Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2013, 16:03   #901
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het geneest naar het schijnt de zwoegerziekte, maar ge moet echt een schaap zijn om daarvoor beginnen te roken.

Dit antwoord is even ter zake voor de discussie, als de vraag.

.
Waarom zet je het dan zelf in rode letters?
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 16:08   #902
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cijfers en bronnen omtrent onderzoek hoeveel rokers hoeveel peuken illegaal weggooien, waaronder wegpitsen, bestaan wellicht niet.

Misschien kunnen we samen er eens een aanzet toe geven.
We kiezen een paar plekken uit, vb. een winkelstraat, en tellen er de peuken op de grond.
We concentreren ons op uitgangen van werkplaatsen waar de rokers buiten staan tijdens hun pauze, en we observeren die mensen.

Vies werkje, maar in het belang van de wetenschap der sociologie ... moet iemand het doen.

.
Begin met terug asbakjes in het straatbeeld te zetten, naast de vuilnisbakjes lijkt me al een goede plaats.
Of doe een testje, laat de reinigingsdienst alle vuilnisbakken wegdoen en kijk eens hoeveel zwerfafval er zal liggen...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 17:16   #903
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Waarom zet je het dan zelf in rode letters?
Om te kittelen. Om een rokershoest uit te lokken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 18:21   #904
thomas1234
Burger

Standaard

Als het van een ander is, dan mag het kapot gemaakt worden...
Ik heb zelf een woning en rook af en toe. Dat doe ik dan onder de dampkap of buiten, absoluut niet gewoon binnen. Al was het maar om de geurhinder buiten te houden.
Je kan het toch niet maken om iemand anders zijn woonst brandschade te doen oplopen (vergeelde muren en plafonds)?

Laatst gewijzigd door thomas1234 : 7 oktober 2013 om 18:22.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 20:34   #905
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Als het van een ander is, dan mag het kapot gemaakt worden...
Ik heb zelf een woning en rook af en toe. Dat doe ik dan onder de dampkap of buiten, absoluut niet gewoon binnen. Al was het maar om de geurhinder buiten te houden.
Je kan het toch niet maken om iemand anders zijn woonst brandschade te doen oplopen (vergeelde muren en plafonds)?

Nee, natuurlijk niet. Je moet zelf de afweging maken, of de kosten van het herschilder/behangwerk het voor jou waard zijn om binnen te roken.

Dus het lijkt me m.a.w maar logisch dat je de woning in zijn oorspronkelijke staat achterlaat. Dat is natuurlijk nog van een heel andere orde dan figuren zoals de topicstarter hier die een erectie krijgen en nog net niet klaarkomen bij de gedachte dat ze zouden mogen beslissen wat er in je huis allemaal kan en niet kan, zoals roken dus.

Terwijl de enige voorwaarde kan en mag zijn dat je het gehuurde gewoon in zijn oorspronkelijke staat teruggeeft, en je helemaal geen zaken hebt met hoe je huurders hun leven leiden en op welke manier ze willen wonen.
Oud 7 oktober 2013, 20:39   #906
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Om te kittelen. Om een rokershoest uit te lokken.

.
Zoals 97% van je posts hier op politics dus. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe het komt dat de moderatie jou nog geen waarschuwing heeft gegeven, want op de meeste fora is het niet toegelaten om alleen maar te reageren met copy past, linkjes dumpen en ronduit puberale zinnetjes.
Oud 8 oktober 2013, 17:13   #907
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De kogel is door de kerk. De sfeer van anti roken wordt bevestigd:

http://www.markdemesmaeker.eu/nieuws...richtlijn-goed

De volksgezondheid dankt de parlementsleden die dit goedkeurden.

Citaat:
Europees Parlement keurt strengere tabaksrichtlijn goed
klok 08 oktober 2013

Vandaag heeft het Europees Parlement gestemd over een herziening van de tabaksrichtlijn. Europees Parlementslid Mark Demesmaeker (N-VA), die enkele jaren geleden zelf stopte met roken, heeft ondanks de sterke druk van de tabakslobby altijd gepleit voor een strenge richtlijn: "Als ervaringsdeskundige had ik de stemming op een aantal punten graag iets strikter zien uitdraaien, maar als we kijken naar de volledige tekst, betekent deze verstrenging van de richtlijn een grote stap vooruit om te voorkomen dat jongeren starten met roken."

