Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2013, 20:27   #941
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij bent er dus ook zo een.
Antwoord nu toch gewoon.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 december 2013 om 20:37.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 20:28   #942
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En wie zegt dat een zygote onder iedereen valt? Mij ga je dit niet horen zeggen.
Dat weet ik. Jij zal niet zeggen -niemand uit het pro-abortuskamp trouwens- vanaf welk moment, men van "een men"s kan spreken. En d�*t is nu juist het hele punt, in het abortusdebat. Niemand wil als mensendoder geëtiketteerd worden en daarom mag het geen mens zijn. Om emotionele redenen.

De waarheid is echter, dat elke mens een wezen is, in voortdurende wording, vanaf de bevruchting tot zijn dood. Vanaf de bevruchting heeft het prille wezentje alles in zich om tot volledige ontwikkeling te komen, mits een beetje hulp. Hij heeft van bij de bevruchting de juiste chromosomen, een eigen DNA en zelfs het geslacht wordt op dit moment reeds bepaald. Dan is het al een "hij" of een "zij".

Maar dat mag niet gezegd worden, want anders is abortus iets slechts. Maar helaas slaagt het pro-abortuskamp er niet in, om een neutraal standpunt te definiëren vanaf welk moment in de ontwikkelingsfasen men van een mens mag spreken en dat is hun zwak punt en ondergraaft hun argumentatie, dat het niet om een mens zou gaan.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 13 december 2013 om 20:33.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 20:29   #943
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Anwtoord nu toch gewoon.
Amwtoord?

Wat is dat precies?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 20:30   #944
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt u allemaal precies wat te veel, zou ik zo zeggen.
Ik was dat ooit.
Dingen veranderen nu éénmaal doorheen de tijd.
Elke mens een wezen is, in voortdurende wording, in verschillende fasen, vanaf de bevruchting tot zijn dood. Vanaf de bevruchting heeft het prille wezentje alles in zich om tot volledige ontwikkeling te komen, mits een beetje hulp. Hij heeft van bij de bevruchting de juiste chromosomen, een eigen DNA en zelfs het geslacht wordt op dit moment reeds bepaald. Dan is het al een "hij" of een "zij".

Maar dat heb ik al gezegd hierboven.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 13 december 2013 om 20:34.
Oud 13 december 2013, 20:40   #945
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Elke mens een wezen is, in voortdurende wording, in verschillende fasen, vanaf de bevruchting tot zijn dood. Vanaf de bevruchting heeft het prille wezentje alles in zich om tot volledige ontwikkeling te komen, mits een beetje hulp. Hij heeft van bij de bevruchting de juiste chromosomen, een eigen DNA en zelfs het geslacht wordt op dit moment reeds bepaald. Dan is het al een "hij" of een "zij".

Maar dat heb ik al gezegd hierboven.

Paulus.
Nog nooit van miskramen gehoord?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 20:55   #946
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat weet ik. Jij zal niet zeggen -niemand uit het pro-abortuskamp trouwens- vanaf welk moment, men van "een men"s kan spreken. En d�*t is nu juist het hele punt, in het abortusdebat. Niemand wil als mensendoder geëtiketteerd worden en daarom mag het geen mens zijn. Om emotionele redenen.

De waarheid is echter, dat elke mens een wezen is, in voortdurende wording, vanaf de bevruchting tot zijn dood. Vanaf de bevruchting heeft het prille wezentje alles in zich om tot volledige ontwikkeling te komen, mits een beetje hulp. Hij heeft van bij de bevruchting de juiste chromosomen, een eigen DNA en zelfs het geslacht wordt op dit moment reeds bepaald. Dan is het al een "hij" of een "zij".

Maar dat mag niet gezegd worden, want anders is abortus iets slechts. Maar helaas slaagt het pro-abortuskamp er niet in, om een neutraal standpunt te definiëren vanaf welk moment in de ontwikkelingsfasen men van een mens mag spreken en dat is hun zwak punt en ondergraaft hun argumentatie, dat het niet om een mens zou gaan.

Paulus.
Poh, de DNA combinatie, die is toch niet uniek en allesbepalend.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 20:56   #947
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Amwtoord?

Wat is dat precies?
Daarmee weten we het nu nog niet.
Oud 13 december 2013, 20:58   #948
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarmee weten we het nu nog niet.
Wat een Amwtoord is?

Nee, inderdaad.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 21:06   #949
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Poh, de DNA combinatie, die is toch niet uniek en allesbepalend.
Er is wel meer dan dat hé?! Je kunt lezen.

