Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2013, 19:42   #961
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Beste, ik heb er tot nu toe naar schatting 4000 uren vrijwilligerswerk allerhande opzitten met kinderen en jongeren. Daarvoor heb ik destijds overigens talloze goedbetaalde studentenjobs laten staan en een groot deel van mijn vakanties opgeofferd. Overigens ben ik zelf werkzaaam geweest in het onderwijs. Zou ik dit werkelijk allemaal gedaan hebben als ik een kinderhater zou zijn? Ik vind evenwel niet dat iemand me kinderen mag opdringen. Een gelukkig leven is ook mogelijk zonder het krijgen van kinderen. En als ik eens op vakantie ga, doe ik dit liever in alle rust zonder kinderen in de buurt. Ondertussen betaal ik dan met de glimlach belastingen om uw ruime kroost mee groot te brengen. Om toch wat positivisme te geven nog het volgende:
Ik ken nog mensen die met plezier een job met kinderen hebben en er toch zelf geen willen: Prima zo. Kinderen moet je hebben omdat je dat wil en dan moet je het ook goed doen, of anders niet doen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 19:43   #962
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Valt mij vaak op dat veel ouders steeds zeggen''als de kinderen hun amuseren wij ook'' die uitdrukking wordt hun precies ingepomt van moment dat volwassenen aan kids beginnen. Al genoeg ouders gezien die zich helemaal opzij moeten schuiven en diep vanbinnen niet gelukkig zijn
''Als de kinderen hun amuseren wij ook'' zonder meer en dat heeft niemand ons ingepompt.
Oud 14 november 2013, 19:44   #963
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Laat die dan ook geen kinderen krijgen. Kinderen hebben is een engagement die je 100% aangaan of niet aangaan.
Zo zou het moeten zijn maar ik weet 100% zeker dat het in heel veel van de gevallen niet zo is. Kijk maar in dit topic, sommigen nemen hier kinderen om redenen waarvan je alleen maar je hoofd kan schudden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 19:46   #964
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Zo zou het moeten zijn maar ik weet 100% zeker dat het in heel veel van de gevallen niet zo is. Kijk maar in dit topic, sommigen nemen hier kinderen om redenen waarvan je alleen maar je hoofd kan schudden.
Inderdaad, ik vind dat onbegrijpelijk.
Oud 14 november 2013, 19:49   #965
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik vind dat onbegrijpelijk.
Ik niet want veel mensen denken gewoon niet verder dan hun neus lang is, sommigen nemen kinderen zoals ze een doordeweekse prul gaan kopen in een winkel: als ze het beu zijn dan kijken ze er niet meer naar. Te triestig voor woorden vind ik dat. Anderzijds zijn er natuurlijk ook veel ouders die echt het beste met hun kinderen voor hebben al weet ik niet welke soort het meest voorkomt. Sommigen kunnen hun kinderen gewoon geen degelijke opvoeding geven door hun eigen tekortkomingen of de situaties waarin ze zitten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 19:52   #966
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik niet want veel mensen denken gewoon niet verder dan hun neus lang is, sommigen nemen kinderen zoals ze een doordeweekse prul gaan kopen in een winkel: als ze het beu zijn dan kijken ze er niet meer naar. Te triestig voor woorden vind ik dat. Anderzijds zijn er natuurlijk ook veel ouders die echt het beste met hun kinderen voor hebben al weet ik niet welke soort het meest voorkomt. Sommigen kunnen hun kinderen gewoon geen degelijke opvoeding geven door hun eigen tekortkomingen of de situaties waarin ze zitten.
Je leert bijna alles op school, maar over kinderen krijgen en hoe ze verantwoord en liefdevol op te voeden leer je niets.
Oud 14 november 2013, 22:34   #967
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je leert bijna alles op school, maar over kinderen krijgen en hoe ze verantwoord en liefdevol op te voeden leer je niets.
Je leert op school ook niet hoe een belastingbrief in te vullen, je te wurmen door allerhande moeilijke administratie of aan budgetbeheer te doen. Je leert ook niet hoe je een ei moet bakken of op welke manier je het best een grote kuis organiseert. Allemaal nuttige zaken voor het dagelijkse leven. Enkele praktische richtingen uit het BSO of BUSO niet te na gesproken. School kan ook niet alles leren en al zeker niet opvoeden, hoezeer vele ouders dit de dag van vandaag ook verwachten. Hier is een belangrijke taak voor de ouders weggelegd, namelijk hun kinderen opvoeden en niet verwachten dat derden (dus de school) dit volledig klaarspelen. Sommigen willen hun 'verantwoordelijkheid' ontlopen, nadat ze de egoïstische keuze hebben gemaakt kinderen op de wereld te zetten.

