Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2013, 10:32   #481
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is het niet. Een atheïst ontkent het bestaan van God. Het is voor hem een zekerheid.

Geloof is geen zaak van "bewijs" trouwens.
Dat klopt, geloof is een kwestie van overtuiging, zoals mijn vader het zo goed kon uitleggen. Maar daar zit dan ook het probleem, waar andere overtuigingen kunnen worden afgedaan als fabeltje ( van chocolade wordt je niet dik) of waanvoorstelling( ik ben eigenlijk Napoleon) heeft religieuze overtuiging een aparte status.

Ze is nu eenmaal verbonden met onze cultuur en wereldwijd verspreid, dus heb ik er geen probleem mee, wanneer mensen overtuigd zijn van het bestaan van eender welke God, dan mag dit.

Maar is dit een reden om abortus gelijk te stellen aan prostitutie en drugs??
Wat zou ik doen wanneer mijn dochter ongewenst zwanger is en abortus wil?
Ik zou met haar praten om na te gaan of dit een weloverwogen keuze is en indien de bezwaren vooral praktisch en fin zijn, mijn hulp aanbieden.
Ik zou proberen te achterhalen hoe ze in die toestand terecht gekomen is, wat ging er mis in dit tijdperk van voorbehoedsmiddelen, liet ze zich meeslepen door passie op een fout moment? Drong iemand haar seks op? Wie is samen met haar hier verantwoordelijk voor?Hoe verder na die abortus?

Maar indien ze echt overtuigd is dat zij niet klaar is voor het moederschap, dit kind niet wil, zou ik haar helpen met haar keuze voor abortus, haar troosten, opvangen en desnoods meegaan mocht ze dit willen.

Ik zou ten volle haar keuze steunen, omdat je als moeder geen keuze hebt,je kinderen bepalen zelf hun leven en jij kunt hen enkel steunen wanneer ze echt vinden niet klaar te zijn voor de verantwoordelijkheden van het ouderschap.

Ik zou dit nooit vergelijken met drugs, prostitutie, en evenmin mezelf opleggen te moeten omarmen omdat er het voorbeeld is van de verloren zoon, dat vind ik zo kil, koud en slecht ouderschap, dat ik daar onmogelijk voor kan kiezen.
Maar ieder maakt zijn keuze tegenover kinderen,gelukkig houdt "geloof "me niet tegen vooral een warme en begrijpende moeder te zijn!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 13:28   #482
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kortom, u hebt geen enkel van mijn berichten met aandacht gelezen. Jammer, maar dan is iedere discussie onmogelijk.
o jawel, alleen blijft u hetzelfde riedeltje herhalen zonder te luisteren/lezen of een poging om je in te leven.
niemand verbiedt jou om GEEN abortus te plegen maar jij eist het recht op om te bepalen wat vrouwen wel/niet zouden mogen. jij wil voor andere beslissen.
jij degradeert de zwangere vrouw tot een object (couveuse) die amper meer rechten als de doorsnee keukenkast mag hebben.
dan ben je gewoon een karikatuur
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 14:41   #483
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk een vrij domme vraag. Afwijzend natuurlijk. Net zoals ik ook afwijzend zou reageren als ik zou moeten vaststellen dat een van mijn dochters drugs zou gebruiken of zich laat prostitueren, enzovoort.
Een abortus laten uitvoeren is wel iets helemaal anders dan de andere voorbeelden die u daar opnoemt. Indien u dochter ongelukkig zou zijn door een ongewilde zwangerschap, is het toch de beste oplossing die vrucht te laten weghalen ? Of moet ze dan een kind op de wereld zetten dat niet gewild is en allicht ook niet geliefd door de eigen ouders ? Niet bepaald menslievend en barmhartig te noemen. Men kan nooit 'voor' abortus zijn, het is geen feestelijke wandeling in het park en het is altijd ingrijpend. Maar in bepaalde omstandigheden is het de best mogelijke oplossing. De mensheid zal trouwens heus niet uitsterven door af en toe eens een abortus. De individuele vrouw moet baas zijn en blijven in eigen buik en moet zonder verantwoording de keuze voor het al dan niet uitvoeren van een abortus kunnen maken.

U laat schijnbaar geen enkele gelegenheid en kans onbenut om uw rechts-conservatieve en katholiek ethische agenda door te drukken. Maar dat wisten we natuurlijk al lang.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 22:15   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
o jawel, alleen blijft u hetzelfde riedeltje herhalen zonder te luisteren/lezen of een poging om je in te leven.
niemand verbiedt jou om GEEN abortus te plegen maar jij eist het recht op om te bepalen wat vrouwen wel/niet zouden mogen. jij wil voor andere beslissen.
jij degradeert de zwangere vrouw tot een object (couveuse) die amper meer rechten als de doorsnee keukenkast mag hebben.
dan ben je gewoon een karikatuur
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
U laat schijnbaar geen enkele gelegenheid en kans onbenut om uw rechts-conservatieve en katholiek ethische agenda door te drukken. Maar dat wisten we natuurlijk al lang.
Toch wel opvallend dat de voorstanders van abortus een serene discussie niet aankunnen. Steeds weer moeten ze ogenschijnlijk persoonlijk worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 22:17   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Maar indien ze echt overtuigd is dat zij niet klaar is voor het moederschap, dit kind niet wil, zou ik haar helpen met haar keuze voor abortus, haar troosten, opvangen en desnoods meegaan mocht ze dit willen.
Als ouder zou ik haar dan alle mogelijke hulp aanbieden. Niet om het kind te vernietigen. Wel om het leven van beiden mogelijk te maken.
Oud 30 november 2013, 22:19   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... en evenmin mezelf opleggen te moeten omarmen omdat er het voorbeeld is van de verloren zoon, dat vind ik zo kil, koud en slecht ouderschap, dat ik daar onmogelijk voor kan kiezen.
Maar ieder maakt zijn keuze tegenover kinderen,gelukkig houdt "geloof "me niet tegen vooral een warme en begrijpende moeder te zijn!
Wat is er "kil, koud en slecht" in het verhaal van de verloren zoon?
Oud 30 november 2013, 22:20   #487
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ouder zou ik haar dan alle mogelijke hulp aanbieden. Niet om het kind te vernietigen. Wel om het leven van beiden mogelijk te maken.

Het is nog geen kind hé.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 22:26   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Het is nog geen kind hé.
De vraag werd al eerder gesteld, maar ik heb moeten vaststellen dat in deze draad niemand erop wou ingaan.

Dus, nogmaals: wanneer wordt dat "hoopje cellen" - naar abortusvoorstanders stellen - een "individu", een "kind", een "persoon"?
Oud 30 november 2013, 22:28   #489
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is nog geen kind hé.
Neeeeee, waarom doe je dit?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2013, 22:51   #490
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag werd al eerder gesteld, maar ik heb moeten vaststellen dat in deze draad niemand erop wou ingaan.

Dus, nogmaals: wanneer wordt dat "hoopje cellen" - naar abortusvoorstanders stellen - een "individu", een "kind", een "persoon"?

Euh wanneer het volledig volgroeid is toch?
Oud 30 november 2013, 22:51   #491
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Neeeeee, waarom doe je dit?
Oops
Oud 30 november 2013, 22:52   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh wanneer het volledig volgroeid is toch?
Wanneer is dat dan?
Oud 30 november 2013, 22:54   #493
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer is dat dan?

Euch ik weet het niet exact maar ik dacht vanaf de 7de maand?
Oud 30 november 2013, 22:56   #494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euch ik weet het niet exact maar ik dacht vanaf de 7de maand?
Hoezo? U weet het niet "exact"? Welke medische, wetenschappelijke argumentatie bestaat er voor uw stelling trouwens?
Oud 30 november 2013, 23:01   #495
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? U weet het niet "exact"? Welke medische, wetenschappelijke argumentatie bestaat er voor uw stelling trouwens?

Vanaf zo'n 7 maand gaan prematurekes toch in de couveuse (zelfs veel vroeger ook..)?
Oud 30 november 2013, 23:03   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanaf zo'n 7 maand gaan prematurekes toch in de couveuse (zelfs veel vroeger ook..)?
Dus daarvoor is er volgens u geen sprake van een kind, een persoon, een individu?
Oud 30 november 2013, 23:08   #497
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus daarvoor is er volgens u geen sprake van een kind, een persoon, een individu?

Niet echt nee, euh men moet ergens de grens trekken hé, maar ik moet zeggen dat ik er wetenschappelijk gezien geen antwoord op heb, gewoon mijn persoonlijke ethiek hier...
Oud 30 november 2013, 23:13   #498
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt nee, euh men moet ergens de grens trekken hé, maar ik moet zeggen dat ik er wetenschappelijk gezien geen antwoord op heb, gewoon mijn persoonlijke ethiek hier...
Dat is geen ethiek. Dat is willekeur.
Oud 30 november 2013, 23:15   #499
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar is dit een reden om abortus gelijk te stellen aan prostitutie en drugs??
Uiteraard: het zijn drie prima voorbeelden van handelingen die in alle legaliteit zouden moeten kunnen plaatsvinden..
Oud 30 november 2013, 23:17   #500
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is een volledig abstract concept. Het is dan ook belachelijk om grenzen te trekken op X weken of X maanden. Wie in dit land te laat komt, wordt vriendelijk over de grens verwezen waar ze nog wel terecht kan. Absurd.

Het zou dan ook niet meer dan logisch zijn om abortus door te trekken tot het einde van de zwangerschap en zelfs vlak daarna (post-natale abortus) en de erkenning van het rechtsindividu te laten plaatsvinden vanaf het moment van de erkenning van de ouder(s).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be