Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2013, 12:09   #881
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Of in Afrika, waar de kinderen op straat liggen te sterven omdat er geen eten, water of verzorging is.
U zegt het heel juist: "... omdat er geen eten, wate of verzorging is". Deze schrijnende onrechtvaardigheid die de kinderen treft maar ook de volwassenen, moet een einde kennen. Al te vaak is het op gewin en luxe belust Westen de oorzaak van ellende in Afrika.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 12:11   #882
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Diametraal daartegenover heb ik nog maar weinig meer gelezen dan :

- personeel om voor de ouden van dagen te zorgen
- behouden van pensioenstelsel annex sociale zekerheid
- stervend Europa
- uitgommen van eigen beschaving
- verbreken van de keten van het doorgeven van eigen genen
- uitsterven van het blanke ras
- Europa ten grave dragen
- minachting voor de vroegere voortplantende generaties

Ik ben niet bepaald onder de indruk van die zogenaamde "pro-argumenten"...

Kunnen jullie nu écht niks beters bedenken?
Mooi, u hebt alvast het een en ander onthouden. Alleen vernemen we evenwel niet waarom u deze argumenten niet steekhoudend vindt. Hoe ziet u dat, een Westen waar er nog nauwelijks kinderen geboren worden? Welk toekomstperspectief heeft een beschaving als er geen generatiewissel meer mogelijk is?
Oud 13 november 2013, 12:14   #883
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Had ik hier ergens een algemene geboorte stop verklaard ? Ik denk het niet.

Ik zou liever naar een Europese populatie gaan met wat meer inhoud voor kwaliteit . Meer mensen met kwaliteit ipv een meute domme consumenten kweken
"Menselijke kwaliteit"? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Allemaal zelfverklaarde intellectuelen? Allemaal mensen met dezelfde interesse? Mensen zijn geen eenheidsworst en gelukkig maar zijn er van allerlei maten en gewichten.
Oud 13 november 2013, 12:37   #884
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mooi, u hebt alvast het een en ander onthouden. Alleen vernemen we evenwel niet waarom u deze argumenten niet steekhoudend vindt. Hoe ziet u dat, een Westen waar er nog nauwelijks kinderen geboren worden? Welk toekomstperspectief heeft een beschaving als er geen generatiewissel meer mogelijk is?
Je mag nog een miljoen argumenten uit je mouw schudden, het zal de situatie niet veranderen. De kinderen van vandaag maken zeer veel kans om de dupe van morgen te worden, het kan zelf niet anders dan dat ze de pineut worden want er wordt niks aan prangende problemen zoals de vergrijzing gedaan.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 13:00   #885
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt het heel juist: "... omdat er geen eten, wate of verzorging is". Deze schrijnende onrechtvaardigheid die de kinderen treft maar ook de volwassenen, moet een einde kennen. Al te vaak is het op gewin en luxe belust Westen de oorzaak van ellende in Afrika.
Och ja, gooi uw collectief schuldgevoel maar in de groep.
Mochten ze in Afrika eens wat meer de handen uit de mouwen steken om het continent op te bouwen ipv oorlog te voeren, te vogelen en te dansen, ze hadden binnen een paar generaties ook een toekomst.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 13:01   #886
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat uw argumenten hoofdzakelijk op uw geloof berusten. En voor mensen die uw geloof niet volgen zijn deze waardeloos.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 13:03   #887
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Menselijke kwaliteit"? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Allemaal zelfverklaarde intellectuelen? Allemaal mensen met dezelfde interesse? Mensen zijn geen eenheidsworst en gelukkig maar zijn er van allerlei maten en gewichten.
Ik vind toch wel dat iedereen zoveel mogelijk geschoold moet zijn. Want ondanks wat je stelde in een eerdere post, we hebben geen nood aan extra ongeschoolde arbeiders maar eerder aan correct geschoolde arbeiders.

Een maatschappij met een hoge menselijke kwaliteit is dus een maatschappij waarbij de scholingsgraad erg hoog is.
Oud 13 november 2013, 13:04   #888
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je mag nog een miljoen argumenten uit je mouw schudden, het zal de situatie niet veranderen. De kinderen van vandaag maken zeer veel kans om de dupe van morgen te worden, het kan zelf niet anders dan dat ze de pineut worden want er wordt niks aan prangende problemen zoals de vergrijzing gedaan.
Eigenlijk is de vergrijzing een positief gegeven. We gaan er m.i. alleen niet goed mee om.
Oud 13 november 2013, 13:50   #889
Manus
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regenboog Bekijk bericht
U hoeft zich geen zorgen te maken. Het (HET) probleem in het Westen is vergrijzing en dalende geboortecijfers. Iedereen moet juist meer kinderen krijgen.
Het Tijdelijke probleem.
Nu volop beginnen kweken, en over vijftig jaar zitten we terug met de vergrijzing der babyboomers.

