Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2013, 14:30   #1
Peche
Banneling

Standaard Synchroniciteit

Do you believe?

Ik kan er in mijn leven moeilijk naastkijken, hoe synchroon alles kan lopen en uitkomen bij mekaar. Ik weet niet of ik de enige ben die herkenbare patronen in het leven opmerkt alsof ze "vanboven" in werking zijn gesteld.
Ik ben mij er uiterst bewust van dat met tijd en geduld iedereen zijn deel kan krijgen. Vraagt, en gij zult ontvangen; Deze woorden zijn na afloop in mijn leven een kernzin geworden. De kracht zit in ons allen, use it wisely.

Is synchroniciteit het werkmiddel van God? Of zetten wij dat in gang door allen ons parcour af te leggen. Zouden wij daar ubrhpt ooit toekomen zonder hulp van "daarboven".
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 14:33   #2
NognenNVAer
Partijlid

Standaard

Eh, wat?
NognenNVAer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 15:21   #3
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Do you believe?

Ik kan er in mijn leven moeilijk naastkijken, hoe synchroon alles kan lopen en uitkomen bij mekaar. Ik weet niet of ik de enige ben die herkenbare patronen in het leven opmerkt alsof ze "vanboven" in werking zijn gesteld.
Ik ben mij er uiterst bewust van dat met tijd en geduld iedereen zijn deel kan krijgen. Vraagt, en gij zult ontvangen; Deze woorden zijn na afloop in mijn leven een kernzin geworden. De kracht zit in ons allen, use it wisely.

Is synchroniciteit het werkmiddel van God? Of zetten wij dat in gang door allen ons parcour af te leggen. Zouden wij daar ubrhpt ooit toekomen zonder hulp van "daarboven".
De idee van synchroniciteit is van Jung.

Er is causaliteit (uit het verleden en de materie) en er is doelgerichtheid (uit de toekomst en de Geest) en ten derde is er synchroniciteit als ruimtelijke ordening, dus in een gelijktijdigheid.

Alle drie zijn ze uit de Logische Geest van God vandaan, die immers alles ordent.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 23 september 2013 om 15:22.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 18:56   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Do you believe?

De jaren negentienhonderd hebben gebeld.
Ze willen hun bullshit die jij hier schrijft terug.
Oud 24 september 2013, 13:53   #5
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De jaren negentienhonderd hebben gebeld.
Ze willen hun bullshit die jij hier schrijft terug.
Lekker gezellig.
Is het lot gedreven door synchroniciteit? Ja toch?
Van mij mogen ze hun bullshit weer hebben, maar ik wil wel iets in de plaats dan. En neen niet de atoomtheorie.
Oud 24 september 2013, 13:55   #6
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De idee van synchroniciteit is van Jung.

Er is causaliteit (uit het verleden en de materie) en er is doelgerichtheid (uit de toekomst en de Geest) en ten derde is er synchroniciteit als ruimtelijke ordening, dus in een gelijktijdigheid.

Alle drie zijn ze uit de Logische Geest van God vandaan, die immers alles ordent.
Ja dat vat het wel samen ja.
Oud 24 september 2013, 19:25   #7
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat vat het wel samen ja.
Zo is het.

Synchroniciteit is de wonderbaarlijkheid dat wat de mens denkt "toevallig" overeenkomt met iets wat in de buitenwereld gebeurt, dus dat zijn eigen innerlijkheid en de uiterlijke wereld blijken te harmoniëren alsof er een hogere macht is die beiden componeert.

En die macht is er natuurlijk ook, want dat zijn de microwezentjes.....
Oud 26 september 2013, 05:19   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van mij mogen ze hun bullshit weer hebben, maar ik wil wel iets in de plaats dan. En neen niet de atoomtheorie.
Jammer, maar buiten bullshit is er echt niks anders te verkrijgen.
Oud 26 september 2013, 07:40   #9
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Van mij mogen ze hun bullshit weer hebben, maar ik wil wel iets in de plaats dan.
Je krijgt van mij het "Antropisch principe" in de plaats:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anthropic_principle
Gelijkaardige manier van denken maar daar is tenminste geen "God" voor nodig.

Laatst gewijzigd door Rizzz : 26 september 2013 om 07:49.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 07:58   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
2 !

