Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2013, 17:00   #101
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of er al iemand verwezen heeft naar de taalwetgeving in Vlaanderen. Maar bij deze:

Citaat:
Privé mag iedereen de taal gebruiken die hij of zij verkiest. Zo kunnen privépersonen onderling, bedrijven naar klanten toe, verenigingen naar hun leden toe, ... de taal gebruiken die ze willen.

Bijvoorbeeld:

•een bedrijf verspreidt affichereclames of brochures in de post in Vlaanderen: het bedrijf mag zelf kiezen in welke taal zij hun reclame voor hun klanten voorzien.
http://www.taalwetwijzer.be/
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:00   #102
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
85% Engelstalig? Dat getal is ook uit de lucht komen vallen zeker? Als je op één alle nieuws, duiding etc optelt kom je al boven de 15%.
Voor onze vriend "it is i, Leclerc" moet volgens de franse traditie alles gedubt worden. Originele Engelstalige films, series, documentaires enz... met Nederlandse ondertitels beschouwt hij als minderwaardig.

Hoe hij trouwens aan zijn gekke % komt mag joost weten. Ik heb de proef op de som genomen bij radio2. Hij komt aan 90 % Engelstalig, waar het in werkelijkheid niet meer dan 25 �* 30 % bedraagt. De man is een fantast. Neem hem niet ernstig.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:01   #103
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Iedereen die iets meer dan 5 gram grijze massa heeft kan zonder problemen een basiskennis verwerven van een andere taal, en zonder dat ze een hoop mogelijkheden onder de neus moet geschoven worden.

Het is niet van 'niet kunnen of niet weten', maar van niet willen.
Grof en onbeschaamd, dat nergens getollereerd wordt. Enkel in Vlaanderen loopt er een nest(-)bevuilers rond die zelfs voor hun eigen moedertaal geen respect tonen, laat staan afdwingen.
Er zijn inderdaad nogal wat ééntaligen en niet alleen in België ; maar je dan in een anderstalig gebied vestigen in de mening dat je daar gerust handel kan drijven is een beetje "overdreven optimistisch".

Maar ik geef je het chinese systeem ter overweging : er zijn daar 56 talen en tig dialecten - in sommige steden zijn er 3 offociële plaatselijke talen en nog een paar dialecten & toch spreekt iedereen er Mandarijn als verplichte eenheidstaal. Desondanks zijn er chinezen, die het Mandarijn slechts rudimentair machtig zijn...

Is een dergelijk systeem in "Het Westen" denkbaar, wenselijk met het Engels ijn de rol van het Mandarijn ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:02   #104
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik weet niet of er al iemand verwezen heeft naar de taalwetgeving in Vlaanderen. Maar bij deze:

http://www.taalwetwijzer.be/
Klopt Txiki, maar het is ook 100% ons recht om deze handelszaken te boycotten.

Laatst gewijzigd door Snerror : 12 november 2013 om 17:02.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:02   #105
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

De handelszaken op de kaart staan er overigens niet op omdat de eigenaars/werknemers slecht Nederlands spreken, maar omdat ze géén Nederlands spreken.

Als ze tot 100 kunnen tellen (de prijs mededelen), begroeten en bedanken zijn ze al gevrijwaard. Niet veel gevraagd denk ik zo, niveau 1 van de 20 is al genoeg.
Oud 12 november 2013, 17:02   #106
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het Nederlands is de 6de taal in de EU.
In de EU zijn er 12 landen die kleiner zijn dan Vlaanderen.

Duits is de grootste taalgroep binnen de Europese Unie...
Alle Franstaligen moeten, als we hun redenering volgen (groot=belangrijk, klein=onbelangrijk), Duits leren, waarvan het Neder-Duits een variante is overigens.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 12 november 2013 om 17:03.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:02   #107
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij zijt blijven hangen in de vorige eeuw. Terwijl gij met een achterhoedegevecht tegen de verfransing in enkele randgemeenten bezig zijt wordt gans het Vlaamse gewest met reuzenschreden verengelst.
Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo erg. Die verengelsing. Dat is al lang bezig en het gebeurt vanzelf. Het is een organisch gedoe.

