![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
ik zat er nog dicht bij met mijn inschatting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.550
|
![]() Citaat:
246 €/kWh is alleszins zeer gunstig. Ik zoek even op Chevrolet Volt of Opel Ampera die hebben een 16 kW accupack: Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2013 om 22:53. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Wat de batterij op dit moment exact kost, ik weet het ook niet eigenlijk.
Het is wel duidelijk dat productievolumes nog omhoog zullen gaan en prijzen dus naar beneden (zoals we met zonnepanelen hebben gezien). Nog interessant hieromtrent: http://www.forbes.com/sites/markrogo...ithin-4-years/ De sedan van tesla die eraan komt zou dus 35000$ kosten, 26000euro. Even snel een vergelijking in mijn rekenblad dat ik voor auto's gebruik: ![]() Doordat hij zuiniger is en lager onderhoud heeft (en lagere belastingen zijn hier ook meegerekend), is een hogere prijs niet direct een probleem. Deze tesla e (kolom 2 in de grafiek) zou kwa prijs kunnen concureren met een golf van 17500euro (kolom 1). Beiden zouden een kost van 420euro per maand betekenen (wanneer de wagen 4 jaar wordt behouden). Maar ik vermoed dat je bij die tesla e "meer auto voor je geld" zal krijgen (meer comfort, betere prestaties, meer opties). Laatst gewijzigd door thomas1234 : 3 november 2013 om 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Oja, dat is berekend op mijn schamele 17000km per jaar. Bij meer km's ga je dus winst doen met die tesla e
![]() Persoonlijk zal ik wel niet snel een elektrische wagen kopen. Ik zie niet hoe ik die hier in de stad makkelijk kan opladen. Ik parkeer in de straat altijd op een andere plaats... Als ik een garage had, dan had ik al een nissan leaf gekocht toen er nog belastingsvoordeel op was ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
Beeld je de klassieke werkdag in, met een gemiddelde pendel naar het werk. Om 18u terug thuis. 20% van de batterij is ontladen, 12kWh bijvoorbeeld terug op te laden (een 2 tal uur opladen) Je hebt een intelligente laadpaal die profiteert van de variabele stroomprijzen (in de toekomst). Hij ontvangt van het internet dat er 's nachts een lage elektriciteitsprijs wordt verwacht vanwege veel wind. De paal laad pas dan op. De paal weet ook dat de wagen nog voor 80% vol is, dus ook al ga je 's avonds toch nog weg: je auto is niet leeg. Bij bijna lege accu zal de paal dan wel direct beginnen opladen bijvoorbeeld. Zo kan het toekomstige massaal grote accupark ingezet worden om fluctuaties in elektriciteitsproductie van groene energie opgevangen worden. Of om het overschot van kernenergie 's nachts nuttig te gebruiken (en niet tijdens de piekvraag tussen pak 17 u en 21u 's avonds) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() Citaat:
Nochtans is dat helemaal niet moeilijk. De enige manier om de efficiëntie van een motor te berekenen is op basis van BSFC en dat kan alleen proefondervindelijk vastgesteld worden. Ik heb sterk de indruk dat men zaken als rolweerstand en andere zaken mee aan het verrekenen is geweest, maar ook daar heeft een electrische auto last van. Een efficiënte motor laat toe om ongeveer 30-40% van de geproduceerde hitte bij verbranding om te zetten in mechanische energie (afhankelijk van de soort motor). Van die mechanische energie verlies je maximaal 20-25% in de aandrijflijn. Dus in het slechtste geval heb je nog steeds ongeveer 25% over aan je wielen. In de door jou aangehaalde bronnen zou dat verlies in de aandrijflijn neerkomen op 50% wat absurd is. En dan heb ik het nog niet gehad over turbomotoren die de uitlaatenergie herwinnen voor drukvulling van de inlaat. Daartegenover staat dat een elektrische auto meer gewicht moet meeslepen in de vorm van een batterij voor een gelijkaardige auto en dat de ontwikkeling van elektrische energie inherent verliezen met zich meebrengt. Er is geen enkele installatie die aan 100% efficiëntie werkt, zelfs een fuel cell niet. Een electrische motor DC motor heeft een efficiëntie van tussen de 75 en 80% en afhankelijk van het concept moet ook die passeren door een aandrijflijn met dezelfde verliezen tot gevolg. Het komt er bij een elektrische auto dus wel heel duidelijk op aan om alle verliezen vanaf de productie van electriciteit tot en met de verliezen in je batterij en bedrading heel nauwkeuring te meten. Edit : ik begin hoe langer hoe meer te snappen hoe het komt dat er niets werkt in deze wereld/maatschappij als ik zie wat er soms verteld wordt op dit soort van forums. Laatst gewijzigd door Stingray : 4 november 2013 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.550
