Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2013, 13:18   #1301
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Laat me de vraag eens anders stellen. Vindt u het gebruik van het condoom een goed middel om de aids epidemie in te perken?
Uiteraard...maar zoals ik al gezegd heb, je mag gerust de leer bekritiseren inzake standpunten die eigenlijk onaanvaardbaar zijn, maar dat is iets anders dan verwachten dat een kerk condooms gaat uitdelen.

Voor mij zou het standpunt van de kerk ook kunnen zijn" wij delen ze niet uit maar gaan ook het gebruik niet veroordelen, omdat mensenlevens belangrijker zijn dan meningen over voortplanting".
Dus zullen we tegen gelovigen niet verkondigen dat het gebruik niet mag, maar de verstrekking kan door andere organisaties dan een kerk".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 13:36   #1302
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat me de vraag eens anders stellen. Vindt u het gebruik van het condoom een goed middel om de aids epidemie in te perken?
Laat mij de vraag eens anders stellen.

Vind jij onthouding en monogamie een goed middel om de aids epidemie in te perken?

Dat is wat de katholieke kerk voorstelt aan haar volgers. Dat vraagt inspanningen en verantwoordelijkheidszin. Zonder condooms.

Vind jij dat mensen die condooms van doen hebben geen verantwoordelijkheidszin moeten betonen en geen inspanning moeten leveren?

Verder heeft Alice al het enige gezegd dat zinvol over de kerk en condooms kan gezegd worden in één zin. Dat staat echter hoger ook al te lezen.

Maar je blijft maar doorzeuren over de pampermaatschappij.
Oud 21 december 2013, 14:31   #1303
Havanna
Banneling

Standaard

Is er al een topic over de vernieuwde, verstrengde abortuswet in Spanje?

Citaat:
he Spanish government has backed a proposal for a tougher abortion law.

The bill says early termination is no longer a right, and would only be allowed in cases of rape or when the mother's health is at risk.

The current law gives women the right to abortion up to the 14th week of pregnancy, rising to 22 weeks in case of foetal deformities.

Pro-choice groups have pledged to stage protests against the change, which will be debated in parliament.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-25473146
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 14:45   #1304
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havanna Bekijk bericht
Is er al een topic over de vernieuwde, verstrengde abortuswet in Spanje?

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-25473146
Neen. Het is gewoon verschrikkelijk. Hoorde het vanmorgen op Radio 1. De campagne van de katholieke kerk is gelukt. Bende smeerlappen.
Binnen een paar jaar kan men zich dan gaan afvragen waarom er een stijging is in het aantal kind-moedertjes. En de illegale circuits voor toch abortus toe te passen zullen floreren.
Hopelijk keilt men dat onding van een wet na de volgende verkiezingen er terug uit.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 16:21   #1305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik vind niet dat de kerk zich moet bezig houden met een ander domein, dan hun eigen leer en nee, ze moeten dus geen condooms uitdelen maar mogen wel aangesproken worden op wat zij onder hun gelovigen als" juist" verspreiden.

Maar om op de opmerking van Circe in te gaan, de Islam erkent geen scheiding kerk en staat en zal dus inderdaad proberen hun opvattingen als gangbaar voor iedereen erdoor te krijgen. Dan doen Katholieken niet, toch niet als organisatie, zij accepteren die scheiding van kerk en staat wel.

Natuurlijk staat de islam abortus ook niet toe, nochtans zijn het vooral moslima's die van die mogelijkheden hier gebruik maken, juist omdat hun leer hen bedreigt met verstoting, wraak, van familie, door een ongeoorloofde zwangerschap.
In tegenstelling tot wat u en zelfs vele moslims denken, menen bepaalde moslimtheologen dat abortus wel toegestaan is gedurende de eerste vier maanden. Ze baseren zich daartoe op een - niet echt zekere - hadith waarin een uitspraak van Mohammed staat dat het "vlees mens wordt na de vierde maand". Andere theologen - een minderheid - verwerpen deze hadith als onhistorisch met ook een strenger standpunt ten aanzien van abortus. De meerderheid van de soennitische theologen zien abortus echter als volkomen legaal binnen de voorgeschreven termijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 16:24   #1306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard...maar zoals ik al gezegd heb, je mag gerust de leer bekritiseren inzake standpunten die eigenlijk onaanvaardbaar zijn, maar dat is iets anders dan verwachten dat een kerk condooms gaat uitdelen.