Vroeger aanvaardden de ouders dat de school de kinderen vooral cognitieve vaardigheden en kennis bijspijkerde op didactische leest. De pedagogische zijde van het opgroeien kwam vooral de ouders toe. Nu verwachten ouders dat leerkrachten en omkadering 'supermannen' en 'supervrouwen' zijn en dat ze hun kinderen alles aanleren. Vele ouders wensen zich daar zelf niet meer mee in te laten en schuiven alles af op de school, zodat zij 'belangrijker' zaken kunnen doen.

We leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij en helaas zijn sommige kinderen (ik ga niet beweren allemaal of het meerendeel) hiervan het slachtoffer. Sommige ouders willen alleen de lusten en niet de lasten hebben van hun kroost. Een kind is er om plezier mee te maken en van te hebben, maar als het lastig wordt rekenen zij op anderen om hen uit de nood te helpen. Daarbij geldt dan vaak het credo 'mijn kind, schoon kind', want probeer nog maar eens als leerkracht een leerling te berispen of te bekritiseren. De ouders staan direct in de school of meteen bij de directie te mekkeren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 06:43   #968
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Kunt gij lezen? Als het aan mij ligt, moei ik mij ginder met niets, maw, dop uw eigen boontjes. Leef het leven/de cultuur die je leeft, maar kom niet zagen 'we leven in armoede en we hebben hulp nodig'. Als je dat wél wenst, dan zou het kunnen dat ik mij ga moeien ja, want dweilen met een open kraan/fluit, daar heeft niemand iets aan.
Ok

Dan pleit je om in belgie ook alles sociale voozieningen af te schaffen?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 08:53   #969
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat die dan ook geen kinderen krijgen. Kinderen hebben is een engagement die je 100% aangaan of niet aangaan.
Alleen ontgaat het u dat die onverantwoordelijkheid van een steeds groter wordend aantal individuen een ingrijpend gevolg heeft voor de rest van de maatschappij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 08:55   #970
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als ik eens op vakantie ga, doe ik dit liever in alle rust zonder kinderen in de buurt.
Waarom zijn kinderen daarbij een probleem? U doet me onmiddellijk denken aan die verzuurde reacties van bepaalde buurtbewoners die het schijnbaar niet meer kunnen hebben dat kinderen in hun nabijheid spelen.
Oud 15 november 2013, 08:59   #971
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Valt mij vaak op dat veel ouders steeds zeggen''als de kinderen hun amuseren wij ook'' die uitdrukking wordt hun precies ingepomt van moment dat volwassenen aan kids beginnen. Al genoeg ouders gezien die zich helemaal opzij moeten schuiven en diep vanbinnen niet gelukkig zijn
Alleen lijkt me dat niet de juiste houding. Je moet streven naar de gezonde verhouding ouder - kind, niet naar een waarbij je je als ouder voortdurend laat gebruiken. Natuurlijk is het wel zo dat het geluk van je kind je ook gelukkig maakt. Alleen betekent "geluk" niet dat je zomaar moet ingaan op de wensen, verzuchtingen, "willen en grillen" van je kind.
Oud 15 november 2013, 09:01   #972
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar u had het over een tekort aan 'ongeschoolde' arbeiders en daar zijn er momenteel zeker teveel van.
Dat klopt voor geen meter. De horeca bijvoorbeeld kampt al jaren met een tekort aan ongeschoold personeel: mensen die kunnen opdienen, afwassen, poetsen... Daar heb je alleen een beetje handigheid, wat vriendelijkheid en een portie goede wil en vastberadenheid voor nodig. Geen grote ronkende titel. Geen diploma.
Oud 15 november 2013, 09:03   #973
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En dus? Wat is daar verkeerd aan?

Zolang men niet parasiteert op de maatschappij is daar toch geen probleem mee?
Ja, dat is een probleem. Een samenleving is meer dan de som van de individuen. We kunnen als maatschappij pas functioneren als we verantwoordelijkheid dragen. Ook voor anderen.
Oud 15 november 2013, 09:08   #974
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaan we weer: de school als pispaal en tegelijkertijd als reddingsboei voor alle problemen.

