![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() vervolg, dit recent mediabericht van september 2013 verrast me wat maar spreekt duidelijke taal, ik vraag me af wat de werkelijke aantallen zijn moesten ook al die fietsslachtoffers - zonder motorvoertuigbetrokkenheid, dus amper geregistreerd- wel in de statistieken terechtkomen (dus via de ziekenhuizen).
Citaat:
Het zal weer hetzelfde gedrag zijn zoals in 2003-2007, fietsers die door het rood rijden, voorrangsnegatie enz... of maar eventjes 215 fietsersdoden op 5 jaar toen. Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007) Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV Fietsers | Opponenten van fietsers doden | doden Niets ingevuld 230 | 304 Rijdt door rood licht 11 | 4 Verleent geen voorrang 103 | 61 Overschrijdt een doorlopende witte streep 1 | 2 Haalt verkeerd in 2 | 8 Uitwijkingsmanoeuvre 10 | 17 Niet reglementaire plaats op de rijbaan 24 | 13 Controleverlies over het stuur 22 | 19 Houdt geen afstand 2 | 12 Val (en nadien aangereden zie opmerking 56 in studie 2009*) 40 | 1 Totaal fietsers | opponenten van fietsers 215.. | 137 veeg maar onder de Belgische mat leg ze maar in de watten, fietsers zijn toch altijd slachtoffer niet ? ![]() ![]() * 56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor. En ik zal die fietsdodencijfers waar de fietser zelf hoofdoorzaak is evenveel blijven herhalen zalang onze Jan VDB "er niet te veel waarde aan zal hechten". ![]() Ik zal er eens te meer waarde aan hechten, al is het maar een deel van alle geregistreerde fietsersdoden. Citaat:
van nu af is het gewoon past copy van deze post. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2013 om 23:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Citaat:
2003 109 2004 78 2005 71 2006 91 2007 88 totaal: 437 http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf raar in de andere tabel 28 is het 230 + 215 = 445... soit, het kan zijn dat tram- en treindoden daar niet bij staan... daarvan waren er 215 zeker geregistreerd door fout weggedrag van de fietser zelf, bij vele fietsersdoden (230) was het formulier helemaal niet ingevuld of was er mss geen gekende hoofdoorzaak. Van enkelvoudige fietsongevallen zijn de gegevens zeer zwak want bij qua aantal zwaargewonden in het ziekenhuis bleken er 5 maal minder zwaargewonden in de statitistieken terecht gekomen te zijn..
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 00:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() even uittesten en goede nacht.
vervolg, dit recent mediabericht van september 2013 verrast me wat maar spreekt duidelijke taal, ik vraag me af wat de werkelijke aantallen zijn moesten ook al die fietsslachtoffers - zonder motorvoertuigbetrokkenheid, dus amper geregistreerd- wel in de statistieken terechtkomen (dus via de ziekenhuizen). Citaat: Citaat:
Het zal weer hetzelfde gedrag zijn zoals in 2003-2007, fietsers die door het rood rijden, voorrangsnegatie enz... of maar eventjes 215 fietsersdoden op 5 jaar toen. Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007) Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV Fietsers | Opponenten van fietsers doden | doden Niets ingevuld 230 | 304 Rijdt door rood licht 11 | 4 Verleent geen voorrang 103 | 61 Overschrijdt een doorlopende witte streep 1 | 2 Haalt verkeerd in 2 | 8 Uitwijkingsmanoeuvre 10 | 17 Niet reglementaire plaats op de rijbaan 24 | 13 Controleverlies over het stuur 22 | 19 Houdt geen afstand 2 | 12 Val (en nadien aangereden zie opmerking 56 in studie 2009*) 40 | 1 Totaal fietsers | opponenten van fietsers 215.. | 137 * 56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor. Veeg maar onder de Belgische mat leg ze maar in de watten, fietsers zijn toch altijd slachtoffer niet ? En ik zal die fietsdodencijfers waar de fietser zelf hoofdoorzaak is evenveel blijven herhalen zolang onze Jan VDB "er niet te veel waarde aan zal hechten". Ik zal er eens te meer waarde aan hechten, al is het maar een -# groot- deel van alle geregistreerde fietsersdoden (# 437 fietsersdoden 2003-2007, tabel 3). Citaat:
