Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2013, 12:21   #501
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Vlaamse regering heeft een decreet goedgekeurd dat scholen toelaat om tot twintig procent van hun vakken in een andere taal dan het Nederlands te onderwijzen.

1 dag in de week alle lessen in het Frans wordt weer mogelijk in Vlaanderen. Plus dan nog de reguliere lessen Frans.

De toekomst is meertalig", zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet.

Een vijftigtal van de zeshonderd katholieke scholen staan alvast te popelen om, net als in de goede dagen (1831- 1952), weer Frans als voertaal in te voeren.

Het project heet: Content and Language Integrated Learning . En daar is geen woord Nederlands bij.
Maar ook geen woord Frans
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:29   #502
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering heeft een decreet goedgekeurd dat scholen toelaat om tot twintig procent van hun vakken in een andere taal dan het Nederlands te onderwijzen.

1 dag in de week alle lessen in het Frans wordt weer mogelijk in Vlaanderen. Plus dan nog de reguliere lessen Frans.

Een vijftigtal van de zeshonderd katholieke scholen staan alvast te popelen om, net als in de goede dagen (1831- 1952), weer Frans als voertaal in te voeren.

Het project heet: Content and Language Integrated Learning . En daar is geen woord Nederlands bij.
Ik heb nooit last gehad bijna perfect meertalig te zijn.
Bij onderhandelen in een ander land werd je ervoor gewaardeerd en meestal deed je gemakkelijker en beter zaken.
In Frankrijk bvb. ben ik de "slimme grootsprakige" Nederlanders heel dikwijls te slim af geweest. Als ik soms voor hen moest vertalen was ik wel de beste af, geloof me.
Deze wereld is nu eenmaal heel klein geworden, wat niet wil zeggen dat we onze Nederlandse taal niet moeten koesteren.
Oud 7 november 2013, 12:37   #503
eurobug
Burger

Standaard

Citaat:

Wel, een school die 1 dag op de week alles in het Engels zou geven, daar zou ik mijn kinderen naartoe sturen. Eentje die 1 dag alles in het Frans doet, daar haal ik ze weg. En eentje waar niet alle leerkrachten geobsedeerd zijn door talen, maar door wetenschappen en wiskunde, die haalt het van alle anderen in mijn boek.
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:44   #504
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Toen ik nog in Brussel werkte bestelde ik mijn broodjes in het Nederlands, als ze me niet verstonden , bestelde ik ze in het Frans , maar als ze het dan gemaakt hadden , zei ik plots dat ik het niet meer moest hebben. Verschillende keren gedaan , plezant dat dat was.
Als je al te lomp zijt om "een broodje kaas" of "een broodje hesp" te verstaan , moet je daar maar de gevolgen van dragen.
heerlijk toch!

ik ben braver hoor. Ik bestelde ooit "een cola alstublieft" het antwoord was "un coca?" en ikke "neen, een cola". Enfin, ik kreeg een cola, in een kapot glas, maar kom, het was op de Louisalaan.... Het is lang geleden en toen hij de rekening bracht zei hij "vingt francs" wat ik uiteraard totaal niet verstond. (slimme!!!) klasgenootjes hebben het dan voor mij vertaald, de kiekens!

Een andere keer (later) was het "een pintje" toen men het bedrag vertelde in het frans verstond ik dat uiteraard ook niet, toen ze me de rekening toonden had ik mijn leesbril vergeten... dan heeft die kelner zijn collega van het aangrenzende terrasje gehaald die me in vlekkeloos Nederlands het bedrag kon vertellen. Waar? Grote Markt Brussel!

