Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2013, 11:42   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Overigens is Brugge helemaal niet zo oud als de meeste toeristen denken, de gemiddelde Brugse woning stamt uit de 19de eeuw, het zijn slechts bepaalde kerken en kloosters die veel ouder zijn.
In die zin is Gent bijvoorbeeld stukken authentieker, alhoewel je er niet dat "eenheidsgevoel" krijgt dat je in Brugge overvalt.

Wat me vooral stoort in Brugge, is de ziekte die ik als "façadisme" omschrijf. In Brugge mag je soms je hele woning tegen de vlakte gooien, als je maar de gevel behoudt. Waar is dan nog de authenticiteit?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 12:21   #142
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke overheid dan wel? Een gemeentebestuur heeft alvast niet de bevoegdheid de prijzen van de vastgoedmarkt te reguleren.
De overheid kan bvb. zelf huizen in de historische kern opkopen en ze verhuren aan een sociaal tarief, zoals in Nederland veel gebeurt.

e Belgische vastgoedsector en het beleid wordt echter al decennia gekenmerkt door puur winstbejag, zonder veel oog voor esthetiek of ethiek.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 oktober 2013 om 12:22.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 12:24   #143
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In die zin is Gent bijvoorbeeld stukken authentieker, alhoewel je er niet dat "eenheidsgevoel" krijgt dat je in Brugge overvalt.

Wat me vooral stoort in Brugge, is de ziekte die ik als "façadisme" omschrijf. In Brugge mag je soms je hele woning tegen de vlakte gooien, als je maar de gevel behoudt. Waar is dan nog de authenticiteit?
idd, daar ben ik het mee eens. Gent is een stad die leeft, Brugge is en blijft toch vooral een museumstad. Je merkt dat Gent ook veel meer in trek dan vroeger geraakt bij buitenlandse toeristen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2013, 17:40   #144
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
U doet aan flagrante geschiedvervalsing. U heeft waarschijnlijk nog op school geleerd dat Vlaanderen constant overheersd werd door vreemde heersers zoals de Bourgondiërs, Spanjaarden en Oostenrijkers? Ik kan u alvast vertellen dat dit klinklare onzin is en propaganda van het jonge België in de tijd van de romantiek. De enige bezetters zijn de Fransen geweest toen die de Lage Landen (en er voor al delen ervan) annexeerden tijdens de Franse Revolutie.
Die Boergondiërs, Spanjaarden en Oostenrijkers waren evengoed verre heersers uit verre hoofdsteden. Het gepeupel moest hen belastingen betalen om hun luksepaleizen en hun oorlogen te financieren.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 13 oktober 2013 om 17:49.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2013, 17:41   #145
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In West-Vlaanderen spreekt iedereen nog op dezelfde manier dialect als in m'n kinderjaren, die toch al dateren van de jaren 80.
Citaat:
Maar die worden niet officieel erkend als streektalen, zoals in Nederland of Wallonië. Waarom niet? Ik zie maar een reden: ideologie.
Voor zowel de unitaristische kultuurbelgicisten van weleer als de unitaristische kultuurflamiganten van vandaag was/is het niet politiek korrekt om te erkennen dat Westvlaams en Limburgs volwaardige streektalen zijn zoals het Fries of Luxemburgs. Hun unitarisme is immers een geloofsdogma dat niet ter diskussie mocht/mag worden gesteld. Ze wilden/willen West-Vlaanderen respektievelijk verfransen/vernederlandsen. Eigenlijk lijken unitaristische belgicisten en unitaristische flamiganten meer op elkaar dan ze zelf willen toegeven. Het is gewoon de nieuwe elite tegen de oude elite.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoe het in Kortryk zit, kan ik u niet vertellen, maar in de zogenaamde 'lagere' sociale klassen in Brugge en omstreken worden de dialecten nog steeds behoorlijk 'zuiver' van vader/moeder op zoon/dochter doorgegeven.
In West-Vlaanderen sprak de toenmalige kultuurbelgicistische bourgeoisie bekakt Frans omdat het sjieker klonk dan het "boertige" WestVlaams van de plebs waarvan ze zich wilden onderscheiden. Vandaag spreekt de kultuurflamigantische kleinburgerij bekakt Nederlands omdat het sjieker klinkt dan het "boertige" WestVlaams van diezelfde plebs waarvan ze zich willen onderscheiden. Maar in beide gevallen klonk de kultuurtaal die ze spraken bekakt. De enige echte oorspronkelijke volkstaal in West-Vlaanderen is het Westvlaams, dat nog altijd veel door het "gewone volk" wordt gesproken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 13 oktober 2013 om 18:01.
Oud 13 oktober 2013, 17:48   #146
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Je moet 'de' West-Vlamingen nu ook weer niet te véél idealiseren, hé, "Doomy".

