Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2013, 23:30   #121
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

vervolg, dit recent mediabericht van september 2013 verrast me wat maar spreekt duidelijke taal, ik vraag me af wat de werkelijke aantallen zijn moesten ook al die fietsslachtoffers - zonder motorvoertuigbetrokkenheid, dus amper geregistreerd- wel in de statistieken terechtkomen (dus via de ziekenhuizen).

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130915_003

44 ongevallen met fietsers per dag

15/09/2013

Het aantal fietsongevallen is in 2011 weer gestegen, nadat er tussen 2008 en 2010 een daling te merken was. Dat bericht De Zondag.
De cijfers komen van senator Guido De Padt, die staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet daarover bevroeg. Volgens De Padt blijft het aantal fietsongevallen dramatisch hoog.

'Uit de cijfers van de staatssecretaris blijkt dat er tussen 2008 en 2011 niet minder dan 64.817 fietsongevallen plaatsvonden. Met andere woorden, gemiddeld 44 per dag.'

Er waren in die periode 312 fietsdoden, 3.714 zwaargewonden, 28.868 lichtgewonden en 31.923 letselgevallen. Opvallend is dat er een groot aantal ongevallen zijn tussen fietsers onderling. In de periode 2008-2011 gaat het om 3.034 ongevallen, vaak met zware letsels tot gevolg.
312 doden op 4 jaar....

Het zal weer hetzelfde gedrag zijn zoals in 2003-2007, fietsers die door het rood rijden, voorrangsnegatie enz... of maar eventjes 215 fietsersdoden op 5 jaar toen.

Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)
Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV

Fietsers | Opponenten van fietsers
doden | doden
Niets ingevuld
230 | 304

Rijdt door rood licht
11
| 4
Verleent geen voorrang
103
| 61
Overschrijdt een doorlopende witte streep
1
| 2
Haalt verkeerd in
2
| 8
Uitwijkingsmanoeuvre
10
| 17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan
24
| 13
Controleverlies over het stuur
22
| 19
Houdt geen afstand
2
| 12
Val (en nadien aangereden zie opmerking 56 in studie 2009*)
40 | 1
Totaal
fietsers | opponenten van fietsers
215.. | 137

veeg maar onder de Belgische mat leg ze maar in de watten, fietsers zijn toch altijd slachtoffer niet ?

* 56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.

En ik zal die fietsdodencijfers waar de fietser zelf hoofdoorzaak is evenveel blijven herhalen zalang onze Jan VDB "er niet te veel waarde aan zal hechten".

Ik zal er eens te meer waarde aan hechten, al is het maar een deel van alle geregistreerde fietsersdoden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, het staat er duidelijk bij hoe men tot die cijfers is gekomen. Daarom kunnen we er niet al te veel waarde aan hechten.
Ik niet Jan.

van nu af is het gewoon past copy van deze post.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2013 om 23:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 00:15   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg, dit recent mediabericht van september 2013 verrast me wat maar spreekt duidelijke taal, ik vraag me af wat de werkelijke aantallen zijn moesten ook al die fietsslachtoffers - zonder motorvoertuigbetrokkenheid, dus amper geregistreerd- wel in de statistieken terechtkomen (dus via de ziekenhuizen).


312 doden op 4 jaar....

Het zal weer hetzelfde gedrag zijn zoals in 2003-2007, fietsers die door het rood rijden, voorrangsnegatie enz... of maar eventjes 215 fietsersdoden op 5 jaar toen.

Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)
Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV

Fietsers | Opponenten van fietsers
doden | doden
Niets ingevuld
230 | 304

Rijdt door rood licht
11
| 4
Verleent geen voorrang
103
| 61
Overschrijdt een doorlopende witte streep
1
| 2
Haalt verkeerd in
2
| 8
Uitwijkingsmanoeuvre
10
| 17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan
24
| 13
Controleverlies over het stuur
22
| 19
Houdt geen afstand
2
| 12
Val (en nadien aangereden zie opmerking 56 in studie 2009*)
40 | 1
Totaal
fietsers | opponenten van fietsers
215.. | 137

veeg maar onder de Belgische mat leg ze maar in de watten, fietsers zijn toch altijd slachtoffer niet ?

* 56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.

En ik zal die fietsdodencijfers waar de fietser zelf hoofdoorzaak is evenveel blijven herhalen zalang onze Jan VDB "er niet te veel waarde aan zal hechten".

Ik zal er eens te meer waarde aan hechten, al is het maar een deel van alle geregistreerde fietsersdoden.


