![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
-Jezus zegt niets voor Herodes. Noch dat hij een koning is noch dat hij het niet is. -Voor het Sanhedrin zegt Jezus ook nooit echt dat hij de messias is. Evenmin zegt hij dit tegen zijn discipelen. En als Jezus vervolgens antwoordt aan Pilatus op diens aandringen en op diens vraag of 'hij de koning der Joden is', dan zegt Jezus dat zijn 'rijk niet van deze wereld is' (terwijl dit bij een eventuele Messias-koning wel degelijk het geval is) . Door zulk een antwoord te geven besluit Pilatus dat de man eigenlijk een zwetser is, en ongevaarlijk. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2013 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Citaat:
(tot na 15 uur) Laatst gewijzigd door Piero : 5 november 2013 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
Dat het in de bedoelingen ligt van de evangelisten Jezus als een messias of als een bijzonder mens, een profeet, voor te stellen, is wel duidelijk. Zij laten Jezus sommige dingen zeggen en wie de link legt kan dan daar de messias in zien. Maar het hele Messias-verhaal klopt natuurlijk van geen kanten. Want de schrijvers hebben met eigen ogen wel moeten constateren dat Jezus niet de joods-messias was vermits Israel nooit werd bevrijd. En die opvatting werd meegedragen door vele Joodse christenen van het eerste uur en heel het Aramees christendom, waar Jezus eerder gezien werd als een mens, een uitzonderlijk mens, een profeet, geliefd door God. Opvattingen die, zoals ik zei nog lang bleven doorwerken en die we terugvinden in het Arianisme. Vandaar dat men zich de vraag mag , kan stellen, moet stellen of al die teksten niet 'bijgewerkt' werden door de Griekse 'Grote Kerk' het voor het zeggen kreeg. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2013 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Ik denk niet dat zijn discipelen daar voor iets tussen zitten. Die ' opstanding ' is een generatie later maar uitgevonden door Paulus. Ook niet echt origineel van Pauleke gezien we dit ook zien bij andere mysterie-religies. Maar goed, de gehelleniseerde joden hadden nu ook hun eigen mysterieschool.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Natuurlijk was dit niet de ware toedracht. Men doet ons geloven dat er reporters in de zaal zaten, maar dit was niet zo. Geen live-verslag, geen getuigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Banneling
Geregistreerd: 8 september 2013
Locatie: God saves the Q
Berichten: 665
|
![]() JvdB heeft isa aan het kruis gezien
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Dat lijkt mij ook niet. Heb je een bezwaar tegen een specifiek element uit het verhaal over de gevangenname van Jezus en de berechting?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus Men kan er niet omheen hoeveel symbolen en rites hiervan zijn overgenomen. De christenen nemen die opstanding letterlijk, opstaan uit de dood, terwijl dit een zuiver symbolische betekenis had. Sterven in deze context was je oude leefgewoontes en geloof afleggen. Na drie dagen initiatie kon men opnieuw geboren worden - een nieuwe kijk op het leven, een andere filosofie ervaren. In hoofdzaak minder belang hechten aan het wereldse en meer het geluk zoeken in het geestelijke. Natuurlijk is dit niet wat Jezus predikte, maar wat de Hermetica predikte en dit projecteerden op een volksheld als rolmodel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Citaat:
De dood en opstanding van Jezus was van een totaal andere orde. En verder zijn de christelijke symbolen een illustratie van de leer. De leer is niet de realisering van de symbolen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Nee, ik was benieuwd naar de reden voor je opmerking dat dit natuurlijk niet de ware toedracht was. Ik ken wel enkele bezwaren tegen het verhaal van de berechting, namelijk dat het tegen de voorschriften was dat het Sanhedrin vergaderde voor zonsopgang en dat Pilatus zich nooit door de joden zou hebben laten overreden Jezus te veroordelen en een misdadiger vrij te laten.
Nu we het toch hierover hebben: ik vind het erg knap van de schrijvers dat ze de schuld voor de executie van Jezus in de schoenen van de joden konden schuiven, terwijl Pilatus en Herodes verantwoordelijk waren. De schuld van de joden is een fundamenteel element geworden van het verhaal van Jezus en dat moet verklaard worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
De evangelisten hebben er anders wel een potje van gemaakt. Precies of ze de notie kwijt geraakt zijn van het joods begrip en de betekenis van de term ‘messias’. Waarschijnlijk is dit te wijten aan een zeer vroege 'paganisering' van de leerstellingen van Jezus. De zogenaamde 'gezalfde' is geen bevrijder, maar een eerder een vredelievende prediker en genezer die dan verheven wordt tot een soort goddelijke persoon die eerst sterft aan een kruis en daarna weer opstaat na drie dagen. Hetgeen nog maar weinig te maken heeft met de joodse messiaanse gedachte. En daarom zou het interessant zijn, zoals ik al eerder stelde, om te weten te komen wat het Evangelie van de Ebionieten of het Evangelie der Hebreeuwen zegt over de persoon van Jezus in dit verband. Want deze allereerste joodse volgelingen van Jezus geloofden niet in goddelijkheid van Jezus en dus zeker niet in de opstanding. Een opstanding die natuurlijk niet veel te maken had met een ‘messias’. Niet voor niets, hadden de Ebionieten dan ook zo hun 'eigen' evangelie, waarvan Hiëronymus zegt dat de teksten van dit evangelie teruggaan tot een zeer vroege 'Mattheus' . Alleen vertaalde H. niet dit evangelie, maar het 'canonieke'... Wij weten ook dat uit een zeer oude Codex (de Codex Sinaïticus), het evangelie van Marcus de opstanding helemaal niet vermeldt. Hetgeen toch zeer, zeer opmerkelijk is. En indien we aannemen dat Marcus het oudste evangelie is, dan zou hieruit misschien kunnen blijken dat in de oudste versies van Marcus het verhaal van de verrijzenis helemaal niet vermeld werd omdat deze opstanding nooit had plaatsgevonden, want anders had Marcus het opgeschreven en stond het zeker in deze oude codex. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2013 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.295
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Ebionieten waren in de tijd van Symmachus een sekte van praktiserende Joden die in delen van Palestina, Syrië en Cappadocië leefde. De Ebionieten accepteerden Jezus na zijn geboorte als een messias. Ze verwierpen zijn goddelijkheid, de maagdelijke geboorte en andere christelijke dogma's die onder invloed van de theologie van Paulus van Tarsus ontstonden. De Ebionieten werden daarom veroordeeld als ketters. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
De term 'eboniem', 'de armen,' moet men letterlijk verstaan. Zij waren doelbewust arm, want in die tijd werden de armen door de zeer wetsgetrouwe joden beschouwd als 'Gods uitverkorenen en door God zeer bemind'. We vinden dezefde opvattingen ook terug bij Jezus. Het mooiste en meest treffende voorbeeld hiervan is de parabel van de rijke jongeling. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2013 om 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
( zo fout zit je dus niet ![]() Laatst gewijzigd door Aton : 5 november 2013 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2013 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |