![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1201 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hallo, facilitaire voorzieningen?
|
|
|
|
#1202 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Die gelden niet voor de Vlaamse overheidsdiensten in Brussel hé... Ik heb het zelfs speciaal nog even opgezocht in de 'taalwetwijzer' van de Vlaamse overheid: voor de diensten van de Vlaamse Gemeenschapscommissie gelden dezelfde regels als voor de de diensten van de Vlaamse overheid waarvan de werkkring alleen taalhomogene gemeenten bestrijkt. Geen tweetaligheid dus.
Als jullie denken dat de N-VA het taalbeleid van de Vlaamse diensten in Brussel wil herzien, dan heb ik daar toch graag een bron voor. Laatst gewijzigd door Geert C : 5 november 2013 om 19:39. |
|
|
|
|
|
#1203 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 november 2013 om 21:32. |
|
|
|
|
|
|
#1204 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar daar knelt nu net het schoentje, want het is voorgeprogrammeerd: eens zal iemand van de nakomende generatie van een Brusselse NL-talige inwijkeling dat toch doen. Eens zal zijn familienaam in het Brusselse telefoonboek verschijnen met daarnaast een Franstalige straatnaam... We hadden het reeds daarover: hoeveel NL-talige Brusselaars zijn sinds pakweg minstens vijf generaties NL-talig....? En dat heeft zo zijn oorzaken met als voornaamste de gemengde huwelijken: NL + F = F Ik zeg eerder dat de NL-taligen best wegblijven uit Brussel om niet de verfansingsmachine te voederen op termijn. De taalomkering moet gebeuren met de NL-scholen doe zich richten tot vreemdelingen en ook Franstalige Brusselaars.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 november 2013 om 22:08. |
|
|
|
|
|
|
#1205 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Dat laatste zoudt ge nu toch eens nader moeten toelichten. Als Brussel een volwaardig derde gewest wordt, betekent dat nu net dat de Vlaamse gemeenschap haar bevoegdheid over de persoonsgebonden materies verliest met als enige écht belangrijke de organisatie van het NL-onderwijs. Dat onderwijs zou vlug worden uitgedoofd door de Francité en dat op een volstrekt demokratische manier, gewoon bij meerderheid van stemmen. Want, zoals ik reeds stelde is het erg naïef van te veronderstellen dat in een derde gewest de Vlaamse minderheid haar institutionele waarborgen en voorrechten zou kunnen handhaven. Een NL stem zou bijvb. even zwaar wegen dan een F-stem. En d�*t is immers nu net de reden dat alle F-partijen voor een derde gewest zijn en alle Nl-partijen tégen (afgezien van Groen misschien).
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 november 2013 om 22:21. |
||
|
|
|
|
|
#1206 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1207 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1208 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1209 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1210 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die voorkeur is er dan ook om op langere termijn te komen tot scholen waar Frans de dominante taal is en waarbij Nederlands herleid wordt tot een van de vele andere "vreemde" talen.
|
|
|
|
|
|
#1211 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1212 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zo is het steeds geweest en zal het steeds zijn, zij het in steeds andere verschijningsvormen. Een soort ingebakken wetmatigheid van België, zeg maar.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 november 2013 om 22:49. |
|
|
|
|
|
|
#1213 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als uw berichten staan vol van gratuite beweringen over "de" Vlaamse Brusselaar of "de" Brusselse Vlaming. Uw standpunt en uw visie legt u in de mond van de niet geraadpleegde Vlaming in Brussel.
|
|
|
|
|
|
#1214 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarom dat in Franstalig België de zogenaamde taalbadscholen geen permanente status hebben. Daar waar een inrichtende macht of de schooldirectie het wenst, kan door het ministerie van Onderwijs een tijdelijke (!) uitzondering (!) aangevraagd en verkregen worden. Ieder jaar opnieuw moet deze procedure gebeuren en moet ieder jaar opnieuw een pedagogische evaluatie gehouden en ingesloten worden. |
|
|
|
|
|
|
#1215 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1216 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1217 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Eisen dat Brussel een gewest �* part entière wordt, betekent dus dat alles vanaf 1963 opnieuw moet onderhandeld worden. Weg dan maar met al de staatshervormingen en terug beginnen met een wit blad papier. Mij niet gelaten.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 november 2013 om 23:17. |
|
|
|
|
|
|
#1218 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Misschien vind ik ook nog terug hoe ze dat precies geflikt hebben...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 november 2013 om 23:09. |
|
|
|
|
|
|
#1219 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1220 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Jacob, je kent toch wel de ontstaansgeschiedenis van het Brussels gewest? Het waren de Franstalige Brusselaars (het FDF op kop) die eisten dat Brussel een derde gewest zou worden. De reden was duidelijk: voorkomen dat Nederlandstaligen teveel invloed zou kunnen uitoefenen in Brussel en dat Brussel op een dag integraal deel zou uitmaken van het Vlaams gewest. In de jaren '70 en '80 waren alle Vlaamse partijen tegenstander van de oprichting van het Brussels gewest, tot ze uiteindelijk toegaven in 1988. Dit blijft 1 van de grootste blunders in de Vlaamse politieke geschiedenis, samen met de creatie van de grendelgrondwet in 1970. |
|
|
|
|