Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2013, 18:52   #61
Joachim Chiller
Banneling

Standaard

wat was Jaanses dan ? een Nero aan de schelde ??
Joachim Chiller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 19:18   #62
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
Waarom zullen VB en NVA nooit samenwerken?

Stel jezelf de vraag: wat als de NVA morgen niet meer bestaat. Op wie gaan de NVA kiezers dan stemmen? En ik denk dat je dan moet toevoegen dat de meerheid gewoon (terug) naar het Vlaams Belang loopt

VB en NVA zijn natuurlijke bondgenoten. En ik hoop dat je beseft dat als de NVA het VB blijft buiten spel zetten, dat er nooit een onafhankelijk Vlaanderen zal komen. NVA sluit trouwens ook gewoon dichter aan bij het VB dan bij de andere Vlaamse partijen.

De reden waarom ik op het VB stem en niet op de NVA is inderdaad omdat ik tegen massa immigratie ben en vind dat de NVA hierin veel te soft is
En dat allemaal uit de mond van iemand die ons begin september hier nog probeerde wijs te maken dat zij nog niet goed wist op wie te stemmen, en onze mening & advies vroeg...

Jij bent een construct, en je valt uit je rol. Beter je best doen, poseurke.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 19:24   #63
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De leden beslissen. En minstens de helft van de leden van de N-VA zijn in feite VB-ers.
De partij wordt voor een groot stuk gecontroleerd door het VB, maak je maar geen illusies.
dus ik ga daar een bijzonder rumoerig moment meemaken binnen een paar maanden, met mijn lidkaart die ik gekocht heb speciaal om dat fameuze congres van n-va eens zelf te kunnen meemaken. Ga ik een oproer zien van vlaams blokkers die het podium innemen ? Komen de stormtroepen van het VMO (sorry, Voorpost) vechten ?

Ambiance !!!
Oud 21 november 2013, 19:28   #64
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dit lijkt me een voorspelbare uitkomst

NV-A 40 %
CD&V 20%
VB 10 %

Nog 30 % voor de overige partijen van de Belgicisten.
Gewoon een vraagje : ben je een scholier van een jaar of 17 ?
Oud 21 november 2013, 19:33   #65
Joachim Chiller
Banneling

Standaard

naiviteit gets me high
Joachim Chiller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 19:35   #66
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Je hebt niet goed gelezen. Hun concreet programma voor 2014 is confederalisme, die teksten zijn voorgesteld. Hun lange termijnvisie is onafhankelijkheid.

Een partij als N-VA zal niet kunnen uitleggen dat ze voor de vetpotten gaan op Vlaams niveau terwijl ze federaal alles laten zoals het is. Indien ze dat doen is het voor hun einde verhaal.

Wat jij voorstelt kan alleen als N-VA nog fors zou dalen, dan zullen ze wel voor de Vlaamse regering kiezen.
Ik had je goed begrepen hoor. Alleen ben ik iemand met een nogal cynisch karakter die niet teveel let op congresteksten en puur theoretische partijprogramma punten. De realiteit is wat je electoraal kunt binnenhalen of het nu met dure programma punten is of met naar pensenkermissen te gaan en vooral, wat je daarna ermee doet aan de onderhandelingstafel. Dus : compromissen maken. Nooit anders geweest trouwens.
In fase 1 (naar verkiezingen) is zuiverheid in de leer heel belangrijk.
In fase 2 (de echte wereld die na de verkiezingsavond start) is pragmatisme belangrijk.

Ik ben het op zowat niets eens met robert t, maar hier heeft hij groot gelijk. N-VA kan weinig doen en bekomen op federaal vlak. Ze kunnen wel het verschil maken in vlaanderen.

Maar hoedanook, we zien wel.
Oud 21 november 2013, 19:59   #67
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ik had je goed begrepen hoor. Alleen ben ik iemand met een nogal cynisch karakter die niet teveel let op congresteksten en puur theoretische partijprogramma punten. De realiteit is wat je electoraal kunt binnenhalen of het nu met dure programma punten is of met naar pensenkermissen te gaan en vooral, wat je daarna ermee doet aan de onderhandelingstafel. Dus : compromissen maken. Nooit anders geweest trouwens.
In fase 1 (naar verkiezingen) is zuiverheid in de leer heel belangrijk.
In fase 2 (de echte wereld die na de verkiezingsavond start) is pragmatisme belangrijk.

Ik ben het op zowat niets eens met robert t, maar hier heeft hij groot gelijk. N-VA kan weinig doen en bekomen op federaal vlak. Ze kunnen wel het verschil maken in vlaanderen.

Maar hoedanook, we zien wel.
We kennen uw mantra.

Het is heel simpel: de uitdagingen liggen voor N-VA op federaal niveau. Dat heeft De Wever zelf letterlijk gezegd. Dat jij er vanuit gaat dat N-VA gewoon zonder boe of ba hun congresteksten in de vuilbak gaat gooien om op Vlaams niveau toch maar te kunnen regeren is onwaarschijnlijk. Dat krijgen ze aan hun leden niet verkocht. En dat zou het einde van de partij inluiden. Het heeft geen zin om dit nu nog tien keer over en weer te herhalen. Als jij dat denkt doe maar gerust.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 20:21   #68
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het is waar dat de N-VA in verband met het cordon sanitaire niet gedaan heeft wat er op één van haar congressen bij meerderheid werd beslist.
is er een ledencongres geweest waar de meerderheid stemde voor opheffing van het cordon sanitaire ? Wanneer was dat ? Waarom en op welke manier is dat dan tegen gehouden ?
Dat lijkt me toch een nogal raar verhaal te zijn hoor...
Oud 21 november 2013, 20:28   #69
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We kennen uw mantra.

Het is heel simpel: de uitdagingen liggen voor N-VA op federaal niveau. Dat heeft De Wever zelf letterlijk gezegd. Dat jij er vanuit gaat dat N-VA gewoon zonder boe of ba hun congresteksten in de vuilbak gaat gooien om op Vlaams niveau toch maar te kunnen regeren is onwaarschijnlijk. Dat krijgen ze aan hun leden niet verkocht. En dat zou het einde van de partij inluiden. Het heeft geen zin om dit nu nog tien keer over en weer te herhalen. Als jij dat denkt doe maar gerust.
Zelfs in die conclusie ben je fout. N-VA zal de grootste worden in vlaanderen en hoeft helemaal niets in de vuilbak te gooien van programma om haar plaats in de vlaamse regering op te nemen en haar electorale kracht te verzilveren. Waar haal je dat ?

Als ze echter federaal niet alleen veel stemmen willen, maar ook in een coalitie geraken dan is het een heel ander verhaal. Dan staat ze inderdaad alleen met haar confederale verhaal en moet ze als partij kiezen of ze meegaan in een regering, of hun confederale verhaal prioriteit geven.
Maar als het antwoord neen is, is dat geen enkele reden waarom zij niet de vlaamse regering zouden kunnen aanvoeren

Als ik jou lees begin ik bijna te denken dat ze zelfs in de vlaamse regering niet meer willen instappen...
Oud 21 november 2013, 20:32   #70
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja dat hebben we gezien in 2010. De CD&V is totaal onbetrouwbaar, trouwens ze weten daar zelf niet wat ze willen, het is meer een soort herberg waar iedereen zijn eigen bier meebrengt.
Zo zijn de christen democraten in alle landen " eigen postjes eerst".
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 20:40   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs in die conclusie ben je fout. N-VA zal de grootste worden in vlaanderen en hoeft helemaal niets in de vuilbak te gooien van programma om haar plaats in de vlaamse regering op te nemen en haar electorale kracht te verzilveren. Waar haal je dat ?

Als ze echter federaal niet alleen veel stemmen willen, maar ook in een coalitie geraken dan is het een heel ander verhaal. Dan staat ze inderdaad alleen met haar confederale verhaal en moet ze als partij kiezen of ze meegaan in een regering, of hun confederale verhaal prioriteit geven.
Maar als het antwoord neen is, is dat geen enkele reden waarom zij niet de vlaamse regering zouden kunnen aanvoeren

Als ik jou lees begin ik bijna te denken dat ze zelfs in de vlaamse regering niet meer willen instappen...
Aan het confederale verhaal zal nog gesleuteld worden op het congres van NVA.
Het zou héél goed zijn moest NVA de Vlaamse regering aanvoeren ! ! !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 00:28   #72
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

En wie worden dan ministerpresident en federaal premier? Peeters en Dewever?
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 09:34   #73
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Ministerpresident: BDW
Federaal premier : ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 10:14   #74
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
De een van Vlaanderen en de ander van Belgie.
Zij zullen dit samen onderling afspreken.
Bij voorkeur voor de verkiezingen.

