![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.standaard.be/cnt/dmf20131024_00807136
Citaat:
Alleen wijst dat op iets anders dat onze politici, vooral rood en groen, niet over hun lippen krijgen! Onze steden lopen vol met vreemdelingen en niet meteen met de meest nuttige soort! Hoeveel werklozen zijn er weer? 25%? Wat brengt dat mee voor sommige wijken? Amper nog begaanbaar voor "Westerlingen" die zich op het persoonlijke terrein durven wagen van onze islamverrijkers? Relletjes waar de politie afgerost wordt door vreemd gespuis dat samenstroomt zodra één van hen bij de lurven wordt gevat? Nieuwe kledingsgewoontes en hoer-geroep naar onze eigen vrouwen? Niet dat de invoer van meer Engels veel aan die toestanden zal veranderen. Dat is nu echt een stad waar twee honden (Franstaligen en Nederlandstaligen) vechten om een been...en een derde er straks mee wegloopt! En onze klotepolitici moeten zich vooral druk maken over hoe ze die bende verder zullen uitbetalen en logeren op onze kosten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Engels als eerste taal in Brussel zal de eerstkomende decennia nooit aanvaard worden door de Franstalige meerderheid. Hun taalstandvastigheid is nog veel groter dan die van de Nederlandstaligen of zelfs van de mensen die Arabisch spreken. Om een exemplarisch voorbeeld te geven: ik heb nog altijd ULB-collega's die erin slagen op te klimmen tot een hoog academisch niveau zonder één fatsoenlijke zin Engels te kunnen spreken. Een gemiddelde leerling van bij ons uit het tweede middelbaar die nog maar pas Engels krijgt doet het meestal een pak beter. Ook in de politieke milieus zijn er vele politici die geen snars Engels kunnen. Het zal nog lang duren eer dit Brusselse establishment zijn Frans zal laten vallen.
Vraag is of dat wel wenselijk is, het kan niet de bedoeling zijn de niet-Engelse talen te laten verworden tot een soort van officieus dialect dat op termijn dan ook vooral nog door de meer 'volkse' groepen zal gesproken worden. Engels kan naast de andere talen bestaan, maar het lijkt me niet wenselijk die andere talen voorbij te steken. Wel een feit is het gegeven dat het Nederlands in Brussel is verworden tot de vierde taal, na het Frans, Engels en dus Arabisch. Dat is een realiteit zwart op wit, daar zullen we mee moeten leren leven. Demografische evoluties zijn nu eenmaal niet te negeren, tot spijt van wie het benijdt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() @ freespirit: ik neem toch aan dat de Franstaligen ook pragmatisch zijn, zij die in de internationale stad Brussel te maken hebben met vele buitenlandse klanten spreekt toch ook Engels. Laten we eerlijk zijn, velen spreken nu eenmaal geen Frans, en ook zij willen geld verdienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() euh waarom Engels?
Brussel = Frans en Nederlands |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() De Engelsen hebben het blijkbaar niet meer nodig hun taal te vuur en te zwaard over de wereld te verspreiden.
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wel ben ik er voorstander van om 'lokale' publicaties zoveel mogelijk in de eigen taal uit te geven, anders dreigt het Nederlands opnieuw te verworden tot een soort van 'keuterboertaaltje' (daar zal je me ongetwijfeld wel in volgen). Niet zoals in Nederland, daar is het te ver doorgeslagen naar het Engels, ik vind het absurd met enkel Nederlandstaligen te debatteren over een wetenschappelijk artikel dat enkel onze gebieden aangaat. Maar op internationale congressen en in internationale tijdschriften kan men moeilijk de eigen taal blijven hanteren. Voor de Franstaligen is dit vaak een grote shock, die leven op dat punt nog in het verleden en die denken nog altijd dat Frans dé wereldtaal is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verbeter de wereld begin met jezelf. Ik schakel dikwijls over op het Engels in Brussel indien men mijn Nederlands niet begrijpt. Men verstaat het maar probeert toch terug naar het Frans over te schakelen indien men weet dat je Vlaming bent.
Ik beheers die nogal lokale taal die Frans heet niet zo goed. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 oktober 2013 om 18:42. |
![]() |
![]() |