Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2013, 08:39   #321
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Dat klopt maar die stelling gaat alleen op als je zowel vertrekt als aan moet komen in een centrumstad. Vanaf dat je daarvan afwijkt heb je geheid problemen!
En dan hangt het ook af hoe dichtbij het treinstation is. Een paar weken geleden moest ik naar Brussel. Ik woon wel in Gent, maar het station Gent-Sint-Pieters ligt aan de andere kant van de stad; ik moest dus eerst een trage lijnbus nemen om naar het station te gaan. In Brussel zelf moest ik nog 2 tramlijnen nemen om naar mijn bestemming te gaan. Ik heb er 2 uur over gedaan (en dan mag ik nog van geluk spreken dat de tram en trein geen vertraging hadden).

De stelling is dus nog strenger. Je bent sneller met de trein als je zowel vertrekt als aan moet komen in een centrumstad EN wanneer je bestemming vlakbij een treinstation ligt.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 10:49   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's allemaal wel leuk en aardig, maar 10km fietsen is voor een normaal persoon 20-30 minuten goed doorfietsen. Met een wagen of motorfiets in normaal verkeer is dat 12 minuten.
Per dag een 15 tot 40 minuten uitgespaard. Die gewonnen tijd kan je gebruiken om in alle rust, veiligheid en comfort aan uw conditie te werken en na zo'n workout lekker te douchen.
U zegt het: "... in normaal verkeer...". Als ik sommigen op dit forum mag geloven, is file inherent aan "normaal verkeer".

Dagelijks fiets ik "in alle rust, veiligheid en comfort" naar mijn werk. "Na zo'n workout" kan ik ook "lekker douchen". En wat meer is? Ik krijg er zelfs een vergoeding voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 10:51   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt maar die stelling gaat alleen op als je zowel vertrekt als aan moet komen in een centrumstad. Vanaf dat je daarvan afwijkt heb je geheid problemen!
Met de wagen ook. Zodra je de invalswegen nadert, begint het verkeer dicht te slibben. Komt daar nog bij dat je erna nog eens een parkeerplaats moet zoeken. Tenzij je natuurlijk een flink bedrag wil uittrekken om naar een bewaakte, ondergrondse parking uit te wijken.
Oud 24 oktober 2013, 10:52   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt het niet goed, die 5 minuten (die de NMBS dus niet meenemen in hun stiptheidscijfers) maakt voor veel mensen op het einde van de rit een half uur of een uur langere reistijd doordat men bijv. aansluitingen mist.
Daarbij zit men dat half uur of uur ook nog ergens op een plaats waar meestal geen 'hol' te zien is of men moet al een horecazaak binnengaan en dus extra geld op doen.

Ik heb mezelf als voorbeeld gegeven, door de vertragingen van ongeveer vijf. minuten nam mijn reistijd bijna dagelijks toe met minimum 30 minuten per enkele rit. Zoals ik al in een vorig antwoord zei, dat zijn 12 volledige 24 uursdagen op een jaar zuiver aan extra vertraging door de slechte werking van het OV (dus bovenop de al hogere standaard reistijd met het OV).
Zoals ik al eerder zei: iedere situatie is verschillend. Wie geen overstap nodig heeft, zal vaak niet wakker liggen van die vijf minuutjes. Als je er dan liever kiest voor een half uur file, is dat natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Oud 24 oktober 2013, 10:54   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er komt wel wat meer bij fietsen kijken dan alleen je conditie of de afstand.

1) De toestand van fietspaden (als ze er al zijn) is op zeer veel plaatsen nog erbarmelijk, de veiligheid als fietser is daarmee ook niet echt top.
Je kan op van alles kritiek hebben, maar één ding kan je niet ontkennen: "Er wordt volop aan gewerkt". Binnenkort wordt bijvoorbeeld het ronduit erbarmelijk fietspad tussen Koekelare en Kortemark aangepakt. In de plaats zal - als ik de plannen mag geloven - er een bijzonder veilig en comfortabel, vrijliggend fietspad komen.
Oud 24 oktober 2013, 10:56   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Elke dag fietsen houdt in ook door weer en wind gaan, m.a.w. natte kleren, reservekledij en best de mogelijkheid op je werk hebben je ergens deftig om te kleden (gezien niet iedereen op zijn werk kan rondlopen als een verdronken soepkieken) en als het in de zomer 25 - 30 graden is best ook niet te snel fietsen of er moesten al douches zijn op het werk (+ omkleden e.d. kost ook al extra tijd).
Vooreerst schrijft het ARAB voor dat een bedrijf moet voorzien in omkleed- en wasruimte(s).

Daarnaast neem ik aan dat je als man geen half uur nodig hebt om je te verfrissen en andere kleren aan te doen. Een beetje lacherig trouwens over die "extra tijd" te beginnen, als je er geen probleem van maakt dagelijks een half uur in de file te zitten...
Oud 24 oktober 2013, 10:58   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

3) Fietsen duurt nog altijd een pak langer dan autorijden. Dus qua tijd levert het ook geen winst op.
Onjuist. Er zijn gerust omstandigheden waar dat niet zo is. Zo ben ik tijdens de spitsuren met de fiets veel sneller thuis dan met de wagen. Ook wie in een stedelijke omgeving zal bijna sowieso sneller zijn dan met de auto.
Oud 24 oktober 2013, 11:01   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4) I.t.t. een bedrijfswagen vergt een fiets ook onderhoud op eigen kosten en als je er elke dag +10km mee bolt kruipt daar ook tijd en/of geld in (naargelang je zelf repareert of het laat doen). Gezien de staat van onze fietspaden is dat ook een job op zich.
Ook bedrijven kunnen een fiets aanbieden. Fiscaal is het voor een bedrijf zelfs interessanter: de investering is immers voor 120% aftrekbaar.

En neen, mijn fiets vergt geen buitengewoon onderhoud. Om de x-aantal kilometers een nieuwe ketting, remblokken e.d. Basisonderhoud. Af en toe ook eens een lekke band stoppen. In vergelijking met het onderhoud van een wagen is de kostprijs echter te verwaarlozen. Ook naar tijd. Er zijn mensen die wekelijks een halve dag uittrekken om hun "blikken doos" een beurt te geven. Fiets maar eens door Vlaanderen op een zondag voormiddag en je ziet hoe mensen bezig zijn met hun wagen...

Daarnaast: niet iedereen beschikt over een bedrijfswagen.
Oud 24 oktober 2013, 11:02   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar, de veiligheid, da's de schuld van de automobilisten die zich geen reet aantrekken van die zwakke weggebruikers.
Ook, maar niet alleen.
Oud 24 oktober 2013, 11:04   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Effe denken. De 10 km die ik nu doe met de motorscooter in geijkte kledij doen met de fiets. Lap, een half uur per dag extra kwijt op de weg, minstens.
De dagen dat het echt "slecht weer" is, zijn uitzonderlijk. Het gebeurd echt niet veel dat ik door stortbuien moet rijden. Dus dat veranderd niks. 'k Moet zowiezo omkleden vooraleer ik de werkvloer op mag. Maar na een half uurtje goed fietsen, uitgezonderd in ideaal weer, zal ik zweten. De keuze is een bus deo, of een douche.
Die douche neemt toch 11 minuten in beslag neemt (van start uitkleden, tot aangekleed zijn), 2 keer per dag. In mijn geval zelfs 3 keer, ik wil niet met de "bedrijfsgeuren" in mijn motorpak stappen. Lap, da's per dag weer een half uur naar de kloten. Tenzij ik het pittige aroma van rijpe maddox wil verspreiden.
Ik veronderstel dan dat u zich 's morgen dan niet wast of verfrist... "Lap, da's per dag weer eens half uur naar de kloten"...
Oud 24 oktober 2013, 11:06   #331
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U zegt het: "... in normaal verkeer...". Als ik sommigen op dit forum mag geloven, is file inherent aan "normaal verkeer".
Er zijn structurele files die "normaal verkeer" behelzen. Niks wat de juiste investering niet kan oplossen. Ook is het aan het individu om te beslissen wat ze aanvaardbaar vinden. Een half uur fietsen, of een half uur aanschuiven.

Citaat:
Dagelijks fiets ik "in alle rust, veiligheid en comfort" naar mijn werk. "Na zo'n workout" kan ik ook "lekker douchen". En wat meer is? Ik krijg er zelfs een vergoeding voor.
U bedoeld de fietsvergoeding?