Voor mij zou het standpunt van de kerk ook kunnen zijn" wij delen ze niet uit maar gaan ook het gebruik niet veroordelen, omdat mensenlevens belangrijker zijn dan meningen over voortplanting".
Dus zullen we tegen gelovigen niet verkondigen dat het gebruik niet mag, maar de verstrekking kan door andere organisaties dan een kerk".
De Kerk brengt de christelijke boodschap naar de wereld. De Kerk is bijgevolg geen seculier preventieorgaan. De Kerk hoeft niet vanop de preekstoel te verkondigen dat je beter je gordel aandoet als je met de wagen gaat rijden, net zo hoeft ze ook niet te stellen dat je een condoom zou moeten gebruiken.
Oud 21 december 2013, 19:33   #1307
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Mijn oorspronkelijk punt is hiermee gemaakt. Het is zo dat de aids problematiek me persoonlijk niet raakt. Ik heb geen aids en niemand in mijn familie heeft naar mijn weten aids.

Dus het condoomverbod van de kerk raakt me dus niet in mijn individuele vrijheid maar toch ben ik het oneens met de manier dat de kerk de problematiek benadert.

Het is mss inderdaad wat overdreven dat de katholieke organisaties condooms zouden moeten uitdelen maar als ze werkelijk naastenliefde in de praktijk willen omzetten is dit wel hetgene ze zouden moeten doen volgens mij.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 19:37   #1308
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Neen. Het is gewoon verschrikkelijk. Hoorde het vanmorgen op Radio 1. De campagne van de katholieke kerk is gelukt. Bende smeerlappen.
Binnen een paar jaar kan men zich dan gaan afvragen waarom er een stijging is in het aantal kind-moedertjes. En de illegale circuits voor toch abortus toe te passen zullen floreren.
Hopelijk keilt men dat onding van een wet na de volgende verkiezingen er terug uit.
Spanjaarden zijn rare wezens. Stieren pijnigen en doden voor het plezier is geen probleem. En wat ze doen met de hazewinden? Walgelijk gewoon.

En tegelijk een achterlijk verbod op abortus invoeren.

Een geluk dat ze het hier niet meer voor het zeggen hebben.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 20:14   #1309
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is inderdaad verschrikkelijk.

Net zoals bij euthanasie is er GEEN ENKELE KATHOLIEK verplicht (trouwens geen enkele persoon is verplicht) om ofwel abortus of euthanasie te laten uitvoeren.

het vatikaan mag daar voor mijn part van zeggen wat het wil, maar daarvoor hoeft de wet niet te worden aangepast, die MIJN keuze dan verhindert!

Dit is niet meer van deze tijd.

Ook op onze uitgebreide euthanasiewet heeft het vatikaan commentaar:
http://www.vandaag.be/buitenland/142...wetgeving.html

Van mijn part mogen katholieke hun kinderen die onmenselijk lijden nog maanden in leven houden hoor, liefst omringd met gebeden en andere rituelen zodat ze denken dat hun god zijn almachtigheid zal bewijzen als hij hen al hoort.

Maar IK WENS het RECHT te behouden om mijn kinderen dat lot te besparen.
Me dunkt is dat toch ook mijn recht?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 20:23   #1310
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
+ 2

En zoals het altijd is , zijn de minstbegoeden het ergst getroffen in zo'n situaties, want de kapitaalkrachtigen steken gewoon even de grens met Frankrijk over. Voor de anderen wenkt de "breinaald".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 21 december 2013 om 20:31.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 20:43   #1311
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
waarom moet de paus stoppen met prediken dat sex buiten het huwelijk verboden is?
...bij de les blijven hé
Het ging enkel door het door de Kerk expliciete verbod op condooms als goede christen.
Wat dat met sex buiten het huwelijk te maken zou hebben voor een goede christen terwijl dat verboden zou blijven weet ik niet.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2013, 20:45   #1312
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
luister jij naar de paus dan? ik niet en mijn voorouders evenmin. Wij zijn namelijk geen katholieken. Jij wel?

Ik luister ook niet naar Kohmeiny of naar de patriarch van Constantinopel. Jij wel?
allemaal naast de kwestie, circe
Ik ben geen katholiek ( althans niet praktiserend ) en jij blijkbaar noemt jezelf ook geen katholiek dus dan neem ik aan dat we het over anderen hadden ?
Oud 21 december 2013, 20:59   #1313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is mss inderdaad wat overdreven dat de katholieke organisaties condooms zouden moeten uitdelen maar als ze werkelijk naastenliefde in de praktijk willen omzetten is dit wel hetgene ze zouden moeten doen volgens mij.
In de ogen van de Kerk is naastenliefde geen sentiment, maar de daadwerkelijke liefde voor de naaste. Deze liefde kan nooit los gezien worden van de oproep tot liefde voor God, het onderhouden van Zijn geboden en dus het volgen van de morele Wet.
Oud 21 december 2013, 21:01   #1314
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u heeft hier een punt, dat ENKEL VOOR KATHOLIEKEN GELDT.
uiteraard !
Over wie zijn anders waren we al een paar pagina's aan het vullen ?