Ik niet Jan.

van nu af is het gewoon past copy van deze post.
en dit van de laatste studie van de BIVV 2009 voeg ik er ook nog bij:

Citaat:
Zowel in het eerste deel als het tweede deel van het afgelopen decennium wordt voornoemde afname gerealiseerd. De afname van 2009 t.o.v. 2005 bedraagt 13%., maar vanaf 2005 wordt de algemene daling echter geenszins door alle weggebruikerstypes gedeeld. Voor bijna alle kwetsbare weggebruikerstypes is het aantal verkeersdoden in 2009 ongeveer even hoog of zelfs hoger dan in 2005. Deze vaststelling geldt voor
voetgangers (van 108 doden 30 dagen in 2005 naar 103 in 2009), fietsers (van 71 naar 87), bromfietsers klasse B (van 12 naar 15) en motorfietsers (van 123 naar 137). Enkel bromfietsers klasse A kunnen in 2009 betere cijfers voorleggen dan in 2005 (van 18 naar 10). Daarbovenop komt ook nog de stijging van de verkeersdoden in ongevallen met lichte vrachtwagens in dezelfde tijdsperiode (van 97 naar 109).

Dit betekent dat de daling van de verkeersdoden van 13% van 2009 t.o.v. 2005 enkel berust op een stevige daling van omgekomen inzittenden in personenwagens (-19%; van 828 naar 673) en op een daling van verkeersdoden in vrachtwagenongevallen (-27%; van 161 naar 117) en in lichtere mate op de daling bij bromfietsers klasse A (-44%; van 18 naar 10).

Als men in de toekomst nog een daling van de verkeersdoden wil verwezenlijken zal men ook afnames moeten realiseren van het aantal verkeersdoden bij kwetsbare weggebruikers (voetgangers, fietsers en motorfietsers), inzittenden van lichte vrachtwagens en passagiers van personenwagens.
Volgens tabel 3 waren er 437 geregistreerde fietsersdoden op die vijf jaren 2003 -2007 namelijk:
2003 109
2004 78
2005 71
2006 91
2007 88

totaal: 437
http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf raar in de andere tabel 28 is het 230 + 215 = 445... soit, het kan zijn dat tram- en treindoden daar niet bij staan...

daarvan waren er 215 zeker geregistreerd door fout weggedrag van de fietser zelf, bij vele fietsersdoden (230) was het formulier helemaal niet ingevuld of was er mss geen gekende hoofdoorzaak. Van enkelvoudige fietsongevallen zijn de gegevens zeer zwak want bij qua aantal zwaargewonden in het ziekenhuis bleken er 5 maal minder zwaargewonden in de statitistieken terecht gekomen te zijn..
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 00:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 00:44   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

even uittesten en goede nacht.

vervolg, dit recent mediabericht van september 2013 verrast me wat maar spreekt duidelijke taal, ik vraag me af wat de werkelijke aantallen zijn moesten ook al die fietsslachtoffers - zonder motorvoertuigbetrokkenheid, dus amper geregistreerd- wel in de statistieken terechtkomen (dus via de ziekenhuizen).

Citaat:
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130915_003

44 ongevallen met fietsers per dag

15/09/2013

Het aantal fietsongevallen is in 2011 weer gestegen, nadat er tussen 2008 en 2010 een daling te merken was. Dat bericht De Zondag.
De cijfers komen van senator Guido De Padt, die staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet daarover bevroeg. Volgens De Padt blijft het aantal fietsongevallen dramatisch hoog.

'Uit de cijfers van de staatssecretaris blijkt dat er tussen 2008 en 2011 niet minder dan 64.817 fietsongevallen plaatsvonden. Met andere woorden, gemiddeld 44 per dag.'

Er waren in die periode 312 fietsdoden, 3.714 zwaargewonden, 28.868 lichtgewonden en 31.923 letselgevallen. Opvallend is dat er een groot aantal ongevallen zijn tussen fietsers onderling. In de periode 2008-2011 gaat het om 3.034 ongevallen, vaak met zware letsels tot gevolg.
312 doden op 4 jaar....

Het zal weer hetzelfde gedrag zijn zoals in 2003-2007, fietsers die door het rood rijden, voorrangsnegatie enz... of maar eventjes 215 fietsersdoden op 5 jaar toen.

Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)
Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV

Fietsers | Opponenten van fietsers
doden | doden
Niets ingevuld
230 | 304
Rijdt door rood licht
11 | 4
Verleent geen voorrang
103 | 61
Overschrijdt een doorlopende witte streep
1 | 2
Haalt verkeerd in
2 | 8
Uitwijkingsmanoeuvre
10 | 17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan
24 | 13
Controleverlies over het stuur
22 | 19
Houdt geen afstand
2 | 12
Val (en nadien aangereden zie opmerking 56 in studie 2009*)
40 | 1
Totaal
fietsers | opponenten van fietsers
215.. | 137

* 56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.