van nu af is het gewoon past copy van deze post. mmmh werkt, enkele aanpassingen gedaan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 00:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Goed om te zien hoe cijfers weer eens worden gemanipuleerd. "Val" bijvoorbeeld als oorzaak van een doding, wordt gelijkgesteld met "schuld van de fietser". Iedereen weet evenwel dat een val het gevolg kan zijn van bijvoorbeeld slechte infrastructuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Maar dan heeft men het zeker altijd over de motorvoertuigbestuurder paste zijn snelheid niet rechttijdig aan de infrastructuur en omstandigheden aan, nietwaar ? En dan is heel rap het vakje onaangepaste snelheid of overdreven snelheid aangekruist als het bij een auto-ongeval gaat, nietwaar ? Bestaat overdreven snelheid als ongevaloorzaak dan niet bij de fietser ? Ik heb alleszins het gevoel dat die allemaal onder "val" staan... edit: ik vind het hoogst merkwaardig dat de BIVV in zijn statistische analyse gedetailleerde ongevaloorzaken weergeeft dmv tabellen bij fietsers en bromfietsers (dus foutief gedrag), en bij de andere voertuigen dat helemaal niet vermeld dus totaal verzwijgt. Bij bromfietsen staat VAL trouwens ook als oorzakelijk weggedrag. Motorrijders kunnen blijkbaar niet vallen... Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 11:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
1- alcoholinvloed 2- (klassieke) voorrang (roodlicht, verkeersborden); doorgang (het verplicht voor laten gaan) 3- onaangepaste snelheid 4- op-afrijden; keren; achteruit rijden;... (bepaalde maneuvers waarbij steeds voorrang moet verleend worden) 5- verkeerde plaats op de weg (ook spookrijden), dit is dé hoofdoorzaak bij de fietser in Duitsland, of nr1. oorzakelijk weggedrag darunter: of dar.: = daaronder: of daarvan: Benutzer von = : gebruikers van: Veränderung 2012/2011 = verandering 2012/2011 in % Personenschaden = doden en gekwetsten (de rest zal wel begrijpbaar zijn, ik zet het erachter) tabel page 9, onderaan staat het foutief weggedrag (Fehlverhalten) per soort tweewieler. Citaat:
Citaat:
Er zijn natuurlijk nog meer oorzaken (Baden-Württtemberg had bvb 88 oorzaken in politieformulieren) maar in elk geval zijn dat de 5 hoofdoorzaken bij tweewielers, men ziet dat in D alleszins niet met 2 maten en gewichten gewerkt wordt qua statistieken, bij de (vierwielers) auto´s en zwaarder gebruikt men dezelfde statistische oorzaken, en komen er 3 bij, totaal 8: https://www.destatis.de/DE/ZahlenFak...ugfuehrer.html Alkoholeinfluss Falsche Straßenbenutzung Nicht angepasste Geschwindigkeit Ungenügender Abstand Fehler beim Überholen Nichtbeachten der Vorfahrt Fehler beim Abbiegen, Wenden, Rückwärtsfahren, Ein- und Anfahren Falsches Verhalten gegenüber Fußgängern In Duitsland is snelheid geen vies woord (ook voor tweewielers niet) en wordt het neutraal aangepakt, ttz daar weet men dat snelheid evident is in het verkeer, men gaat daar tenminste de uitdaging aan statistisch eerlijk spel te spelen (alhoewel er daar bij de snelheidshandhaving ook misbruik van is) hoofdlink: https://www.destatis.de/DE/ZahlenFak...sunfaelle.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 14:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Valt eigelijk nog heel goed mee 44 ongevallen per dag met fietsers.
Met brommers zijn er dat maar liefst 15 per dag. Als je dan de verhouding fietsers / brommers bekijkt die in omloop zijn in het verkeer, dan hebben de fietsers in verhouding weinig ongevallen en de brommers in verhouding veel meer. Vandaar dat ze dan ook met nummerplaten worden uitgerust. Het risicovol rijgedrag met vaak opgevoerde motoren zal er niet vreemd aan zijn. Ik vind het in ieder geval minder erg dat een fietser zichzelf te pletter rijdt door zijn eien fout dan dat een fietser die zich perfect aan de regels houdt van de baan wordt gemaaid door vb een automobilist.
