![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een standpunt moet tot stand komen via een logische redenering. Deze logica moet gebaseerd zijn op feiten en niet op dogma's. Gelovigen trekken conclusies vertrekkend vanuit één of ander dogma en daardoor is gans hun redenering wankel. Indien ze hun standpunt logisch kunnen onderbouwen heb ik er uiteraard gee probleem mee en ik heb ook geen probleem met hun standpunten zolang ze deze niet proberen op te leggen aan mensen die hun geloof niet delen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1182 |
Minister-President
|
![]() Ik volg je niet.
En wel hierom. Maar, lieve man, wereldbeschouwingen worden noch door logica geschapen, noch erdoor vernietigd. (Nietzsche - de echte, niet het afkooksel dat hier ronddwaalt) Ik ben niet bereid mijn emotionele rijkdom te offeren op het altaar van de logica. Een logica die trouwens niet overal dezelfde is, duik maar eens in de oosterse filosofie. Ik denk dat we, binnen zekere grenzen, moeten open staan voor alle eerlijke en ernstige standpunten die zich zelf ook openstellen. Er zijn vele hoogstaande gelovigen met gedegen standpunten, net als en heel veel atheïstische 'kiekens' rondlopen die wartaal uitbraken, gevangen in een eigen dogmatiek. Een kleine steekproef op dit forum kan daarbij verhelderend werken.... Ik vind dus je scheidingslijn erg arbitrair.
![]() |
#1183 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1184 |
Banneling
|
![]() Wat is dat toch, die obsessie die gelovigen met kinderen hebben? Voor types �* la Jan bestaan er twee mogelijkheden: oftewel seks hebben voor de repoductie (of gewoon met in het achterhoofd rekening te houden met het risico op bevruchting) oftewel onthouding. Dus geen vrije seks. Het is een overtuiging uit de jaren stillekes. Ik begrijp trouwens nog altijd niet wat er zo fout is aan anticonceptie. Seks is belangrijk in een relatie. Goeie seks hebben is gezond. Maar gelovigen houden nog steeds dat vleugje taboe krampachtig vast. Is het niet beter kinderen goede seksuele voorlichting te geven, zodat zij niet reeds in hun tienerjaren met een baby opgescheept komen te zitten? Zoiets kan werkelijk levens onderuithalen en toekomstdromen aan diggelen slaan. Waarom zou men een kind, een foetus hoger achten dan diegene die deze foetus draagt? Uiteraard moet men voorzichtig zijn en zich goed beschermen. Niet alleen tegen zwangerschap, maar ook tegen SOA's en aids. Dat mag nu heel knullig klinken, maar je mag ziektes zoals aids zeker niet onderschatten, hoor. Hoe het met anderen zit, weet ik niet. Ik weet echter nu al dat ik later heel openlijk tegenover mijn kinderen zal praten over dit onderwerp en hun vragen hieromtrent beantwoorden. Voorkomen is beter dan aborteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1185 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hmm. Tot op zekere hoogte volg je JimmyB wel degelijk, hoor. Wat je hier schrijft :
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#1186 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe vaak hebben we VDB en Co al niet horen stellen dat "ook wij christenen (of moslims, zijn in hetzelfde bedje ziek) het recht hebben om ons politiek te verenigen en alzo onze standpunten politiek verwoord te zien"? ... Om vervolgens door het terugdraaien van de reguliere wetgeving de rechten van andersdenkenden te beknotten... Ja, hallo? Dan mag ik bijvoorbeeld geen euthanasie meer aanvragen want (de god van) Van Den Berghe/Mohammed heeft (onder het schaamlapje van "democratische meerderheid") besloten dat dit niet is toegelaten. En d�*�*r wringt het schoentje. Wel, dan hoef je ook niet verwonderd te zijn dat bij velen het (op zich neutrale) atheïsme omslaat in (vijandig) anti-theïsme. Dus neen, om in eigen naam te spreken, ik voel mij niet geroepen om veel "respect" op te brengen voor christelijke en/of moslim "standpunten". Het is trouwens maar de vraag hoe het mogelijk is om respect te betonen en/of je open te stellen voor standpunten die je verafschuwt... Kort samengevat :
![]() |
![]() |
#1187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan is er nog wat ook belangrijk is. Er zijn tal van problemen op deze wereld. We zijn het ook fundamenteel oneens over de manier waarop deze problemen moeten aangepakt worden. Neem bvb de aids problematiek, waar de katholieken pertinent weigeren om het condoomgebruik aan te moedigen of de problematiek van de overbevolking waar ze vinden dat er nog niet voldoende mensen op deze aardkloot zijn. Het menselijke lijden dat ze daardoor veroorzaken is immens maar ze wijzen elke verantwoordelijkheid op dit vlak af. Een paus die bij de daklozen gaat slapen zal deze problemen heus niet oplossen. Gelukkig zijn er nog filantropen zoals Bill Gates die blijkbaar wel beseffen waar het schoentje wringt en er iets aan doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven stellen we vast dat aids in bijna al die landen van Zwart-Afrika waanzinnig woekert waar de katholieke Kerk niet dominant aanwezig is. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 december 2013 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U herleidt de wereldproblemen dus tot aids en condooms? Laten we het even hebben over armoede, uitbuiting e.d. U bent het dan ook "fundamenteel oneens" met de katholieke Kerk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijgevolg lijkt het er sterk op dat u niet goed inziet hoe een democratie werkt en wat de eigenheden ervan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Brazilië blijkt dat aids serieus terugloopt door het gebruik van condooms. Het is wel een katholiek land maar ze luisteren gelukkig nog niet te goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daar wordt een mens moedeloos van. Voor mij zou hulp aan de derde wereld verplicht moeten samengaan met campagnes voor geboortebeperking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch even herhalen, daar u met een voorbeeld aankomt dat juist het omgekeerde stelt van wat ik aanhaalde: aids woekert in heel wat landen van Zwart-Afrika daar waar de katholieke Kerk niet (nog eens herhalen: niet) numeriek dominant is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1195 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is een kwestie van interpratie. Ik wil de hulp afhankelijk maken van maatregelen die ervoor zorgen dat de hulp zinvol is. Anders is het toch water naar de zee dragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, u bent deze keer heel duidelijk: geen hulp als er niet voldaan wordt aan een bepaald ideologische visie. Heel laakbaar.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 december 2013 om 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1197 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat jij een democratie verwart met de dictatuur van de meerderheid is eveneens vrij duidelijk, ja. Maar toch bedankt om het hiernavolgende volmondig te bevestigen : Citaat:
![]() |
![]() |
#1198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat u als "dictatuur van de meerderheid" omschrijft, is nu eenmaal de democratie. Als een bevolking bij democratische besluitvorming meent dat soft drugs illegaal hoort te zijn, dan is dat een democratische beslissing. Hoezeer u ook anders denkt over dat onderwerp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1200 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De inhoud van 88.759 posts vormen voor mij voldoende bewijs waar het jou uiteindelijk om te doen is. Zoals uiteindelijk ( en voor de zoveelste keer) aangetoond is geweest.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 december 2013 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |