Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2013, 08:49   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Ze hebben je hoogstwaarschijnlijk hard uitgelachen daar bij Lidl.
Mocht dat zo zijn, dan moeten we het dermate breed uitsmeren (sociale media, massamedia...), waardoor ze er niet meer mee kunnen lachen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 09:44   #102
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben je hoogstwaarschijnlijk hard uitgelachen daar bij Lidl.

Ik kreeg ooit ook eens een boze brief van een bezoeker van een van mijn sites omdat hij tegen het lettertype was die ik gebruikte voor de teksten. Ik heb hem "beleefd" geantwoord dat we blij zijn met zijn opmerking over onze site en dat we het nader zullen bekijken. Maar in het echt lachten we hem uit en noemen hem "mafkees".
Voor iemand die denkt dat hij evenveel klanten heeft als Lidl, kom je nog bescheiden over.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 09:59   #103
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Interessant zou zijn na te gaan hoeveel filialen er van de goede 250 Lidl-winkels er eigenlijk in Vlaanderen zijn gevestigd. Nog interessanter de verkoopvolumes en de omzet per gewest. Maar ja, een discounter zal dergelijke informatie nooit prijsgeven.
de filialen zijn opzoekbaar per postcode, maar daar ga ik me niet mee bezighouden.

Zelfs indien ze meer omzet zouden halen in franstalige filialen, dan nog zouden ze vb. verpakkingen speciaal gedrukt voor Nederland in de Vlaamse filialen gebruiken. Ze hoeven dan zelfs geen "belgische" verpakkingen meer te drukken, en gewoon de Franse verpakkingen in Wallonie gebruken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 15 november 2013, 11:20   #104
buitenlander
Schepen

Standaard

De taaltaliban in volle aktie.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 11:37   #105
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
ik weet ook wel dat in Wallonie de Aldi al hun producten in het Nederlands aanbieden hoor. En daar hoor je nu echt eens geen enkele commentaar op hé.

Oud 15 november 2013, 12:21   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
Gewoon een vraagje: zou u het normaal vinden dat Belgacom of Telenet voortaan alle briefwisseling met u in het Frans voert met achteraan het blad, in heel kleine lettertjes, de Nederlandse vertaling die u dan nog eens moet zoeken tussen de Duitse, Engelse, Hongaarse, Spaanse of Deense vertaling?
Oud 15 november 2013, 13:21   #107
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gewoon een vraagje: zou u het normaal vinden dat Belgacom of Telenet voortaan alle briefwisseling met u in het Frans voert met achteraan het blad, in heel kleine lettertjes, de Nederlandse vertaling die u dan nog eens moet zoeken tussen de Duitse, Engelse, Hongaarse, Spaanse of Deense vertaling?
Een brief met veel tekst is niet hetzelfde als een product dat van overal kan komen. Ik shop al jaren bij Lidl en wat Circe aangeeft is me nooit opgevallen. Vaak staan op producten verschillende talen op, en ik bekijk enkel de NL vertaling als ik wil weten wat erin zit. Dus je moet een taaliban zijn om daar heibel over te maken.
Zo koop ik ook bij de Turk met enkel Turkse en Engelse opschriften op de verpakking en ik heb daar ook nooit de gedachte bij gehad van ik ga een boze brief schrijven.

Laatst gewijzigd door nickb : 15 november 2013 om 13:22.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 13:24   #108
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
de filialen zijn opzoekbaar per postcode, maar daar ga ik me niet mee bezighouden.
....
Ja, Circe. Anders denken de mensen dat je niet goed snik bent.
Oud 15 november 2013, 13:43   #109
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een brief met veel tekst is niet hetzelfde als een product dat van overal kan komen. Ik shop al jaren bij Lidl en wat Circe aangeeft is me nooit opgevallen. Vaak staan op producten verschillende talen op, en ik bekijk enkel de NL vertaling als ik wil weten wat erin zit. Dus je moet een taaliban zijn om daar heibel over te maken.
Zo koop ik ook bij de Turk met enkel Turkse en Engelse opschriften op de verpakking en ik heb daar ook nooit de gedachte bij gehad van ik ga een boze brief schrijven.
Ik shop regelmatig in de Sun Wah en heb ook nooit de behoefte gevoeld om te eisen dat de verpakking in eerste instantie de Nederlandse vertaling toont.

Echter, indien een Duitse firma speciaal voor België aparte etiketten en verpakkingen laat drukken, dan eis ik wel dat er minsten op gelijke manier de nederlandse vertaling wordt vermeld (en niet onderaan in een hoekje in ariel 5 naast het Letlands en het Estlands).
Ze zouden dus gerust hopen geld kunnen uitsparen door ons gewoon de Nederlandse producten aan te bieden, en in Wallonie de Franse producten. Dan hoeven ze niks meer te vertalen voor die domme vlamingen, maar krijgen we gewoon netjes de Nederlandse teksten te zien. Moeilijk hé.

Oud 15 november 2013, 13:59   #110
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik shop regelmatig in de Sun Wah en heb ook nooit de behoefte gevoeld om te eisen dat de verpakking in eerste instantie de Nederlandse vertaling toont.

