Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2013, 22:40   #201
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Jij gaat er nog van uit dat zij zich gaan aanpassen en ooit in de 57ste generatie thuis ook gewoon Nederlands praten???
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Thaïen, Italianen, Chinezen, Zuid-Afrikanen, Argentijnen, etc wel.
Islamieten en .... spijtig genoeg niet.

Oh?

Populairste Nederlandstalige muziek:

Moslims en migranten vet

1 Yes-R - Uit Elkaar 17882436 views
2 Gers Pardoel - Ik Neem Je Mee 16313946
3 K3 - Mama Se 15794759
4 YesR & Soesi B - Hey Schatje 11919067
5 Gio - Ik Denk Aan Jou 11440677

6 Nick en Simon - Rosanne 11071835
7 Darryl ft Ali B, Soumia & Rio – Eeyeeyo 10101973
8 Party Piet Pablo - Zwarte Pieten Stijl 9734510
9 Gers Pardoel - Bagagedrager ft Sef 9685157
10 Partysquad & Reverse ft. Gers, Adje & Jayh - Ik Ga Hard 9310643

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Bedoelt ge dat het U niet kan schelen dat morgen onze moedertaal Engels zou zijn....?
Dat heeft ie al eerder in deze draad gezegd inderdaad.

Niet verrassend, want het is dezelfde slavenmentaliteit die de verfransing mogelijk maakte.

Geen zorg, want dit soort eigenvolkers sterft uit en wordt vervangen door migranten die , klaarblijkelijk, het Nederlands wél een leuke taal vinden.
Want waarom zou je er anders muziek in maken? De kunstvorm die het dichtst na aan het hart ligt...

Witte Vlamen kiezen Engels, migranten Nederlands.

Gelukkig maar , want wat als de groeigroep voor Engels zou kiezen?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 november 2013 om 22:45.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2013, 22:48   #202
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Populairste Nederlandstalige muziek:

Moslims en migranten vet

1 Yes-R - Uit Elkaar 17882436 views
Het is ook mogelijk dat een persoon (EL?) 17882436 keer heeft geklikt.

Dat betekent niks.
Oud 14 november 2013, 01:52   #203
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Marketingtechnisch bekeken is "Vlaams" is gewoonweg een kontaproduktief etiket om Nederlands te promoten bij immigranten in Brussel.
Aan Vlaams en Vlaming kleeft nu eenmaal een racistisch geurtje, met dank aan het Vlaams Blok, spijtig maar waar. Als men aan taalbekeringswerk wil doen trekt men dus best de Nederlandstalige kaart.

Het is zo dat ge Eberhard moet begrijpen. De 'Vlaam' identificeert zich in de eerste plaats met zijn ras en westerse kultuur en niet in de eerste plaats met het Nederlands. Ik meen perfekt te weten wat hij bedoelt.
Dit is je reinste onzin. Het zijn de linkse opposanten die aan het Vlaams Blok de racismekaart kleven of liever nog de nazisme kaart.

Voordat het Vlaams Blok ontstond was er dagelijks op VRT "Hier spreekt men Nederlands" een programma waarbij de Vlaamse huiskamer werd overspoeld met de correcte Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Was dat ook racistisch dan?

Ik ken in feite geen enkel ander land waar het gebruik van de de EIGEN volkstaal als racistisch en nazistisch wordt beschouwd! Zelfs Duitsers mogen Duits spreken! straf hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 14 november 2013 om 01:52.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 03:00   #204
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is je reinste onzin. Het zijn de linkse opposanten die aan het Vlaams Blok de racismekaart kleven of liever nog de nazisme kaart.
Hoe kom je daar toch bij?

Het voortdurende racistische & islamofobe gereutel heeft ervoor gezorgd dat het VB de grootste objectieve bondgenoot van de Franstaligen en hun taal in Belgie werd.
Zoals mijn FDF-Franstalige buurman altijd roept over het VB: ''Als ze niet bestonden, hadden we ze moeten uitvinden.''

