Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2013, 11:13   #1181
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

En in Oost Europa is dat al helemaal het geval.

Mensen besluiten geen kinderen te nemen door de armoede dat heerst.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 11:25   #1182
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Vergeet ook het feit niet dat mensen het nemen van kinderen uitstellen in tijden van crisis.

En dat is alleen maar goed in veel gevallen. Het is namelijk niet wenselijk dat een kind geboren wordt in financiële problemen.
Maar na een crisis worden er dan meer geboren wat dan weer veel slechter is. Zo'n massale geboortes moeten opgevangen worden wat enorme extra kosten meebrengt.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:13   #1183
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens u valt de oorzaak van de problemen te situeren bij de school: levensvreemd, onbekwaam, ongeschikt.
Dan heb je duidelijk mijn andere posts niet goed gelezen. Ze sluiten aan bij deze die je nu inhoudelijk negeert.
En met de juiste mensen in het onderwijs kan dat ook.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 16 november 2013 om 13:14.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 14:47   #1184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regenboog Bekijk bericht
Ja. Soms zie ik (onlangs nog in Aalst) een duidelijk westerse vrouw omhuld in lange zwarte gewaden. Ik dacht bij mezelf, potverdorie, deze Oost-Vlaamse was op zoek naar spiritualiteit en vond die niet in haar eigen culturele traditie, die zo rijk is en eigen aan haar. En ze heeft gelijk: ze is gewoon de dode traditie aan het begraven...
Als je het Duits machtig bent, is het volgende heel interessant:

http://www.pi-news.net/downloads/Werterelativismus.pdf
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 14:50   #1185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet ook het feit niet dat mensen het nemen van kinderen uitstellen in tijden van crisis.

En dat is alleen maar goed in veel gevallen. Het is namelijk niet wenselijk dat een kind geboren wordt in financiële problemen.
De overgrote meerderheid van de Belgen hebben geen financiële problemen. Alleen is het zo dat bepaalde mensen in luxe willen leven. Hun zucht naar hedonisme verhindert kinderen.
Oud 16 november 2013, 14:55   #1186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dan heb je duidelijk mijn andere posts niet goed gelezen. Ze sluiten aan bij deze die je nu inhoudelijk negeert.
En met de juiste mensen in het onderwijs kan dat ook.
Ik stel gewoon vast dat u het onderwijs als de oorzaak van alle kwaad in deze maatschappij beschouwt.
Oud 16 november 2013, 14:56   #1187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in Oost Europa is dat al helemaal het geval.

Mensen besluiten geen kinderen te nemen door de armoede dat heerst.
Armoede? Polen bijvoorbeeld gaat met zevenmijlslaarzen vooruit.
Oud 16 november 2013, 16:25   #1188
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat u het onderwijs als de oorzaak van alle kwaad in deze maatschappij beschouwt.
Weer compleet naast de kwestie 'gelezen'.
Eigenlijk zou je blij moeten zijn met mij, toch op dit vlak:
Ik heb 3 kinderen, nu volwassen. Wij, mijn vrouw en ik, hebben hen geleerd wat het betekend in het leven te staan (dingen die je niet op school leert). Het zijn mensen met verantwoordelijkheid, en eveneens kritisch. Zij zorgen voor verder nageslacht. Ze hebben gestudeerd, of studeren nog. Ze hebben werk...

Toch vind ik het beter dat mensen die geen kinderen wensen, die ook niet krijgen. Ik heb te vaak gezien dat mensen die onder sociale of maatschappelijke druk (of onwetendheid) kinderen krijgen, die kinderen er de gevolgen daarvan dragen.

Wat betreft onderwijs: een paar dagen geleden stelden ze, op een programma VRT, jonge leerkrachten wat vragen over wat tot algemene kennis zou moeten behoren. Op een aantal totaal banale vragen kenden ze totaal geen antwoord. Een beschamend resultaat, wat bewijst dat er serieus wat mis is binnen die groep, die samen met de ouders (jawel: de ouders) een grote verantwoordelijkheid heeft over hoe de jonge generatie er later gaat voor staan.
Oud 16 november 2013, 16:46   #1189
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer compleet naast de kwestie 'gelezen'.
Eigenlijk zou je blij moeten zijn met mij, toch op dit vlak:
Ik heb 3 kinderen, nu volwassen. Wij, mijn vrouw en ik, hebben hen geleerd wat het betekend in het leven te staan (dingen die je niet op school leert). Het zijn mensen met verantwoordelijkheid, en eveneens kritisch. Zij zorgen voor verder nageslacht. Ze hebben gestudeerd, of studeren nog. Ze hebben werk...

Toch vind ik het beter dat mensen die geen kinderen wensen, die ook niet krijgen. Ik heb te vaak gezien dat mensen die onder sociale of maatschappelijke druk (of onwetendheid) kinderen krijgen, die kinderen er de gevolgen daarvan dragen.
Ik stel vast dat er toch een beperkt aantal mensen met kinderen zijn die blijk geven van veel wijsheid en doorzicht. Het is echter niet omdat iemand geen kinderen wil dat dit wil zeggen dat deze persoon geen kinderen zou kunnen opvoeden. Dergelijke mensen zijn naar mijn mening dikwijls zelfs beter in staat om kinderen op te voeden dan de mensen die menen dat zij beter zijn dan anderen omdat ze kinderen hebben of willen (waarvan we een groot aantal voorbeelden terugzien in dit topic).

Ik heb verder ook al te vaak gezien dat mensen die bewust voor kinderen kiezen niet in staat zijn om die kinderen een deftige opvoeding kunnen of willen geven.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 17:26   #1190
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overgrote meerderheid van de Belgen hebben geen financiële problemen. Alleen is het zo dat bepaalde mensen in luxe willen leven. Hun zucht naar hedonisme verhindert kinderen.
Uhu, dus dan krijgen sommige financiële problemen als ze kinderen krijgen.
Oud 16 november 2013, 17:26   #1191
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik moet niet uitgedaagd worden, daar ik het niet had over "arbeid" maar wel over "arbeiders". De horeca zoekt al jaren naar ongeschoold personeel en slaagt er maar niet in zovele arbeidsplaatsen in te vullen. Alleen vinden heel veel mensen dat te laag, ook al hebben ze slechts een beperkte scholing. Weer een trekje van een maatschappij die moe is: ze laat het vuile, ongeschoolde of lastige werk liever over aan andere volkeren.
Sorry, de s was er afgevallen. Ik bedoelde uiteraard arbeiders.

Er is in onze maatschappij geen nood aan ongeschoolde arbeiders en wel vanwege het constant vehogen van de productiviteit door automatisering.

Dit wil niet zeggen dat we geen ongeschoolde arbeiders zouden kunnen gebruiken maar zoals u zelf terecht stelde, niemand is gemotiveerd om dergelijke functies op een serieuze manier uit te voeren.

Daarbij komt natuurlijk ook nog dat de loonkost in ons land zo belachelijk hoog is dat toegevoegde waarde van ongeschoolde arbeid niet opweeg tegen de kost.

Ten laatste is het voor veel mensen interessanter te profiteren van één of ander sociaal voordeel dan te gaan werken voor een appel en een ei.

Redenen genoeg dus waarom ongeschoolde arbeid eigenlijk geen toekomst heeft.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 17:26   #1192
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Armoede? Polen bijvoorbeeld gaat met zevenmijlslaarzen vooruit.
Oud 16 november 2013, 17:41   #1193
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geen enkele maatschappij kan naar behoren functioneren als de individuen het geheel zien als een bron van profitariaat en niet als een geheel waar ze ook aan horen bij te dragen en er verantwoordelijkheid in dragen. Of zoals oudere mensen zeggen: "De liefde moet van twee kanten komen".

Dat heb ik niet beweerd. Wat ik wel beweerd heb is dat de maatschappij ten dienste staat van het individu en niet omgekeerd.

Men moet verantwoordelijkheden opnemen maar er zijn grenzen.