Hoeveel bedraagt die per dag? Kwestie, een werkdag is €100 netto voor me.
Nu spendeer ik daar 8u en 40 minuten aan, met de douche op't werk voor het naar huis rijden.
Met de fiets zou ik er 9u 50 aan spenderen. En ik zit in een luxepositie. Verkeer is altijd "extreem kalm", en 10 km over goeie secundaire wegen (met fietspaden uit klinkers en veel verzakkingen).
Gaat de fietsvergoeding dat dikke uur per dag compenseren?
Ik denk het niet. Weet U wat, ik ga nog even een mooie lasnaad leggen, en dan slapen, binnen 9u ga ik me klaarmaken om te gaan werken.
Oud 24 oktober 2013, 11:06   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt echt van de route en de tijdstippen af hoor. Voor mijn vrouwke is het verschil tussen de wagen en de motorfiets tussen de 20 en 40 minuten per woon-werk rit. Alleen op verkeersarme dagen maakt het geen verschil uit.
Dus, een wagen in volle file, of een fiets in ideale omstandigheden, dan zou de fiets echt wel eens goed uit kunnen komen.
Inderdaad, veel is gelegen aan de aard van traject, tijdstip, omgeving, infrastructuur...
Oud 24 oktober 2013, 11:08   #333
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dan dat u zich 's morgen dan niet wast of verfrist... "Lap, da's per dag weer eens half uur naar de kloten"...
Nope, 's morgens kom ik fris gedouched thuis na een nacht werken.

En 's avonds voor naar het werk te rijden is een geplogen opfrisbeurt dezelfde tijd als die ik gebruik voor dezelfde dagelijkse geplogenheden als wanneer ik niet naar het werk zou gaan. Die mag je niet meetellen, en dat doe ik ook niet.
Oud 24 oktober 2013, 11:08   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn structurele files die "normaal verkeer" behelzen. Niks wat de juiste investering niet kan oplossen. Ook is het aan het individu om te beslissen wat ze aanvaardbaar vinden. Een half uur fietsen, of een half uur aanschuiven.
Kijk, wat u hier schrijft, is een mooie vorm van verdringing. Als file al deel gaat uitmaken van wat we als "normaal" beschouwen, is het al ver gevorderd.

Voor het overige blijft het natuurlijk persoonlijke keuze en eigen verantwoordelijkheid. Alleen stelde ik dat nooit in vraag. Wie graag een half uur in de auto zit aan te schuiven, doet maar. Ik heb er in ieder geval geen last van. Voor de Belgische overheid is het ook al net slecht: het brandstofverbruik ligt hoger, dus dat levert toch wat bijkomende inkomsten op.
Oud 24 oktober 2013, 11:10   #335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoeld de fietsvergoeding?

Hoeveel bedraagt die per dag? Kwestie, een werkdag is €100 netto voor me.
Nu spendeer ik daar 8u en 40 minuten aan, met de douche op't werk voor het naar huis rijden.
Met de fiets zou ik er 9u 50 aan spenderen. En ik zit in een luxepositie. Verkeer is altijd "extreem kalm", en 10 km over goeie secundaire wegen (met fietspaden uit klinkers en veel verzakkingen).
Gaat de fietsvergoeding dat dikke uur per dag compenseren?
Ik denk het niet. Weet U wat, ik ga nog even een mooie lasnaad leggen, en dan slapen, binnen 9u ga ik me klaarmaken om te gaan werken.
In het onderwijs is dat 0,15 per kilometer. Wie voor de fedeale overheid werkt, haalt 0,20 binnen. In de private sector betalen sommigen bedrijven 0,15, maar andere durven gaan tot 0,21.
Oud 24 oktober 2013, 11:11   #336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nope, 's morgens kom ik fris gedouched thuis na een nacht werken.

