Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2013, 11:36   #21
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dus als transgene gewassen experimenteel zijn, mag U hen vernielen onder het mom 'protesteren'? Mag je nog andere eigendom onder dat mom vernielen?

Als U straks de universiteit binnendringt, naar de klimaatkamer of serre gaat en daar een handvol transgene gewassen voor fundamenteel onderzoek vernield, dan heeft U ook niets verkeerd gedaan?
Je brengt hier iets voor mij fundamenteels in 't debat : 'klimaatkamer/serre'.
Zolang het niet voor 99,99% zeker is dat er geen gevaar is, dan zou ik toch graag hebben dat ze dat daar in die 'klimaatkamer/serre' houden. Als ze willen weten of die planten bestand zijn tegen ziektes, dat ze die dan 'bezieken' met hun voorraad ziektes uit hun andere 'klimaatkamer/serre'.....
Maar dat zal dan weer wat te naïef van mij zijn, zeker ?
Oud 25 september 2013, 11:46   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Zolang het niet voor 99,99% zeker is dat er geen gevaar is, dan zou ik toch graag hebben dat ze dat daar in die 'klimaatkamer/serre' houden. Als ze willen weten of die planten bestand zijn tegen ziektes, dat ze die dan 'bezieken' met hun voorraad ziektes uit hun andere 'klimaatkamer/serre'.....

Het is nooit zeker dat er geen gevaar is.
En als we van die 99.9% zekerheid moeten uitgaan, dan kunnen we alles gaan verbieden.

Hoe gevaarlijk kunnen zeereizen nu zijn voor de biotoop? Om maar iets te vragen.
Oud 25 september 2013, 15:10   #23
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las overigens even de titel verkeerd als patententerroristen.
Zou kunnen ,
vermits men een oorlog voert ivm de patenten op gemanipuleerde patat

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2013, 19:41   #24
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Wij moeten overschot van transgene gewassen of zaden autoclaveren na experimenten alvorens in de vuilbak te kieperen.

Ik weet niet met welke aardappelvariant hier gewerkt werd, maar niet alle aardappels produceren zaden (of imperfecte zaden). Als het om die variant gaat is er dus geen gevaar, want dan kan de aardappel zich enkel voortplanten via uitlopers, die je met wat aandacht en fysieke barrière gemakkelijk tegenhoudt. Het moest me in elk geval sterk verbazen, zouden zulke voorzorgen niet genomen zijn.

In tegenstelling tot de VS, lacht men hier heus niet met GMO-wetgeving en de naleving ervan.
Oud 25 september 2013, 19:43   #25
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is nooit zeker dat er geen gevaar is.
En als we van die 99.9% zekerheid moeten uitgaan, dan kunnen we alles gaan verbieden.

Hoe gevaarlijk kunnen zeereizen nu zijn voor de biotoop? Om maar iets te vragen.
Er moeten gewoon voorzorgen genomen worden. Ik vind online niet over welke aardappel-variant het gaat, maar het moest mij sterk verbazen moest het over een zaadproducerende variant gaan, als er ook maar de kleinste kans was op verspreiding.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 25 september 2013 om 19:43.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 12:24   #26
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wij moeten overschot van transgene gewassen of zaden autoclaveren na experimenten alvorens in de vuilbak te kieperen.

Ik weet niet met welke aardappelvariant hier gewerkt werd, maar niet alle aardappels produceren zaden (of imperfecte zaden). Als het om die variant gaat is er dus geen gevaar, want dan kan de aardappel zich enkel voortplanten via uitlopers, die je met wat aandacht en fysieke barrière gemakkelijk tegenhoudt. Het moest me in elk geval sterk verbazen, zouden zulke voorzorgen niet genomen zijn.

In tegenstelling tot de VS, lacht men hier heus niet met GMO-wetgeving en de naleving ervan.
Terechte bemerking, daarnaast antwoord de persoon niet op de kernvraag:

Mag je, onder het mom van protest, vernielingen aanbrengen aan andermans eigendom?

Indien dit zou mogen, waarom dan wel? Welke criteria hanteert men dan om dit soms toe te laten?
Oud 26 september 2013, 12:44   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht

Mag je, onder het mom van protest, vernielingen aanbrengen aan andermans eigendom?

Indien dit zou mogen, waarom dan wel? Welke criteria hanteert men dan om dit soms toe te laten?
Ik vind de film "28 days later" een prima argument om geen experimenten te gaan vernielen.

