Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2013, 10:31   #401
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u schrijft, is prietpraat. Andere landen, andere politieke besluitvorming. Andere verhoudingen tussen politieke partijen. Andere politieke gewichten van de politici.

En op dat laatste werd pijnlijk duidelijk dat Agalev indertijd enkele lichtgewichten naar de regering had gestuurd.
In andere landen is er tenminste nog politieke besluitvorming en worden er tenminste nog grote projecten gerealiseerd. In België is het wat dat betreft heel pover gesteld.

Ik heb in heel wat Europese landen gereden (zowel als passagier als bestuurder) en in elk land ben ik wel een groot of meerdere grote wegenprojecten tegengekomen. (de bouw van nieuwe wegen/ verbreding van autosnelwegen/ een nieuwe brug over een rivier/ een nieuwe tunnel).

In België kom je dit gewoon niet of nauwelijks tegen. In Gent wordt de R4 nu gesloten tussen Merelbeke en Zwijnaarde. Dit is het eerste "grote wegenproject" waar ik in mijn streek getuige van ben. (en echt groot kan je dat project ook niet noemen in vergelijking met wat ze in het buitenland allemaal doen).

En het zijn niet alleen de wegenprojecten die niet van de grond geraken. Ook andere bouwprojecten worden vertraagd/geblokkeerd door nimby's en zogenaamde milieuactivisten. (BV: de bouw van een nieuw stadion in Brugge). We zijn gewoon niet goed bezig.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 14:48   #402
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dergelijke wegen trekken meer verkeer aan en zullen dus een stimulans zijn zeker voor de auto te kiezen. Resultaat: meer verkeer, meer vervuiling.
Tsja, en maatregelen zoals Pira in Mortsel geflikt heeft, zorgen anderzijds geenszins voor minder verkeer. Integendeel, ze sturen het verkeer daar dagelijks in de knoop. En niet enkel daar, ook de omliggende gemeenten delen willens nillens in de klappen omdat het verkeer naar alternatieven zoekt in een poging Mortsel te vermijden.

Héél milieuvriendelijk wellicht, allemaal die schier eindeloze files daar.

Bedankt, groene jongens!
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 14:53   #403
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dergelijke wegen trekken meer verkeer aan en zullen dus een stimulans zijn zeker voor de auto te kiezen. Resultaat: meer verkeer, meer vervuiling.
Zever, maar leg eens concrete bewijzen/cijfers voor...als je kan tenminste.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 14:55   #404
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, de bevolking groeit niet meer... Ik denk dat u zich vergist. De Belgische bevolking stijgt.

En los van het bevolkingsaantal stijgt ook het aantal voertuigen.
Ok, nu nog. De enige reden daarvoor zijn de migranten. Deze hebben maar 1 auto, want een vrouw heeft in die gezinnen geen auto.

Tussen dit en 5 jaren gaat een heel groot deel van de babyboomers op pensioen. Bijgevolg, de echtgenote heeft geen aparte wagen meer nodig. Nog een 5 �* 10 jaren later dan kunnen ze zelfs niet meer rijden.

Maar Jantje ontkent graag hetgeen correct is natuurlijk.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 17:59   #405
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In andere landen is er tenminste nog politieke besluitvorming en worden er tenminste nog grote projecten gerealiseerd. In België is het wat dat betreft heel pover gesteld.

Ik heb in heel wat Europese landen gereden (zowel als passagier als bestuurder) en in elk land ben ik wel een groot of meerdere grote wegenprojecten tegengekomen. (de bouw van nieuwe wegen/ verbreding van autosnelwegen/ een nieuwe brug over een rivier/ een nieuwe tunnel).

In België kom je dit gewoon niet of nauwelijks tegen. In Gent wordt de R4 nu gesloten tussen Merelbeke en Zwijnaarde. Dit is het eerste "grote wegenproject" waar ik in mijn streek getuige van ben. (en echt groot kan je dat project ook niet noemen in vergelijking met wat ze in het buitenland allemaal doen).

En het zijn niet alleen de wegenprojecten die niet van de grond geraken. Ook andere bouwprojecten worden vertraagd/geblokkeerd door nimby's en zogenaamde milieuactivisten. (BV: de bouw van een nieuw stadion in Brugge). We zijn gewoon niet goed bezig.
Hier in Dendermonde komt er binnen een paar jaar een parkeergarage niet ver van het staiton.