Waarschijnlijk zal het voor Peeters een nieuwe uitdaging zijn ,om leiding te geven aan de omvorming van Belgie naar een confederatie.

Laatst gewijzigd door cato : 22 november 2013 om 10:15.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 10:46   #75
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom zou het VB dat doen?

Met Di Rupo II gaat Belgie kapot.

Waarom zou het VB de N-VA helpen bij het redden van Belgie?
Omdat ze de Grieken en Spanjaarden en met onze banken ook de Fransen geholpen hebben?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 11:10   #76
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Theoretisch is het mogelijk dat N-VA de rest zou dwingen om met het VB te gaan. Niet in de federale regering ? Dan ook niet in de Vlaamse ?
Wat dan ?
Ik zeg niet dat dit zo gaat zijn, ik zeg enkel dat het kan.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2013, 11:25   #77
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Theoretisch is het mogelijk dat N-VA de rest zou dwingen om met het VB te gaan. Niet in de federale regering ? Dan ook niet in de Vlaamse ?
Wat dan ?
Ik zeg niet dat dit zo gaat zijn, ik zeg enkel dat het kan.
De rest wil het VB net zomin aanraken als n-va zelf. Daarin schuilt geen optie.
Wat theoretisch inderdaad mogelijk is, is dat n-va zou dreigen om als ze niet in de federale geraken dat ze dan ook niet in de vlaamse regering willen stappen, en dat er dus geen meerderheid kan gemaakt worden omdat de gecordoniseerden niet mee tellen in die oefening. Het kan, als de rest geen meerderheid van zetels zou halen in vlaanderen. Het lijkt me wel enkel een puur theoretische mogelijkheid te zijn.
Oud 23 november 2013, 07:51   #78
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
De rest wil het VB net zomin aanraken als n-va zelf. Daarin schuilt geen optie.
Wat theoretisch inderdaad mogelijk is, is dat n-va zou dreigen om als ze niet in de federale geraken dat ze dan ook niet in de vlaamse regering willen stappen, en dat er dus geen meerderheid kan gemaakt worden omdat de gecordoniseerden niet mee tellen in die oefening. Het kan, als de rest geen meerderheid van zetels zou halen in vlaanderen. Het lijkt me wel enkel een puur theoretische mogelijkheid te zijn.
Derhalve als N-VA gewoon weigert om in de Vlaamse regering te stappen als ze federaal ook niet mogen meedoen, legt ze gewoon de boel lam en zet ze de hele politieke wereld te kakken met hun eigen achtelijke cordon.
Ik zou het begot nog leuk gaan vinden. N-VA blijft gewoon clean door niet met het VB te werken, en de anderen dwingen om dat wel te doen. Doen ze het niet, dan dwingen we hen om ons federaal te laten meedoen.
Ik weet al dat ik het wel zou doen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 07:54   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ministerpresident: BDW
Federaal premier : ???
Volgens mij onmogelijk.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 11:56   #80
system
Banneling

Standaard

Studenten lusten NV-A niet meer.

( De Morgen, 19 november jl.)

N-VA komt pas als op drie na als grootste partij uit de jaarlijkse steekproef van Professor Marc Hooghe (KU Leuven) naar de politieke voorkeur bij zijn eerste jaarstudenten.

De Vlaams-radicalen waren steeds de veruit populairste partij onder de ondervraagde studenten sinds 2009. Dit jaar komt er op een spectaculaire een eind aan en zakt de NV-A naar de vierde plaats met 16 %. (…) In 2011 haalde de NV-A bij dezelfde doelgroep nog 32.5%.

De populairste partij onder de studenten is Groen! (23,1%), voor Open VLD (22.3%). CD&V volgt verderop (16,5%) nipt voor de NV-A (16%) en de SP-a (15,7%). Vlaams Belang doet het in deze specifieke doelgroep traditioneel belabberd (0.8%) maar ook de PVDA (2.8%) en de LDD (0.3%) komen amper van de grond.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2013 om 11:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be