Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 20 september 2013, 15:46   #7341
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De Iraniërs sparen geld noch moeite om Assad uit de nood te helpen, maar hun geld raakt op en ook de manschappen van Hezbollah zijn ook niet oneindig.
Ik denk dat je dat onderschat, Iran is "deeply involved" in Syrie en het overeind houden van het Assad regime. Is ook logisch, want vrijwel alle grote Iraanse invloed in de regio is Assad een essentiele speler in de laatste 15 jaar. Als Assad verdwijnt en Iraanse invloed in Syrie gaat Hizbullah een hele zware tijd krijgen. En zo gaat het balletje rollen waarbij Iran invloed mist, wat wordt opgevuld door de grote concurrenten uit de golfstaten. Dit is heel belangrijk te weten, Syrie zonder Assad betekent een Syrie dat uit de hand eet van de golfstaten en daarmee sowieso vijandig is naar Iran toe. En zo ziet Iran het ook. Daarnaast ligt de weg van vijanden van Iran om regime change daar te bewerkstelligen open als Assad is verslagen en ook Hizbullah moeilijke tijden gaat krijgen.

Iran steunt Assad op logistieke wijze, met inlichtingen, hier en daar manschappen hoewel die niet betrokken lijken te zijn in de harde directe gevechten, Iran steunt Assad in het herorganiseren van zijn leger en natuurlijk Hizbullah. Een groep die direct naar Teheran luistert en Ali Khamenei als leider van "wilayat al-faqih" (hier komt religieuze doctrine bij kijken wat loyaliteit betreft).

Hizbullah kan Assad niet de overwinning geven, maar zeker effectief zijn als paramilitaire organisatie en assistentie. En ik geloof dat Hizbullah dat weldegelijk makkelijk nog een paar jaar kan uithouden met hulp van Iran, Assad, haar eigen wapens/trainingen/inlichtingen en Rusland. Hizbullah zelf kan leunen op een zeer loyale achterban die de strijd in Syrie ook zien als een strijd voor het verdere voorbestaan van sjieten in landen als Libanon, Syrie en Irak (de hele Levant dus). Zij zijn bereid offers te brengen, ook in het buurland Syrie.
Nietzsche is offline  
Oud 20 september 2013, 15:57   #7342
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

The_Belgian_Kurd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Steun Iran dan, ze zullen waarschijnlijk niet teleurstellen. Vergeet de keppeltjes maar... *zucht*
Waarom zou ik een regime steunen die mijn natie onderdrukt? Ik ben nooit fan geweest van Iran, maar het westen overdrijft serieus. Kijk maar naar deze tweet van de officiële account van Rohani:
Oud 20 september 2013, 15:59   #7343
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De Iraniërs sparen geld noch moeite om Assad uit de nood te helpen, maar hun geld raakt op en ook de manschappen van Hezbollah zijn ook niet oneindig.
Neen, maar er zijn genoeg fanatieke idioten die vroeger naar de "hemel" willen.
Oud 20 september 2013, 16:00   #7344
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik denk dat je dat onderschat, Iran is "deeply involved" in Syrie en het overeind houden van het Assad regime. Is ook logisch, want vrijwel alle grote Iraanse invloed in de regio is Assad een essentiele speler in de laatste 15 jaar. Als Assad verdwijnt en Iraanse invloed in Syrie gaat Hizbullah een hele zware tijd krijgen.
Volledig akkoord maar zoals ik zei, het geld van Iran is niet oneindig. Als het op is, is het op, hé. Daarom willen ze onderhandelingen met de VS.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 20 september 2013, 16:00   #7345
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd Bekijk bericht
Waarom zou ik een regime steunen die mijn natie onderdrukt? Ik ben nooit fan geweest van Iran, maar het westen overdrijft serieus. Kijk maar naar deze tweet van de officiële account van Rohani:
Interessant. Mogen Joden dan wel vloeken en zonder sluier rondlopen in Iran?
BonBon is offline  
Oud 20 september 2013, 16:01   #7346
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij moet daar om lachen?

Ik krijg er braakneigingen van. Bij mij gaat serieus de vlag uit als die vent iets heel ergs overkomt (geen provocatie, dat meen ik serieus).
Dat mag je niet zeggen, hé. Maar ik kan je reactie wel begrijpen. In dit verband over "leiderschap" spreken, je moet maar durven.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 20 september 2013, 16:03   #7347
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Interessant. Mogen Joden dan wel vloeken en zonder sluier rondlopen in Iran?
Nop, maar vloeken wel. Trouwens heb je al een Iraanse sluier gezien? Das totaal geen hoofddoek, alleen het achterhoofd en middenhoofd zijn bedekt.
Oud 20 september 2013, 16:03   #7348
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag je niet zeggen, hé. Maar ik kan je reactie wel begrijpen. In dit verband over "leiderschap" spreken, je moet maar durven.
Waarom mag ik dat niet zeggen?

