![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat ik dat meen en dat ik niet weet waarom is mij niet opgevallen. Ik ben begonnen met de opmerking dat de het evangelie steunt op twee verhalen, namelijk over de geboorte van Jezus tot aan zijn doop en over zijn einde. Beide verhalen dienen om te tonen dat hij de zoon van David is en de messias die zijn volk zal bevrijden / verlossen / redden. Moet ik nu nog letterlijk spellen dat volgens mij het evangelie zorgvuldig is gecomponeerd om een doel te dienen? En dat het niet geschreven is door onnozelaars die wat trivialiteiten die ze gehoord hebben, en die ze niet begrepen hebben, zo goed mogelijk hebben uitgewerkt en opgeschreven? Dan heeft de discussie voor mij geen zin meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
|
![]() Mijn grapjes zijn plagerijtjes, al wordt mij wel eens sarcasme verweten. Zo ook als ik schrijf "ik wil niet zeuren hoor, maar ..." Dan bedoel ik dat ik wel wil zeuren en een beetje pesten. En dat is ook het geval als jij schrijft dat ik 'eens een boek moet lezen'. Dan riposteer ik met de vraag of je mening over de betekenis van de laatste woorden misschien uit een boek komt. Met andere woorden, denk je dat je het bij het rechte eind hebt omdat het zo in een boek staat? En verder ben ik van mening dat ik jaarlijks een ruime en een goede keuze maak uit de ca 6 miljoen wetenschappelijke boeken die mij ter beschikking staan. Dus als jij mij niet kan overtuigen van je mening of de relevantie van een boek door wat je schrijft dan eindigt daar de discussie. Mij verwijten maken over mijn weigering bepaalde boeken te lezen maakt mijn plaaggeest wakker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
|
![]() Mijn grapjes zijn plagerijtjes, al wordt mij wel eens sarcasme verweten. Zo ook als ik schrijf "ik wil niet zeuren hoor, maar ..." Dan bedoel ik dat ik wel wil zeuren en een beetje pesten. En dat is ook het geval als jij schrijft dat ik 'eens een boek moet lezen'. Dan riposteer ik met de vraag of je mening over de betekenis van de laatste woorden misschien uit een boek komt. Met andere woorden, denk je dat je het bij het rechte eind hebt omdat het zo in een boek staat? En verder ben ik van mening dat ik jaarlijks een ruime en een goede keuze maak uit de ca 6 miljoen wetenschappelijke boeken die mij ter beschikking staan. Dus als jij mij niet kan overtuigen van je mening of de relevantie van een boek door wat je schrijft dan eindigt daar de discussie. Mij verwijten maken over mijn weigering bepaalde boeken te lezen maakt mijn plaaggeest wakker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 |
|
![]() Ik vind het doel dat de openingspost uiteenzet plausibel en een discussie waard. Maar Wat denkt u eigenlijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 2 november 2013 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar ging het hier niet alleen om de datum van Pasen. Immers, de Griekse ‘grote kerk’ vierde op hun datum een pascha ‘anastasimon’. Een pasen ‘van de verrijzenis’. De Aramese christenen vierden op hun uitgekozen datum een pascha ‘staurosimon’, een pasen ‘van het kruis’, waar Jezus werd beschouwd als het ‘geofferde lam’ (lees: een pasen 'van de dood'). Jezus kwam bij de Armeense christenen meer over als een mens. Nog in de leer van Paulus van Samosata vindt men die joodse invloeden. Nu zegt Eusebius over Paulus van Samosata (Hist. Eccl. 7,29): ‘Deze nu had geringe en aardse opvattingen omtrent Christus, in strijd met de leer van kerk, als zou hij (Christus) van nature uit een gewoon mens zijn geweest’. Lucianus, die de school van Antiochië stichtte, werd ervan beschuldigd een adept te zijn van Paulus van Samosata. Op zijn beurt werd de groep rond Arius bestempeld als zijnde ‘Lucianisten’. Nu zou u kunnen zeggen, ja maar Eusebius fantaseert weer eens. Neen, Eusebius fantaseert helemaal niet, want die Paulus van Samosata had wel degelijk die opvattingen die Eusebius hem toeschrijft. Terloops dient hier opgemerkt dat het Joodse karakter van het eerste christendom onderhuids tot die tijd nog altijd vrij groot bleek. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van de andere kant zou men kunnen beweren: het is eigenlijk een geniale tactiek, omdat het zo absurd en ongeloofwaardig lijkt. Tja, ik kan daar maar weinig mee. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 19:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
