![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik weet niet of er al iemand verwezen heeft naar de taalwetgeving in Vlaanderen. Maar bij deze:
Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Hoe hij trouwens aan zijn gekke % komt mag joost weten. Ik heb de proef op de som genomen bij radio2. Hij komt aan 90 % Engelstalig, waar het in werkelijkheid niet meer dan 25 �* 30 % bedraagt. De man is een fantast. Neem hem niet ernstig. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Maar ik geef je het chinese systeem ter overweging : er zijn daar 56 talen en tig dialecten - in sommige steden zijn er 3 offociële plaatselijke talen en nog een paar dialecten & toch spreekt iedereen er Mandarijn als verplichte eenheidstaal. Desondanks zijn er chinezen, die het Mandarijn slechts rudimentair machtig zijn... Is een dergelijk systeem in "Het Westen" denkbaar, wenselijk met het Engels ijn de rol van het Mandarijn ? |
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
https://stratlingo.com Laatst gewijzigd door Snerror : 12 november 2013 om 17:02. |
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Europees Commissaris
|
De handelszaken op de kaart staan er overigens niet op omdat de eigenaars/werknemers slecht Nederlands spreken, maar omdat ze géén Nederlands spreken.
Als ze tot 100 kunnen tellen (de prijs mededelen), begroeten en bedanken zijn ze al gevrijwaard. Niet veel gevraagd denk ik zo, niveau 1 van de 20 is al genoeg.
|
|
|
#106 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Alle Franstaligen moeten, als we hun redenering volgen (groot=belangrijk, klein=onbelangrijk), Duits leren, waarvan het Neder-Duits een variante is overigens. Laatst gewijzigd door DewareJakob : 12 november 2013 om 17:03. |
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat organisch is, krijgt bij mij altijd een beetje toegeving. Het is een economische taal Het is een universele taal En voor ons een toegankelijke taal, ook op het gebied van nuances en finesses. Het Engels kan hier gemakkelijk een eigen leven gaan leiden. Ik zie het Engels niet als een bedreiging voor het Nederlands. |
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er zijn heel wat lokale radiostations die uitsluitend Nederlandstalige muziek brengen, 24u/24u
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het Nederlands daarentegen is, naar Europese normen (en dat is voor ons, Europeanen, het belangrijkste criterium), geen "kleine" taal. Als taal van zowat 21 miljoen mensen is ze belangrijker dan alle Scandinavische talen bijeengeteld. Als je per se de talen "planetair" wilt bekijken, dan is geen enkele Europese taal belangrijk. Oók het Frans niet. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik weet niet hoe het gaat evolueren. Wat ik wel weet is dat het taalgebruik (en de mate van beheersing ervan) altijd een visitekaartje zal zijn. Klungelen in een taal is ook een visitekaartje, eentje dat op niks trekt. Als iemand efkens de toerist uithangt, kan het geen kwaad. Maar als je ergens ettelijke jaren woont ... En als je een straat hebt waar niemand nog het oude Nederlands spreekt, en het een gejongleer wordt van hier tot ginder met woorden en verschillende talen, dan is de sociale cohesie volledig zoek en onmogelijk. De communicatie smelt als sneeuw onder de zon en uiteindelijk is er geen enkele communicatie meer op een 'dag' na. Plezant is anders. |
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat wij verfransten en dreigen nog te verfransen kan mij wel schelen. En veel. Omdat het mijn oordeel is dat de verfransing deel uitmaakt van een socio-culturele onderdrukking. Met de nadruk op sociaal. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je in Parijs op de metro zit, zie je overal reklame voor scholen waar je kan ENGELS leren, zelfs "Wall-street English". |
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U zou ook het initiatief kunnen nemen om die mensen te helpen Nederlands te leren. Dat kost natuurlijk veel meer moeite dan simpelweg "boycotten". Wat in feite gewoon neer gaat komen op "daar ga ik niet binnen zenne".
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zoals ik zei als ze tot 100 leren tellen, begroeten en bedanken komen ze niet op de kaart terecht. Dat kan je op één dag leren.
https://stratlingo.com Laatst gewijzigd door Snerror : 12 november 2013 om 17:35. |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat soort mensen zal NIET de moeite doen om Nederlands te leren. Alle uitvluchten krijg je over je nek !!! Zéker weten. |
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad.
De Vlaamse media houden niet van de Nederlandse taal. Wat snap je daar niet aan? Citaat:
Waarom is verfransen dan wél ''erg''? Reynders en Michel spreken beter Nederlands dan een aantal Vlaamse minsiters bedoel je? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 november 2013 om 17:45. |
|
|
|
|