Het is het antwoord op de vraag "Hoe komt het toch dat de wereld toelaat dat ik besta ?": doodeenvoudig omdat, mocht de wereld niet toelaten dat je bestaat, je die vraag niet zou kunnen stellen!

Maw, als je de vraag kan stellen, heb je het antwoord.

En in een "heel groot" universum is het niet eens verwonderlijk dat er een plekje is waar de dingen zijn zodat je kan bestaan.

De verwondering van "hoe komt het toch dat de wereld mij toelaat van te bestaan" is van dezelfde logische aard als "hoe komt het toch dat de stenen onderin een zak aan de onderkant zitten".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2013, 11:11   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zo is het.

Synchroniciteit is de wonderbaarlijkheid dat wat de mens denkt "toevallig" overeenkomt met iets wat in de buitenwereld gebeurt, dus dat zijn eigen innerlijkheid en de uiterlijke wereld blijken te harmoniëren alsof er een hogere macht is die beiden componeert.
Hogere machten ammehoela.

Als jij aan een scheet denkt, en er wordt er toevallig een gelaten, dan is dat geen big deal, want als acht miljard mensen er nog maar één per dag laten vliegen, dan zijn dat er per seconde gemiddeld 92592.
En zo is het met de meeste gevallen van synchroniciteit: 't moet al raar lopen als je niet denkt aan een gebeurtenis die nu of in een recente toekomst plaatsgrijpt..
Oud 27 september 2013, 12:09   #12
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad synchronisiteit bestaat. ER is veel meer dan enkel het fysishe. Om nog niet te zeggen dat wij alleen persoonlijke spirituele gidsen die ons soms een duwtje of een spiriratie geven.
Oud 27 september 2013, 14:55   #13
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hogere machten ammehoela.

Als jij aan een scheet denkt, en er wordt er toevallig een gelaten, dan is dat geen big deal, want als acht miljard mensen er nog maar één per dag laten vliegen, dan zijn dat er per seconde gemiddeld 92592.
En zo is het met de meeste gevallen van synchroniciteit: 't moet al raar lopen als je niet denkt aan een gebeurtenis die nu of in een recente toekomst plaatsgrijpt..
Inderdaad kan er ook sprake zijn van toevalligheid.

Maar het kan ook zijn dat de mens zijn omgeving waarneemt en ongemerkt dan iets denkt wat daarmee overeenkomt.

Maar er is ook een hogere macht bij de microwezentjes en of die moeite doen dingen synchroon te laten verlopen, dat zou ik verder niet weten.
Oud 27 september 2013, 15:07   #14
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
2 !

Het is het antwoord op de vraag "Hoe komt het toch dat de wereld toelaat dat ik besta ?": doodeenvoudig omdat, mocht de wereld niet toelaten dat je bestaat, je die vraag niet zou kunnen stellen!
dat is geen echt antwoord.
Het geeft alleen het feit weer dat je inderdaad bestaat, maar niet waarom.
Het had ook kunnen zijn dat je niet bestond, maar je bestaat wel en dan moet er een reden zijn, die je moet beantwoorden.

En die reden is niet om jou die vraag te doen kunnen stellen.
Dat is wel een heel magere reden, want het leven is veel en veel meer dan die ene vraag.

Het antwoord is tweeledig: naar jouw toevallige persoon had je net zo goed niet behoeven bestaan.
Je bestaat dan ook slechts voor een korte duur in de eeuwigheid.

Het tweede antwoord is dat je niet alleen een toevallige persoon bent, maar ook in het algemeen God zelf, wat je uitdrukt in het begrip IK.
Iedereen is namelijk Ik en omdat God zelf in iedereen bestaat als algemeen en eeuwig IK is het noodzakelijk dat je bestaat.
Het ligt in de noodzakelijkheid van de goddelijke logica, die berust op de eenheid van Niets en Zijn, waarbij het ware Zijn het Bewustzijn is, van de Mens of van het Dier of de Plant of zelfs het Ding*, maar ook van het hogere Microwezentje.

*Hoewel dieren en planten en dingen zich die vraag nog niet stellen en ook nog geen echt IK bezitten zoals de mens.
Oud 28 september 2013, 14:24   #15
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Deze vind ik goed. Voor mij is het geen must om God erbij te betrekken. Maar het universum moet ergens vandaan komen. En zoals het anthropic principle uitlegt, zijn wij de waarnemers van het universum.
Het universum zit letterlijk in en rondom ons.
Het werkt! Zomaar? Toevallig?
Neen toch! Hoe kunnen we "God" "de oneindigheid" erbij uitsluiten?