@ Clearly View
Kwaliteit van leven i.p.v kwantiteit, inderdaad.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 14:07   #890
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Cleary view ziet het klaar en duidelijk. Dit is de crux van het verhaal. Ellenlange discussies kan je hebben en uiteindelijk kom je altijd bij hetzelfde antwoord uit: 'alleen de liefde voor de kinderen' is van belang.
In 'reken' misschien te veel en word al ambetant als ik denk dat ik mijn kinderen niet naar behoren zou kunnen geven wat ik ze wil geven, dat is minstens wat ik zelf gehad heb van mijn ouders. Alleen de liefde is niet genoeg, neen. Zorgen dat ze het ooit beter hebben dan hoe je het zelf hebt/had, zou een doel moeten zijn. Zeggen van 'ik kan het niet, het lukt niet' is de easy way, ook al kom je soms in situaties terecht die soms uitzichtloos lijken te zijn. Velen proberen gewoon niet, geven zich niet 200%. Dat is jammer, maar blijkt het aard van 't beestje te zijn. Of als alternatieve reactie 'dat is goed genoeg, meer hoeft je niet te proberen, want je kan dat toch niet'.
Tja is altijd materieel vs "liefde" Je moet genoeg van beide hebben. Hoeveel dat precies is quasi onmogelijk vast te stellen.

Citaat:
Onze "welvaart", van waar komt die eigenlijk? Uit de lucht gevallen of ook "gekregen" van elders? Of hebben sommige van onze voorouders zich de pleuris gewerkt en gevochten om meer welvaart de scheppen voor zichzelf en de naaste familie? In die tijd waren de gemiddelede gezinnen ook veel groter dan vandaag.
Je zegt het dus zelf ons voorouderen die onze welvaart ten dele opbouwde deden dit ook, en nu gaan wij andere verbieden dit te doen?

Citaat:
Veel heeft te maken met tijdsverdrijf en thuis zijn vermoed ik..; als je niets om handen hebt, wat doet ge dan? Bij mekaar en opeen kruipen, geen idee van anticonceptie etc etc en dan krijg je sowieso meer kinderen.
Ik wil maar zeggen: geld storten, materiaal leveren, sociale opvang heeft allemaal geen zin op termijn... misschien kunnen ze geholpen worden door ze wat meer te 'ontwikkelen/onderwijzen/bij te leren' ja, gegarandeerd zijn de capaciteiten er, maar dat moet gevoed worden.
Redelijk eenzijdige en nogal foute visie op dit.

Je gaat dit maar kunnen aanpakken als die mensen zich veilig voelen, en dat zullen ze maar doen als hun welvaart toeneemt, dus massaal investeren , waardoor autoamtisch hier de levenstandaard daalt.

Mijn opmerking is louter dit : zijn jullie(mensen die kinderen als soort van luxe zien) zelf bereid om in te leveren of moeten anderen alleen dit doen?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 14:13   #891
k9

Standaard

Citaat:
Is wel makkelijk he, omdat we nu niks willen doen moeten we de volgende generatie maar niet maken?

Gelukkig dat onze ouders niet hetzelfde dachten tijdens de oliecrisis , of hun ouders na/tijdens WO2 of hun ouders na/tijdens WO1 of ...
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 13 november 2013, 14:15   #892
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Gelukkig dat onze ouders niet hetzelfde dachten tijdens de oliecrisis , of hun ouders na/tijdens WO2 of hun ouders na/tijdens WO1 of ...
Wie zegt dit. Zou je het geweten hebben?
Oud 13 november 2013, 14:28   #893
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wie zegt dit. Zou je het geweten hebben?
Moest 1 van diegene voortijdig geaborteerd geweest zijn nee, anders wel omdat belgie een serieus tekort aan werkkrachten zou gehad hebben.

Oud 13 november 2013, 14:31   #894
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moest 1 van diegene voortijdig geaborteerd geweest zijn nee, anders wel omdat belgie een serieus tekort aan werkkrachten zou gehad hebben.
Ik denk het niet en wat kunnen jou werkkrachten schelen als je er niet bent?
Oud 13 november 2013, 14:38   #895
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Tja is altijd materieel vs "liefde" Je moet genoeg van beide hebben. Hoeveel dat precies is quasi onmogelijk vast te stellen.
Wel dat is iets persoonlijks hé, ieder maakt dat voor zicht uit (en zo heb je altijd gelijk: wat de ene te veel van dit of te weinig van dat vindt, vindt de andere te weinig van dit en te veel van dat)