De NVA kotst het VB ook uit. Net als steeds meer kiezers. Of is de NVA soms een ''linkse opposant'', volgens jou?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Het is ook mogelijk dat een persoon (EL?) 17882436 keer heeft geklikt.
youtube telt maximaal 3 kliks per ip-adres per 24 uur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht

Dat betekent niks.
De meest populaire NL plaat. Meer niet. Maar daarom hoef jij het niet leuk te vinden.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 november 2013 om 03:05.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 11:17   #205
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Not my favourite food. I"m more into lobsters ...
Geen frieten? geen echte belg.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 11:19   #206
DewareJakob

Standaard

Citaat:

Voordat het Vlaams Blok ontstond was er dagelijks op VRT "Hier spreekt men Nederlands" een programma waarbij de Vlaamse huiskamer werd overspoeld met de correcte Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Was dat ook racistisch dan?

Ik ken in feite geen enkel ander land waar het gebruik van de de EIGEN volkstaal als racistisch en nazistisch wordt beschouwd! Zelfs Duitsers mogen Duits spreken! straf hé.
2
Oud 14 november 2013, 11:20   #207
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Marketingtechnisch bekeken is "Vlaams" is gewoonweg een kontaproduktief etiket om Nederlands te promoten bij immigranten in Brussel.
Aan Vlaams en Vlaming kleeft nu eenmaal een racistisch geurtje, met dank aan het Vlaams Blok, spijtig maar waar. Als men aan taalbekeringswerk wil doen trekt men dus best de Nederlandstalige kaart.

Het is zo dat ge Eberhard moet begrijpen. De 'Vlaam' identificeert zich in de eerste plaats met zijn ras en westerse kultuur en niet in de eerste plaats met het Nederlands. Ik meen perfekt te weten wat hij bedoelt.
volledig akkoord met het trekken van de Nederlandstalige kaart en het negatief etiket dat "Vlaams" gekregen heeft door het Vlaams Blok.

Maar dat wil niet zeggen dat we een andere racist op alles gaan gelijk geven hoor.
Oud 14 november 2013, 11:30   #208
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
volledig akkoord met het trekken van de Nederlandstalige kaart en het negatief etiket dat "Vlaams" gekregen heeft door het Vlaams Blok.

Maar dat wil niet zeggen dat we een andere racist op alles gaan gelijk geven hoor.
Het Vlaams-gevoel werd al vòòr het ontstaan van het Vl Blok als extremisme bestempeld. Meer bepaald al sinds het ontstaan van belgië.
Oud 14 november 2013, 11:34   #209
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:

Er is natuurlijk een groot verschil tussen weten wat iemand bedoelt en ermee akkoord gaan. Als je mij zegt dat aan het Vlaams een racistisch geurtje zit, dan ga ik daar niet mee akkoord. Het VB aanhalen om die stelling proberen te staven, vind ik een erg povere poging met heel weinig geloofwaardigheid.

Als je me zegt dat aan de Vlaming een racistisch geurtje hangt bij de immigranten, waarom komen ze dan tout court naar Vlaanderen? Je kan argumenteren wat je wilt maar de feiten spreken niet in jouw voordeel.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 11:52   #210
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat sowieso. Maar mijn punt was echter:

Citaat:
Welneen, maar nogmaals, d�*t was niet mijn punt. Ge ontkracht hiermee mijn stelling niet.
Citaat:
Ge hébt mijn punt nog niet, vrees ik.....
Ik beweer toch niet dat de eigen volkstaal (of het nu dialekt of de standaardtaal is) als racistisch en nazistisch wordt beschouwd.

Maar goed, opdat ge het eens van een ander zoudt horen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knack, 23 okt 13, de opkomst van het Brusselgevoel
En toch speelt een afkeer voor Vlaanderen in het Brusselgevoel van een aantal Brusselaars zeker mee, zegt VUB-onderzoeker Rudi Janssens.
'Het woord 'Vlaming' heeft in Brussel ook vaak negatieve konnotaties. Lange tijd heeft men Vlamingen geïdentificeerd met het Vlaams Blok en nadien met het Vlaams Belang. En nu gebruikt men 'les flamands' zelfs als scheldwoord voor Franstaligen. Een paar jaar geleden waren er rellen tussen migranten en Franstalige voetbalsupporters in Anderlecht. Die werden uitgescholden voor flamands. Ook Vlamingen in Brussel definiëren zich vaak liever als Nederlandstaligen of als Brusselaars dan als Vlamingen.
De media spelen volgens Janssens een belangrijke rol in het versterken van negatieve vooroordelen tegenover Vlamingen, met name ook in de internationale gemeenschap van expats, die hun informatie voornamelijk uit de Franstalige Brusselse kranten halen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2013 om 12:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 11:59   #211
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Het woord 'Vlaming' heeft in Brussel ook vaak negatieve konnotaties. Lange tijd heeft men Vlamingen geïdentificeerd met het Vlaams Blok en nadien met het Vlaams Belang. En nu gebrukt men 'les flamands' zelfs als scheldwoord voor Franstaligen.
tiens, ik werd al uitgescholden voor "flamand" lang voordat er van het Vlaams Blok nog maar sprake was! Dit is hier duidelijk een geval van de kip en het ei.

Of ga je nu seffens ook nog eens beweren dat heel de "Leuven Vlaams" strijd ook door het Vlaams Blok werd georganiseerd?

Citaat:
De media spelen volgens Janssens een belangrijke rol in het versterken van negatieve vooroordelen tegenover Vlamingen, met name ook in de internationale gemeenschap van expats, die hun informatie voornamelijk uit de Franstalige Brusselse kranten halen.
en hier ga ik dus wèl mee akkoord. dat was trouwens mijn punt. Hoe komt het dat de francophones of Noord-Afrikanen zo'n beeld krijgen van "les flamands"? Le Soir nog nooit gelezen zeker? En uiteraard : op internationaal niveau krijgt die éne Vlaamse diplomaat een uitbrander van jewelste als hij het zelfs maar aandurft om een speech in het Nederlands te geven. De rest van het CD zijn gewoon franstalige omhooggekatapulteerde franskiljonse kazakkendraaiers.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 14 november 2013 om 12:01.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 12:01   #212
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het Vlaams-gevoel werd al vòòr het ontstaan van het Vl Blok als extremisme bestempeld. Meer bepaald al sinds het ontstaan van belgië.
Goed en wel, maar dan zonder de racistische, anti-immigranten konnotatie én d�*t is nu net mijn punt.

En het is nu net van die immigranten dat we het moeten hebben als het op de Taalreconquista van Brussel aankomt. Zie mijn onderschrift.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2013 om 12:02.
Oud 14 november 2013, 12:06   #213
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Er is natuurlijk een groot verschil tussen weten wat iemand bedoelt en ermee akkoord gaan. Als je mij zegt dat aan het Vlaams een racistisch geurtje zit, dan ga ik daar niet mee akkoord. Het VB aanhalen om die stelling proberen te staven, vind ik een erg povere poging met heel weinig geloofwaardigheid.
Ik ga daarmee ook niet akkoord maar ik het heb over de perceptie die leeft bij een groot deel van de immigranten.
Als de oorzaak niet bij het racistische discours van het VB ligt, waar ligt dan wel de oorzaakt, denkt ge ?