Echter, indien een Duitse firma speciaal voor België aparte etiketten en verpakkingen laat drukken, dan eis ik wel dat er minsten op gelijke manier de nederlandse vertaling wordt vermeld (en niet onderaan in een hoekje in ariel 5 naast het Letlands en het Estlands).
Ze zouden dus gerust hopen geld kunnen uitsparen door ons gewoon de Nederlandse producten aan te bieden, en in Wallonie de Franse producten. Dan hoeven ze niks meer te vertalen voor die domme vlamingen, maar krijgen we gewoon netjes de Nederlandse teksten te zien. Moeilijk hé.
Een bedrijf denkt maar aan 1 ding: zoveel mogelijk omzet draaien. Dus dat betekent ook de kosten drukken. Lidl probeert altijd zo goedkoop mogelijk te zijn om te kunnen concurreren.

Als klant wil ik zo weinig mogelijk betalen, en als enkele producten hierdoor een verkleinde NL vertaling hebben (doordat de verpakking voor meerdere talen is gedrukt) dan is het voor mij geen probleem.

Zo koop ik nooit producten waarin wijn/alcohol toegevoegd is, zoals die augurken in glazen verpakking. Ik koop de alternatieven bij de AH of Colruyt. Het maakt mij niet uit. Als iets mij niet aanstaat dan koop ik het niet. Supermarkten genoeg.
Oud 15 november 2013, 14:15   #111
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bedrijf denkt maar aan 1 ding: zoveel mogelijk omzet draaien. Dus dat betekent ook de kosten drukken. Lidl probeert altijd zo goedkoop mogelijk te zijn om te kunnen concurreren.

Als klant wil ik zo weinig mogelijk betalen, en als enkele producten hierdoor een verkleinde NL vertaling hebben (doordat de verpakking voor meerdere talen is gedrukt) dan is het voor mij geen probleem.

Zo koop ik nooit producten waarin wijn/alcohol toegevoegd is, zoals die augurken in glazen verpakking. Ik koop de alternatieven bij de AH of Colruyt. Het maakt mij niet uit. Als iets mij niet aanstaat dan koop ik het niet. Supermarkten genoeg.
volkomen terecht.

Alleen vraag ik me af waarom het goedkoper zou zijn de taal te afficheren die slechts door +/-40% van de Belgen wordt gesproken ipv de taal die door 60% wordt gesproken.....
tenzij men de vlamingen zo denigrerend bekijkt dat ze zich maar als tweedehandsburgers moeten leren gedragen, de 100-jarige spreuk voor ogen houdend "et pour les flamands la même chose".
Misschien hebben de Duitsers dat na 100 jaar nog altijd niet verleerd?

Oud 15 november 2013, 14:36   #112
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volkomen terecht.

Alleen vraag ik me af waarom het goedkoper zou zijn de taal te afficheren die slechts door +/-40% van de Belgen wordt gesproken ipv de taal die door 60% wordt gesproken.....
tenzij men de vlamingen zo denigrerend bekijkt dat ze zich maar als tweedehandsburgers moeten leren gedragen, de 100-jarige spreuk voor ogen houdend "et pour les flamands la même chose".
Misschien hebben de Duitsers dat na 100 jaar nog altijd niet verleerd?
Omdat er naast ons een land ligt met 65 miljoen andere Franstaligen?
Oud 15 november 2013, 15:08   #113
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ten noorden van ons ligt ook een land waar men SPECIAAL Nederlands titels op de verpakkingen zet.

Is het dan zo moeilijk om Vlaanderen van die verpakkingen te voorzien?

Volgens mij is het gewoon totale dédain die men hier tentoonspreidt.

Oud 15 november 2013, 15:10   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten noorden van ons ligt ook een land waar men SPECIAAL Nederlands titels op de verpakkingen zet.

Is het dan zo moeilijk om Vlaanderen van die verpakkingen te voorzien?

Volgens mij is het gewoon totale dédain die men hier tentoonspreidt.
Ik ben nog nooit in een Lidl in Nederland geweest dus over verpakkingen daar weet ik niet veel.

De rest van je opmerking doet me maar één ding vragen: hoe liggen de distributiecentra? Dat is een strategie van Lidl zelf, meen ik.

Hoe dan ook, ik blijf zoeken naar de reden van jouw frustratie. Er zijn nog talloze andere grote supermarktketens. Ergens zul je een keuze moeten maken. Het bedrijf laat duidelijk merken niets aan zijn strategie te willen veranderen. Tough luck.
Oud 15 november 2013, 15:20   #115
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben nog nooit in een Lidl in Nederland geweest dus over verpakkingen daar weet ik niet veel.

De rest van je opmerking doet me maar één ding vragen: hoe liggen de distributiecentra? Dat is een strategie van Lidl zelf, meen ik.

Hoe dan ook, ik blijf zoeken naar de reden van jouw frustratie. Er zijn nog talloze andere grote supermarktketens. Ergens zul je een keuze moeten maken. Het bedrijf laat duidelijk merken niets aan zijn strategie te willen veranderen. Tough luck.
mijn strategie is simpel: overal waar ik kan vermeld ik de taalpolicy van deze franskiljonse supermarkt.

