Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2013, 12:50   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ok, maar de groenen hier zouden er alleen maar een potje van maken. Voor een "ecologische stad van de toekomst" vind ik Freiburg zeker niet auto-onvriendelijk. Zal wel te maken hebben met het feit dat de autohaat in Duitsland gelukkig (nog?) niet zo hevig is.
Autohaat? Wagens haat ik niet. Sommige wagens vind ik zelfs heel mooi. Ik heb zelfs een zwak voor wagens uit de jaren zeventig.

Alleen heb ik iedere morgen en avond medelijden met al die automobilisten die bumper aan bumper staan, terwijl ik hen gezwind voorbijfiets. Hun keuze om de auto te nemen, maar ik zie voor hen meer ongemakken dan voordelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 13:04   #242
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waaruit moge dat dan wel blijken?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 20:26   #243
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Autohaat? Wagens haat ik niet. Sommige wagens vind ik zelfs heel mooi. Ik heb zelfs een zwak voor wagens uit de jaren zeventig.

Alleen heb ik iedere morgen en avond medelijden met al die automobilisten die bumper aan bumper staan, terwijl ik hen gezwind voorbijfiets. Hun keuze om de auto te nemen, maar ik zie voor hen meer ongemakken dan voordelen.
Ik heb het over de klote-ingrepen zoals aparte busstroken.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 15:14   #244
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik heb het over de klote-ingrepen zoals aparte busstroken.
allemaal in het belang van het algemeen belang.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 15:19   #245
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dat blijkt niet te kloppen. De files rond Brussel nemen niet af. Jaar na jaar nemen ze toe. Files blijken niets te ontmoedigen.
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 15:42   #246
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan
Idd, en dat is maar ietsiepietsie van het gans verhaal, in veel landen zijn de files merkbaar afgenomen en # niet alleen # door ** strukturele maatregelen (wegwerken van flessehalzen, meer rijstroken, meer spitsstroken, dynamische verkeersregeling, enz...).

**
Citaat:
http://nos.nl/artikel/379017-minder-...ere-wegen.html

Minder files door bredere wegen
vrijdag 1 jun 2012,

De totale filezwaarte in ons land is sinds 2000 niet zo laag geweest als nu. Het verkeer op snelwegen stond in de eerste vier maanden van dit jaar minder vaak vast dan vorig jaar, terwijl het aantal auto's en vrachtwagens niet daalde.

Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die minister Schultz van Haegen vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.

De filedruk nam af met 5,6 procent. Belangrijkste oorzaak is volgens de wegbeheerder vooral de aanleg van nieuwe wegen en de verbreding van bestaande wegen. Verbetering is er vooral bij de A4 ter hoogte van Leiderdorp, de A74 tussen Venlo en Kaldenkirchen en de A2 bij Utrecht ter hoogte van de Rijntunnel. Filedruk is lengte maal duur van de files.

Schonere lucht

Het aantal geregistreerde verkeersdoden op rijkswegen is gedaald van 81 in 2010 naar 67 in 2011.

De minister noemt het afnemen van de files goed nieuws voor automobilisten, maar ook voor omwonenden die nu schonere lucht hebben. Toch is ze nog niet tevreden. "Voor onze economie is het essentieel dat de bereikbaarheid optimaal is. Daar moeten we de komende jaren hard aan blijven werken'', zo schrijft ze aan de Kamer.

#
Citaat:
http://www.nu.nl/binnenland/3405064/...afgenomen.html #

Aantal files met ruim een kwart afgenomen

Het aantal files in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim een kwart afgenomen vergeleken met vorig jaar. Dat heeft het verkeersinformatieplatform Inrix woensdag bekendgemaakt.

Foto: ANP

In heel 2012 stonden automobilisten gemiddeld 52 uur vast in ons land, 15 procent minder dan in het voorgaande jaar. Daarmee staat Nederland tweede op de fileranglijst van alle Europese landen. Alleen Belgische automobilisten stonden vorig jaar nog langer in de file (9 uur). In heel Europa namen de files in 2012 af met gemiddeld 18 procent.

''Er is altijd een sterk verband geweest tussen de economische toestand en het aantal files op de wegen. Die laten zien dat mensen werken en forenzen, uit eten gaan of boodschappen doen, en dat bedrijven hun producten vervoeren'', zegt Bryan Mistele, directeur bij Inrix.