|
![]() Citaat:
![]() Well-to-wheel calculations (see-chart) illustrate that, regardless of power source, Toyota's hybrid technologies increase efficiency substantially. ![]() Citaat:
Here is Toyota’s estimate of the well-to-wheel efficiency of a FCEV (40%) an HEV (34%) and a BEV (33%) and an ICV (19%): (Source: Tatsuaki Yokoyama, “Progress & Challenges for Toyota’s Fuel Cell Development,” 2009 ZEV Symposium, September 21, 2009 directe link : http://www.arb.ca.gov/msprog/zevprog...s/yokoyama.pdf ) figuur uit : http://cleancaroptions.com/html/energy_efficiency.html Ik ben eens benieuwd en wacht op "proefondervindelijke berekeningen" en betere bronnen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2013 om 21:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.550
|
![]() vervolg, uw rendementscijfers (energieomzetting) liggen wat te laag, zeker die van een electromotor:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2013 om 21:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
De aandrijflijn bij een elektrische wagen is veel eenvoudiger. In sommige modellen ontbreekt deze zelfs geheel omdat de motoren in de wielen zitten. De meest eenvoudige manier om te zien dat elektrisch laden van een wagen efficient is, is door het op volgende manier te zien: 100 km rijden met een zuinige dieselwagen kost: 6,5 euro aan brandstof 100 km rijden met een elektrische wagen kost: 1 euro aan elektriciteit Dit ondanks dat elektriciteit een "edelere" (duurdere) vorm van energie is. En who cares dat een elektrische wagen niet aan 100% efficiëntie kan werken, noem is 1 ding dat dat wel kan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik ken motor in wiel opstellingen. Ik bouw die zelf. Citaat:
Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() http://wikimobi.nl/wiki/index.php/Brandstofcel
De ketenefficiëntie (well to wheel) van brandstofcelvoertuigen is sterk afhankelijk van de productiemethode van de waterstof en de dimensionering van het brandstofcelsysteem. Over de hele keten kan een totaalrendement van 17-25% bereikt worden http://wikimobi.nl/wiki/index.php/W2..._hybride_motor Klimaatverandering Well to Wheel Aardgas: Bij de verbranding van 1 m3 (1 bar, 0 °C) aardgas komt ca 1,8 kg CO2 vrij. Bij de winning, transport en distributie van aardgas ontstaan broeikasemissies naar de lucht. Het gaat daarbij vooral om methaan. Reforming Bij het reformingproces komen broeikasgassen (met name CO2 vrij). Reforming van aardgas tot waterstof haalt in theorie een efficiëntie tot 85%; in de praktijk wordt een efficiency bereikt van 65-75%. Omdat aardgas-reforming meestal op grote, industriële schaal plaatsvindt, is op relatief eenvoudige wijze CO2 af te vangen en op te slaan. De geproduceerde waterstof kan dan als klimaatneutraal worden beschouwd. H2: Een brandstofcelvoertuig op waterstof stoot alleen water(damp) uit. Emissies bij de productie van waterstof zijn afhankelijk van de bron. Brandstofcel: Een brandstofcel heeft een systeemefficiëntie van 30-50%. Brandstofcel-hybridevoertuig: Een brandstofcel hybridevoertuig op waterstof stoot geen schadelijke emissies uit, behalve water(damp). Het voertuig is volledig nulemissie van tank-to-wheel. De emissie van broeikasgassen is bij de productie van een elektrische aandrijflijn voor een C-segment elektrische auto gelijk aan ongeveer 3 ton CO2-emissie. Wiel: Voor emissie niet direct van belang. Totaal: De ketenefficiëntie (well to wheel) van brandstofcelvoertuigen is sterk afhankelijk van de productiemethode van de waterstof en de dimensionering van het brandstofcelsysteem. Een totaalrendement van 17-25% kan over de hele keten bereikt worden. http://wikimobi.nl/wiki/index.php/W2..._hybride_motor Klimaatverandering Well to Wheel Kolen: Het gebruik van kolen leidt tot CO2 emissies. In de keten van winning tot gebruik komen bovendien methaanemissies vrij, in het bijzonder bij het verpoederen van kolen voordat ze de centrale ingaan. Verbranding: Het verbranden van een kilo kolen leidt tot ongeveer 2.6 kg CO2. Een moderne kolencentrale kan zo’n 6 Mton CO2 per jaar uitstoten. Mogelijk kan deze CO2 in de toekomst afgevangen en opgeborgen