Alles ging goed, tot welgeteld één buurtbewoner ging klagen bij de raad van state en hopla, het ligt stil (men was wel nog niet begonnen met bouwen).

Volgens mij kan die rvs gewoon beter afgeschaft worden.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 18:00   #406
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Tsja, en maatregelen zoals Pira in Mortsel geflikt heeft, zorgen anderzijds geenszins voor minder verkeer. Integendeel, ze sturen het verkeer daar dagelijks in de knoop. En niet enkel daar, ook de omliggende gemeenten delen willens nillens in de klappen omdat het verkeer naar alternatieven zoekt in een poging Mortsel te vermijden.

Héél milieuvriendelijk wellicht, allemaal die schier eindeloze files daar.

Bedankt, groene jongens!
En toch haalde die groene trut nauwelijks minder stemmen dan in 2006, dat kan volgens mij écht enkel hier.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 27 oktober 2013 om 18:02.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 18:07   #407
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Zever, maar leg eens concrete bewijzen/cijfers voor...als je kan tenminste.
Vorige week moest ik in Brussel wachten om de straat over te steken door het rode licht. Er passeerde mij een vrij recente stadsbus, waar natuurlijk bijna geen hond opzat, en ik verging bijna van de dieselstank.

Hoe hypocriet kunt ge zijn, De Lulle en co?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 21:05   #408
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Hier in Dendermonde komt er binnen een paar jaar een parkeergarage niet ver van het staiton.

Alles ging goed, tot welgeteld één buurtbewoner ging klagen bij de raad van state en hopla, het ligt stil (men was wel nog niet begonnen met bouwen).

Volgens mij kan die rvs gewoon beter afgeschaft worden.
Ik heb nog een mooi nimby-verhaal in Gent; maar eentje die betrekking heeft op het openbaar vervoer.

Lijn 9 is een bus die Gentbrugge met Mariakerke verbindt via het Sint-Pietersstation. Normaal rijdt deze bus via de Fabiolalaan, maar er waren wegenwerken en dus werd de bus omgeleid naar de Sportlaan. Meteen daarna ontstond er een actiecomité in de Sportlaan die eiste dat de bussen niet meer door de straat zouden rijden. Met een alternatief voorstel kwamen niet ze af. Dit is een mooi voorbeeld dat ook het openbaar vervoer slachtoffer kan zijn van nimby's.

Als het van sommige mensen afhangt, dan verplaatsen we ons terug allemaal met paard en kar.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 27 oktober 2013 om 21:09.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 21:09   #409
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En toch haalde die groene trut nauwelijks minder stemmen dan in 2006, dat kan volgens mij écht enkel hier.
Het is werkelijk onvoorstelbaar wat die Pira gedaan heeft in Morstel. Hoe idioot moet je niet zijn om één van de belangrijkste inval/uitvalswegen van/naar Antwerpen te versmallen van 4 rijstroken naar 2. Zeker als je weet dat Antwerpen al een heel klein wegennetwerk heeft.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 07:02   #410
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Zever, maar leg eens concrete bewijzen/cijfers voor...als je kan tenminste.
'n Eenvoudige googleopdracht met "aanzuigeffect + meer weginfrastructuur" levert direct een veelvoud aan uitleg op.

Ik neem de eerste:

http://www.bralvzw.be/files/modal_sh...astructuur.pdf
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 07:04   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ok, nu nog. De enige reden daarvoor zijn de migranten. Deze hebben maar 1 auto, want een vrouw heeft in die gezinnen geen auto.
In "onze" gezinnen komt er vaak een tweede, zelfs derde wagen erbij. M.a.w. ondanks een dalende autochtone bevolking, krijg je toch een stijging in het aantal auto's.

Daarnaast komen er inderdaad de allochtonen. Ook die wonen in België. Ook die nemen deel aan het verkeersgebeuren.

Bijgevolg zie ik eigenlijk niet echt het nut in om hier op dat element een tweedeling te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 07:06   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Hier in Dendermonde komt er binnen een paar jaar een parkeergarage niet ver van het staiton.

Alles ging goed, tot welgeteld één buurtbewoner ging klagen bij de raad van state en hopla, het ligt stil (men was wel nog niet begonnen met bouwen).