Veeg maar onder de Belgische mat leg ze maar in de watten, fietsers zijn toch altijd slachtoffer niet ?

En ik zal die fietsdodencijfers waar de fietser zelf hoofdoorzaak is evenveel blijven herhalen zolang onze Jan VDB "er niet te veel waarde aan zal hechten".

Ik zal er eens te meer waarde aan hechten, al is het maar een -# groot- deel van alle geregistreerde fietsersdoden (# 437 fietsersdoden 2003-2007, tabel 3).

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, het staat er duidelijk bij hoe men tot die cijfers is gekomen. Daarom kunnen we er niet al te veel waarde aan hechten.
Ik niet Jan.

van nu af is het gewoon past copy van deze post.
mmmh werkt, enkele aanpassingen gedaan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 00:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 08:38   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En ik zal die fietsdodencijfers waar de fietser zelf hoofdoorzaak is evenveel blijven herhalen zalang onze Jan VDB "er niet te veel waarde aan zal hechten".
Goed om te zien hoe cijfers weer eens worden gemanipuleerd. "Val" bijvoorbeeld als oorzaak van een doding, wordt gelijkgesteld met "schuld van de fietser". Iedereen weet evenwel dat een val het gevolg kan zijn van bijvoorbeeld slechte infrastructuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 11:28   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Goed om te zien hoe cijfers weer eens worden gemanipuleerd. "Val" bijvoorbeeld als oorzaak van een doding, wordt gelijkgesteld met "schuld van de fietser". Iedereen weet evenwel dat een val het gevolg kan zijn van bijvoorbeeld slechte infrastructuur.
Idd, dat kan idd, maar bij een gemotoriseerd voertuig kan evenzo een "onverwachte infrastructuur" mede- of hoofdoorzaak zijn, en naargelang weersomstandigheden kan dat evenzo onverwachte wegdekomstandigheden geven ( onverwachte aquaplaning, onvoorziene ijzelplekken, onverwachte...)

Maar dan heeft men het zeker altijd over de motorvoertuigbestuurder paste zijn snelheid niet rechttijdig aan de infrastructuur en omstandigheden aan, nietwaar ?

En dan is heel rap het vakje onaangepaste snelheid of overdreven snelheid aangekruist als het bij een auto-ongeval gaat, nietwaar ?

Bestaat overdreven snelheid als ongevaloorzaak dan niet bij de fietser ?
Ik heb alleszins het gevoel dat die allemaal onder "val" staan...

edit:
ik vind het hoogst merkwaardig dat de BIVV in zijn statistische analyse gedetailleerde ongevaloorzaken weergeeft dmv tabellen bij fietsers en bromfietsers (dus foutief gedrag), en bij de andere voertuigen dat helemaal niet vermeld dus totaal verzwijgt.
Bij bromfietsen staat VAL trouwens ook als oorzakelijk weggedrag.

Motorrijders kunnen blijkbaar niet vallen...

Citaat:
Tabel 66 page 137
Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen – 2009 (gewogen cijfers)
Tabel 69 page 144
Hoofdindicatoren van “typische” bromfietsongevallen – 2009 (gewogen cijfers)

Moto, hallo ?
Personenauto, hallo ?

http://bivv.be/frontend/files/userfi...allen-2009.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 11:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 13:47   #126
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bestaat overdreven snelheid als ongevaloorzaak dan niet bij de fietser ? Ik heb alleszins het gevoel dat die allemaal onder "val" staan...

edit:
ik vind het hoogst merkwaardig dat de BIVV in zijn statistische analyse gedetailleerde ongevaloorzaken weergeeft dmv tabellen bij fietsers en bromfietsers (dus foutief gedrag), en bij de andere voertuigen dat helemaal niet vermeld dus totaal verzwijgt.
Bij bromfietsen staat VAL trouwens ook als oorzakelijk weggedrag.

Motorrijders kunnen blijkbaar niet vallen...
In Duitsland worden alle tweewielers van fiets tot moto qua foutief weggedrag, dus ook onaangepaste snelheid - ja ook bij fietsers - statistisch op dezelfde manier geregistreerd, hoofdoorzaken:
1- alcoholinvloed
2- (klassieke) voorrang (roodlicht, verkeersborden); doorgang (het verplicht voor laten gaan)
3- onaangepaste snelheid
4- op-afrijden; keren; achteruit rijden;... (bepaalde maneuvers waarbij steeds voorrang moet verleend worden)
5- verkeerde plaats op de weg (ook spookrijden), dit is dé hoofdoorzaak bij de fietser in Duitsland, of nr1. oorzakelijk weggedrag
darunter: of dar.: = daaronder: of daarvan:
Benutzer von = : gebruikers van:
Veränderung 2012/2011 = verandering 2012/2011 in %
Personenschaden = doden en gekwetsten
(de rest zal wel begrijpbaar zijn, ik zet het erachter)

tabel page 9, onderaan staat het foutief weggedrag (Fehlverhalten) per soort tweewieler.
Citaat:
https://www.destatis.de/DE/Publikati...ublicationFile