Het restaurant boven het museum. Gewoon besteld.... toen ze "mogen we de rekening hebben aub" orakelden bleek de kelner zelfs d�*t niet te begrijpen (comprends pas).
Zelf zou ik dan hebben rechtgestaan en bedankt voor het royale voorstel om me gratis te laten eten.... de personen waarover het hier gaat zijn dan maar overgeschakeld naar het Frans! Dit mogen we als vlamingen NOOIT meer doen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:02   #505
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

M.a.w. N-VA steekt een dikke middelvinger op naar het Nederlandstalig karakter van Vlaanderen. Als ze denken dat ze de verfransing kunnen tegen gaan met hun verbod om Frans te spreken achter een loket gaan ze van een kale kermis thuiskomen. Ik ken persoonlijk een geval van een loketbeambte die gewoon zijn loket verlaat, naar een andere ruimte gaat om aan een anderstalige iets uit te leggen. Om maar aan te tonen dat wie denkt met dat soort maatregels de verfransing te stoppen geen enkel benul heeft.
Wat de Vlaamse regering hier doet is een totaal onnodige toegeving aan Franstaligen en zal het Nederlands verder terugdringen in de gemeenten rond Brussel (en mogelijk ook elders).
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:10   #506
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
M.a.w. N-VA steekt een dikke middelvinger op naar het Nederlandstalig karakter van Vlaanderen. Als ze denken dat ze de verfransing kunnen tegen gaan met hun verbod om Frans te spreken achter een loket gaan ze van een kale kermis thuiskomen. Ik ken persoonlijk een geval van een loketbeambte die gewoon zijn loket verlaat, naar een andere ruimte gaat om aan een anderstalige iets uit te leggen. Om maar aan te tonen dat wie denkt met dat soort maatregels de verfransing te stoppen geen enkel benul heeft.
De eentaligheid van Frankrijk blijkt het beste middel om anderstaligen te dwingen Frans te leren. In Vlaanderen zal dat niet anders zijn. Zolang anderstaligen echter merken dat men uiteindelijk toch in het Engels, Frans, Duits of wat-weet-ik-nog-allemaal terecht kan, is er geen enkele noodzaak Nederlands te leren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:10   #507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M.a.w. N-VA steekt een dikke middelvinger op naar het Nederlandstalig karakter van Vlaanderen.
Is de minister van Onderwijs dan een N-VA'er?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:18   #508
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de Vlaamse regering hier doet is een totaal onnodige toegeving aan Franstaligen en zal het Nederlands verder terugdringen in de gemeenten rond Brussel (en mogelijk ook elders).
Het gaat hier over een LESMETHODE. het is veel gemakkelijker voor leerlingen om een tweede of derde (ik ben voorstander van Engels als tweede taal, Frans derde of zelfs vierde na Duits) aan te leren op een natuurlijke manier, door vb. sommige lessen in die taal aan te bieden. Twee vliegen in één klap.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:21   #509
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"De toekomst is meertalig"?

Ik denk juist van niet.

Als iedereen zijn eigen moedertaal + engels leert, kan iedereen toch met iedereen communiceren?

Waarom dan nog tijd zitten te verdoen met andere talen te leren, laat zoiets over aan de liefhebbers.

Die pascal smet is echt een smet op de Vlaamse zaak.