De belangrijkste vernieuwing bestaat erin dat gezondheidswaarschuwingen op de tabaksverpakking voortaan in de volledige Europese Unie een combinatie van tekst en afbeeldingen moeten vormen. "De Commissie stelde een waarschuwing van minstens 75 procent van de oppervlakte van een sigarettenpakje voor, jammer genoeg heeft het Parlement dit afgezwakt naar 65 procent."

Op andere punten zoals het weren van karakteristieke smaken, het bannen van de internationale verkoop van sigaretten via het internet en de expliciete toelating voor lidstaten om striktere regels voor te schrijven, heeft het Parlement wel een overwegend sterke positie goedgekeurd. Demesmaeker: "Voor mij primeert de volksgezondheid boven economische belangen, en ik stel vast dat veel van mijn collega's deze logica volgen. Jaarlijks overlijden in de EU 700 000 mensen vroegtijdig door het roken. Bovendien steken niet minder dan 94 procent van de rokers voor de leeftijd van 25 hun eerste sigaret op. De focus van de hervormde tabaksrichtlijn ligt daarom expliciet op het vermijden dat nieuwe generaties jongeren tot het roken verleid worden."

Na een hevige controverse over de impact van de lobby, relativeert deze stemming de gevreesde impact van de tabaksindustrie. "Sommigen pleiten voor extra regels om die lobby aan banden te leggen. Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat elk probleem kan worden opgelost met meer regels, maar voor mij is dat niet de correcte benadering. Producenten of belangenverenigingen die voor die producenten lobbyen, dat hoort nu eenmaal bij de democratische besluitvorming, net zoals er ook belangenverenigingen zijn die net tegen de visie van de producenten lobbyen. Vandaag hebben we gezien dat de parlementsleden die tegengestelde opvattingen met behulp van een dosis gezond verstand in de juiste context kunnen plaatsen", meent Demesmaeker nog.

Tot slot hebben de Europarlementsleden de rapporteur die het dossier door het Europees Parlement heeft geloodst, een mandaat gegeven om zo snel mogelijk finale onderhandelingen op te starten met de lidstaten in de Raad. Daardoor kan het dossier nog voor de Europese verkiezingen van volgend jaar worden afgehandeld.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 oktober 2013, 17:35   #908
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De kogel is door de kerk. De sfeer van anti roken wordt bevestigd:

http://www.markdemesmaeker.eu/nieuws...richtlijn-goed

De volksgezondheid dankt de parlementsleden die dit goedkeurden.
Schoof, op deze manier werk je zelf een verkleutering van de politiek in de hand. In een discussie over rookproblematiek en gevolgen is het heel normaal dat men met spanning zat te wachten op de uitslag van de stemming. Terecht gaf Radio 1 daarstraks aan dat de stemming positief was en dat er een beperkte verstrenging van de richtlijn is goedgekeurd. Ik vind dat een goede zaak, en de media brengen dit terecht.

Maar is dat nu echt nodig om dat nieuws hier binnen te smokkelen met een link naar de partijpropaganda van n-va ? Het zou mooi worden als iedereen hier de nieuwsitems gaat beginnen larderen met linkjes naar de favoriete partij. Dat markske "groene vingers" demesmaeker hier een erectie van krijgt interesseert niemand.

Grrr...
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 19:26   #909
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Schoof, op deze manier werk je zelf een verkleutering van de politiek in de hand. In een discussie over rookproblematiek en gevolgen is het heel normaal dat men met spanning zat te wachten op de uitslag van de stemming. Terecht gaf Radio 1 daarstraks aan dat de stemming positief was en dat er een beperkte verstrenging van de richtlijn is goedgekeurd. Ik vind dat een goede zaak, en de media brengen dit terecht.