worden middels CCS. Voor een kolencentrale geldt dat het thermische rendement tegen de 90% zal bedragen. Het elektriciteitsrendement van de huidige kolencentrales in Nederland bedraagt 38 – 40%. In de kolenketen (van winning tot energielevering) wordt ongeveer 10% van de broeikasgasemissies uitgestoten in de transportketen. Stoomturbine: De stoomturbine is een onderdeel van de kolencentrale. Elektriciteit: Energiedrager, geen emissie. Bij de productie van 1 kWh elektriciteit uit kolen komt ongeveer 850 – 1000 gr CO2 vrij. Elektrolyse: De energie efficiency ligt tussen de 50–80%. H2: Brandstof: Waterstof CO2 emissie [kg/GJ] bij verbranding: 0,0 Stookwaarde (LHV) [MJ/kg]: 121,0 Efficiency productieketen [%]: 25 – 66a Energie-inhoud [MJ/liter]: - Bron: [Hekkert, M.P., et al. (2005), Natural gas as an alternative to crude oil in automotive fuel chains well-to-wheel analysis and transition strategy development, Energy Policy 33; p.579–594. b TNO (2003), Evaluation of the environmental impact of modern passenger cars on Petrol, Diesel, Automotive LPG and CNG, TNO Delft.] Brandstofcel: Een brandstofcel heeft een systeemefficiëntie van 30-50%. Brandstofcel-hybridevoertuig: Een brandstofcel hybridevoertuig op waterstof stoot geen schadelijke emissies uit, behalve water(damp). Het voertuig is volledig nulemissie van tank-to-wheel. De emissie van broeikasgassen is bij de productie van een elektrische aandrijflijn voor een C-segment elektrische auto gelijk aan ongeveer 3 ton CO2-emissie. Wiel: Voor broeikasgasemissie niet direct van belang. Totaal: De ketenefficiëntie (well to wheel) van brandstofcelvoertuigen is sterk afhankelijk van de productiemethode van de waterstof en de dimensionering van het brandstofcelsysteem. Een totaalrendement van 17-25% kan over de hele keten bereikt worden. Bij het gebruik van kolen als grondstof ligt de efficiëntie lager dan bij het gebruik van aardgas als grondstof |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
Ik antwoord op stingray, het interesseert niemand dat jij ook de motor in wiel opstelling kent. Laatst gewijzigd door thomas1234 : 6 november 2013 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
Om de tank koel genoeg te houden om de waterstof vloeibaar te houden wordt er constant een beetje waterstof verdampt. De waterstof is dan allemaal weg verdampt na een 3 tal dagen stilstand. Langs de andere kant is het wel stoer om je spaceshuttle wekelijks met waterstof te tanken ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
Waterstof wagens kunnen met verbrandingsmotor of brandstofcel en elektromotoren uitgevoerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
Turbolading wordt gebruikt om uit eenzelfde motorblok meer kracht te halen, maar het brandstofverbruik stijgt dan ook. Er is geen sprake van efficientie winst. Er is sprake van winst bij laag toerental, wanneer de turbo nog niet werkt: dan heb je gewoon een klein blokje dat met de juiste mengverhoudingen, open kleppen ,goeie efficientie heeft en dus op dat moment relatief weinig verbruikt. Dit wordt dan uitgebuit in de testen ivm brandstofverbuik. Maar in de praktijk gaat men wel in het turbo gebied rijden en dan verpest men het efficientie verhaal: één grote mythe dus... Als je meer effciëntie wil moet je de compressieverhouding verhogen. Maar dan heb je meer speciale materialen nodig in je blok, stevigere constructie en ga je beginnen NOx te produceren, ook niet interessant... Tenslotte: so what dat er op bepaalde manieren nog wat winst in efficiëntie te halen valt met wagens op brandstof? Daarom zijn elektrische wagens slechter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
|
![]() Citaat:
Ofwel concurreert Tesla alle makers van luxebolides (BMW, Mercedes, Audi, enz...) binnen de 10 jaar uit de markt, ofwel (en waarschijnlijker) worden ze overgenomen door één van hen. Maar daar zal het Elon Musk wel niet om te doen zijn. Hij heeft al genoeg geld om er met heel zijn familie in rond te kunnen zwemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.508
|
![]() Citaat:
Wat is je opleiding? Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 7 november 2013 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Burger
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
|
![]() Citaat:
Ik ben een eenvoudige mechanieker die door jaren ervaring gevoel heeft gekregen met dit soort zaken. |
|
![]() |
![]() |