En ik vraag me af, is het toegelaten mijn werkplaatsje te vernielen omdat ik er wapens in kan maken?
Oud 26 september 2013, 12:47   #28
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
ggo patatjes is de natuur verkrachten, dat wreekt zich hoe dan ook.
't is bijna synthetisch voedsel.
We eten dus voedsel dat volgens onze gelijke tred in evolutie een verschil begint uit te maken van misschien 100'000 jaar; daar komt kanker van.

Wereldwijd verzet men zich tegen ggo omdat de volledige natuur ervan kapot gaan en in handen komt van 1 bedrijf; 1 bedrijf heeft dus de wereld in handen om den duur, dat ander bedrijf gans de wereld watervoorraad.

Uiteraard zullen stomme ezels dat goed vinden.
Ow, we moeten dus de evolutie zijn gang laten gaan? U weet toch dat zaken zoals onder meer de moderne geneeskunde ons zwakker maakt en onze evolutie op zijn minst serieus beinvloedt?

Lol daar komt kanker van. Muahahaha. Laat de mensen met kanker sterven ipv ze te redden. Dat is evolutie volgen. De natuur zijn gang laten gaan. Alle mensen met genetische problemen/mankementen laten sterven.

1 bedrijf kan de natuur niet beheersen. Ben je gek. Hier en daar wat aanpassingen, ja, dat wel. Maar de natuur controleren is onmogelijk voor 1 enkel bedrijf. Zo'n bedrijf zou op zich niet te besturen vallen.

Als ggo goed wordt aangepakt, getest en onder stricte regelgevingen die niet van de pot gerukt zijn, dan zie ik er geen problemen in. Als ik dan een stomme ezel wordt genoemd, het zij zo. Mensen die pro spuiten zijn, zijn dat even goed want daarvan is bewezen dat het een deel van de natuur omzeep helpt.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 12:49   #29
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Een paar generaties geleden ging DDT ook de honger in de wereld oplossen. Men begreep in die tijd gewoon niet dat er zoiets bestond als de "voedselketen" en dat het vergif zich uiteindelijk opstapelt in de hogere diersoorten.

En nu is het weer van dat. Genetische manipulatie gaat "de honger in de wereld oplossen". Opnieuw gaat de mens leerling tovenaar spelen met dingen die hij maar half begrijpt. En over 20 jaar zal het dan weer zijn van "ah ja, maar dat wisten we toen nog niet!"
Irrelevant in deze discussie.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 12:50   #30
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ggo is gewoon de moderne versie van wat we al 10000 jaar doen: kruisen van soorten. Alleen gaat het nu gerichter en beter dan toen.
Aiaiai, neen, je mag de onwetenden niet inlichten. Dan hebben ze geen poot meer om op te staan met hun argumenten en dat vinden ze niet fijn.
Oud 26 september 2013, 12:51   #31
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ge begrijpt het verkeerd. Het zou een deeloplossing zijn om het overmatig gebruik van insecti/fungi/herbicide en de bijkomende problemen aan te pakken. Andere "beloftes" zijn goedkopere en biologisch afbreekbare grond en brandstoffen met betere opbrengsten per gebruikte hectare.
Het probleem van deze benadering is dat ze de snelheid van evolutie enorm onderschatten van die insecten, schimmels en onkruiden.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 26 september 2013 om 12:58.
Oud 26 september 2013, 12:53   #32
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Ik vind de film "28 days later" een prima argument om geen experimenten te gaan vernielen.

En ik vraag me af, is het toegelaten mijn werkplaatsje te vernielen omdat ik er wapens in kan maken?
Als dat laatste is toegestaan, dan mag je elke woning met de grond gelijk maken want wapens maken is heel erg eenvoudig. In een keuken kan je met veel gemak een bom bij elkaar mengen.
Oud 26 september 2013, 13:01   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Het probleem van deze benadering is dat de snelheid van evolutie enorm onderschatten van die insecten, schimmels en onkruiden.
Voorbeeld.
We zitten momenteel met een ferm probleem ivm antibiotica. Net doordat de geviseerde bacteriën als "groep" zich aanpassen aan de omgeving. De niet aangepaste exemplaren sterven uit, en alleen de aangepasten overleven. Die dan natuurlijk superirritant zijn.