Maar is dat nu echt nodig om dat nieuws hier binnen te smokkelen met een link naar de partijpropaganda van n-va ? Het zou mooi worden als iedereen hier de nieuwsitems gaat beginnen larderen met linkjes naar de favoriete partij. Dat markske "groene vingers" demesmaeker hier een erectie van krijgt interesseert niemand.

Grrr...
Ja sorry hé,
het was daar dat ik het bericht het eerste tegen kwam . In mijn mailbox dus, waar ik alle persmededelingen van de nva binnenkrijg.
Je ziet zelf toch ook dat ik berichten uit diverse kranten haal regelmatig, uit sites van de brt, vtm, ... enz.

Daarbij, voor heel wat mensen is dit juist anti-reclame voor de nva. Tussen haakjes gezegd en gezwegen.

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 8 oktober 2013 om 19:26.
Oud 8 oktober 2013, 20:03   #910
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals 97% van je posts hier op politics dus. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe het komt dat de moderatie jou nog geen waarschuwing heeft gegeven, want op de meeste fora is het niet toegelaten om alleen maar te reageren met copy past, linkjes dumpen en ronduit puberale zinnetjes.
Ik betwijfel of je dat eerlijk meent.
Dat is van een ander gedacht ben dan jij op de meeste vlakken, stoort je en daarom, en daarom alleen, bestempel je mijn zinnetjes als puberaal.

Wel, ik ben wel eerlijk: het stoort me niet dat jij dat meent, en dat jij dat schrijft. Integendeel, ik heb er mijn kot in.

.

Oud 8 oktober 2013, 23:59   #911
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel of je dat eerlijk meent.
Dat is van een ander gedacht ben dan jij op de meeste vlakken, stoort je en daarom, en daarom alleen, bestempel je mijn zinnetjes als puberaal.

Wel, ik ben wel eerlijk: het stoort me niet dat jij dat meent, en dat jij dat schrijft. Integendeel, ik heb er mijn kot in.

.
Dat jij er een andere mening op nahoudt dan mij stoort me helemaal niet, het is je gebrek aan argumenten en het systematisch kopieren van enorme flarden tekst die ik forumonwaardig vind.
Oud 9 oktober 2013, 06:48   #912
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat jij er een andere mening op nahoudt dan mij stoort me helemaal niet, het is je gebrek aan argumenten en het systematisch kopieren van enorme flarden tekst die ik forumonwaardig vind.
Ik zal er steeds iets bijzetten dat ik onder de aandacht wil brengen om over te redetwisten.

Ik knip en plak de ganse tekst alleen maar om de forumbezoeker van dienst te zijn, zelfs als de link later niet meer zou werken.
Dat is mijn werkwijze sedert heel lang. Wellicht sedert 2004 toen ik mijn eerste berichtje op dit forum placeerde.

Kijk aub eens verder dan je neus lang is.

.

Oud 9 oktober 2013, 11:23   #913
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zal er steeds iets bijzetten dat ik onder de aandacht wil brengen om over te redetwisten.

Ik knip en plak de ganse tekst alleen maar om de forumbezoeker van dienst te zijn, zelfs als de link later niet meer zou werken.
Dat is mijn werkwijze sedert heel lang. Wellicht sedert 2004 toen ik mijn eerste berichtje op dit forum placeerde.

Kijk aub eens verder dan je neus lang is.

.

Dat doe ik ook, en ik zie buiten die teksten niet veel inhoudelijks. Dat de dingen zijn zoals ze zijn kunnen we in de krant ook wel lezen, de bedoeling van een forum echter is dat er ook over gediscussieerd wordt.

Btw, Europa 'plooit' voor de tabakslobby. De gezondheidswaarschuwing op pakjes moet slechts 65 procent van de verpakking bedragen ipv de voorgestelde 75 procent. Ga je dit verwerken zonder valium?
Oud 9 oktober 2013, 13:56   #914
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doe ik ook, en ik zie buiten die teksten niet veel inhoudelijks. Dat de dingen zijn zoals ze zijn kunnen we in de krant ook wel lezen, de bedoeling van een forum echter is dat er ook over gediscussieerd wordt.