Rotterdam was in 2012 volgens de onderzoekers de stad met de meeste files van Nederland en de vierde Europese stad met 71 file-uren. Nummer 2 op de Nederlandse lijst was Utrecht, waar automobilisten in totaal 61 uur in de file doorbrachten. Maar alle grote steden in Nederland laten een daling van het aantal files zien. Dat is een gevolg van de stijgende werkloosheid, hoge brandstofprijzen en minder uitgaven door de consument.
Citaat:
http://www.focus.de/auto/ratgeber/un...id_823302.html

Staubilanz des ADAC 2000 Kilometer weniger Stau als im Vorjahr
Donnerstag, 20.09.2012
Als @ Jan VDB maar kan dramatiseren en veralgemenen dat zijn we gewend. "Iedereen" rijdt immers tijdens de spits, die zoeken moedwillig de file op, iedereen daarheen

Rotterdam: 71 uren fileduur per jaar in 2012 hoeveel % van de uren (= 365 x 24 hr) per jaar is dat eigenlijk ? 0,8 % ... echt om medelijden te krijgen

Uiteraard doen landen als NL + en D + véél meer als Be om dat beetje spitsfiles in hun ballingsgebieden en rond bepaalde steden te verminderen. Van mij is dat gewoon verdringing van de feiten.

+
Citaat:
http://www.welt.de/regionales/koeln/...em-loesen.html

Autos dürfen auf Seitenstreifen fahren

Durch die zeitweise Freigabe von Seitenstreifen wiederum wird die Kapazität der Autobahn bei regulär zwei Fahrstreifen um etwa 30 Prozent erhöht. Praktiziert wird das bereits auf der A57 zwischen Köln-Longerich und Köln-Bickendorf. Dort konnte die Zahl der Staus um bis zu 90 Prozent gesenkt und die Anzahl der Unfälle um fast ein Viertel reduziert werden.
30 % meer capaciteit (2 naar 3 rijstroken) gaf tot 90 % minder aantal files en 25 % minder ongevallen... mmmmh
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2013 om 16:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 17:42   #247
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
allemaal in het belang van het algemeen belang.
Goed voor het milieu ook
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 17:44   #248
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan
En ook in Nederland zag men wonderbaarlijk hoe de filedruk afnam door nieuwe/bredere wegen, die er al 15-20 jaar moesten geweest zijn.

Belgique is het enige land waar men de laatste jaren geen wegennet uitbreidingen gedaan heeft, te volgen op wegenwiki.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 23 september 2013 om 17:46.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 18:27   #249
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En ook in Nederland zag men wonderbaarlijk hoe de filedruk afnam door nieuwe/bredere wegen, die er al 15-20 jaar moesten geweest zijn.

Belgique is het enige land waar men de laatste jaren geen wegennet uitbreidingen gedaan heeft, te volgen op wegenwiki.
X2
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 22:44   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de spitsstrook op de E40 richting leuven bewijst het tegendeel Jan
Wat bewijst die spitsstrook dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 22:45   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En ook in Nederland zag men wonderbaarlijk hoe de filedruk afnam door nieuwe/bredere wegen, die er al 15-20 jaar moesten geweest zijn.
Is Nederland niet dat land waar er enorm veel verplaatsingen gebeuren met de fiets?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 11:37   #252
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

In Nederland zit nu een ultra-liberaal aan het stuur, vandaar de extra wegen en rijstroken.

Op korte termijn verlicht een extra rijstrook uiteraard de files, de vraag is echter wat het op lange termijn doet. Nu vermijden veel mensen de file door alternatieven te zoeken, het kan goed zijn dat als de files verminderen, die mensen ook terug de auto nemen en dat men over x jaar terug met dezelfde situatie zit.

Eerst en vooral moet men de bestaande wegen beter benutten ( spreiden van het verkeer ) en alles beter organiseren ( niet allemaal naar dezelfde plek op hetzelfde moment ). Om 10 h kan je bijvoorbeeld vlot rijden terwijl om 8 h alles potdicht zit. Of moet men de wegen ook gaan dimensioneren naar die paar vrijdagen wanneer er mooi weer aan de zee voorspeld wordt en iedereen eensklaps naar de kust wil rijden?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 12:05   #253
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In Nederland zit nu een ultra-liberaal aan het stuur, vandaar de extra wegen en rijstroken.