Laatst gewijzigd door Rapture : 7 november 2013 om 13:21.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:23   #510
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is de minister van Onderwijs dan een N-VA'er?
N-VA zit in de Vlaamse regering.
Oud 7 november 2013, 13:28   #511
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het gaat hier over een LESMETHODE. het is veel gemakkelijker voor leerlingen om een tweede of derde (ik ben voorstander van Engels als tweede taal, Frans derde of zelfs vierde na Duits) aan te leren op een natuurlijke manier, door vb. sommige lessen in die taal aan te bieden. Twee vliegen in één klap.
Dat is helemaal nergens voor nodig. Het is trouwens utopisch om te denken dat er magische methode bestaat waarmee je van alle kinderen perfecte twee- of drietaligen maakt. Het enige gevolg dat dit heeft is dat Franstalige leerlingen maar een paar vakken meer in het Nederlands gaan moeten volgen. Vooral voor allochtonen zal dit 'geentaligheid' creëren: die leerlingen zullen van alles en nog wat kennen, maar geen enkele taal goed beheren. Het is trouwens een kleine stap van 'bepaalde vakken volgen in het frans' naar 'volledig Franstalig onderwijs in Vlaanderen'. Hoe lang denk je dat ze dat gaan kunnen volhouden een bepaalde vakken in het Frans is ok, maar volledig in het Frans is dan weer niet ok.
Oud 7 november 2013, 13:35   #512
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal nergens voor nodig. Het is trouwens utopisch om te denken dat er magische methode bestaat waarmee je van alle kinderen perfecte twee- of drietaligen maakt. Het enige gevolg dat dit heeft is dat Franstalige leerlingen maar een paar vakken meer in het Nederlands gaan moeten volgen. Vooral voor allochtonen zal dit 'geentaligheid' creëren: die leerlingen zullen van alles en nog wat kennen, maar geen enkele taal goed beheren. Het is trouwens een kleine stap van 'bepaalde vakken volgen in het frans' naar 'volledig Franstalig onderwijs in Vlaanderen'. Hoe lang denk je dat ze dat gaan kunnen volhouden een bepaalde vakken in het Frans is ok, maar volledig in het Frans is dan weer niet ok.
Voor alle zekerheid zou ik Chinees als 2de taal invoeren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:53   #513
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Of ze zouden in bepaalde scholen dus ook de Franse les in het Engels kunnen gaan geven .
Zo wordt de invloed van het Frans weer wat afgeremd en de kennis van het Engels verbetert.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 14:47   #514
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht

Ik denk juist van niet.

Als iedereen zijn eigen moedertaal + engels leert, kan iedereen toch met iedereen communiceren?

Waarom dan nog tijd zitten te verdoen met andere talen te leren, laat zoiets over aan de liefhebbers.

Nu, eigen moedertaal, plus engels is ook meertaligheid. Alleen wel een pragmatische meertaligheid, met een veel groter praktisch nut dan eigen moedertaal, plus frans.
Oud 7 november 2013, 14:49   #515
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
N-VA zit in de Vlaamse regering.
En dan ? Pascal Smet is nu eenmaal een rasechte spa'er.
Oud 7 november 2013, 14:56   #516
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht

Ik denk juist van niet.

Het is idd voldoende voor communicatie tussen mensen dat iedereen Engels kent. Maar in een werkomgeving bv kan het toch interessant zijn (basis-)kennis te hebben van de taal van uw werknemers of collega's.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 14:57   #517
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Voor alle zekerheid zou ik Chinees als 2de taal invoeren.
Veel te moeilijk. Alleen voor polyglotten. Laat ons het voor het gewone volk bij Engels houden (alhoewel de partij van het volk, zoals de spa zich graag noemt, dan weer zweert bij het meer adellijke, maar voorbijgestreefde, Frans).
Oud 7 november 2013, 14:59   #518
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is idd voldoende voor communicatie tussen mensen dat iedereen Engels kent. Maar in een werkomgeving bv kan het toch interessant zijn (basis-)kennis te hebben van de taal van uw werknemers of collega's.
Maar nog veel interessanter is het dat deze allemaal in het Engels met elkaar kunnen praten (wat voor de franstaligen geen probleem moet zijn, aangezien deze Engels als tweede taal aanleren).
Oud 7 november 2013, 15:03   #519
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En dan ? Pascal Smet is nu eenmaal een rasechte spa'er.
En dan? N-VA steunt het decreet. De schuld op SPA steken gaat niet op als je het zelf steunt eh..
Oud 7 november 2013, 15:04   #520
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar nog veel interessanter is het dat deze allemaal in het Engels met elkaar kunnen praten (wat voor de franstaligen geen probleem moet zijn, aangezien deze Engels als tweede taal aanleren).
Ik heb jaren met Franstaligen gewerkt. Ik weet niet hoe het daar zit met het onderwijs, maar 90 procent spreekt geen bakkes Nederlands of Engels.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be