Ik kan u desgewenst aan hele nesten West-Vlaamse blagaoimaokers, pezewevers, totentrekkers, valsaards en asociale hufters voorstellen.
Als er aan deze cybertoog hier dan toch alleen maar in klisjees over bevolkingsgroepen kan worden gesproken, dan kan ik ook in klisjees erover spreken. Maar dan in omgekeerde zin, kwestie van het evenwicht in de kaffeepraat wat te herstellen. Misschien eindigt de waarheid dan toch ergens in het midden?

westhoek.jpg
Oud 13 oktober 2013, 17:52   #147
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zijn open, net als Antwerpenaars, maar verder dan oppervlakkig gaat het contact meestal niet. Wie er in slaagt in West-Vlaanderen te integreren en er vrienden te maken (wat niet zo evident is) heeft echter vrienden voor het leven.
In dat opzicht lijken ze wel op Oost-Europeanen
Die vergelijking mest Oost-Europeanen is misschien niet slecht. Door hun geschiedenis van bezettingen zijn ze wantrouwig tegenover buitenstaanders en komen ze bij buitenstaanders nors over, maar eenmaal je hun vertrouwen hebt is hun vriendelijkheid wel oprecht.

westhoek.jpg
Oud 13 oktober 2013, 17:54   #148
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op vele plaatsen in de Nederlanden zijn legers verwoestend voorbijgetrokken of hebben er de meest afzichtelijke misdaden gepleegd. Of denkt u dat de Spaanse troepen enkel halt hielden in de Westhoek bijvoorbeeld?
Tijdens de eerste wereldoorlog werd geen enkele streek in de Lage Landen zo grondig platgebombardeerd en verwoest als de Westhoek.

westhoek.jpg
Oud 13 oktober 2013, 18:01   #149
eno2
Banneling

Standaard

Doomy is hier erg bekakt in de Nederlandse cultuurtaal bezig het West-Vlaams dialect aan het ophemelen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2013, 18:06   #150
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Doomy, ondanks jouw West-Hoekse drift is er wél iets wat je zorgvuldig onder de mat veegt. Met name de houding van West-Vlamingen uit de verschillende sub-regio's tegenover elkaar. Oostendenaars vinden die uit Roeselare gestampte boeren. Bruggelingen vinden die uit Kortrijk ondraaglijke dikkenekken. Die uit De Panne-Adinkerke hebben de Oostendenaars altijd bestempeld als lui stadsvolk. Hoe ver reikt jouw particularisme?
Daarmee geef je impliciet toe dat er binnen je unitair Vlaanderen nog grotere verschillen bestaan tussen Westvlamingen, Antwerpenaars en Limburgers. Op Belgisch nivo zou dit voor jou een reden voor een splitsing zijn. Waarom moet het splitsen dan eigenlijk stoppen bij de grenzen van het Vlaamse gewest?

westhoek.jpg
Oud 13 oktober 2013, 18:10   #151
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Daar geloof ik niets van. Indien Nederlands voor jou écht een vreemde taal was geweest, was je nooit in staat geweest jezelf er zo fout- en complexloos in uit te drukken als nu het geval is. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je kennis en beheersing van het Engels zich werkelijk op hetzelfde niveau bevindt als die van het Nederlands, dat je woordenschat en grammaticale beheersing even groot is, dat je alle details en fijngevoeligheden van die taal op eenzelfde manier begrijpt...?
Citaat:
Ik voer dezelfde soort discussies op engelstalige en franstalige forums, en dat al langer dan om dit forum.
Waarom zou iemand die meertalig is zich niet beter kunnen uitdrukken in een vreemde taal die hij/zij veel gebruikt dan een vreemde taal die hij/zij minder gebruikt? Waarom zou een anderstalige een vreemde taal die hij al jaren vaak gebruikt of in een tweetalige omgeving is opgegroeid die vreemde taal niet perfekt kunnen beheersen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Doomy is hier erg bekakt in de Nederlandse cultuurtaal bezig het West-Vlaams dialect aan het ophemelen
Op een Nederlandstalig forum gebruik ik Nederlands, net zoals ik op een Engelstalig forum Engels gebruik. Dit zegt niks over wat mijn feitelijke moedertaal is of de sympatie die ik heb voor de taal die ik gebruik. Bart De Wever verdedigt zijn separatistisch standpunt in Franstalig België toch ook in het Frans?

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 13 oktober 2013 om 18:16.
Oud 13 oktober 2013, 18:16   #152
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht

Op een Nederlandstalig forum gebruik ik Nederlands, net zoals ik Engels gebruik op een Engelstalig forum. Dit zegt niks over wat mijn feitelijke moedertaal is of de sympatie die ik voor de taal die ik gebruik heb.
Je bent volgens je eigen zeggen bekakt bezig want je gebruikt in al die gevallen een standaardtaal (dat o zo niet-bekakte dialect heeft notabene geen geschreven notatie)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2013, 18:17   #153
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent volgens je eigen zeggen bekakt bezig want je gebruikt in al die gevallen een standaardtaal (dat o zo niet-bekakte dialect heeft notabene geen geschreven notatie)
Bart De Wever verdedigt zijn separatistisch standpunt in Franstalig België toch ook in het Frans?

westhoek.jpg
Oud 13 oktober 2013, 21:55   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid kan bvb. zelf huizen in de historische kern opkopen en ze verhuren aan een sociaal tarief, zoals in Nederland veel gebeurt.

e Belgische vastgoedsector en het beleid wordt echter al decennia gekenmerkt door puur winstbejag, zonder veel oog voor esthetiek of ethiek.
In België bestaat dit bij mijn weten toch ook. In Nederland heb je de corporaties (die, toch even vermelden, ook met private investeerders werken, naast overheidskapitaal), in Vlaanderen de verschillende sociale huisvestingsmaatschappijen.