En 's avonds voor naar het werk te rijden is een geplogen opfrisbeurt dezelfde tijd als die ik gebruik voor dezelfde dagelijkse geplogenheden als wanneer ik niet naar het werk zou gaan. Die mag je niet meetellen, en dat doe ik ook niet.
Waarom "mag" je dat niet meetellen? Als ik 's ochtends vertrek, was ik mij niet eerst, hoor. Dat zou immers totaal onzinnig zijn. Je wast je toch niet voor een fysieke inspanning...
Oud 24 oktober 2013, 11:13   #337
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, veel is gelegen aan de aard van traject, tijdstip, omgeving, infrastructuur...
En persoonlijke smaak. En daar wringt het schoentje nietwaar. De ene koopt een fiets van €2000, de andere spendeerd €500 aan brandstof in de jaarlijkse file-uren.

Ik kan er niet aan doen dat er anderen liever in hun metalen geklimatiseerde bunker zitten te filekruipen, terwijl ik met mijn vizier halfopen over de secundaire wegen snor.
Ikzelf heb een gloeiende hekel aan files. Ik pak dan nog liever de eerste afrit en rij 100km om met tijdsverlies erboven op.
Dat is ook 1 van de belangrijke redenen waarom we die 125cc scooter hebben wat Another kakske zo op schijt.
Oud 24 oktober 2013, 11:16   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En persoonlijke smaak. En daar wringt het schoentje nietwaar. De ene koopt een fiets van €2000, de andere spendeerd €500 aan brandstof in de jaarlijkse file-uren.

Ik kan er niet aan doen dat er anderen liever in hun metalen geklimatiseerde bunker zitten te filekruipen, terwijl ik met mijn vizier halfopen over de secundaire wegen snor.
Ikzelf heb een gloeiende hekel aan files. Ik pak dan nog liever de eerste afrit en rij 100km om met tijdsverlies erboven op.
Dat is ook 1 van de belangrijke redenen waarom we die 125cc scooter hebben wat Another kakske zo op schijt.
Ik volg u volledig. Volgens mij zijn al die vergoeilijkende berichten over "ik luister in mijn auto dan naar muziek, ik lees, ik doe dit of dat... tijdens de file" niet echt. Men probeert zich iets aan te praten. Zelfovertuiging. Uiteindelijk wenst er niemand in de file te staan. Niemand gaat ook de weg op om er doelbewust in de file te staan. Het is nog altijd fileleed.
Oud 24 oktober 2013, 11:21   #339
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom "mag" je dat niet meetellen? Als ik 's ochtends vertrek, was ik mij niet eerst, hoor. Dat zou immers totaal onzinnig zijn. Je wast je toch niet voor een fysieke inspanning...
Daar zijn we het dan wel over eens. Zoals ik al schreef, als "ik" de fiets zou gebruiken. Naar het werk rijden. Ik werk in de voeding... Dus douchen is na een zweetbeurt wel meegenomen. Na een nacht werken, de geuren meenemen is geen goed plan. Ergo, douchen. Thuis komen. Op zijn minst ferm opfrissen aan de gootsteen is geen verkeerde zaak. Plakkerig gaan slapen is geen optie voor me.

Eneuh, dat ga ik nu doen.

mare, €0.15 per kilometer. Da's in mijn geval €3 per dag. En daar moet ik 40 minuten voor opofferen. Geniaal, een verloning van €4.5 voor een transportuur. Dan is de huidige belastingsaftrek en de gewonnen tijd (die ik vandaag helaas -weeral- aan dit forum heb besteed) een pak interessanter. Fietst U er op los aan €4.5 per uur.
Ik zal wel iets anders doen. Al was het maar U irriteren. Da's mijn vorm van ontspanning. Ook geld waard.
Oud 24 oktober 2013, 12:10   #340
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mare, €0.15 per kilometer. Da's in mijn geval €3 per dag. En daar moet ik 40 minuten voor opofferen. Geniaal, een verloning van €4.5 voor een transportuur. Dan is de huidige belastingsaftrek en de gewonnen tijd (die ik vandaag helaas -weeral- aan dit forum heb besteed) een pak interessanter. Fietst U er op los aan €4.5 per uur.
Ik zal wel iets anders doen. Al was het maar U irriteren. Da's mijn vorm van ontspanning. Ook geld waard.
Irriteren? Daarvoor zal u toch ander geschut moeten uithalen...

En per uur haal ik toch wat meer binnen. Met een ligfiets gaat het wel wat vlugger, weet u...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be