Jahrestabellen 1.1 Das Straßenverkehrsunfallgeschehen von Zweirädern 2007–2012 im Überblick
Gegenstand der Nachweisung
Jahr 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Veränderung 2012 gegenüber 2011 in %
Verunglückte insgesamt (slachtoffers totaal, alle weggebruikers)
436368 413524 401823 374818 396374 387978 -2,1

dar.: Benutzer von
Mofas, Mopeds
21498 22209 19914 17247 18679 17344 -7,1
Motorrädern
34802 30640 30370 26969 30680 27947 -8,9
Fahrrädern
79004 79423 75797 65573 76750 74776 -2,6

Getötete insgesamt (totaal doden alle weggebruikers)
4949 4477 4152 3648 4009 3600 -10,2

dar.: Benutzer von
Mofas, Mopeds (snor-bromfietsen)
100 110 99 74 70 93 +32,9
Motorrädern (motorfietsen)
807 656 650 635 708 586 -17,2
Fahrrädern (fietsen)
425 456 462 381 399 406 +1,8

[........................]

Fehlverhalten der Beteiligten bei Unfällen mit Personenschaden insgesamt
409529 388201 377733 350323 371821 362993 -2,4
darunter:
Mofas, Mopeds
14438 14593 13157 11493 12330 11323 -8,2
dar.: Alkoholeinfluss
1430 1400 1132 985 1064 901 -15,3
Vorfahrt, Vorrang
1232 1242 1067 980 1011 945 -6,5
Nicht angepasste Geschwindigkeit
2600 2775 2459 2085 2190 2052 -6,3
Abbiegen, Wenden, Rückwärtsfahren, Ein- und Anfahren
1316 1212 1139 1001 1104 930 -15,8
Falsche Straßenbenutzung
1033 1020 845 836 836 806 -3,6

Motorrädern
21157 18791 18629 16897 18847 17364 -7,9
dar.:
Nicht angepasste Geschwindigkeit
7108 6314 6402 5694 6197 5655 -8,7
Überholen
2274 1911 2051 1839 2074 1897 -8,5
Abstand
2288 2139 2125 2014 2175 2059 -5,3
Falsche Straßenbenutzung
1085 952 871 868 932 876 -6,0
Alkoholeinfluss
796 694 553 495 484 484 +0,0

Fahrrädern
55787 55302 52704 44808 51811 50518 -2,5
dar.:
Falsche Straßenbenutzung
13988 14094 12583 10886 12327 12217 -0,9

Abbiegen, Wenden, Rückwärtsfahren, Ein- und Anfahren
6025 5837 5647 4600 5512 5301 -3,8
Vorfahrt, Vorrang
5733 5501 5077 4397 5157 4852 -5,9
Alkoholeinfluss
4818 4629 4418 3489 3729 3726 -0,1
Nicht angepasste Geschwindigkeit
3739 3785 3939 3296 3731 3773 +1,1

Statistisches Bundesamt, Zweiradunfälle im Straßenverkehr, 2012 .... page 9
Op pag 10 vind je hetzelfde foutief gedrag per 1000 betrokkenen
Citaat:
Fehlverhalten je 1000 Beteiligte insgesamt
Fahrrädern
647 639 639 630 623 622 -0,0
dar.:
Falsche Straßenbenutzung
162 163 152 153 148 151 +1,6

Abbiegen,Wenden,Rückwärtsfahren, Ein- undAnfahren
70 67 68 65 66 65 -1,4
Vorfahrt, Vorrang
67 64 62 62 62 60 -3,5
Alkoholeinfluss
56 53 54 49 45 46 +2,5
Nicht angepasste Geschwindigkeit
43 44 48 46 45 46 +3,7
Besluit: men ziet dat de Duitse fietsers zich anders gedragen in het verkeer (en.of oorzaken anders definiëren), waar in Be voorrang als hoofdoorzaak geklasseerd staat, is dat in D pas quasi op de derde plaats, onaangepaste snelheid op de ca. 4-5e plaats, tesamen met onder invloed met de fiets rijden.