Intussen wacht ik nog altijd op uw onderbouwde stelling voor wanneer je over een mens kan spreken.

En ik zal nog lang mogen wachten, weet ik wel.

En jij weet het ook.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 13 december 2013 om 21:08.
Oud 13 december 2013, 21:07   #950
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog nooit van miskramen gehoord?
Ja waarom?

Paulus.
Oud 13 december 2013, 21:45   #951
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is wel meer dan dat hé?! Je kunt lezen.

Intussen wacht ik nog altijd op uw onderbouwde stelling voor wanneer je over een mens kan spreken.

En ik zal nog lang mogen wachten, weet ik wel.

En jij weet het ook.

Paulus.
Iets meer dan de dna combinatie? Wat zou dit dan wel mogen zijn?
Oud 13 december 2013, 23:45   #952
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zoals in amerika? waar ze met "hulp en bijstand" bedoelen dat ze drie maanden pampers geven? dan is het probleem opgelost dus?
Misschien toch even polsen bij Pro Vita Mechelen vooraleer u een oordeel velt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 23:47   #953
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Met volgroeid bedoel ik niet een volgroeide volwassen persoon, maar wanneer de hersenen by default aanwezig zijn om in het beste geval neurologische processen aan te gaan die een hoger bewustzijn in de hoedanigheid van mens karakteriseren.
Dieren hebben toch ook hersenen... met bepaalde neurologische processen.
Oud 13 december 2013, 23:53   #954
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, vanaf 12 weken kan men het woord individu in de mond nemen.
Geen enkele wetgeving bevat in de teksten het woord "individu". Ook in de toelichting tot de Belgische wettekst staat het er niet.

Bijgevolg was dat niet de motivering.
Oud 14 december 2013, 06:21   #955
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets meer dan de dna combinatie? Wat zou dit dan wel mogen zijn?
Wel, zoals ik eerder al verschillende keren zei, hebben we ook de chromosomen en het geslacht, naast het DNA. Vanaf de bevruchting kunnen we al spreken van een "hij" of een "zij". Alle genetisch materiaal is vanaf dan al aanwezig. Bovendien zitten we ook met het wetenschappelijk feit dat de mens een wezen is, in voortdurende ontwikkeling, vanaf de zygoot tot zijn dood.

Intussen blijf ik wachten op uw onderbouwde stelling voor vanaf wanneer je over een mens kan spreken na de bevruchting. Mijn argumentatie om te zeggen dat dit reeds vanaf de bevruchting is, staat in de vorige alinea. Waar blijft de uwe?

Bij mijn weten ben ik tot nog toe geen enkele vraag van u uit de weg gegaan. We zijn nu op een cruciaal punt gekomen, waarin we duidelijk van mening verschillen, maar je komt er blijkbaar niet toe, om op een onderbouwde wijze te stellen wat voor u een mens is.

Ik hoop dat je begrijpt, dat ik je er sterk van verdenk, een emo-standpunt in te nemen die je niet onderbouwen kan, blijkbaar. Maar ik wacht wel nog even...

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 14 december 2013 om 06:21.
Oud 14 december 2013, 08:55   #956
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel, zoals ik eerder al verschillende keren zei, hebben we ook de chromosomen en het geslacht, naast het DNA. Vanaf de bevruchting kunnen we al spreken van een "hij" of een "zij". Alle genetisch materiaal is vanaf dan al aanwezig. Bovendien zitten we ook met het wetenschappelijk feit dat de mens een wezen is, in voortdurende ontwikkeling, vanaf de zygoot tot zijn dood.

Intussen blijf ik wachten op uw onderbouwde stelling voor vanaf wanneer je over een mens kan spreken na de bevruchting. Mijn argumentatie om te zeggen dat dit reeds vanaf de bevruchting is, staat in de vorige alinea. Waar blijft de uwe?

Bij mijn weten ben ik tot nog toe geen enkele vraag van u uit de weg gegaan. We zijn nu op een cruciaal punt gekomen, waarin we duidelijk van mening verschillen, maar je komt er blijkbaar niet toe, om op een onderbouwde wijze te stellen wat voor u een mens is.

Ik hoop dat je begrijpt, dat ik je er sterk van verdenk, een emo-standpunt in te nemen die je niet onderbouwen kan, blijkbaar. Maar ik wacht wel nog even...

Paulus.

Dank u voor uw geduld maar ik heb dit reeds gegeven.

Maar ik zal het voor de duidelijkheid nog eens doen.

