuidafrikanen waren misschien toch niet zo slecht bezig illo tempore.
Dé beste apartheid ware natuurlijk: elke cultuur zijn eigen staat of regio.
Hier is het toch nog niet zo ver : zwemmen wordt nog altijd tesamen gedaan.....sommigen met zwemboerka, weliswaar.... Maar owee als er iemand met een 'zwemshort' probeert in 't zwembad te geraken : neenee, mag niet, is onhygiënisch...... En waarom mag een zwemburka dan wel ? Is dat dan niet onhygiënisch ? Racist....verzuurde...enz...enz... (in 't openbaar, maar onder vier ogen geven ze je dan wel gelijk...zo hypocriet zijn ze dan wel )
Oud 14 september 2013, 17:43   #402
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Hier is het toch nog niet zo ver : zwemmen wordt nog altijd tesamen gedaan.....sommigen met zwemboerka, weliswaar.... Maar owee als er iemand met een 'zwemshort' probeert in 't zwembad te geraken : neenee, mag niet, is onhygiënisch...... En waarom mag een zwemburka dan wel ? Is dat dan niet onhygiënisch ? Racist....verzuurde...enz...enz... (in 't openbaar, maar onder vier ogen geven ze je dan wel gelijk...zo hypocriet zijn ze dan wel )
Er waren al 'experimenten' o.a. in Mechelen en Gent, maar die werden inderdaad afgeblazen.
Oud 14 september 2013, 18:06   #403
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Er waren al 'experimenten' o.a. in Mechelen en Gent, maar die werden inderdaad afgeblazen.
Hier (raad maar waar) is 't (voorlopig nog ?) niet apart, maar 'enkel' in zwemboerka..... Maar voor ons is een 'zwemshort' verboden...... ('k vind zo'n short eerlijk gezegd ook wel belachelijk, maar kom, over mode en dergelijke valt niet te twisten)
Oud 14 september 2013, 18:11   #404
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Hier (raad maar waar) is 't (voorlopig nog ?) niet apart, maar 'enkel' in zwemboerka..... Maar voor ons is een 'zwemshort' verboden...... ('k vind zo'n short eerlijk gezegd ook wel belachelijk, maar kom, over mode en dergelijke valt niet te twisten)
Dan ging ik gegarandeerd ook in zwemboerka.
Oud 14 september 2013, 20:08   #405
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Dan ging ik gegarandeerd ook in zwemboerka.
z'hebben mijn maat niet....
Oud 14 september 2013, 21:35   #406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een officieel diploma daarentegen = afbollen.
Ook onjuist. Twee collega's van me hebben hun studies gevolgd in de toenmalige "staatsnormaalschool".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 21:37   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ja, want bij haar opdracht hoorde ook het vak godsdienst. In het middelbaar daarentegen is er hiervoor een aparte leraar.
Oud 14 september 2013, 21:39   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Benieuwd naar het bochtenwerk van meester Jan ....
Helemaal geen bochtenwerk, daar de zaak bijzonder eenvoudig in elkaar zit. In de meeste lagere scholen is er geen aparte leraar godsdienst. De onderwijzer(es) heeft dan de taak ook godsdienst te geven. Nu is het nogal moeilijk godsdienst te geven in het lager als je zelf niet gelooft, niet-katholiek bent en niet gedoopte bent. In de lagere afdeling gaat het immers om catechese. In sommige scholen is er wel een aparte leraar.

In het middelbaar is er standaard een andere leraar voorzien.
Oud 14 september 2013, 21:51   #409
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu is het nogal moeilijk godsdienst te geven in het lager als je zelf niet gelooft, niet-katholiek bent en niet gedoopte bent.
Ik zou het zelfs ongelofelijk hypokriet vinden om als niet gelovige te postuleren om religie te gaan onderwijzen in een confessioneel schoolnet.
Oud 14 september 2013, 22:31   #410
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, ik geloof helemaal niet dat er allochtone kinderen zijn die evengoed scoren als de autochtone.
Kan gewoon niet wegens taalachterstand, andere cultuur-gerelateerde begripsvorming etc. etc.