__________________
Ignorance is bliss |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Tov het risicovol rijgedrag van opgefokte wielerterroristen stellen die paar %-en opgevoerde motortjes met die paar jeugdige nozems ook niet veel voor. En qua verbeterd rijgedag van de bromfietsrijders en de enorme, zelfs grootste, daling van de slachtoffers lijkt het wel niets dan lof "van de BIVV" voor de bromfietsers tov van de fietsers. Nog maar 1/3 slachtoffers in 2009 tov 2000 je moet het maar doen. Citaat:
Blijkbaar lees je blz 139 tot 145 niet: Ik zal er met plezier uit citeren: ![]() Citaat:
Opmerkelijk dat er helemaal geen voorrangsnegatie bij de bromfietser was (wel 1 roodlicht tov 0 voor de fietser) terwijl dat bij de fietser de grootste foutieve factor was met 21 van de 38 foutieve gedragingen. Naja nu ga jij weer zeggen dat er geen jonge kinderen met bromfietsen rijden maar wel oude kinderen... ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 22:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Merk weer eens op hoe er van de hak op de tak wordt gesprongen en - reeds twijfelachtig - cijfermateriaal naar hartelust geïnterpreteerd wordt: nu gaat het plotseling over "opgefokte wielerterroristen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...RA02102003_032 En van dat risicovol rijgedrag is statistisch (volgens BIVV analyse) weinig te merken tov de fietser. In elk geval drukt het zich zeker niet uit in meer slachtoffers, integendeel de grootste daling van alle weggebruikers tussen 2000 en 2009. En ja van opgefokte fietsers heb ik ook geen cijfers. Maar als je ziet dat ze zoveel voorrangsnegatie plegen moeten ze toch zeer ongeduldig zijn, zacht uitgedrukt. En hieronder is nog een ander soort fietser dat in groep rijdt: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 22:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() In vergelijking met Nederland, Vlaanderen en Denemarken is Duitsland dan ook geen fietsland. Sociologisch staat de fiets er laag aangeschreven, wat resulteert in veel lager gebruik dan in onze landen.
Iedere vergelijking is dan ook gedoemd onjuist te zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Schepen
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
|
![]() Citaat:
Goed geprobeerd, maar met deze reactie heb je niks weerlegd. Laatst gewijzigd door lohabra : 21 oktober 2013 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Wat valt er dan te weerleggen? Juist, dat het onzinnig is cijfers te vergelijken tussen Nederland en Duitsland op dit punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Is Vlaanderen een "fietsland" ? De BIVV en de FCVV heeft het in hun statistische analyse steeds over België, en qua statistische registratie haalt ze andere landen aan. Citaat:
Duitsland moet qua # %-aandeel fietsdoden (statistisch) op het totaal verkeersdoden # zelfs niet veel onderdoen als gans België, het zal weinig verschillen, dus besteden de Duitsers daar op dezelfde manier aandacht aan als bij de doden onder motorvoertuig-gebruikers en - inzittenden. En ik vermoed dat dat # %- fietsdoden # in D hoger ligt, even rekenen voor 2009: BE: 87/944 = 9,22 % aandeel fietsdoden (statistiek) D : 381/3648 = 10,44 % aandeel fietsdoden (statistiek); D is geen "fietsland" ? Dan is BE het ook niet. (vermoedelijk omdat in D het wegverkeer algemeen veiliger is, en-of het kan ook aan de belabberde fietsdodenregistratie van BE liggen, ik gis maar ![]() Citaat:
Of bedoel je de vergelijkingen die het BIVV en FCVV doet qua registratie van fietsslachtoffers tussen landen als BE, NL, D, DK en nog andere landen ? Je moogt gerust ook eens inhoudelijk worden. ![]() En best alles citeren, en zeker begrijpend lezen zoals @lohabra het wel doet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2013 om 13:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Ben je tegen uw eigen bezig ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
Citaat:
Even op fietslanden gegoogeld, om die wereldvreemdheid van Jan te nuanceren Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2013 om 14:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Schepen
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
|
![]() Tegen wie zou hij anders bezig zijn, dan tegen zichzelf ?
Laatst gewijzigd door lohabra : 21 oktober 2013 om 14:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Daarom zijn dergelijke statistieken op Belgisch niveau niet echt relevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Ook hier zien we hoe er naar hartelust met cijfers gegoocheld wordt. Fietsdichtheid is immers niet hetzelfde als gebruik van de fiets, waarin een fietsland zich onderscheidt. Mensen kunnen een fiets hebben (= fietsdichtheid), maar die slechts op bepaalde momenten van het jaar recreatief inzetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |