![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"verfransen" op zich is NU onbenullig. Verengelsen is belangrijk. Engels is DE WERELDTAAL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omwille van niks. Ik vind dat gewoonweg zo, en dat is mijn recht om dat zo te vinden. En ik wil daar nog niet teveel kritiek op horen, want ik hou van mijn vrijheid om zelf dingen leuk te vinden zonder bemoeienis van anderen. Verder: inderdaad spreken de ministers Reynders en Michel beter Nederlands dan vb. Turtelboom Frans. En dat vind ik een leuke evolutie. Die evolutie zou wel eens 'ambetanter' kunnen zijn voor de belgicistjes tijdens vb. een regeringsonderhandeling, dan eenderwat anders. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() I know. Maar een boycot haalt niets uit, tenzij extra frustratie bij jezelf. De Franstaligen in de rand doen het omgekeerde: die raden hun mensen aan waar wél te gaan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Europees Commissaris
|
![]() De verengelsing zorgt er niet voor dat ik opeens ergens in Vlaanderen niet meer in het Nederlands terecht kan. Verfransing wel.
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
WOI: aangestoken door een welvarend Duitsland dat uitbreiding wenste. Turkije was een bondgenoot. WOII: nogmaals uitbreiding, en Turkije is weerom bondgenoot. Sindsdien: Heel veel Turkse gastarbeiders in Duitsland. En nu geen minimumloon. En Duitsland is het boegbeeld van de Europese Commissie. Daarom schreef ik ook : 'derde keer, goeie keer?' Geschiedenis herhaalt zich maar altijd anders. Kijk nu eens naar die Europese Commissie en kijk naar Duitsland en kijk naar immigratie. Alles moet openstaan (de E.U. geeft geen zier om de illegale immigratie vanuit de Middellandse Zee. Zelfs niet op humanitair vlak, vind ik). Denkt Duitsland misschien: 'Wij hebben de Turken, en jullie krijgen de rest.'? Wat is het systeem deze keer? Toch nog een poging om de Europeaan uit het as van Hitlers dromen te laten verrijzen? Een Europeaan die schatplichtig kan gemaakt worden? De hele Griekse bevolking zit al met dat gevoel. En zij weten wat 'schatplichtigheid' betekent(5de eeuw vCh). Het Derde Rijk is niet veraf, en in een nieuw kleedje gestoken. En we worden gesust want we krijgen subsidietjes om een straat op te kalefateren of een oud gebouw te renoveren. Typisch Duits. Langs de andere kant krijgen grote bedrijven subsidies in bv Roemenië en staan de plaatselijke, kleine boeren daar met de mond vol tanden. Bijna want een tandarts kunnen ze niet betalen. En dat valt dan onder 'streekontwikkeling'. Typisch Duits. Op gebied van criminaliteit heeft de E.U. wat gedaan? Verspreid. Meer niet. De Europese Commissie is niet anders dan een 17de-18de eeuws hovelinghof waar elite, fin de carrière politici, lobbyisten, de grote zakenmensen hun ding doen, ver van de mensen. En het nepotisme is daar nooit ver weg. Net zoals toen. En het boegbeeld is Duitsland. Als ik moet kiezen tussen de mentaliteit van de Engelsen of die van de Duitsers. En voor de taal. Dan kies ik direct voor het Engels. Geschiedkundig gezien zijn de Engelsen geen engeltjes. Verre van. Noem het een kwestie van affiniteit. Tja, dan is het maar zo. Ierse en Engelse humor snap ik, maar de Duitse? Hebben die wel humor? Vlaams-Engels blijkt een organische match te zijn. Wat ga je daar tegen doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarbij, als de Franstaligen het omgekeerde doen is dat dubbel reden om ermee door te gaan.
![]() |
![]() |
#130 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je juicht verengelsing toe en je keurt verfransing af. Dat is voor het klootjesvolk ook een hele gewone marsroute hoor. Degenen die nu de verengelsing toejuichen zijn namelijk degenen waarvan de voorvaders diep onder de indruk waren van het Frans. Ik heb geen seconde de illusie dat je die slavenmentaliteit in een paar generaties ongedaan maakt. Het verschil met vroeger is dat het eigenvolk vrolijk uitsterft. En met hen deze slavenmentaliteit. Citaat:
Citaat:
Ik ken vooral engelstaligen in Brussel die net zo hard moeten lachen om het Engels van de meeste Vlamingen als ik om het Frans van diezelfde Vlamen. Vrij beroerd hoor. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 november 2013 om 18:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() BTW aangifte online in het opstartstadium. Ik kreeg een foutmelding in het Engels van dat BTW-porgramma, zonder enige Nederlandse vertaling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Europees Commissaris
|
![]() Eén Engelse foutmelding in een grote Nederlanstalige applicatie is niet te vergelijken met een handelszaak waar géén enkele Nederlandstalige vertaling te vinden is.
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over de grenzen heen is het Engels de voertaal. Zelfs de Chinezen leren Engels. Maar thuis is thuis. Misschien is 'thuis' te ver van je bed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Roger doet me altijd denken aan het dappere kleermakertje.
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe komt dat, denk je? WOI en WOII, BBC-radio en de bevrijders met chocolade en nylons? En de films met Greta Garbo (een Zweedse), Bogart, Tracy, Claudette Colbert, Bette Davis en zovele anderen? En wij hadden alleen 'De Witte van Zichem'. En speelden cowboy en indiaan zonder te weten waar het eigenlijk om ging. Op TV in de jaren zestig: Bonanza, Mannix, Rawhide, Walt Disney (in mijn tijd nog geen Nederlandstalige dubbing). Muziek: ... Naar mijn gevoel is het al een hele tijd bezig. Sommige wetenschappers beweren dat DNA een geheugen heeft. Dat staat nog in de kinderschoenen. Kan DNA associaties maken of zijn affiniteiten en afkeer slechts overdraagbaar via opvoeding? Engels konden we praten met een hete patat in de mond. Dat zegt toch genoeg. Het Frans stond haaks op het Nederlands. Het behoorde toe aan een minderheidselite. En het Latijn dreef elke zondag een wig tussen de Kerk en haar schaapjes. Volgens mij zijn dat mogelijke factoren die meegespeeld hebben en die de affiniteit verklaren van Nederlandstaligen voor het Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Er is blijkbaar een knuppel geweest die een hele carrefour aan een taaltest heeft onderworpen...
![]() Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 november 2013 om 19:18. |
![]() |
![]() |