Wat organisch is, krijgt bij mij altijd een beetje toegeving.

Het is een economische taal
Het is een universele taal
En voor ons een toegankelijke taal, ook op het gebied van nuances en finesses. Het Engels kan hier gemakkelijk een eigen leven gaan leiden.

Ik zie het Engels niet als een bedreiging voor het Nederlands.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:03   #108
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Voor onze vriend "it is i, Leclerc" moet volgens de franse traditie alles gedubt worden. Originele Engelstalige films, series, documentaires enz... met Nederlandse ondertitels beschouwt hij als minderwaardig.

Hoe hij trouwens aan zijn gekke % komt mag joost weten. Ik heb de proef op de som genomen bij radio2. Hij komt aan 90 % Engelstalig, waar het in werkelijkheid niet meer dan 25 �* 30 % bedraagt. De man is een fantast. Neem hem niet ernstig.
youtube statistieken...
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:04   #109
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Europese Commissie?? Immigranten?

Vlaamse tv > 85 % Engelstalig
Vlaamse radio > 90 % Engelstalig

De Europese commissie zit daarachter? De mocro's dan?

Of gewoon toch het blanke eigen volk dat slaafs de anglofone commercie volgt?
Er zijn heel wat lokale radiostations die uitsluitend Nederlandstalige muziek brengen, 24u/24u
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:06   #110
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo erg. Die verengelsing. Dat is al lang bezig en het gebeurt vanzelf. Het is een organisch gedoe.

Wat organisch is, krijgt bij mij altijd een beetje toegeving.

Het is een economische taal
Het is een universele taal
En voor ons een toegankelijke taal, ook op het gebied van nuances en finesses. Het Engels kan hier gemakkelijk een eigen leven gaan leiden.

Ik zie het Engels niet als een bedreiging voor het Nederlands.
+ Het Engels is, zoals het Nederlands, een Germaanse taal.

Oud 12 november 2013, 17:11   #111
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
youtube statistieken...
Zou best kunnen. Van onnozele rapnummers.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:18   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
tja, dat heb je zo met boeregattaaltjes als het 'Vlaams'. een klein handjevol mensen spreekt het in de wereld, waarom zou iemand dan ook zo'n klein taaltje leren? je bent veel beter af met Spaans of Chinees.
Als het over "Vlaams" gaat, ja inderdaad. En dan nog in een hele waaier uiteenlopende versies.

Het Nederlands daarentegen is, naar Europese normen (en dat is voor ons, Europeanen, het belangrijkste criterium), geen "kleine" taal. Als taal van zowat 21 miljoen mensen is ze belangrijker dan alle Scandinavische talen bijeengeteld.

Als je per se de talen "planetair" wilt bekijken, dan is geen enkele Europese taal belangrijk. Oók het Frans niet.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:22   #113
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
tuut = zakje (vb winkelzakje)
zwègelkes = lucifers.

Algemeen gebruikte woorden in de Maaskant, zowel aan Bel. Limburgse als Ned. Limburgse zijde.
vb: http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Lanakens

Problemen met taal? enkel dagen geleden nog meegemaakt. Leg aan een Oostblokker maar eens uit hoe hij een verbouwing correct moet uitvoeren.

Mijn mening op lange termijn: wij gaan evolueren naar een strek verenderende(streek-)taal die in de thuisomgeving gesproken wordt. Iets vergelijkbaar met de oude streektalen die bijna naadloos overvloeiden over grenzen heen. En daarnaast een standaardtaal (Engels?) waarmee je over bijna ganse de wereld kan communiceren.
'Tuut' en 'zwègelkes: ik ga eens vragen aan mijn vriend (Limburg) of hij dat kent. In 'zwègelkes' zit 'zwavel' en ik vind het een tof woord. Klinkt mooi.

Ik weet niet hoe het gaat evolueren. Wat ik wel weet is dat het taalgebruik (en de mate van beheersing ervan) altijd een visitekaartje zal zijn.