Van wie niet? Van de popo? Haha, justitie mijn reet.
Nietzsche is offline  
Oud 20 september 2013, 16:46   #7349
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De tijdelijke overeenkomst tussen Washington en Moskou moet als een zware schok gekomen zijn voor de golfstaten,Turkije en de "rebellen"...

Deze 3 dachten dat zij een niet te negeren invloed hadden in de "Syrische" zaken,maar het ziet er naar uit dat ze de modus vivendi tussen Putin en Obama echt niet zagen aankomen en er geen inspraak in hadden.

Amper twee weken geleden kondigden de VS nog aan dat een luchtaanval "imminent" was....en nu zal er geen luchtaanval meer komen tenzij het Syrische regime het VN -werk hindert.President Assad heeft al vele fouten gemaakt maar deze fout zal hij niet maken dunkt me...

Nu de rebellen steeds driftiger mekaar bevechten en er een diplomatiek momentum is komen er zelfs geruchten uit Damascus over een voorstel tot wapenstilstand...

Gezien er zich in Syrie 3 grote frakties lijken te ontwikkelen die mekaar militair waard zijn (AQ,FSA en de regering),en waarvan er ééntje(AQ) best ook "verwijderd" zou worden , openen er zich mogelijkheden...
Tot groot afgrijzen van Saudi-Arabie is het zelfs best mogelijk dat de Iraanse regeringstop heel binnenkort persoonlijk zal spreken met verschillende Westerse regeringsleiders....

Ze verlangen in Riaad waarschijnlijk al terug naar de tijd met hun makker Bush....
hoe een muntje rollen kan...

Laatst gewijzigd door kelt : 20 september 2013 om 16:49.
kelt is offline  
Oud 20 september 2013, 17:49   #7350
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt zeker deel uit van zijn calculus, maar hij moet oppassen: de financiële en militaire resources en het geduld van Iran zijn niet onuitputtelijk en de Russen leveren niets gratis. Het huidige ritme kan dus op lange termijn niet aangehouden worden, zeker als de Amerikanen gratis wapens blijven leveren aan de rebellen.
Pardon, de VS heeft gezegd wapens te leveren aan de seculiere FSA. Volgens recente berichten vecht ISIS nu tegen de troepen van de FSA in gebieden nabij Turkije. Voor ISIS is FSA de bondgenoot van de duivel. Assad spint daar garen bij. Als FSA in de verdediging wordt gedrongen dan is de enige oplossing voor hen nog de zijde van Assad kiezen ...
Piero is offline  
Oud 20 september 2013, 19:21   #7351
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kallikles

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Ik zie Assad ook wel symbolische toegevingen doen (zoals zelf opstappen) als het hele apparaat dat achter hem staat en met name de Ba'ath leiders intact blijft. Maar daarvoor moet hij wel garanties hebben voor zijn persoon, dat zijn achterban hem niet opoffert. Nu, daarom heeft hij zoveel familieleden op sleutelposten, hé, om niet door zijn politieke vrienden geputscht te kunnen worden.

Volledig verdwijnen van het toneel zie ik niet gebeuren, hij kan bvb. voorzitter blijven van de Baath-partij, en op die manier achter de schermen heel wat macht blijven behouden, zoals Nasrallah in Libanon.

Citaat:
Dat veronderstelt dat "het Westen" tegen de Talibanesken is die het zelf bewapent. Neen, "het Westen" heeft juist belang bij de destabilisatie van het land en daarom doen ze er alles aan om het conflict te laten aanhouden. De grootste winnaar is Israël.
Maar het Westen wil evenmin een Taliban staat aan de grens van Europa en Israel denk ik.

Citaat:
De bron van Zonbron beweert iets anders. Op welke bron baseer je je? Het is heel moelijk om, tussen alle propaganda door, echt te weten wat er op het terrein gebeurt. Geen enkele journalist waagt zich op het terrein trouwens. Pierre Piccinin, geen journalist, durft dat wel, maar hij en zijn kompaan spreken zich tegen.
Er zijn zoveel verschillende facties, maar alle nieuwe offensieven door rebellen lijken uitgevoerd door islamisten, terwijl het FSA in het defensief gedwongen lijkt, als je op de berichten kunt afgaan.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat we al in een Libanees scenario zitten. Maar voorlopig ziet het er naar uit dat de oorlog voortduurt.
Ja, daar ziet het naar uit helaas.

