![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#142 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#143 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat klopt niet, daar de Byzantijnse liturgie zoals we die nu kennen, later is gevormd dan de Romeinse.
|
|
|
|
|
|
#144 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik acht versus populum (an sich) niet als de authentieke vorm, maar wel vrijstaande altaren (waar men ad orientem aan viert, en bij de bewieroking rond kan gaan). Uiteraard zou dat ook geen absolute norm moeten zijn zoals tijdens de tweede beeldenstorm, waarin menig vaststaand altaar sneuvelde. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#145 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Naar de liturgische voorschriften heeft een altaar een altaarsteen. En die zit op een bepaalde plaats, waardoor het duidelijk wordt aan welke kant de celebrant hoort te staan.
|
|
|
|
|
|
#146 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dat ontken ik ook niet. Het is ook vrij duidelijk te zien bij zijaltaren. |
|
|
|
|
|
|
#148 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wat mijn ervaring betreft, in de parochies in de buurt bevindt de altaarsteen (wanneer die er is) zich in het midden. |
|
|
|
|
|
|
#150 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#151 |
|
Europees Commissaris
|
Of in de rand, of er gewoonweg onder. Maar wat maakt die oriëntatie bindend? Het is toch ook geen probleem gebleken bij losgetrokken altaren?
|
|
|
|
|
|
#152 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als je niets geeft om liturgie en ook niet weet waar het in de katholieke liturgie om gaat, stellen er zich inderdaad geen problemen. Voor een modernist die niet gelooft in Jezus' aanwezigheid in de eucharistie, zal het worst wezen of hij zijn herdenkingsmaal op of niet op een altaarsteen houdt. Net zoals hem ook alle andere liturgische voorschriften gestolen kunnen worden.
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Nee, nog nooit van gehoord overigens.
|
|
|
#154 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Betere leeftijd? Elegant verwoord. Laat het er ons op houden, mocht ik kinderen hebben, jij mijn kleinzoon zou kunnen zijn...
|
|
|
|
#155 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik ervaar dat niet echt als een mankement. Men kan niet �*lles kennen/weten. Gewoonweg onmogelijk.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 november 2013 om 04:58. |
|
|
|
|
|
|
#156 |
|
Europees Commissaris
|
Bwa, ik meende dat eigenlijk ook niet echt, het was eerder om een punt te maken. Ja, waarschijnlijk is dat wat generaliserend.
|
|
|
#157 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Plato (links) wijst naar boven, naar de metafysische wereld. Aristoteles (rechts) houdt zijn hand vlak, alsof hij wil zeggen: "Laat ons het maar houden op het aardse." Geheel in de stijl van zijn socio-politieke praktische filosofie. Ik vind dat heel krachtige symbolen. Je ziet soortgelijke gebaren terug in vele standbeelden, bijvoorbeeld.
John Wesley was een hervormer die vond dat het anglicanisme te ver van de gewone mensen stond. Hij streefde naar een praktischer geloof, met eenvoudige kernboodschappen, ruimte voor de sociale situaties van alleman, met een belangrijke klemtoon op sociale emancipatie. Daarom vind ik zijn handgebaren in het schilderij erg sprekend en treffend. In de portretten van vele heiligen zul je bv. zien dat hun vingertoppen of handen naar boven gericht zijn.
Laatst gewijzigd door lombas : 13 november 2013 om 07:43. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Tridentijnse mis is toch bij ons zo goed als altijd in het Latijn. En u bent enthousiaste voorstander van de Tridentijnse mis.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2013 om 07:43. |
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En na Constantijn werden ze zeker een kerk van hun tijd. Want toen gingen ze in het leger dienen, werden ze van vervolgden zelf vervolgers, verwoesten ze de heidense heiligdommen (zoals de keizer dat vaak wilde), deden ze aan gedwongen massale bekering, en installeerden ze zich aan de vetpotten van de politieke macht, en verloochenden ze grof de precepten van Jezus inzake de armoede. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2013 om 07:57. |
|
|
|
|
|
|
#160 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|