Op korte termijn verlicht een extra rijstrook uiteraard de files, de vraag is echter wat het op lange termijn doet. Nu vermijden veel mensen de file door alternatieven te zoeken,
juist, ze verstoppen de N-wegen, en als daar ook bumper-aan-bumper wordt gereden, dan zoeken ze zich wel een weg via woonkernen

Prachtig voorbeeld hier in de Vlaamse Rand, waar de langste busbaan van België geleid heeft tot bumper-en-bumper aanschuiven van Haacht tot Steenokkerzeel, waar de tweebaansweg terug een vierbaansweg wordt. Het sluipverkeer in de woonkernen moeten de bewoners er maar bijnemen. Gelukkig dat ze het voorstel van de tramlijn op de hele lange baan geschoven hebben

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
het kan goed zijn dat als de files verminderen, die mensen ook terug de auto nemen en dat men over x jaar terug met dezelfde situatie zit.
ge gaat er gemakshalve van uit de het gekozen alternatief niets met de auto te maken heeft. Terwijl de realiteit net anders uitwijst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Eerst en vooral moet men de bestaande wegen beter benutten ( spreiden van het verkeer ) en alles beter organiseren ( niet allemaal naar dezelfde plek op hetzelfde moment ). Om 10 h kan je bijvoorbeeld vlot rijden terwijl om 8 h alles potdicht zit.
Laten we beginnen met de scholen te laten starten om 10u.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Of moet men de wegen ook gaan dimensioneren naar die paar vrijdagen wanneer er mooi weer aan de zee voorspeld wordt en iedereen eensklaps naar de kust wil rijden?
structurele problemen. Gefocussed blijven blauwe hemel, uw voorbeeld is slecht gekozen
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 12:06   #254
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bewijst die spitsstrook dan wel?
een eenvoudige oplossing (jaja, een additionele rijstrook), de verkeersdoorstroming verbetert
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 12:15   #255
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
een eenvoudige oplossing (jaja, een additionele rijstrook), de verkeersdoorstroming verbetert
Inderdaad ... temporarily.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 12:55   #256
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is Nederland niet dat land waar er enorm veel verplaatsingen gebeuren met de fiets?
De Nederlandse autosnelwegen behoren tot de drukste autosnelwegen van heel Europa. Gezien de bevolkingsdischtheid van NL is dat ook heel normaal.

De drukste snelweg heeft een intensiteit van 237.000 voertuigen per dag (nog een stuk meer dan de Antwerpse ring of Brusselse ring).

http://www.wegenwiki.nl/Van_Brienenoordbrug
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 13:04   #257
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Inderdaad ... temporarily.
Ach ja, het mantra van de groenen. Meer wegen zorgen voor meer files. Volgens diezelfde redenering had de overheid in de jaren '60 en '70 ook geen autosnelwegen moeten bouwen en was het secundaire wegennetwerk toereikend.

Ik houd gewoon rekening met de feiten:

Nederland in de laatste 10 jaar: snelwegen worden verbreed, de filedruk daalt.
België in de laatste 10 jaar: er worden geen nieuwe wegen meer gebouwd, op heel secundaire wegen daalt de capaciteit doordaat rijstroken verdwijnen t.v.v. busbanen of tramstroken. Het gevolg is dat de files alleen maar toenemen en dat Brussel en Antwerpen anno 2013 tot de meest filegevoelige steden van Europa behoren.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 13:11   #258
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ach ja, het mantra van de groenen. Meer wegen zorgen voor meer files. Volgens diezelfde redenering had de overheid in de jaren '60 en '70 ook geen autosnelwegen moeten bouwen en was het secundaire wegennetwerk toereikend.

Ik houd gewoon rekening met de feiten:

Nederland in de laatste 10 jaar: snelwegen worden verbreed, de filedruk daalt.
België in de laatste 10 jaar: er worden geen nieuwe wegen meer gebouwd, op heel secundaire wegen daalt de capaciteit doordaat rijstroken verdwijnen t.v.v. busbanen of tramstroken. Het gevolg is dat de files alleen maar toenemen en dat Brussel en Antwerpen anno 2013 tot de meest filegevoelige steden van Europa behoren.
De feiten zoals in onderstaande artikels bedoelt u?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-de-Belg.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...-de-auto.dhtml
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 16:37   #259
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.
voor het milieu?
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 16:41   #260
FIK
Burger
 
FIK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De drukste snelweg heeft een intensiteit van 237.000 voertuigen per dag (nog een stuk meer dan de Antwerpse ring of Brusselse ring).
In ons land kan het nog drukker zijn, hoor:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia - Intensiteit (verkeerskunde)
In Vlaanderen wordt de hoogste intensiteit gemeten op de Ring rond Antwerpen tussen Berchem en Borgerhout met een werkdaggemiddelde in 2011 van 267.000 voertuigen.
Bron: Verkeersindicatoren hoofdwegennet Vlaanderen 2011
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be