Btw, Europa 'plooit' voor de tabakslobby. De gezondheidswaarschuwing op pakjes moet slechts 65 procent van de verpakking bedragen ipv de voorgestelde 75 procent. Ga je dit verwerken zonder valium?
Zonder valium. De laatste keer dat ik één tabletje aspirine of soortgelijks nam, zal al wel tien jaar geleden zijn. En het voorlaatste nog eens tien jaar.

Ik verwerk dat met meer strijdvaardigheid aan de dag te leggen.

.

Oud 11 oktober 2013, 09:03   #915
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard ‘Dit is de wereld op zijn kop’

Dit is graaf !

titel: Justitie
Patiënt stak zichzelf in brand, verpleegsters riskeren celstraf

link: http://www.standaard.be/plus/20131011/ochtend/16

Citaat:
11/10/2013 | mkm

Twee verpleegkundigen van het Augustinusziekenhuis in Veurne staan vandaag terecht omdat ze een verwarde patiënt niet hard genoeg vastgebonden zouden hebben na een operatie. De man kon een sigaret aansteken, waardoor zijn matras in brand vloog.

De verpleegsters konden zijn leven redden. Toch wordt hen verweten dat ze niet voorzichtig genoeg met de man geweest zouden zijn.

In november 2011 werd Dany V. (61) geopereerd. Toen de man na de verdoving weer bij bewustzijn kwam, reageerde hij verward en wilde hij het ziekenhuis verlaten. Een verpleegster en haar stagiaire konden hem overtuigen terug op bed te gaan liggen. Ze kregen van de man ook de toestemming om hem vast te binden met een buikriem en een tweede riem aan de polsen.

Toch kon de man nog een sigaret opsteken. In geen tijd stond de kamer in brand en moest de afdeling geëvacueerd worden.

De twee verpleegsters konden het vuur gedeeltelijk zelf blussen. Maar de man was allesbehalve dankbaar. Hij diende een klacht in en eist een schadevergoeding.

‘Dit is de wereld op zijn kop’, zegt Lieven Vermeulen, directeur van het ziekenhuis.

Oud 11 oktober 2013, 17:56   #916
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet Schoof in regel niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 17:58   #917
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is graaf !

titel: Justitie
Patiënt stak zichzelf in brand, verpleegsters riskeren celstraf

link: http://www.standaard.be/plus/20131011/ochtend/16
De man heeft het rookverbod genegeerd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2013, 02:13   #918
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vonnis is te vermijden
veel communicatie met de huurder en duidelijke verwachtingen en voorwaarden op papier moeten de vrederechter vermijden
totnutoe ben ik daarin steeds geslaagd

maar wat ik schreef over mijn waarschuwingen aan een kandidaat huurder is geen karikatuur ... ik zeg hen letterlijk van verder te zoeken wanneer ze twijfelen aan mijn voorwaarden, want dat ik hen financieel ga raken indien we in een conflict geraken ...
Ja ja keep on dreaming. Je hebt overigens wel gelijk dat je mag huren aan wie je wil, endat je een bewijs van inkomsten mag vragen is de normaalste zaak van de wereld. Echter raad ik je aan op te passen tegen welke verhuurder je begint te procederen. Mijn laatste verhuurder wou dat ook. Het heeft haar alles tesamen een kleine 25000 € gekost. Op het ogenblik bvb huur ik een woning en er staat duidelijk in het huurcontract geen dieren. Ik heb dat contract zonder verpinken getekend, niettegenstaande ik wel dieren heb.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2013, 12:00   #919
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zijn er mensen die twijfelen aan de wetenschappelijke waarde van deze Finse artsen?

Titel: Dit doet roken met je lichaam

Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131014_00789923

Citaat:
Roken is ongezond, dat weten we. Maar wat doet het met je lichaam? De Finse website tobaccobody.fi, ook beschikbaar in het Engels, brengt het effect van roken op je lichaam op interactieve wijze in beeld. Je ziet twee lichaamshelften met aan de ene kant de rokende en aan de andere kant de niet rokende vrouw en man.