Citaat:
Katholieken die naar de paus luisteren hebben dus geen sex voor het huwelijk en ---- en daar komt het condoomverbod dan wèl op zijn plaats --- mogen niet aan anticonceptie doen: dus geen pil, geen condoom, enkel voor het zingen de kerk uit gaan en periodieke onthouding toepassen (enkel god weet waarom).
De bedoeling is dus dat er zoveel mogelijk katholiekjes worden geproduceerd. Overbevolking of geen overbevolking daar houdt de paus zich niet mee bezig.

D�*�*rom is er dus dan condoomverbod.
idd
Nu zijn we er
Katholieken malen blijkbaar niet om wat leed meer of minder.
Zie nu naar JvdB .... die zit niks anders dan te verkondigen dan dat abortus gelijk staat met moord ( waar hij impliciet mee alludeert dat moeders die daarvoor kiezen dan maar moordenaars zijn... al wilt hij dat niet uitdrukkelijk zeggen ) maar zelf draait hij zijn hand voor die 75%
gedode mensjes als je alles zijn natuurlijk gangetje laat gaan.
Liever 1 katholiek-zieltje zal hij denken dan ...

Citaat:
Er is géén condoomverbod voor niet katholieken die overal willen rondcopuleren: die zijn namelijk niet gebonden aan de paus zijn regeltjes.
Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die het verschil niet inzien.
En ik begrijp nog steeds niet dat jij niet inziet dat we het niet hadden over de niet-katholieken of de katholieken die het toch niet zo strikt met de regels nemen
Oud 21 december 2013, 21:03   #1315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar IK WENS het RECHT te behouden om mijn kinderen dat lot te besparen.
Me dunkt is dat toch ook mijn recht?
Uw wens als burger kan botsten met de wens van de wetgever. D.i. een parlementaire meerderheid kan een andere opinie hebben en als wetgever kan ook overeenkomstig handelen. Ik beschouw het immers niet als een recht, maar een onrecht wanneer een mens over leven en dood van een ander meent te kunnen en mogen oordelen.
Oud 21 december 2013, 21:07   #1316
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook exact wat we aan het doen waren.
Ik kan me niet herinneren dat er iemand gesteld heeft dat de Kerk nu maar vlug wat condooms moet gaan uitdelen.

Citaat:
ah voila ... lijkt me niet meer dan redelijk.
Maar het tegendeel is waar en dan zwijgen we nog over de wetenschappelijke desinformatie door de vorige paus
Oud 21 december 2013, 21:14   #1317
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw wens als burger kan botsten met de wens van de wetgever. D.i. een parlementaire meerderheid kan een andere opinie hebben en als wetgever kan ook overeenkomstig handelen. Ik beschouw het immers niet als een recht, maar een onrecht wanneer een mens over leven en dood van een ander meent te kunnen en mogen oordelen.
Uw wens al burger kan dan weer botsen met de beoordeling wanneer 'een ander - een foetus - een 'mens' wordt.

En zo blijven we tussen recht en onrecht kringetjes draaien.

Overigens heeft de wetgever in België zijn oordeel geveld.

En daarom dit.

Het stigmatiseren van vrouwen die abortus plegen - zoals u hierboven alweer doet door hen verantwoordelijk te stellen voor de dood van 'een ander' - is dus een groot onrecht jegens deze vrouwen.
Oud 21 december 2013, 21:16   #1318
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Laat mij de vraag eens anders stellen.

Vind jij onthouding en monogamie een goed middel om de aids epidemie in te perken?

Dat is wat de katholieke kerk voorstelt aan haar volgers. Dat vraagt inspanningen en verantwoordelijkheidszin. Zonder condooms.
Laat mij de vraag nog anders stellen:
Volstaat onthouding en monogamie voor die volgers ook als blijkt dat een groot deel van de volwassen bevolking reeds besmet is ?
( Daarbij rekening houdende de rest van de beperkingen die uit die leer volgen )

Misschien de tussenvorm : De katholieke Kerk (leer) heeft in feite geen negatieve invloed op de HIV/AIDS-problematiek maar kan ook niet alleen oplossen wat reeds is.
Oud 21 december 2013, 21:17   #1319
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Laat mij de vraag nog anders stellen:
Volstaat onthouding en monogamie voor die volgers ook als blijkt dat een groot deel van de volwassen bevolking reeds besmet is ?
( Daarbij rekening houdende de rest van de beperkingen die uit die leer volgen )

Misschien de tussenvorm : De katholieke Kerk (leer) heeft in feite geen negatieve invloed op de HIV/AIDS-problematiek maar kan ook niet alleen oplossen wat reeds is.
Ik ben te laag geschoold om je redenering te volgen en zie er ook het nut niet van in.
Oud 21 december 2013, 21:19   #1320
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tjah ... en dan komen ze weer af met statistiekjes die moeten aantonen dat indien een land een overgrote meerderheid aan katholieken heeft ( lees : onder de knoet ligt en zich aan de regels houdt ) er geen sprake is van die problematiek
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be