Kijk, de school is er in de allereerste plaats om onze jeugd onderricht te geven. Opvoeding hoort dan weer voor alles de taak te zijn van de ouders. Je leert inderdaad op school van alles, maar de "school van het huisgezin" hoort waarden aan te brengen. Als er één plaats waar kinderen kunnen zien en ervaren wat "verantwoord en liefdevol opvoeden" hoort te zijn, dan is dat wel in het gezin waarin ze opgroeien. Het oude spreekwoord indachtig: "Woorden wekken, voorbeelden trekken".
Oud 15 november 2013, 09:10   #975
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger aanvaardden de ouders dat de school de kinderen vooral cognitieve vaardigheden en kennis bijspijkerde op didactische leest. De pedagogische zijde van het opgroeien kwam vooral de ouders toe. Nu verwachten ouders dat leerkrachten en omkadering 'supermannen' en 'supervrouwen' zijn en dat ze hun kinderen alles aanleren. Vele ouders wensen zich daar zelf niet meer mee in te laten en schuiven alles af op de school, zodat zij 'belangrijker' zaken kunnen doen.
Hiermee kan ik het slechts volmondig mee eens zijn. Nu lijkt het er immers op dat het onderwijs de laatste strohalm is waar een - beperkt - aantal ouders nog naartoe grijpt.
Oud 15 november 2013, 10:02   #976
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee kan ik het slechts volmondig mee eens zijn. Nu lijkt het er immers op dat het onderwijs de laatste strohalm is waar een - beperkt - aantal ouders nog naartoe grijpt.
Mag ik u er op wijzen dat de schoolboeken, de schoolrekeningen, de afpersfacturen van de huur van een stoel in de cantine smiddags, etc...ook betaald moeten worden. En om die te betalen moeten veel ouders fulltime gaan werken.

Nu dit is een karikatuur, maar toch, uiteindelijk moet de overheid weten wat ze wilt: langs de ene kant wilt ze zoveel mogelijk mensen aan het werk hebben, en aan de andere kant wilt ze dat ouders hun kinderen opvoeden zoals 30 jaar geleden mogelijk was met een thuisblijfouder (moeder, vader).

Men verwacht om die reden dat het onderwijs hun ondersteunt, en niet onterecht, want we betalen er massa's belastingen voor.

Overigens is 4/5 of 1/2 werken voor mensen met een diploma vaak geen optie, en is het inkomensverlies vrij fors.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 10:10   #977
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Alleen ontgaat het u dat die onverantwoordelijkheid van een steeds groter wordend aantal individuen een ingrijpend gevolg heeft voor de rest van de maatschappij.
Wat zou er in hemelsnaam onverantwoordelijk zijn aan de keuze geen kinderen te nemen?
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 11:04   #978
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zijn kinderen daarbij een probleem? U doet me onmiddellijk denken aan die verzuurde reacties van bepaalde buurtbewoners die het schijnbaar niet meer kunnen hebben dat kinderen in hun nabijheid spelen.
Misschien omdat hij dingen wil op doen op vakantie die met kinderen lastiger tot niet gaan.

Daarbij, ben jij degene die nu aan het janken is. Als hij geen kinderen wil dan wil hij die niet, wat is het probleem?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 11:24   #979
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Misschien omdat hij dingen wil op doen op vakantie die met kinderen lastiger tot niet gaan.

Daarbij, ben jij degene die nu aan het janken is. Als hij geen kinderen wil dan wil hij die niet, wat is het probleem?
De grootouders kunnen hierbij assisteren.

Uiteindelijk help je elkaar als familie. Ik ben op dat gebied vrij conservatief: ik zorg voor mijn ouders als er iets is, en zij helpen mij. We hangen aan elkaar allemaal.

Ik zie overigens mijn ouders twee tot drie keer per week. Soms vaker, als we iets te doen hebben (werken aan het huis, etc...). Mijn kinderen hebben daar alleen maar baat bij: ze worden opgevangen door familie die hun behandelt als hun eigen kinderen. Een warme hechte familieband is essentieel volgens mij.

Laatst gewijzigd door Tavek : 15 november 2013 om 11:24.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 11:25   #980
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De grootouders kunnen hierbij assisteren.

Uiteindelijk help je elkaar als familie. Ik ben op dat gebied vrij conservatief: ik zorg voor mijn ouders als er iets is, en zij helpen mij. We hangen aan elkaar allemaal.

Ik zie overigens mijn ouders twee tot drie keer per week. Soms vaker, als we iets te doen hebben (werken aan het huis, etc...). Mijn kinderen hebben daar alleen maar baat bij: ze worden opgevangen door familie die hun behandelt als hun eigen kinderen. Een warme hechte familieband is essentieel volgens mij.
Veel plezier met conservatief zijn.

Andere mensen willen vrijheid en genieten van het leven.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be