Een voldoende voorwaarde om van een individu te spreken is indien een mens zichzelf kent als persoon. Dit lijkt me niet moeilijk hé. Langzaam maar zeker beginnen kinderen het besef te krijgen dat ze er zijn. Ze kennen het verschil tussen hun moeder en vader en andere mensen. Dit is een zeer geleidelijk stadium en de juiste overgang is moeilijk te bepalen.

Dan zou men kunnen stellen dat een pasgeboren baby geen individu is.

Echter aangezien het kind vanaf dit moment de baarmoeder verlaten heeft en leeft onafhankelijk van de moeder en daardoor ook een relatie creëert met de mensen in de omgeving kan men dit ook als een individu beschouwen.

Vandaar dat ik zou stellen dat het individu aanvangt met de geboorte.
Oud 14 december 2013, 09:20   #957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een voldoende voorwaarde om van een individu te spreken is indien een mens zichzelf kent als persoon. Dit lijkt me niet moeilijk hé. Langzaam maar zeker beginnen kinderen het besef te krijgen dat ze er zijn. Ze kennen het verschil tussen hun moeder en vader en andere mensen. Dit is een zeer geleidelijk stadium en de juiste overgang is moeilijk te bepalen.

Dan zou men kunnen stellen dat een pasgeboren baby geen individu is.
Ook hier dringt zich de vraag op wanneer die omslag dan wel gebeurt. Alleen vermoed ik dat u ook hier geen duidelijk antwoord zal kunnen geven. M.a.w. het in uw ogen allerbelangrijkste kantelmoment waarop een,voor u toch, hoopje vlees en bloed een individu wordt.

Wat is trouwens het vage "een mens die zichzelf kent als persoon"? U poneert hierbij een rare stelling die uitgaat van een mogelijke tegenstelling mens versus individu. Of kan iemand een mens zijn en toch geen individu?
Oud 14 december 2013, 09:37   #958
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook hier dringt zich de vraag op wanneer die omslag dan wel gebeurt. Alleen vermoed ik dat u ook hier geen duidelijk antwoord zal kunnen geven. M.a.w. het in uw ogen allerbelangrijkste kantelmoment waarop een,voor u toch, hoopje vlees en bloed een individu wordt.

Wat is trouwens het vage "een mens die zichzelf kent als persoon"? U poneert hierbij een rare stelling die uitgaat van een mogelijke tegenstelling mens versus individu. Of kan iemand een mens zijn en toch geen individu?
Alles hangt af van de definitie. Voor mij is een mens een menselijk wezen. Daar hoort een zygote dus ook bij.

Een mens die zichzelf kent is niet zo vaag. Het is iemand die het beseft dat hij zichzelf hoort als hij spreekt, zichzelf ziet in de spiegel, enz... Zoals reeds eerder gezegd zal men daar wel al wetenschappelijke criteria voor opgesteld hebben.

En de omslag gebeurt, zoals ik reeds eerder heb aangegeven bij de geboorte.
Oud 14 december 2013, 09:47   #959
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Er is trouwens nog een belangrijke omslag tijdens de geboorte.

Zolang het kind zich in de baarmoeder bevindt leeft het met de gratie van de moeder.

Indien de moeder zou beslissen een einde aan haar leven te maken betekent dit automatisch ook het einde van het leven van het kind. De moeder heeft het recht zelfmoord te plegen aangezien dit behoort tot het recht op zelfbeschikking.
Oud 14 december 2013, 09:51   #960
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles hangt af van de definitie. Voor mij is een mens een menselijk wezen. Daar hoort een zygote dus ook bij.

Een mens die zichzelf kent is niet zo vaag. Het is iemand die het beseft dat hij zichzelf hoort als hij spreekt, zichzelf ziet in de spiegel, enz... Zoals reeds eerder gezegd zal men daar wel al wetenschappelijke criteria voor opgesteld hebben.

En de omslag gebeurt, zoals ik reeds eerder heb aangegeven bij de geboorte.
Aha. U gaat voor eens uit van een veronderstelling: "Men zal daar wel..." Is dat zo? Is de notie "individu" wetenschappelijk bepaald? Kunt u ons dan verwijzen naar die wetenschappelijke literatuur?

Hoe? Nu is het plotseling weer bij de geboorte? Zopas stelde u nochtans dat een pasgeborene geen individu is.

Zoals al eerder gezegd: uw redenering is op geen enkel moment samenhangend, het zwiept en springt van het ene naar het andere naar gelang de voortgang van de discussie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be