Citaat:
Als je de kaart bekijkt, dan ziet het er voor niemand goed uit. Al-ghouta is op vijf km van het presidentieel paleis. Als dat niet onder controle is, dan kan Assad toch elk moment vermoord worden?
Maar dat is bijna 2 jaar zo. Blijkbaar slaagt het regime er niet in deze wijk onder controle te krijgen, maar omgekeerd slagen de rebellen er ook niet in naar het centrum op te rukken. inderdaad vergelijkbaar met de toestand zoals die was in Beirout in de jaren 80, erg gelijkaardig.
tomm is offline  
Oud 20 september 2013, 19:25   #7352
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
En daar zijn de Fransen weer. Altijd te porren voor een revolutie ergens (of iets dat er op lijkt (chaos mag ook)). Zelf zijn ze al aan de 5-de (!!!) republiek toe.
Nu de goede rebellen een beetje in de verdrukking raken komen ze met:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2...wapenen__.html

Dat het onmogelijk zal zijn om in Syrië te bepalen wie met wat mag schieten is geen beletsel.
Ik zie aankomen dat die groepen die Frans wapentuig krijgen zich zullen moeten verdedigen tegen andere groepen die graag die wapens willen hebben.
Niet alleen dat, de grens tussen de verschillende rebellengroepen is niet zo duidelijk. Frankrijk kan nooit garanderen dat de wapens die ze leveren enkel bij "hun" franctie zullen terecht komen. als ze bij de radicale islamisten terecht komen, komen ze uiteindelijk ook terecht in Mali en zullen er Franse militairen mee omgelegd worden.
tomm is offline  
Oud 20 september 2013, 19:29   #7353
Khalid Bin Waleed
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom gaan jullie in Iran niet de terrorist spelen om daar een "Koerdistan" op te richten?
Khalid Bin Waleed is offline  
Oud 20 september 2013, 19:31   #7354
Khalid Bin Waleed
Banneling

Standaard

Citaat:
Iran gaat door tot het einde, met botten op de grond als het moet.
Oud 20 september 2013, 19:34   #7355
Khalid Bin Waleed
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als FSA in de verdediging wordt gedrongen dan is de enige oplossing voor hen nog de zijde van Assad kiezen ...
Die zullen nooit de kant van Assad kiezen natuurlijk. ISIS is met hoop en al 4000 man, als je u daar door in het nauw laat drijven, ligt dat aan de eigen onbekwaamheid.
Oud 20 september 2013, 19:34   #7356
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khalid Bin Waleed Bekijk bericht
Waarom eigenlijk, omdat ze vrezen dan de volgende te worden?
BonBon is offline  
Oud 20 september 2013, 19:37   #7357
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Waarom gaan jullie in Iran niet de terrorist spelen om daar een "Koerdistan" op te richten?
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Ons land is verdeeld in 4 stukken, waarvan 2 al bevrijd zijn.
Goed dan heb ik ook een vraag voor u: Waarom vertrekt ge niet naar Syrië zodat ge vervroegd op congée kunt met 72 maagden?
Oud 20 september 2013, 19:40   #7358
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Ons land is verdeeld in 4 stukken, waarvan 2 al bevrijd zijn.
Goed dan heb ik ook een vraag voor u: Waarom vertrekt ge niet naar Syrië zodat ge vervroegd op congée kunt met 72 maagden?
Hoe is de relatie tussen Iran en de Iraanse Koerden? Genetisch, cultureel en taalkundig verwante volkeren. Ik weet dat er weinig problemen zijn met de Azeri, Khamenei zelf is trouwens een Azeri. De Iraanse Azeri hebben meer voeling met andere Iraniërs dan met de Azeri van Azerbaidjan, die volledig gerussificeerd en gesovjetiseerd zijn.

Laatst gewijzigd door tomm : 20 september 2013 om 19:43.
tomm is offline  
Oud 20 september 2013, 19:43   #7359
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De Koerdische taal behoort tot de groep van de Iraanse talen. BRON
Vertelt wikipedia.
Een bondgenootschap met de Perzen lijkt voor de aan de Perzische cultuur verwante Koerdische cultuur het meest aangewezen. Niet alleen cultureel, ook geografisch, geo-politiek.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Iranian_tongues-nl.jpg‎
Bekeken: 71
Grootte:  121,6 KB
ID: 91549  

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 20 september 2013 om 19:44.
Nr.10 is offline  
Oud 20 september 2013, 19:45   #7360
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de kans veel groter is dat het jullie botten worden. Jihadi's zijn trouwens geen echte bedreiging voor Iran, de VS en Israel wel.
tomm is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be