Citaat:
Je zegt het dus zelf ons voorouderen die onze welvaart ten dele opbouwde deden dit ook, en nu gaan wij andere verbieden dit te doen?
Neen, je leest verkeerd, we gaan hen dat niet verbieden te doen. De vraag was, wie heeft er ons geholpen, gesponserd om het beter te kunnen doen? Hebben "we" daar doorgaans zelf niet voor gezorgd denk je? Of was dit een beslissing van 'bovenaf'

Citaat:
Je gaat dit maar kunnen aanpakken als die mensen zich veilig voelen, en dat zullen ze maar doen als hun welvaart toeneemt, dus massaal investeren , waardoor autoamtisch hier de levenstandaard daalt.
Mijn opmerking is louter dit : zijn jullie(mensen die kinderen als soort van luxe zien) zelf bereid om in te leveren of moeten anderen alleen dit doen?
Dus we moeten massaal investeren in de hoop dat het hen ginder beter voor de wind gaat op termijn? Waarom geven ze ons geen reden om massaal te investeren? Dwz, we hebben iets te bieden in ruil voor jullie geld... ipv, help ons, we zijn sukkelaars en leven in armoede. Daar komen alleen maar slechte dingen van; profitariaat, uitbuiting etc, nog meer de dieperik in dus.

Ik ben niet bereid om in te leveren, daarvoor staan mijn rug al krom genoeg. Ik wil altijd helpen, maar zoals gezegd, voor wat, hoort wat. Voor niets gaat de zon op.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 14:47   #896
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is wel makkelijk he, omdat we nu niks willen doen moeten we de volgende generatie maar niet maken?

Waar zeg ik dat er geen volgende generaties meer gemaakt moeten worden? Ik ben gewoon realistisch over de toekomst, meer niet. Zoals ik al vele keren gezegd heb, iedereen mag voor mijn part grote hordes kinderen produceren.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 15:04   #897
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk het niet en wat kunnen jou werkkrachten schelen als je er niet bent?
beter lezen :
"anders wel omdat belgie een serieus tekort aan werkkrachten zou gehad hebben."

Oud 13 november 2013, 15:14   #898
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Neen, je leest verkeerd, we gaan hen dat niet verbieden te doen. De vraag was, wie heeft er ons geholpen, gesponserd om het beter te kunnen doen? Hebben "we" daar doorgaans zelf niet voor gezorgd denk je? Of was dit een beslissing van 'bovenaf'
Maar nu wil je wel ingrijpen bij anderen. het argument was immers dat die landen teveel kinderen maken en daar iets aan gedaan moet worden.

Ofwel laat je ze met rust ze doen immers niks anders dan wat wij gedaan hebben, ofwel help je hem over die periode heen maar dat kost enorme volumes van geld . Gewoon hen verbieden wat we zelf deden is complee hypocriet .

Citaat:
Dus we moeten massaal investeren in de hoop dat het hen ginder beter voor de wind gaat op termijn? Waarom geven ze ons geen reden om massaal te investeren? Dwz, we hebben iets te bieden in ruil voor jullie geld... ipv, help ons, we zijn sukkelaars en leven in armoede. Daar komen alleen maar slechte dingen van; profitariaat, uitbuiting etc, nog meer de dieperik in dus.
Dus jij zou tegen het marshal plan in europa geweest zijn?

Hoe anders ga je aantal geboortes drastisch beperken in armere landen? Zoals sommige hier willen?

Citaat:
Ik ben niet bereid om in te leveren, daarvoor staan mijn rug al krom genoeg. Ik wil altijd helpen, maar zoals gezegd, voor wat, hoort wat. Voor niets gaat de zon op.
Dat is het hem juist, hun aantal geboortes word snel beperkt en dat "ontlast" de planeet .

Oud 13 november 2013, 15:15   #899
k9

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat er geen volgende generaties meer gemaakt moeten worden? Ik ben gewoon realistisch over de toekomst, meer niet. Zoals ik al vele keren gezegd heb, iedereen mag voor mijn part grote hordes kinderen produceren.
Je antwoord niet op de grond van de zaak, als er nu problemen zijn zouden we die niet nu moeten aanpakken?

DWZ dus stoppen met stemmen op huidige regeringpartijen die die problemen grotendees negeren.

Oud 13 november 2013, 15:20   #900
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
beter lezen :
"anders wel omdat belgie een serieus tekort aan werkkrachten zou gehad hebben."
Ik snap nog altijd de relevantie niet. Dit zou voor ons toch geen probleem zijn. Veronderstel dat iedereen die leefde in WO-II besliste van geen kinderen meer te hebben.

Zou dit ons probleem zijn of het hunne? Het onze zeker niet want we zouden er niet zijn. Dus als er al een probleem is, is het hun probleem.

Wie mag er dan blij zijn, zij of wij?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be