GGO's nemen een short-cut in dit proces, ipv vele generaties om een gewenste eigenschap in een organisme te kweken, kan men nu een generatie 0 opzetten, die de eigenschap vanaf dag 1 hebben.

Dat moeder natuur later een tegenzet doet is een gegeven. Dat is altijd al zo geweest. Is dat nu met of zonder GGO's.
Oud 26 september 2013, 13:02   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Als dat laatste is toegestaan, dan mag je elke woning met de grond gelijk maken want wapens maken is heel erg eenvoudig. In een keuken kan je met veel gemak een bom bij elkaar mengen.
Ergo, als we toelaten dat enkele personen met een sterke dada een hoop planten mogen vernielen omdat zij het niet goed vinden, dan is het hek van de dam nietwaar.
Oud 26 september 2013, 13:06   #35
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Voorbeeld.
We zitten momenteel met een ferm probleem ivm antibiotica. Net doordat de geviseerde bacteriën als "groep" zich aanpassen aan de omgeving. De niet aangepaste exemplaren sterven uit, en alleen de aangepasten overleven. Die dan natuurlijk superirritant zijn.

GGO's nemen een short-cut in dit proces, ipv vele generaties om een gewenste eigenschap in een organisme te kweken, kan men nu een generatie 0 opzetten, die de eigenschap vanaf dag 1 hebben.

Dat moeder natuur later een tegenzet doet is een gegeven. Dat is altijd al zo geweest. Is dat nu met of zonder GGO's.
Inderdaad en er zijn al voorbeelden hiervan vastgesteld (Asymmetrical cross-resistance between Bacillus thuringiensis toxins Cry1Ac and Cry2Ab in pink bollworm) dus de vraag is in hoeverre het rendabel is om daarop te focussen.
Oud 26 september 2013, 13:23   #36
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Ergo, als we toelaten dat enkele personen met een sterke dada een hoop planten mogen vernielen omdat zij het niet goed vinden, dan is het hek van de dam nietwaar.

Vernieling van eigendom lijkt mij sowieso ontoelaatbaar, zeker van materiaal dat in eender welke vorm van quarantaine geplaatst is. Ik vind de straf in casu zeer licht. Ik had eigenlijk ipv voorwaardelijk, enkelband gegeven. Wat als die zotten nog eens inbreken in een echt gevaarlijke quarantaine en zorgen voor wat ze zelf het meest vrezen?
Oud 26 september 2013, 13:25   #37
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik weet niet of je het serieus meent, maar je maakt hier een heel goed argument. Als de onderzoekers de juiste voorzorgen namen om verspreiding en dus transfectie te voorkomen, en dat lijkt me hoogstwaarschijnlijk, weet dan dat die anti-GMO hippies de biohazard barrier gebroken hebben. Als die transgenen ooit ergens opduiken in een willekeurig patattenveld, weet dan dat het waarschijnlijk de schuld van die patattenterroristen is.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 september 2013 om 13:34.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 13:36   #38
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ggo is gewoon de moderne versie van wat we al 10000 jaar doen: kruisen van soorten. Alleen gaat het nu gerichter en beter dan toen.
Neen dat is het niet. Bij het kruisen van soorten zetten ze het genoom van een toevallig gevonden bacterium dat resistent is aan een pesticide niet in een sojaplant, zodat die ook resistent wordt. GMO en zijn gevolgen zullen de toekomst zeer donker kleuren en moeten met alle middelen bestreden worden.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 13:36   #39
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
In dit geval, van mij niet, nee.
Maar aan de andere kant is er nog altijd het principe van 'zelfverdediging'. Als die 'terroristen' zouden kunnen aantonen dat zij zich aangevallen voelen door dit project en dat de overheid hen niet 'verdedigt'...... Een goeie advocaat zou hier iets mee kunnen hebben gedaan.....
Bijv. http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...bouw-dam.dhtml

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 26 september 2013 om 13:38.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 13:41   #40
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Neen dat is het niet. Bij het kruisen van soorten zetten ze het genoom van een toevallig gevonden bacterium dat resistent is aan een pesticide niet in een sojaplant, zodat die ook resistent wordt. GMO en zijn gevolgen zullen de toekomst zeer donker kleuren en moeten met alle middelen bestreden worden.
Maar als die sojaplant zelf die resistentie ontwikkeld is het wél ok? besef je wel wat voor onzin je hier net uitkraamde?

Het enige en belangrijkste probleem met GMO's zijn de patenten en dat is een legalistisch probleem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be