En trouwens: voor het overige gaat ook in Nederland de vastgoedmarkt voor het geld. Of dacht u dat Nederlandse vastgoedkantoren afdelingen zijn van het Leger des Heils?
Oud 13 oktober 2013, 21:59   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Boergondiërs, Spanjaarden en Oostenrijkers waren evengoed verre heersers uit verre hoofdsteden. Het gepeupel moest hen belastingen betalen om hun luksepaleizen en hun oorlogen te financieren.
Neen, onder het Oude Bestel moest de monarch aan de verschillende Staten bedes indienen om een bepaald budget te krijgen om bijvoorbeeld een op handen of aan de gang zijnde oorlog te bekostigen. Dat was een heel ander systeem dan in het steeds sterker centralistisch bestuurd Franse koninkrijk bijvoorbeeld.

Bepaalde Bourgondische hertogen waren bijvoorbeeld niet te beroerd om hun verzoek voor die Staten in de Dietse taal te bepleiten.
Oud 13 oktober 2013, 22:01   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zowel de unitaristische kultuurbelgicisten van weleer als de unitaristische kultuurflamiganten van vandaag was/is het niet politiek korrekt om te erkennen dat Westvlaams en Limburgs volwaardige streektalen zijn zoals het Fries of Luxemburgs. Hun unitarisme is immers een geloofsdogma dat niet ter diskussie mocht/mag worden gesteld. Ze wilden/willen West-Vlaanderen respektievelijk verfransen/vernederlandsen. Eigenlijk lijken unitaristische belgicisten en unitaristische flamiganten meer op elkaar dan ze zelf willen toegeven. Het is gewoon de nieuwe elite tegen de oude elite.

In West-Vlaanderen sprak de toenmalige kultuurbelgicistische bourgeoisie bekakt Frans omdat het sjieker klonk dan het "boertige" WestVlaams van de plebs waarvan ze zich wilden onderscheiden. Vandaag spreekt de kultuurflamigantische kleinburgerij bekakt Nederlands omdat het sjieker klinkt dan het "boertige" WestVlaams van diezelfde plebs waarvan ze zich willen onderscheiden. Maar in beide gevallen klonk de kultuurtaal die ze spraken bekakt. De enige echte oorspronkelijke volkstaal in West-Vlaanderen is het Westvlaams, dat nog altijd veel door het "gewone volk" wordt gesproken.
Ook hier weer hetzelfde: West-Vlaanderen zou een merkwaardige taaleiland zijn op wereldschaal, iets unieks. Het enige gebied in het Westen waar er naast de dialecten geen cultuurtaal zou bestaan.
Oud 13 oktober 2013, 22:04   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Al heel lang geleden heb ik hem dat voorgelegd. "Kijk, als u zich als grote verdediger van een zogezegde West-Vlaamse taal opwerpt, waarom schrijft u er niet in?"

Er is daar toen nooit een reactie op gekomen.

Een zogezegde taal verdedigen waarin je schijnbaar geen berichten kunt schrijven...
Oud 13 oktober 2013, 22:05   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee geef je impliciet toe dat er binnen je unitair Vlaanderen nog grotere verschillen bestaan tussen Westvlamingen, Antwerpenaars en Limburgers. Op Belgisch nivo zou dit voor jou een reden voor een splitsing zijn. Waarom moet het splitsen dan eigenlijk stoppen bij de grenzen van het Vlaamse gewest?
Waarom zou je stoppen bij de grenzen van West-Vlaanderen? De kuststreek is niet het Kortrijkse. En de Westhoek is niet het Brugse en al evenmin de overgangsstreek met Oost-Vlaanderen.
Oud 13 oktober 2013, 22:09   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op een Nederlandstalig forum gebruik ik Nederlands, net zoals ik op een Engelstalig forum Engels gebruik. Dit zegt niks over wat mijn feitelijke moedertaal is of de sympatie die ik heb voor de taal die ik gebruik. Bart De Wever verdedigt zijn separatistisch standpunt in Franstalig België toch ook in het Frans?
Wel, we geven u de vrijheid voortaan uw berichten in dat West-Vlaams van u op te stellen. Of nog beter: maak er een tweetalig bericht van. Dan zullen we onmiddellijk zien welke enorme verschillen er tussen het AN en dat West-Vlaams van u bestaan.

Ik kijk alvast met veel belangstelling ernaar uit!
Oud 13 oktober 2013, 22:11   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bart De Wever verdedigt zijn separatistisch standpunt in Franstalig België toch ook in het Frans?
Kijk eens aan. Doomy ziet in BdW zijn grote voorbeeld...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be