Citaat:
Als je me zegt dat aan de Vlaming een racistisch geurtje hangt bij de immigranten, waarom komen ze dan tout court naar Vlaanderen? Je kan argumenteren wat je wilt maar de feiten spreken niet in jouw voordeel
Laten we stellen dat ze desondanks naar Vlaanderen komen.
En misschien hebben niet alle immigranten die vooroordelen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2013 om 12:15.
Oud 14 november 2013, 12:13   #214
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
tiens, ik werd al uitgescholden voor "flamand" lang voordat er van het Vlaams Blok nog maar sprake was! Dit is hier duidelijk een geval van de kip en het ei.
Uitgescholden door niet-blanke immigranten wegens (vermeend) racisme ?
Oud 14 november 2013, 12:15   #215
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Als de oorzaak niet bi jhet racistische discours van het VB ligt, waar ligt dan wel de oorzaakt, denkt ge ?
Bij de donkerrode/groene media, VRT op kop, die niets liever doen dan Vlaams gelijk stellen met extremistisch.
Oud 14 november 2013, 12:17   #216
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Bij de donkerrode/groene media, VRT op kop, die niets liever doen dan Vlaams gelijk stellen met extremistisch.
Dat denk niet, want diegenen bij wie die vooroordelen van racisme leven, kijken niet naar de VRT.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2013 om 12:18.
Oud 14 november 2013, 12:40   #217
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga daarmee ook niet akkoord maar ik het heb over de perceptie die leeft bij een groot deel van de immigranten.
Als de oorzaak niet bij het racistische discours van het VB ligt, waar ligt dan wel de oorzaakt, denkt ge ?
Dat is een goede vraag. Alles hangt ervan af aan wie je het vraagt en hoe rationeel die is. In Brussel is het vaak genoeg om van een immigrant bvb geen sticker/wafel/steunkaart/etc te willen kopen, om uitgemaakt te worden voor racist. En uiteraard ben jij, als je Vlaams of NL spreekt een Vlaming hoewel ik toen ook in Brussel woonde. En dat is wel meer dan eens gebeurd (zeg maar vaak). De brusselse immigranten kennen blijkbaar hun eigen taalaccenten niet of plaatselijke dialecten. Spreek je nederlands -> Vlaming.

Dan zijn er natuurlijk ook meer rationele immigranten. Naar die mensen hun redenen wil ik wel luisteren. De vraag is natuurlijk bij welke groep ze naar de perceptie gepolst hebben, wat de redenen waren en dergelijke meer.

Uw bijdrage uit de Knack blijkt mijn ondervindingen ook te staven.

Citaat:
Ik ga ervan uit dat vooral mensen die onwetend zijn of van slechte wil, die perceptie hebben. Er zijn vele immigranten in vlaanderen komen wonen uit Brussel.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 12:57   #218
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien zijn niet alle VB'ers racistisch.

Maar zelfs dan nog, racisme is niet verboden.
Oud 14 november 2013, 13:14   #219
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Misschien zijn niet alle VB'ers racistisch.

Maar zelfs dan nog, racisme is niet verboden.
Goed en wel, maar ook dat is naast mijn punt zijnde:

Aan Vlaams en Vlaming kleeft nu eenmaal een racistisch geurtje, met dank aan het Vlaams Blok, spijtig maar waar.
Als men aan taalbekeringswerk wil doen trekt men dus best de Nederlandstalige kaart
.

De rol van het VB daarin is uiteindelijk bijkomstig en doet niets af aan het belang van de vaststelling terzakze.
Ik wil de rol van het VB gerust in het midden laten want blijkbaar zijn er hier die dat niet willen gezegd hebben van hun partij.

Het gaat uiteindelijk om een strategie om immigranten te verleiden tot Nederlands ipv dat ze de Francité gaan vervoegen. En het etiket 'Vlaams' is daarvoor niet zeker niet aangewezen. Nederlandstaligen kunnen ze bovendien worden; Vlaming echter, dat is een andere diskussie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2013 om 13:15.
Oud 14 november 2013, 13:19   #220
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed en wel, maar ook dat is naast mijn punt zijnde:

Aan Vlaams en Vlaming kleeft nu eenmaal een racistisch geurtje, met dank aan het Vlaams Blok, spijtig maar waar.
Als men aan taalbekeringswerk wil doen trekt men dus best de Nederlandstalige kaart
.

De rol van het VB daarin is uiteindelijk bijkomstig en doet niets af aan het belang van de vaststelling terzakze.
Ik wil de rol van het VB gerust in het midden laten want blijkbaar zijn er hier die dat niet willen gezegd hebben van hun partij.

Het gaat uiteindelijk om een strategie om immigranten te verleiden tot Nederlands ipv dat ze de Francité gaan vervoegen. En het etiket 'Vlaams' is daarvoor niet zeker niet aangewezen. Nederlandstaligen kunnen ze bovendien worden; Vlaming echter, dat is een andere diskussie.
Aan Vlaams en Vlaming kleeft evenveel racisme als aan Nederlander en Nederlands of aan Duitser en Duits, helemaal niets.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be