Ik heb in mijn gemeente een Aldi die evenver af ligt. Enig probleem: Lidl heeft meer keuze aan verse groenten.

Resultaat: ipv naar Lidl ga ik gewoon wekelijkse boodschappen in Aldi halen, en spring even binnen om voor 10 euro mijn verse groenten op te halen.

Aan de filiaalhouder zal ik een briefje geven met de vermelding waarom ze mij als vaste klant verloren zijn.
Ik zou niet willen dat die persoon wordt afgerekend op een vermindering van het aantal klanten terwijl de reden bij de taalpolicy van de firma ligt.

Er zullen ook parlementaire vragen gesteld worden op langere termijn in verband met de wettelijke verplichting van taalaanduiding op de producten.

Oud 15 november 2013, 15:26   #116
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn strategie is simpel: overal waar ik kan vermeld ik de taalpolicy van deze franskiljonse supermarkt.

Ik heb in mijn gemeente een Aldi die evenver af ligt. Enig probleem: Lidl heeft meer keuze aan verse groenten.

Resultaat: ipv naar Lidl ga ik gewoon wekelijkse boodschappen in Aldi halen, en spring even binnen om voor 10 euro mijn verse groenten op te halen.

Aan de filiaalhouder zal ik een briefje geven met de vermelding waarom ze mij als vaste klant verloren zijn.
Ik zou niet willen dat die persoon wordt afgerekend op een vermindering van het aantal klanten terwijl de reden bij de taalpolicy van de firma ligt.

Er zullen ook parlementaire vragen gesteld worden op langere termijn in verband met de wettelijke verplichting van taalaanduiding op de producten.
A la bonheur.

Het incident is gesloten.
Oud 15 november 2013, 15:28   #117
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A la bonheur.

Het incident is gesloten.
Maar nee, dit is enkel mijn persoonlijk antwoord op hun taalpolicy. Ik zal er nog verdere ruchtbaarheid aan blijven geven.

De ridiculiteit: ik kocht (verleden week) een pluisjesverwijderaar. Hoe ik dat wist zal ik je even vertellen.

VOORKANT :
Récipient collecteur amovible - Rasoir �* peluches -
  • Pour ôter facilement les peluches en bouloches des textiles
  • Très grande tête de rasoir
  • Butée d'espacement avec 3 longueurs de coup réglables - peut être enlevée pout une coupe très courte
  • 2 niveaux de vitesse

ZIJKANT rechts
Rasoir �* peluches -

ZIJKANT links
Rasoir �* peluches -

ACHTERKANT (*)
Récipient collecteur amovible - Rasoir �* peluches -
  • Récipient collecteur amovible
  • Pour ôter facilement les peluches en bouloches des textiles
  • Idéal pour tous les textiles et lainages
  • Très grande tête de rasoir
  • Butée d'espacement avec 3 longueurs de coup réglables - peut être enlevée pout une coupe très courte
  • 2 niveaux de vitesse
  • Avec arrêt de sécurité
  • Avec pinceau de nettoyage, couvercle de protection et piles alcalines longue durée

-
(*) op de achterkant stond ook de Nederlandse vertaling en de Duitse vertaling.
Waarom moet er VIER keer de uitleg in het Frans vermeld worden? Omdat franstaligen het met één keer niet begrijpen?

Laatst gewijzigd door circe : 15 november 2013 om 15:38.
Oud 15 november 2013, 15:31   #118
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er ligt naast ons ook een land met 85 miljoen Duitstaligen, hoe is dat relevant?
Oud 15 november 2013, 16:21   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een brief met veel tekst is niet hetzelfde als een product dat van overal kan komen. Ik shop al jaren bij Lidl en wat Circe aangeeft is me nooit opgevallen.
Dan heb je echt niet gekeken. Je kan er gewoon niet naastkijken: op non-food staan er grote Franstalige opschriften. Soms aan de drie zijden van de verpakking. Op de resterende zijde staan dan de vertalingen, waaronder het Nederlands.

Heel anders bij de Aldi, waar de tweetaligheid de norm is op zowat alle verpakkingen. Even groot. Aan dezelde zijde.

Bij Lidl gaat het dus echt om een bewuste keuze het Frans op het voorplan te plaatsen.
Oud 15 november 2013, 16:23   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vaak staan op producten verschillende talen op, en ik bekijk enkel de NL vertaling als ik wil weten wat erin zit. Dus je moet een taaliban zijn om daar heibel over te maken.
Neen, hoor. Rekening houdend met de internationale context van veel bedrijven kan ik het heus wel begrijpen dat er meertalige opschriften op een verpakking staan. Ik denk daarbij aan bepaalde producten van Delhaize die standaard drie talen hebben: Nederlands, Frans en Duits. Hetzelfde lettertype, dezelfde grootte en op dezelfde zijde. Of aan bepaalde producten van het huismerk Colruyt waar het in vier, vijf, zes talen staat.

Bij het Lidl gaat het om iets heel anders: Frans als hoofdtaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be