Er zijn natuurlijk nog meer oorzaken (Baden-Württtemberg had bvb 88 oorzaken in politieformulieren) maar in elk geval zijn dat de 5 hoofdoorzaken bij tweewielers, men ziet dat in D alleszins niet met 2 maten en gewichten gewerkt wordt qua statistieken, bij de (vierwielers) auto´s en zwaarder gebruikt men dezelfde statistische oorzaken, en komen er 3 bij, totaal 8: https://www.destatis.de/DE/ZahlenFak...ugfuehrer.html
Alkoholeinfluss
Falsche Straßenbenutzung
Nicht angepasste Geschwindigkeit
Ungenügender Abstand
Fehler beim Überholen

Nichtbeachten der Vorfahrt
Fehler beim Abbiegen, Wenden, Rückwärtsfahren, Ein- und Anfahren
Falsches Verhalten gegenüber Fußgängern

In Duitsland is snelheid geen vies woord (ook voor tweewielers niet) en wordt het neutraal aangepakt, ttz daar weet men dat snelheid evident is in het verkeer, men gaat daar tenminste de uitdaging aan statistisch eerlijk spel te spelen (alhoewel er daar bij de snelheidshandhaving ook misbruik van is)

hoofdlink: https://www.destatis.de/DE/ZahlenFak...sunfaelle.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 14:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 19:07   #127
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Valt eigelijk nog heel goed mee 44 ongevallen per dag met fietsers.
Met brommers zijn er dat maar liefst 15 per dag. Als je dan de verhouding fietsers / brommers bekijkt die in omloop zijn in het verkeer, dan hebben de fietsers in verhouding weinig ongevallen en de brommers in verhouding veel meer. Vandaar dat ze dan ook met nummerplaten worden uitgerust. Het risicovol rijgedrag met vaak opgevoerde motoren zal er niet vreemd aan zijn.

Ik vind het in ieder geval minder erg dat een fietser zichzelf te pletter rijdt door zijn eien fout dan dat een fietser die zich perfect aan de regels houdt van de baan wordt gemaaid door vb een automobilist.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 21:52   #128
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Valt eigelijk nog heel goed mee 44 ongevallen per dag met fietsers.
Met brommers zijn er dat maar liefst 15 per dag. Als je dan de verhouding fietsers / brommers bekijkt die in omloop zijn in het verkeer, dan hebben de fietsers in verhouding weinig ongevallen en de brommers in verhouding veel meer. Vandaar dat ze dan ook met nummerplaten worden uitgerust. Het risicovol rijgedrag met vaak opgevoerde motoren zal er niet vreemd aan zijn.
Houdt (alweer) geen steek, naja dat heb je ervan als je niets leest.

Tov het risicovol rijgedrag van opgefokte wielerterroristen stellen die paar %-en opgevoerde motortjes met die paar jeugdige nozems ook niet veel voor.

En qua verbeterd rijgedag van de bromfietsrijders en de enorme, zelfs grootste, daling van de slachtoffers lijkt het wel niets dan lof "van de BIVV" voor de bromfietsers tov van de fietsers. Nog maar 1/3 slachtoffers in 2009 tov 2000 je moet het maar doen.
Citaat:
Sinds 2000 heeft zich een sterke vooruitgang gemanifesteerd bij de 15 t.e.m. 19-jarigen: het aantal doden en zwaargewonden per 100 000 inwoners bedraagt in 2009 nog maar een derde van het aantal in 2000.
En wetende dat bromfietsersslachtoffers - omdat ze allemaal verplicht verzekerd zijn - véél beter geregistreerd zijn als fietsers. "Het ADSEI-systeem" kan namelijk bij de verzekeringen zijn info halen.

Blijkbaar lees je blz 139 tot 145 niet:
Ik zal er met plezier uit citeren:

Citaat:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...allen-2009.pdf

8.4.1 Evolutie
Geen enkel ander weggebruikerstype kent zo’n sterk dalende trend van alle verkeersveiligheidsindicatoren als de bromfiets.
Alhoewel het afgelegde traject van 1991 tot en met 2009 niet helemaal hetzelfde is voor bromfietsen klasse A als voor bromfietsen klasse B, blijken beide bromfietstypes in 2009 uiteindelijk een min of meer even grote daling te hebben gerealiseerd.
We registreren een daling van de doden 30 dagen en zwaargewonden tussen de 80% en 60%; het aantal letselongevallen daalt tussen de 50% en 30%.
Net zoals voor de voetgangers en de fietsers zien we een stagnatie van de verkeersveiligheidsindicatoren sinds ca. 2005 voor de bromfietsers klasse B. Voor de bromfietsers klasse A is dit niet het geval.
Letselongevallen met bromfietsen met 3 of 4 wielen (waaronder de quads worden gerekend) zijn zeldzaam.