Naam bvb één van de voordelen van de maatschappij, nml de verdediging. De legerdienst is nu afgeschaft maar het kon vroeger zo zijn dat iemand geen legerdienst wou doen vanwege morele bezwaren. Was dit het ontlopen van verantwoordelijkheden? Niet noodzakelijk want de legerdienst werd omgezet in een burgerdienst die langer duurde. Er was dus een terecht demotiverend aspect.

Hetzelfde geldt voor het krijgen van kinderen. Mensen zonder kinderen betalen meer belastingen, moeten bijdragen voor het kindergeld maar profiteren er niet van, betalen mee voor het onderwijs, ...

Er is dus een zeker motiverend kader voor het opvoeden van kinderen en dit is m.i. gepast en mensen die geen kinderen willen ontlopen helemaal niet hun verantwoordelijkheod, ze maken gewoon een andere keuze.

Ik vind wel dat dit motiverend karakter moet afgebouwd worden vanaf 3 kinderen of zo. Kwestie van de huidige evenwichten te bewaren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 17:45   #1194
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je kan alleen maar vaststellen dat JVDB een wereldvreemde mens is.
Oud 16 november 2013, 17:58   #1195
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Soms zie ik (onlangs nog in Aalst) een duidelijk westerse vrouw omhuld in lange zwarte gewaden. Ik dacht bij mezelf, potverdorie, deze Oost-Vlaamse was op zoek naar spiritualiteit en vond die niet in haar eigen culturele traditie, die zo rijk is en eigen aan haar. En ze heeft gelijk: ze is gewoon de dode traditie aan het begraven...
Die vrouw zoekt helemaal geen spiritualiteit of begraaft geen dode tradities.
Ze is getrouwd met een islamiet, en als ze geen zwarte doeken draagt, krijgt ze troef.
En als ze dan nog niet luistert, kan ze zelf begraven worden.
Oud 16 november 2013, 18:08   #1196
regenboog
Schepen

regenboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Die vrouw zoekt helemaal geen spiritualiteit of begraaft geen dode tradities.
Ze is getrouwd met een islamiet, en als ze geen zwarte doeken draagt, krijgt ze troef.
En als ze dan nog niet luistert, kan ze zelf begraven worden.
Nee, het is veel veel erger. Ze is te vergelijken met de neofieten van alle geloven die, eerst door de menigte verguisd en bespuwd, door de intellectuelen achterlijk beschouwd, op de lange termijn zegevieren, omdat er leven in zit, en in het geloof van de menigte en de intellectuelen - niet meer.

Laatst gewijzigd door regenboog : 16 november 2013 om 18:10.
regenboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 18:39   #1197
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het is veel veel erger. Ze is te vergelijken met de neofieten van alle geloven die, eerst door de menigte verguisd en bespuwd, door de intellectuelen achterlijk beschouwd, op de lange termijn zegevieren, omdat er leven in zit, en in het geloof van de menigte en de intellectuelen - niet meer.
bedoel je de continue zwangerschappen?

Want verder dan dat reikt hun "leven" niet echt, gewoon een andere sekte dan Moon of Bagwan. Zonder hun standaard kweekgedrag waardoor ze demografisch het overwicht zullen halen, zit er helemaal geen "leven" in. Integendeel: doorheen de ganse geschiedenis kan men zien dat na de overheersing door islam, de bestaande hoogstaande culturen worden leeggezogen, er wordt niks meer bijgedragen (lijkt me logisch: alles staat in de koran) en stilstand is achteruitgang wat duidelijk blijkt in �*lle maar dan ook ALLE islamitische paradijzen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 19:49   #1198
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je kan alleen maar vaststellen dat JVDB een wereldvreemde mens is.
Gemakkelijkshalve blijven hangen in de jaren 50.
Oud 16 november 2013, 21:16   #1199
regenboog
Schepen

regenboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gemakkelijkshalve blijven hangen in de jaren 50.
Neen. Het probleem is juist het blijven hangen in de jaren 60, in de vrijheid blijheid van toen.
In het jaar 2013 en later, revolutionair is zichzelf weten te beperken.
regenboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2013, 11:17   #1200
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien een goed artikel voor mensen die tegen beter weten in toch kinderen op deze aardkloot willen zetten:

http://www.express.be/articles/?acti...&utm_campaign=
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be