Volgens mij kan die rvs gewoon beter afgeschaft worden.
In Nieuwpoort werden er wel een hele reeks ondergrondse parkings gerealiseerd. En de bouw van een aantal andere is reeds goedgekeurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 07:08   #413
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik heb nog een mooi nimby-verhaal in Gent; maar eentje die betrekking heeft op het openbaar vervoer.

Lijn 9 is een bus die Gentbrugge met Mariakerke verbindt via het Sint-Pietersstation. Normaal rijdt deze bus via de Fabiolalaan, maar er waren wegenwerken en dus werd de bus omgeleid naar de Sportlaan. Meteen daarna ontstond er een actiecomité in de Sportlaan die eiste dat de bussen niet meer door de straat zouden rijden. Met een alternatief voorstel kwamen niet ze af. Dit is een mooi voorbeeld dat ook het openbaar vervoer slachtoffer kan zijn van nimby's.

Als het van sommige mensen afhangt, dan verplaatsen we ons terug allemaal met paard en kar.
Mensen eisen van alles. Net zoals er ook twee, heel verschillende actiegroepen werden opgericht m.b.t. regeling aan het Zuid. De ene wil met de wagen tot bij de schoolpoort; de andere ouder niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 07:09   #414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In andere landen is er tenminste nog politieke besluitvorming en worden er tenminste nog grote projecten gerealiseerd. In België is het wat dat betreft heel pover gesteld.
Ja, natuurlijk. In de Baltische staten, Polen e.d. zijn er inderdaad grote projecten. Heel begrijpelijk, want de infrastructuur is daar helemaal niet op de hoogte van de onze.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:42   #415
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'n Eenvoudige googleopdracht met "aanzuigeffect + meer weginfrastructuur" levert direct een veelvoud aan uitleg op.

Ik neem de eerste:

http://www.bralvzw.be/files/modal_sh...astructuur.pdf
BRAL = objectief ? Komaan man je kan beter dan dat.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:43   #416
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In "onze" gezinnen komt er vaak een tweede, zelfs derde wagen erbij. M.a.w. ondanks een dalende autochtone bevolking, krijg je toch een stijging in het aantal auto's.

Daarnaast komen er inderdaad de allochtonen. Ook die wonen in België. Ook die nemen deel aan het verkeersgebeuren.

Bijgevolg zie ik eigenlijk niet echt het nut in om hier op dat element een tweedeling te maken.
Je argument is naast de kwestie : het ging over bevolkingsaangroei en die komt niet van de echte Belgen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:43   #417
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In "onze" gezinnen komt er vaak een tweede, zelfs derde wagen erbij. M.a.w. ondanks een dalende autochtone bevolking, krijg je toch een stijging in het aantal auto's.

Daarnaast komen er inderdaad de allochtonen. Ook die wonen in België. Ook die nemen deel aan het verkeersgebeuren.

Bijgevolg zie ik eigenlijk niet echt het nut in om hier op dat element een tweedeling te maken.
Je argument is naast de kwestie : het ging over bevolkingsaangroei en die komt niet van de echte Belgen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 12:00   #418
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'n Eenvoudige googleopdracht met "aanzuigeffect + meer weginfrastructuur" levert direct een veelvoud aan uitleg op.

Ik neem de eerste:

http://www.bralvzw.be/files/modal_sh...astructuur.pdf
Citaat:
Modal Shift is een werkgroep van verenigingen voor een duurzame mobiliteitstransitie en
werd opgericht naar aanleiding van de uitbreidingsplannen voor de Brusselse ring. De
werkgroep bestaat uit: Bral vzw, Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu, Natuurpunt, Inter-
Environnement Bruxelles, Fietsersbond, Friends of the Earth Belgium, Gracq, Inter-
Environnement Wallonie, TreinTramBus, Jeugdbond voor Natuur en Milieu (JNM), Amis de la
Terre, Komimo en Mobiel 21.
hoe objectief is een dergelijk verhaal?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
“Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.”
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 12:11   #419
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

http://www.verkeerscentrum.be/verkee...ng-brussel.pdf
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 18:51   #420
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

In alle landen van de EU-27 werden vorig jaar meer fietsen dan auto’s verkocht, België uitgezonderd
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be