8.4.2 Leeftijd en geslacht

De grafiek over het aantal doden 30 dagen en zwaargewonden per 100 000 inwoners wijst uit dat bromfietsongevallen de problematiek zijn van één welbepaalde leeftijdsgroep.
ernstige of dodelijke gewonden vallen overwegend in de leeftijdscategorie van 15 tot 19 jaar, niet toevallig de wettelijke minimumleeftijd voor bromfietsers. Omdat de bromfiets een grotere mobiliteit en onafhankelijkheid biedt dan de fiets, opteren veel 16 en 17-jarigen voor dit vervoermiddel.
Daar de bromfiets vaak aan de kant wordt geschoven zodra men een personenauto ter beschikking heeft, is het aantal ernstige en dodelijke gewonden per 100 000 inwoners al heel wat lager in de leeftijdscategorie van 20 t.e.m. 24 jaar.
Sinds 2000 heeft zich een sterke vooruitgang gemanifesteerd bij de 15 t.e.m. 19-jarigen:
het aantal doden en zwaargewonden per 100 000 inwoners bedraagt in 2009
nog maar een derde van het aantal in 2000.
Qua foutief rijgedrag (tabel 69, p 144) doet de bromfietser (11/16 = 68,7 % foutief) het zéér nipt beter als de fietser (38/55 = 69,1 % foutief) als er doden vallen met een opponent.

Opmerkelijk dat er helemaal geen voorrangsnegatie bij de bromfietser was (wel 1 roodlicht tov 0 voor de fietser) terwijl dat bij de fietser de grootste foutieve factor was met 21 van de 38 foutieve gedragingen.

Naja nu ga jij weer zeggen dat er geen jonge kinderen met bromfietsen rijden maar wel oude kinderen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 22:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 21:59   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Houdt (alweer) geen steek, naja dat heb je ervan als je niets leest.

Tov het risicovol rijgedrag van opgefokte wielerterroristen stellen die paar %-en opgevoerde motortjes met die paar jeugdige nozems ook niet veel voor.
Merk weer eens op hoe er van de hak op de tak wordt gesprongen en - reeds twijfelachtig - cijfermateriaal naar hartelust geïnterpreteerd wordt: nu gaat het plotseling over "opgefokte wielerterroristen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 22:10   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merk weer eens op hoe er van de hak op de tak wordt gesprongen en - reeds twijfelachtig - cijfermateriaal naar hartelust geïnterpreteerd wordt: nu gaat het plotseling over "opgefokte wielerterroristen".
Blue Sky heeft het over het probleem van opgefokte bromfietsen ik had graag een link hoeveel van al die brommers opgefokt zijn. Ik weet dat daar serieus handhaving en strenge boetes op bestaan, met inbeslagname van de bromfiets, ik denk dat dit toch vele bromfietsers afschrikt. (en dat allemaal zonder n°plaat)
http://www.nieuwsblad.be/article/det...RA02102003_032

En van dat risicovol rijgedrag is statistisch (volgens BIVV analyse) weinig te merken tov de fietser. In elk geval drukt het zich zeker niet uit in meer slachtoffers, integendeel de grootste daling van alle weggebruikers tussen 2000 en 2009.

En ja van opgefokte fietsers heb ik ook geen cijfers. Maar als je ziet dat ze zoveel voorrangsnegatie plegen moeten ze toch zeer ongeduldig zijn, zacht uitgedrukt.

En hieronder is nog een ander soort fietser dat in groep rijdt:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...roristen.dhtml

Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. De 'pelotonremmers' moeten een einde maken aan een reeks klachten over voorbijrazende 'wielerterroristen'. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2013 om 22:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 20:26   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Duitsland worden alle tweewielers van fiets ...
In vergelijking met Nederland, Vlaanderen en Denemarken is Duitsland dan ook geen fietsland. Sociologisch staat de fiets er laag aangeschreven, wat resulteert in veel lager gebruik dan in onze landen.

Iedere vergelijking is dan ook gedoemd onjuist te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 10:54   #132
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In vergelijking met Nederland, Vlaanderen en Denemarken is Duitsland dan ook geen fietsland. Sociologisch staat de fiets er laag aangeschreven, wat resulteert in veel lager gebruik dan in onze landen.

Iedere vergelijking is dan ook gedoemd onjuist te zijn.
Er is daarom nog niks onjuist aan het gegeven dat men in Duitsland alle tweewielers van fiets tot moto inzake foutief weggedrag statistisch op dezelfde wijze correct registreert.

Goed geprobeerd, maar met deze reactie heb je niks weerlegd.

Laatst gewijzigd door lohabra : 21 oktober 2013 om 10:57.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 11:41   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Er is daarom nog niks onjuist aan het gegeven dat men in Duitsland alle tweewielers van fiets tot moto inzake foutief weggedrag statistisch op dezelfde wijze correct registreert.

