Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2013, 12:07   #41
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Die ondankbare kleine!
Jezeke heeft hem al die troubles met autosleutels en voetbal bespaard, en er kan niet eens een bedankje af.
Zou het kunnen dat die kleine geboren is om die ervaring op te doen? Wreed om zo te denken, niet? Maar weet dan ook dat er andere mensen geboren worden om hun medemensen de duivel aan te doen en het zijn meestal zij die de grootste mond opzetten opdat alles vooral bij het oude zou blijven opdat zij verder hun egoistisch spel kunnen verder zetten op de rug van de anderen. Wie heeft er nu zin om in die vicieuze cirkel te blijven ronddraaien?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 12:09   #42
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havanna Bekijk bericht
ik richt me altijd tot de essentie zonder de tierlantijntjes en fantasietjes.
Ik heb u al verschillende malen gezegd dat u het kind met het badwater weggooit. Hoe kunt u bovendien de essentie uit een zin halen als u zelfs nog niet weet naar wat u moet zoeken?
Oud 23 december 2013, 12:10   #43
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou het kunnen dat die kleine geboren is om die ervaring op te doen? Wreed om zo te denken, niet? Maar weet dan ook dat er andere mensen geboren worden om hun medemensen de duivel aan te doen en het zijn meestal zij die de grootste mond opzetten opdat alles vooral bij het oude zou blijven opdat zij verder hun egoistisch spel kunnen verder zetten op de rug van de anderen. Wie heeft er nu zin om in die vicieuze cirkel te blijven ronddraaien?
Die ervaring van : leven met honger en (etterende)ziektes om er voor zijn 6de aan te sterven?
Over egoistisch en een sadistische god gesproken
Citaat:
If God is willing to prevent evil, but unable, then he is not omnipotent? If God is able but unwilling to prevent evil, then he is malevolent?
Havanna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 12:11   #44
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Lag je met je kleren aan in bad?
Droom je dromen, maar blijf je bewust dat je enkel droomt en neem het niet voor de werkelijkheid. Niets kan soms zaliger zijn dan gelukkig weg te dromen.
Oud 23 december 2013, 12:12   #45
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Wat is God toch een liefdevol persoon. Zomaar miljoenen kindjes laten verhongeren
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 12:15   #46
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Die ervaring van : leven met honger en (etterende)ziektes om er voor zijn 6de aan te sterven?
Over egoistisch en een sadistische god gesproken
Nog niet door dat het niet God is die beslist maar wijzelf; God heeft de mens geschapen met vrije wil en gebied dus niets. Indien de mens zich zou bewust zijn dat zelfs het lot meer zijn eigen beslissing is dan iets anders, misschien dat hij dan eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen bestaan zou opnemen en het zeker niet in handen zou laten van andere, even grote dommerikken dan hijzelf.
Oud 23 december 2013, 12:20   #47
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog niet door dat het niet God is die beslist maar wijzelf; God heeft de mens geschapen met vrije wil en gebied dus niets. Indien de mens zich zou bewust zijn dat zelfs het lot meer zijn eigen beslissing is dan iets anders, misschien dat hij dan eindelijk zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen bestaan zou opnemen en het zeker niet in handen zou laten van andere, even grote dommerikken dan hijzelf.
Hij kijkt dus gewoon toe en schept er een sadistisch genoegen in te zien hoe miljoenen van zijn schepseltjes langzaam en pijnlijk sterven?
Oud 23 december 2013, 12:38   #48
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Interessant. Het brengt wel meteen de vraag met zich mee : Wie precies bedank je dan?
Ik noem het 'het leven' om het zo vaag mogelijk te zeggen. Ik vat dat 'leven' niet samen als gedetermineerd door een god. God wordt vaak gezien als een 'entiteit', een 'opperwezen' dat ons leven kan en wil beïnvloeden. Zo zie ik ons bestaan niet.

Mijn bidden is een spontaan iets. Is het een overblijfsel van een opvoeding? Ik weet niet. Het is een van de meer raadselachtige zaken van mijn gedrag. Een duidelijke uitleg hoeft misschien niet, maar ik ben wel geïnteresseerd in de ervaringen van anderen.

Zo'n gebed verloopt wel in woorden soms. En dat verondersteld ergens dat er iets of iemand die woorden begrijpt, niet? Misschien het individu zelf dat de woorden uitspreekt. Dan zou het gebed een soort van therapie zijn. Maar misschien is het gebed ook een poort die geopend wordt naar een contact met datgene wat buiten het individu ligt. Er is zoveel in dit leven dat we niet begrijpen.

Dit. is zo iets. Ik spreek voor mezelf.

Ik zag ooit een Jezuiet op TV 'reklame' maken voor een hele simpele handeling. Tijdens een wandeling, hou halt en laat het leven rondom je gebeuren. Het woord of idee van een God hoeft hier zelfs niet aan te pas te komen. Zo'n moment van stilstand en overgave, zelfs zonder dat je intern iets zegt of vraagt lijkt op bidden. Is bidden dan een soort van meditatie? Misschien wel.

Is bidden het exclusieve domein van een gelovige? Wat is een gelovige? Als 'God' in het antwoord op die vraag noodzakelijkerwijze een plaats dient te krijgen dan is bidden niet het exclusieve domein van een gelovige.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 december 2013 om 12:40.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 12:44   #49
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkbeeldige alfa aap in de sky
Het opperwezen concept. Dat is maar één van de mogelijke manieren om een God te bedenken, indien men al het concept 'God' zou dienen te moeten hanteren eens het over religie of geloven gaat. Die mening ben ik niet toegedaan.