|
![]() Ik zal niet bestrijden wat je hier over Eusebius vertelt. Het is van weinig waarde voor ons onderwerp: het ontstaan en doel van het NT. Je begrijpt, ik heb weinig belangstelling voor zulke details van de kerkgeschiedenis als de paasdatum en wie wel of niet een van de vele opvattingen over Drie-eenheid aanhing. Dan vind ik de karakterisering van het christendom door Celsus van groter belang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
|
![]() Het werkte wel degelijk want de orthodoxe joden waren het christendom vijandig gezind. Celsus vond het christendom bespottelijk, maar wat waren precies de bezwaren van de Romeinen? Ik las wat over verboden tegen besloten liefdesmaaltijden en vergaderingen na zonsondergang. Dat wordt echter niet voorgeschreven in het NT.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Celsus de christenen omschrijft als: 'een groep kikkers die beraadslagen rond een moeras' of als 'wormen, die in een smerige hoek een vergadering beleggen omtrent de vraag wie van hen nu een groot zondaar is', dan vind ik zulk sarcasme wel leuk om te lezen, maar het blijft een erg simplistische benadering van de christenen. Celsus is een platonisch filosoof die er als het ware een hobby van gemaakt heeft de christenen af te breken. En vaak met verve! Helaas, beschikken wij over geen enkele boek meer van Celsus en moeten we ons tevreden stellen met wat van hem wordt aangehaald. Nu het is waar, Celsus leert ons toch het een en het ander over het -relatieve- vroege christendom. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 20:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar er bestonden ook nog andere christenen. Christenen die behoorden tot wat men is gaan noemen 'het aristocratisch christendom'. En dit door de ontmoeting van het christendom met de Griekse filosofie. De christenen die Celsus beschrijft zijn de 'simpelen', die weliswaar het gros van de gelovigen uitmaakten, zo lijkt het. Bovendien bestonden de christenen uit quasi alle maatschappelijke standen. En die zullen heus niet allemaal zo 'lomp' zijn geweest als Celsus doet voorkomen. U moet niet vergeten dat Celsus vermoedelijk behoorde tot de toenmalige intellectuele elite.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is hetzelfde met het christendom. Het is ons gewoon overkomen, zonder dat iemand één of ander doel had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zal zeker niet het geval zijn geweest. Wanneer Paulus in zijn Brief aan de Romeinen Theofilus groet, en hem aanspreekt met 'hoogedele', dan hebben we waarschijnlijk te doen met een hoge Romeinse ambtenaar en die zal zeker wel logisch hebben kunnen redeneren. Dus reeds in de tijd van Paulus waren er al 'volgelingen' die ontwikkelde geesten waren. In de tijd van Celsus zal dit nog meer het geval geweest zijn. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2013 om 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook nu blijkt weer eens hoe selectief u met bronnen omgaat. Celsus wordt door u opgevoerd als "een klinkende en zeer oude getuigenis". Wel een beetje merkwaardig, vooral als men weet dat u steeds weer de NT-teksten kritisch benadert omdat ze gekleurd zouden zijn, de schrijver bevooroordeeld, enzovoort. Schijnbaar geldt dat voorbehoud niet bij Celsus, maar wordt hij opgevoerd als een betrouwbare bron over de christenen. Alleen, Celsus was de christenen vijandig gezind. In heel grote mate zelfs. Dit alles zorgde er zelfs voor dat een man als Origines in de pen kroop om Celsus van antwoord te dienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan een interne tegenspraak: enerzijds gaat het om "een vrij eenzijdige kijk", maar anderzijds is hij volgens u toch "van zeer grote waarde". Die "meer dan waarschijnlijk" is trouwens een zekerheid: hij was tegen de christenen, het christendom.
|
![]() |
![]() |