Goed geprobeerd, maar met deze reactie heb je niks weerlegd.
Wat valt er dan te weerleggen? Juist, dat het onzinnig is cijfers te vergelijken tussen Nederland en Duitsland op dit punt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:55   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In vergelijking met Nederland, Vlaanderen en Denemarken is Duitsland dan ook geen fietsland.
Wie heeft het over "fietslanden" ?
Is Vlaanderen een "fietsland" ? De BIVV en de FCVV heeft het in hun statistische analyse steeds over België, en qua statistische registratie haalt ze andere landen aan.

Citaat:
Sociologisch staat de fiets er laag aangeschreven, wat resulteert in veel lager gebruik dan in onze landen.
En dan ? Wat weet jij daar nu van ? Er zijn zeker vlakke deelstaten in D die zelfs kunnen wedijveren met NL en Gewest Vlaanderen, zeker die streken die aan Nederland aangrenzen. Nog nooit in Münster geweest ?

Duitsland moet qua # %-aandeel fietsdoden (statistisch) op het totaal verkeersdoden # zelfs niet veel onderdoen als gans België, het zal weinig verschillen, dus besteden de Duitsers daar op dezelfde manier aandacht aan als bij de doden onder motorvoertuig-gebruikers en - inzittenden.

En ik vermoed dat dat # %- fietsdoden # in D hoger ligt, even rekenen voor 2009:
BE: 87/944 = 9,22 % aandeel fietsdoden (statistiek)
D : 381/3648 = 10,44 % aandeel fietsdoden (statistiek); D is geen "fietsland" ? Dan is BE het ook niet.
(vermoedelijk omdat in D het wegverkeer algemeen veiliger is, en-of het kan ook aan de belabberde fietsdodenregistratie van BE liggen, ik gis maar )

Citaat:
Iedere vergelijking is dan ook gedoemd onjuist te zijn.
Over welke vergelijkingen heb je het precies ? Geef eens een vb ?
Of bedoel je de vergelijkingen die het BIVV en FCVV doet qua registratie van fietsslachtoffers tussen landen als BE, NL, D, DK en nog andere landen ?
Je moogt gerust ook eens inhoudelijk worden.

En best alles citeren, en zeker begrijpend lezen zoals @lohabra het wel doet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Duitsland worden alle tweewielers van fiets tot moto qua foutief weggedrag, dus ook onaangepaste snelheid - ja ook bij fietsers - statistisch op dezelfde manier geregistreerd, hoofdoorzaken:
...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2013 om 13:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 13:22   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat valt er dan te weerleggen? Juist, dat het onzinnig is cijfers te vergelijken tussen Nederland en Duitsland op dit punt.
Ben je tegen uw eigen bezig ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 13:57   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In vergelijking met Nederland, Vlaanderen en Denemarken is Duitsland dan ook geen fietsland. Sociologisch staat de fiets er laag aangeschreven, wat resulteert in veel lager gebruik dan in onze landen.
uch uch, wereldvreemde Jan, geef eens een stad in Vlaanderen dat best vergelijkbaar is met Münster.
Citaat:
http://www.muenster.de/stadt/tourism...hoofdstad.html

Fietshoofdstad Münster

Met de fiets door Münster

De fiets, ook stalen ros genoemd, is het meest gebruikte verkeersmiddel in Münster. Dagelijks maken hier meer dan 100 000 mensen gebruik van de fiets, en er zijn dubbel zo veel fietsen dan inwoners, namelijk 500 000 stuks. Wie dus het échte Münster-gevoel wilt beleven, springt best eens op de fiets.

Münster is dé fietshoofdstad van Duitsland. Geen enkele andere stad beschikt over een zo groot fietspadennetwerk en zo vele speciale aanbiedingen m.b.t. de fiets. Uniek in Europa is de autovrije ring rond het centrum. Hier, op de promenade, is de baan vrij voor fietssters en fietsers.

Voor het veilige stallen van de fietsen zijn er in Münster drie fietsstations. Het fietsstation aan het centraal station is met 3 500 staanplaatsen het grootste in Duitsland.
Het biedt naast de staanplaatsen een reparatieservice, een fietsenverhuur en zelfs een carwash voor fietsen! In het fietsstation van de Münster Arkaden staan eveneens huurfietsen ter beschikking voor een spontane fietstocht door Münster. Een reparatieservice en een verkoop van fietstoebehoren vervolledigen het aanbod. Het „fietsendepot“ aan de Stubengasse biedt plaats aan 360 fietsen. In kluizen kunnen boodschappentassen, regenkleding of fietshelmen veilig opgeborgen worden.

Het is dus niet te verwonderen, dat Münster reeds vaak werd uitgeroepen tot fietsvriendelijkste stad in Duitsland.