De enige mogelijkheid is gesjoemel met cijfers zoals de 'boni' voor dyslexie, dyscalculie, dyspraxie, en andere vage redenen om eigenlijk mindere prestaties door de vingers te zien, en alsnog met een (intussen waardeloos) diploma te belonen.
Dit alles als kwalijke uitvloeisels van het debiele gelijkheidsdogma.
Wat is dat voor een belachelijk idee. Alsof alle autochtone/allochtone kinderen dezelfde resultaten halen. Kan alleen maar voortspruiten uit racistische ideeën. En een totaal gebrek aan realiteitszin. Je poging om bestaande cijfers als onbetrouwbaar te bestempelen is nogal zielig en doorzichtig.

Citaat:
Niet gemengde scholen kunnen perfect in een leefbare samenleving, als we zoveel mogelijk allochtonen terug kunnen krijgen naar land van herkomst.
Aanpassen, leren en werken tot hun kl*ten gelijk hangen, staat immers niet in dat soortje hun woordenboek.
Die kans hebben ze gehad, en verkeken.
Meermaals.
Als je daar op hoopt, dan vrees ik dat je een leven vol frustratie te wachten staat. De overgrote meerderheid van de allochtonen gaat hier echt niet meer weg hoor. Leer er dus maar mee leven of zoek zelf een land waar het je beter lijkt. Maar dat zal een moeilijke zoektocht worden.

Laatst gewijzigd door Edina : 14 september 2013 om 22:39.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 22:48   #411
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik begrijp uiteraard het verschil tussen een concentratieschool en een gemengde school.
Maar ik zie waar ons verschil in opinie vandaan komt.

Ik heb het namelijk over de KWALITEIT van het onderwijs. En ik begrijp vooral de allochtone ouders die liever hebben dat hun kind naast mijn dochter in de klas zit, dan naast Mohammedje 87 die half versuft af en toe eens komt kijken in de klas.

Ik zie nu dat het U vooral gaat over het MISBRUIK van witte kinderen als medespelers in uw maakbare maatschappijbeeld.

Gelukkig dat mijn kinderen reeds lang zijn afgestudeerd, want ik zou het vreselijk vinden indien zij gebruikt worden om het maatschappijbeeld van linkiewinkie commies zoals Edina mee moeten creëren.
Wat is het volgende? Hoe meer fouten in het Nederlands hoe meer punten? anders voelen ze zich gediscrimineerd?

(en lees misschien nog maar eens dat artikel uit de Standaard over die moeder die ook meende dat haar zoon "moest" leren omgaan met het multicultureel veridealiseerd beeld. )
Qua raaskallen kan deze post van je weer tellen. Maar ik begrijp dat jij alleen bezorgt bent over de kwaliteit van onderwijs van autochtone rijke kinderen. Ik vind daarentegen dat iedereen recht heeft op kwalitatief onderwijs. Meer zelfs, ik vind dat dat kwalitatief onderwijs voor iedereen essentieel is voor onze samenleving. En ie samenleving is al een tijdje multicultureel en zal dat ook blijven. Of jij dat nu wil of niet. Met ideaalbeeld heeft dat niets te maken, wel met realiteitszin.
Oud 14 september 2013, 23:04   #412
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Qua raaskallen kan deze post van je weer tellen. Maar ik begrijp dat jij alleen bezorgt bent over de kwaliteit van onderwijs van autochtone rijke kinderen. Ik vind daarentegen dat iedereen recht heeft op kwalitatief onderwijs. Meer zelfs, ik vind dat dat kwalitatief onderwijs voor iedereen essentieel is voor onze samenleving. En ie samenleving is al een tijdje multicultureel en zal dat ook blijven. Of jij dat nu wil of niet. Met ideaalbeeld heeft dat niets te maken, wel met realiteitszin.
iedereen heeft recht op kwalitatief onderwijs, en iedereen krijgt kwalitatief onderwijs.

Maar als er meerdere kinderen in 'n klas zitten die de taal waarin dat kwalitatief onderwijs gegeven wordt, niet machtig zijn, daalt de kwaliteit van dat onderwijs, hoe meer kinderen die de taal niet of onvoldoende machtig zijn (in 'n klas), hoe meer de kwaliteit daalt, en hoe meer achterstand de kinderen die de taal wèl machtig zijn, oplopen.

Om welke reden denk jìj dat er 'sommigen' geen kwalitatief onderwijs krijgen, alhoewel ze er recht op hebben, is er, volgens jou, 'n �*ndere factor?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 23:27   #413
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Over welke vooroordelen heb je het eigenlijk Edina?
Ik zie hier geen enkele forummer die zelfs maar denkt dat een kind minder goed studeert omwille van louter kleur!
De vooroordelen zoals Superstaaf ze in deze post etaleert. EN dus wel degelijk doet wat jij zogezegd nergens ziet.

Citaat:
Wel wijzen veel forummers er op, waaronder ik, dat de thuissituatie van vooral moslimkinderen helemaal niet gelijk is aan deze van gemiddeld autochtone kinderen. Er zijn voldoende gegevens gekend die dit ook bevestigen, zoals opleidingsniveau( bij het gemiddeld autochtoon kind maakten ouders wel de middelbare school af, bij het gemiddeld moslimkind is dit niet zo) kennis van de taal ( bij het gemiddeld autochtoon kind spreken beide ouders de taal, bij het gemiddeld moslimkind niet, daar heeft één of beide ouders zelf al taalachterstand) en verwachtingspatronen ( het gemiddeld autochtoon gezin gaat er niet van uit dat hun dochter zelf niet actief zal zijn op de arbeidsmarkt, het gemiddeld allochtoon gezin ziet hun moslimdochter niet als mede- kostwinner later in haar gezin, dat is immers de taak van de man)
Kortom, de cultureel religieuze achtergrond maakt dat verwachtingen van het gemiddeld moslim of Vlaams gezin, behoorlijk anders zijn.
Dat verklaart ook de gebrekkige deelname van moslima's op de arbeidsmarkt, de schoolachterstand, van kinderen uit het gemiddeld moslimgezin tegenover het gemiddeld Vlaams gezin,omdat het moslimgezin gewoon verwacht dat de school hun kinderen wel nederlands zal leren, een verwachting die een Vlaams gezin niet heeft, hun kleuter begrijpt immers al de taal!

Houdt u nu een pleidooi om het CLB maar af te schaffen, want volgens u geven zij Vlaamse kinderen wel kansen en anderen niet?
En moeten zij op basis van kleur, kinderen waarvan de inschatting is dat zij geen ASO aankunnen, toch die richting uitsturen?

Hoelang negeert u in deze discussie eigenlijk nog de verschillen in culturele en religieuze achtergrond tussen gezinnen?
Wanneer neemt u dit nu eens eindelijk mee in uw redenering?
Komt het bij u op dat het CLB mogelijk ook rekening houdt met de mate van betrokkenheid van ouders, de zelfstandigheid van moeders, de mogelijkheid in gezinnen om kinderen te ondersteunen bij een studiekeuze die net iets te hoog ligt voor het kind?

Ja, daarin blijken altijd nog kinderen te zijn die de uitzondering op de regel vormen, die ondanks TSO of BSO later toch unief doen, of Hoge school, die uitzonderingen zitten zowel bij allochtone als autochtone gezinnen.
Maar dat is geen argument om te stellen dat het CLB op basis van kleur selecteert, zoals u beweert, wel dat het CLB rekening houdt met de mogelijkheden tot steun die een kind vindt in het gezin, en dat is helaas vaak minder vanzelfsprekend in moslimgezinnen dan in Vlaamse gezinnen, dat heeft niets te maken met kleur, maar met culturele en religieuze achtergrond. En die achterstand houden groepen zelf in stand, niet de samenleving, niet het CLB.
Niemand ontkent dat er culturele verschillen zijn. Niemand ontkent dat er culturele factoren zijn die een rol spelen en die aangepakt moeten worden. Maar kinderen moeten individueel beoordeeld worden, niet op basis van hun afkomst. En daar knelt nu net vaak het schoentje. Ook bij jou. Ik pleit dan ook helemaal niet om het CLB af te schaffen, maar wijs wel op een pijnpunt waarnaar best eens gekeken zou worden. En jij gooit dat zoals gewoonlijk meteen overboord. Wie is er dan blind voor bepaalde zaken?
Oud 14 september 2013, 23:32   #414
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, dat moet je dan even gaan uitleggen aan Mohammed Chakkar, want volgens hem kun je kinderen in Borgerhout beter op basis van origine bij mekaar zetten, dan worden hun resultaten beter!
Of dacht u dat Iqra werd opgericht voor het kind uit het gemiddeld Vlaams gezin?
Je weet natuurlijk net zo goed als ik dat dát niet het opzet van die iqra-school is.
Oud 14 september 2013, 23:35   #415
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo?
Waarom zag je dan bij die eerste generatie amper dochters met hoofddoeken en nu zoveel?
Die eerste generatie was veel minder bezig met origine, religie, omdat tot de derde generatie vaak één ouder nog uit het land van heimwee komt, blijven we bezig!
Voor iemand die dagelijks met allochtonen spreekt, is het toch wel onthutsend om te moeten vaststellen dat je nog steeds niet doorhebt dat die hoofddoek niets zegt over de ideeën van die vrouw en al helemaal niet over de mate waarin ze geïntegreerd is. Het is nu net dat hokjesdenken dat het probleem vormt. Probeer mensen eens als individu te benaderen.
Oud 14 september 2013, 23:46   #416
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, want bij haar opdracht hoorde ook het vak godsdienst. In het middelbaar daarentegen is er hiervoor een aparte leraar.
Godsdienst in het kleuteronderwijs! Serieus? Dit bewijst tocht totaal mijn eerdere stelling!
Oud 15 september 2013, 00:04   #417
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
iedereen heeft recht op kwalitatief onderwijs, en iedereen krijgt kwalitatief onderwijs.

Maar als er meerdere kinderen in 'n klas zitten die de taal waarin dat kwalitatief onderwijs gegeven wordt, niet machtig zijn, daalt de kwaliteit van dat onderwijs, hoe meer kinderen die de taal niet of onvoldoende machtig zijn (in 'n klas), hoe meer de kwaliteit daalt, en hoe meer achterstand de kinderen die de taal wèl machtig zijn, oplopen.

Om welke reden denk jìj dat er 'sommigen' geen kwalitatief onderwijs krijgen, alhoewel ze er recht op hebben, is er, volgens jou, 'n �*ndere factor?
Het feit dat de kwaliteit tussen scholen zo sterk verschilt, bewijst net dat niet iedereen kwalitatief onderwijs krijgt.

Maar je ideeën zijn totaal achterhaald. Het SINBA-onderzoek heeft die veronderstellingen van tafel geveegd.

Het sociaaleconomische profiel van een school is veel bepalender dan het etnische profiel. Gemengde scholen zijn dus in eerste instantie een mix van kansarm en kansrijk.

En kansrijke kinderen leren evenveel op een witte als op een zwarte school. Het zijn vooral de kansarme kinderen die de dupe zijn van concentratiescholen.
Oud 15 september 2013, 00:06   #418
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Godsdienst in het kleuteronderwijs! Serieus? Dit bewijst tocht totaal mijn eerdere stelling!
het ging over de lagere school waar catechese wordt gegeven als voorbereiding op de plechtige communie. Iets waarvan ik vermoed dat jij er niks van afweet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2013, 00:08   #419
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat de kwaliteit tussen scholen zo sterk verschilt, bewijst net dat niet iedereen kwalitatief onderwijs krijgt.

Maar je ideeën zijn totaal achterhaald. Het SINBA-onderzoek heeft die veronderstellingen van tafel geveegd.

Het sociaaleconomische profiel van een school is veel bepalender dan het etnische profiel. Gemengde scholen zijn dus in eerste instantie een mix van kansarm en kansrijk.

En kansrijke kinderen leren evenveel op een witte als op een zwarte school. Het zijn vooral de kansarme kinderen die de dupe zijn van concentratiescholen.
och? veranderen we het geweer weer van schouder? Taalachterstand en thuissituatie heeft er weer niks mee te maken? Neen het is het LOONBRIEFJE van papa dat ervoor zorgt dat de kindjes niet meekunnen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2013, 00:10   #420
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
het ging over de lagere school waar catechese wordt gegeven als voorbereiding op de plechtige communie. Iets waarvan ik vermoed dat jij er niks van afweet.
Nee het ging om een kleuterjuf die ontslagen werd omdat ze niet was gedoopt. Wel bij de les blijven hé, circe.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be