Ik voel me echt verbonden met een kracht die ik God(ddelijk) noem. Van liedjes op de radio tijdens het werk, gebeurtenissen die een hele dag doen veranderen, gesprekken met mensen, tv shows, ... Het loopt dikwijls zo synchroon dat toeval uit te sluiten valt.

God is de maker van alles en zoals het universum in God huist, huist God in het universum. We mogen er maar dankbaar voor zijn.

Laatst gewijzigd door Peche : 28 september 2013 om 14:28.
Oud 30 september 2013, 00:51   #16
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze vind ik goed. Voor mij is het geen must om God erbij te betrekken. Maar het universum moet ergens vandaan komen. En zoals het anthropic principle uitlegt, zijn wij de waarnemers van het universum.
Het universum zit letterlijk in en rondom ons.
Het werkt! Zomaar? Toevallig?
Neen, niet toevallig! Dat is het em juist! Lees het antropisch principe nog eens na want ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Of lees gewoon de post van patrickve hierboven nog eens, die vat het perfect samen.

Citaat:
Neen toch! Hoe kunnen we "God" "de oneindigheid" erbij uitsluiten?
"God" is een onnodige complexiteit in de theorie en volgens Occam's Scheermes worden alle onnodige complexiteiten uit een wetenschappelijke theorie "weggeschoren", lees:
http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

Citaat:
Ik voel me echt verbonden met een kracht die ik God(ddelijk) noem. Van liedjes op de radio tijdens het werk, gebeurtenissen die een hele dag doen veranderen, gesprekken met mensen, tv shows, ... Het loopt dikwijls zo synchroon dat toeval uit te sluiten valt.

God is de maker van alles en zoals het universum in God huist, huist God in het universum. We mogen er maar dankbaar voor zijn.
Jij hebt natuurlijk het recht wat jij "voelt" te interpreteren hoe jij dat wilt, wil jij daar een "God" uit concluderen is dat jouw volste recht, maar jouw "gevoel" is van weinig wetenschappelijk belang.
Oud 30 september 2013, 14:18   #17
Peche
Banneling

Standaard

Als het geen toeval is, is het omdat het zo gedreven wordt.
Door wie/wat dan?
Dat vind ik nergens terug in dat Antropic principle, tenzij deze het universum hiervoor de vinger toewijst. Maar dat universum komt toch ergens vandaan?
Alles komt toch verder uit oneindigheid?
God is misschien niet wetenschappelijk te bewijzen, maar het is wel logischergezien gemakkelijker om alles te plaatsen.
Zonder God/oneindigheid had er niets geweest.
Oud 1 oktober 2013, 01:13   #18
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het geen toeval is, is het omdat het zo gedreven wordt.
Door wie/wat dan?
Ik denk dat je het nog steeds niet door hebt hoor,
Het moet absoluut niet “gedreven” zijn, herlees gewoon nog eens patrickve's post hierboven, specifiek het deel over een heel groot universum.
Da's zo wat de samenvatting van de zwakke vorm van het antropisch principe.
Trouwens, tegenwoordig wordt dat "heel groot heelal" uitgebreid tot "heel veel heel grote heelallen" (in een multiversum).
De kans dat ergens in 1 van die heel grote helallen de condities juist zijn voor jou om te bestaan en jezelf te kunnen verwonderen over hoe goed het allemaal in elkaar zit is dus helemaal niet zo klein, het zou eerder vreemd zijn moest dit niet het geval zijn.

En dan heb je de sterke versie die zegt dat de vraag zelf zinloos is gezien de mogelijkheid om de vraag te stellen het antwoord is.
De sterke vorm wordt vaak geassocieerd met de Kopenhageninterpretatie van de kwantummechanica die zegt dat iets niet bestaat zolang het niet waargenomen wordt.
Oud 1 oktober 2013, 01:40   #19
giserke
Banneling

Standaard

Wil iemand even de pijp doorgeven?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 01:58   #20
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Inderdaad synchronisiteit bestaat. ER is veel meer dan enkel het fysishe. Om nog niet te zeggen dat wij alleen persoonlijke spirituele gidsen die ons soms een duwtje of een spiriratie geven.
volledig akkoord
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be