Klungelen in een taal is ook een visitekaartje, eentje dat op niks trekt. Als iemand efkens de toerist uithangt, kan het geen kwaad. Maar als je ergens ettelijke jaren woont ...

En als je een straat hebt waar niemand nog het oude Nederlands spreekt, en het een gejongleer wordt van hier tot ginder met woorden en verschillende talen, dan is de sociale cohesie volledig zoek en onmogelijk. De communicatie smelt als sneeuw onder de zon en uiteindelijk is er geen enkele communicatie meer op een 'dag' na. Plezant is anders.
Oud 12 november 2013, 17:28   #114
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Nederlandstalige handelaars zijn tweetalig, Franstaligen meestal ééntalig Frans.
Vaak drietalig. Het Engels gaat ook heel vlot.

Franstaligen en Engels lukt zelden. Doet me denken aan Franstalige politici die Nederlands spreken.
Oud 12 november 2013, 17:29   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij zijt blijven hangen in de vorige eeuw. Terwijl gij met een achterhoedegevecht tegen de verfransing in enkele randgemeenten bezig zijt wordt gans het Vlaamse gewest met reuzenschreden verengelst.
Dat wij ver-engelsen kan mij niet ene kloot schelen. Engels is de wereldtaal om onderling te communiceren op zovele vlakken (wetenschap, cultuur, toerisme, zaken, bestuur, ....)

Dat wij verfransten en dreigen nog te verfransen kan mij wel schelen. En veel. Omdat het mijn oordeel is dat de verfransing deel uitmaakt van een socio-culturele onderdrukking. Met de nadruk op sociaal.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:30   #116
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Duits is de grootste taalgroep binnen de Europese Unie...
Alle Franstaligen moeten, als we hun redenering volgen (groot=belangrijk, klein=onbelangrijk), Duits leren, waarvan het Neder-Duits een variante is overigens.
De Franstaligen zullen geen Duits leren.
Als je in Parijs op de metro zit, zie je overal reklame voor scholen waar je kan ENGELS leren, zelfs "Wall-street English".

Oud 12 november 2013, 17:32   #117
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Klopt Txiki, maar het is ook 100% ons recht om deze handelszaken te boycotten.
U zou ook het initiatief kunnen nemen om die mensen te helpen Nederlands te leren. Dat kost natuurlijk veel meer moeite dan simpelweg "boycotten". Wat in feite gewoon neer gaat komen op "daar ga ik niet binnen zenne".
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:34   #118
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U zou ook het initiatief kunnen nemen om die mensen te helpen Nederlands te leren. Dat kost natuurlijk veel meer moeite dan simpelweg "boycotten". Wat in feite gewoon neer gaat komen op "daar ga ik niet binnen zenne".
Dat doe ik ook, elke keer als ik een bereidwillige tegenkom, ik steek er veel energie in. Bij deze handelszaken gaat het echt om onwil, een 'dag' of 'danku' kan er nog niet af.

Zoals ik zei als ze tot 100 leren tellen, begroeten en bedanken komen ze niet op de kaart terecht. Dat kan je op één dag leren.

Laatst gewijzigd door Snerror : 12 november 2013 om 17:35.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:36   #119
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Txik, normaal ben jij pragmatisch maar hier NIET !
Dat soort mensen zal NIET de moeite doen om Nederlands te leren.
Alle uitvluchten krijg je over je nek !!!
Zéker weten.

Oud 12 november 2013, 17:42   #120
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
85% Engelstalig?
Inderdaad.

De Vlaamse media houden niet van de Nederlandse taal.

Wat snap je daar niet aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat wij ver-engelsen kan mij niet ene kloot schelen.
Dat wilde ik even horen.

Waarom is verfransen dan wél ''erg''?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Doet me denken aan Franstalige politici die Nederlands spreken.
Reynders en Michel spreken beter Nederlands dan een aantal Vlaamse minsiters bedoel je?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 november 2013 om 17:45.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be