Website
Oud 23 december 2013, 12:47   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat bidden echt is, is de geest legen en de concentratie scherpen zodat je oa ook zelfdiscipline kweekt en beter kan bij dragen tot je eigen geluk en dat van anderen. Vragen is echt voor degene die er totaal niets van begrepen hebben.
Zo direct zou ik dat niet willen stellen. Wat met iemand die in een interventionistische God geloofd en iets vraagt, niet voor zijn eigen kleine ik, maar voor de anderen. Zo'n bidden komt me nog 'eigenaardig' over, maar dienen we dit gedrag toch niet te respecteren?

Website
Oud 23 december 2013, 12:49   #51
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Niet het soort van danken dat ik bedoel.

Website
Oud 23 december 2013, 12:51   #52
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus inderdaad; bidden is eerder een vorm van zijn.
Interessante conclusie.

Website
Oud 23 december 2013, 12:58   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat voor zin heeft het leven indien we voorbestemd zijn een bepaald leven te leiden? Welke persoonlijke verantwoordelijkheid over ons leven dragen we dan nog? Geen enkele.

Dit 'determinisme' vindt je bij geloven en niet gelovigen. Indien het leven enkel een gevolg is van een big bang zou je in theorie kunnen berekenen wat elk individu gaat doen tijdens zijn leven. Einstein dacht zo als ik me goed herinner. Moeilijk om zo te denken dus vindt men het 'toeval' uit alsof de mens zich in de onzekerheid wil verbergen om zin te geven aan zijn leven. Maar wat is toeval? Vrije wil tussen atomen (harry zou spreken van ruimteschepen) of slechts dat wat we nog niet kunnen berekenen en dus voorspellen?

...Ik begin af te dwalen

Website
Oud 23 december 2013, 13:12   #54
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
If God is willing to prevent evil, but unable, then he is not omnipotent? If God is able but unwilling to prevent evil, then he is malevolent?
Dat soort van logica is een gevolg van het geloof in een persoonlijke interventionistische God. Een veel voorkomend antwoord van aanhangers van de grote hedendaagse religies om die contradictie op te heffen, is te verkondigen dat "God's wegen ondoorgrondelijk" zijn. Maar hiermee wordt een nieuwe contradictie gecreëerd, namelijk die tussen aan de gelovige of de kerk die denkt te weten wat God wil met de bijbel in de hand en aan de andere kant toegeeft dat God onkenbaar is.

Andere verklaringen voor een God die menselijk leed 'toestaat' die ik persoonlijk mocht aanhoren bij de dood van mijn zoon was "God had een engel nodig", "De besten worden het eerst terug geroepen", "Uw zoon stierf opdat jullie iets zouden leren". goedbedoeld waarschijnlijk allemaal, maar erg shokerend. God promoten daar waar enkel respect voor het leven en leiden een plaats heeft... Ik merkte toen hoe agressief religies kunnen zijn wanneer ze pretenderen je te redden. Parasitair gedrag leek het wel. Lijkenpikkerij. Het leed van de medemens misbruiken om de macht van de groep te vergroten, om het eigen gelijk te bewijzen, de eigen theorie niet te doen ineen stuiken. enfin. er waren gelukkig ook vele andere mensen, gelovigen en ongelovigen als dat onderscheid al van belang zou zijn, die menswaardiger reageerden. Maar met 'God' afkomen in zo'n omstandigheden kwam ongepast, egoïstisch en beledigend over.

En zo is dat ook in het geval van dat uitgemergeld kind op de foto hierboven. Dat dient geen aanleiding te zijn om een discussie over God te beginnen door welke kant dan ook.

Nu moet ik denken aan dit schilderij dat ik maakte:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  ninollorando_werk.jpg‎
Bekeken: 78
Grootte:  79,5 KB
ID: 92311  

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 december 2013 om 13:14.
Oud 23 december 2013, 13:21   #55
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God heeft de mens geschapen met vrije wil en gebied dus niets.
Citaat:
Zou het kunnen dat die kleine geboren is om die ervaring op te doen?
Is dat niet tegenstrijdig wat u hier zegt?

Uit de ervaring van sterven kan die kleine niet veel lessen meer trekken voor zijn leven. Werd hij misschien 'geofferd' om anderen een les te leren dan? Maar hoe zit het dan met die vrije wil van dat kind?

Website
Oud 23 december 2013, 13:23   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niet het soort van danken dat ik bedoel.
Dit soort van danken is het complement van het vragen om iets te krijgen (smeekbede). Het is een egoïstisch gebed in vele gevallen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 december 2013 om 13:25.
Oud 23 december 2013, 13:23   #57
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Thank you jesus for make me skinny?

Wat is je punt?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 13:24   #58
Havanna
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat is je punt?
TRolololoooo
Oud 23 december 2013, 13:27   #59
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
TRolololoooo
Ik troll de trollen, dat van distel was provocatief bedoeld.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 13:27   #60
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht

Wat is je punt?
Een poging aan te tonen dat God onrechtvaardig is. Waarom zou hij anders de ene meer geven dan wat nodig is, terwijl hij kinderen laat verhongeren? Waarvoor moet die kleine God danken? Zo lees ik deze kritiek in ieder geval.

Website
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be