Wie Münster met de fiets wil ontdekken, vindt hier belangrijke tips en informatie: een lijst met fietsenverhuur-stations tot een uitgestippelde bezichtigingstocht. U kunt zelfs een fietstocht langs de fiets-highlights van Münster maken.
Op rustige, veilige wegen kunt u goed door Münster fietsen. En van hier uit leiden speciale bewegwijzeringen u naar bestemmingen in de regio zoals de 100 Schlösser-Route, fietsreizen op de sporen van Annette von Droste-Hülshoff of langs de nieuwe EmsAuenWeg – hier komt u niet van het pad af.
Münster ligt ~ 150 km ten oosten van Nijmegen voor diegene die het niet wisten...

Even op fietslanden gegoogeld, om die wereldvreemdheid van Jan te nuanceren

Citaat:
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?...ietsland+nr.+1

Nederland nog altijd fietsland nr. 1

06-02-2012

Nederland telt nog altijd de meeste fietsen per inwoner. De Scandinavische landen scoren ook hoog, met vier landen bij de eerst zes.

Dat blijkt uit een ranglijst die University of Technology in Sydney opstelde. In Nederland wordt de fietsdichtheid geschat op 99,1%. In Denemarken op circa 80,1% en in Duitsland op 75,8%.

Dan volgen de landen Zweden (63,7%), Noorwegen (60,7%), Finland (60,4%), Japan (56.9%), Zwitserland (48,8%), België (48%) en tenslotte China, waar het fietsbezit geschat wordt op minimaal 37,3%.
Als gekeken zou worden naar het aandeel van de fiets in de modal split zou er een wat ander lijstje uit de bus rollen. Nederland staat nog steeds bovenaan; 27% van alle trips (25% van de woon-werktrips) worden op de fiets gemaakt, in Denemarken 18% en in Duitsland 9%. Maar in Japan bijvoorbeeld is het aandeel van de woon-werkfietser15%.
Uit China zijn geen exacte cijfers bekend, wel is bekend dat 60 procent van de fietsbezitters in Shanghai ieder dag met de fiets naar het werk gaat. De stad telt ruim 9 miljoen fietsen op 19 miljoen inwoners.
Nog een andere bron, waaruit ongeveer hetzelfde blijkt, namelijk dat D meer fietsland is als BE...
Citaat:
http://top10hell.com/top-10-countrie...es-per-capita/

9e plaats: Belgium:

People: 10,827,519
Bicycles: 5,200,000
Cyclists: ~48%
In Belgium 8% of all trips are made by bike. The average distance cycled per person per day is 0.9 km. Cycling is a national sport for the Belgians. Belgians are very serious about their bike. A real Belgian keeps an expensive, quality bike well maintained with functioning breaks and inflated tires and usually wears a helmet and a bright yellow vest to make him or herself visible to car.

[...]

3e plaats Duitsland:
People: 81,802,000
Bicycles: 62,000,000
Cyclists: ~75.8%
In the Germany 9% of all trips are made by bike. The average distance cycled per inhabitant per day is 0.9 km. Cycling is ingrained in the German culture. It is rare to find an adult German who did not grow up riding a bike and whose children, parents, and even grandparents probably still ride bikes. This fact makes drivers and pedestrians understanding and accommodating to bicycle riders (unlike in the US).

2e Denemarken ...
1e Nederland ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2013 om 14:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 14:33   #137
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben je tegen uw eigen bezig ?
Tegen wie zou hij anders bezig zijn, dan tegen zichzelf ?

Laatst gewijzigd door lohabra : 21 oktober 2013 om 14:34.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 15:22   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie heeft het over "fietslanden" ?
Is Vlaanderen een "fietsland" ? De BIVV en de FCVV heeft het in hun statistische analyse steeds over België, en qua statistische registratie haalt ze andere landen aan.
Ja, dat kan best. Alleen vertoont België een heel mooie tweedeling die min of meer gelijkloopt met de taalgrens. In Vlaanderen wordt veel gefietst. In Wallonië speelt de fiets in het dagelijks leven een veel mindere rol dan in het noorden van België.

Daarom zijn dergelijke statistieken op Belgisch niveau niet echt relevant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 15:24   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Even op fietslanden gegoogeld, om die wereldvreemdheid van Jan te nuanceren
Ook hier zien we hoe er naar hartelust met cijfers gegoocheld wordt. Fietsdichtheid is immers niet hetzelfde als gebruik van de fiets, waarin een fietsland zich onderscheidt. Mensen kunnen een fiets hebben (= fietsdichtheid), maar die slechts op bepaalde momenten van het jaar recreatief inzetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 16:12   #140
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Tegen wie zou hij anders bezig zijn, dan tegen zichzelf ?
Ik ga op zijn posts een tijdje niet meer reageren, geef me een seintje als er iets inhoudel�*jks komt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be