Oud 30 oktober 2013, 17:32   #920
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

't Was weer veertien dagen geleden.
Maar ik kan er ook niet aan doen, dat er alweer iets van roken in de krant komt:

http://www.standaard.be/plus/avond

Titel: Laat de rokers stikken

Citaat:
© Werry Crone
Laat de rokers stikken

We zijn steeds minder bereid om te betalen voor de ziekte van iemand met een ongezonde of risicovolle levensstijl. Een kwalijke trend, vinden de Socialistische Mutualiteiten, die vrezen voor een solodaire in plaats van een solidaire samenleving.

Jan-Frederik Abbeloos

Paul Callewaert, de algemeen secretaris van de Socialistische Mutualiteiten, had deze ochtend op Radio 1 aan één handige woordspeling genoeg om onze veranderende houding ten opzichte van de gezondheidszorg treffend te typeren. Hij had het over een groeiende ‘solodariteit’ in de samenleving.

Callewaert leidt dat af uit een enquête uitgevoerd door de VUB. Daaruit blijkt dat we een onderscheid maken tussen de risico’s die mensen lopen, en de risico’s die ze zelf nemen. Een overgrote meerderheid van de Vlamingen is best solidair met wie ziek wordt door een erfelijke aandoening of door een risicovol beroep. Maar wie zelf de risico’s opzoekt door bijvoorbeeld te roken of te drinken, die kan op minder mededogen rekenen.

Grenzen aan de solidariteit

In tien jaar tijd is het aantal mensen dat vindt dat wie er een ongezonde levensstijl op nahoudt, zelf voor de kosten moet opdraaien bij ziekte, met de helft gestegen. Er is voorlopig nog slechts een krappe meerderheid die geen grenzen stelt aan de solidariteit.

Want wie rookt, drugs neemt, vrijt zonder condoom of met de moto rijdt zonder helm, die zoekt het toch zelf? Tot wanneer het over de eigen partner of kinderen gaat. Dan blijken de Vlamingen in de enquête plots een pak guller.

‘Verontrustend’

De studie toont een ‘verontrustende’ trend, zegt Callewaert, die dus prompt waarschuwt voor een al te solodaire samenleving waarin we ‘de rokers laten stikken en aids-patiënten laten creperen’. De tussenkomsten van de sociale zekerheid inperken op basis van levensstijl is volgens Callewaert dan ook ‘ethisch verwerpelijk’. Want een kind dat opgroeit in een gezin of sociale omgeving met pakweg kwalijke eetgewoonten, heeft minder kans om later spontaan gezond te gaan eten.

‘Totalitaire gezondheidsdictatuur’

Hoe gaan we de levensstijl trouwens controleren, vraag Callewaert zich af. ‘Gaan we gezondheidspolitie het strand op sturen om te zien of iedereen wel voldoende zonnecrème smeert? Willen we ‘een totalitaire gezondheidsdictatuur’, vraagt de vurige topman van de socialistische mutualiteiten.

Callewaert countert ook ietwat cynisch het argument dat rokers en andere zelfdestructieve personen de gemeenschap handenvol geld kosten. Rokers dragen immers redelijk wat bij aan de sociale zekerheid via de accijnzen op tabakswaren, klinkt het, én ze sterven doorgaans jonger, waardoor ze minder lang een pensioen ontvangen of ouderenzorg moeten krijgen. De vraag is dus maar of ze netto meer kosten aan de samenleving dan de kwieke geheelonthouder die honderd jaar oud wordt.

Opvoeden in plaats van bestraffen

Het idee van een selectieve gezondheidszorg is behalve onwenselijk en onuitvoerbaar ook nog eens ondoelmatig, volgens Callewaert. Dreigen met de stok zou het gedrag niet corrigeren. Wat wel werkt, is ‘opvoeden’ of liever gedragspatronen aanpakken vooraleer mensen ziek worden. De voedselindustrie overtuigen om minder zout in etenswaren te stoppen, bijvoorbeeld.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be