![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1501 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij maakt duidelijk een onderscheid tussen moorden en abortus plegen en vanuit dat onderscheid, zeg je dat ik me profileer op de kap die mensen. Ikzelf zie absoluut geen verschil tussen een abortus en een moord en vind dat degenen die dat verschil wél maken zich profileren op de kap van de vermoorde kinderen. Ikzelf zou ook geen kinderen kunnen doden met een andere afwijking. Ik vind dat jij het debat vervalst, doordat we het er eerder over eens waren dat we in ethische kwesties elkaars mening moeten respecteren. Jij doet dat duidelijk niet, gezien je vertrekt vanuit de visie dat abortus geen moord is, om mij vervolgens op debatvervalsing te betrappen, vind je. In werkelijkheid gaat het debat nu juist over het feit of abortus nu een moord is of niet, maar dat vervals jij vind ik, door er vanuit te gaan dat dit niet zo is, zonder enige verklaring, waarom dat niet zo zou zijn. Zo zie ik het, evenwel zonder 'hard feelings' tegenover jou. Maar dat wist je natuurlijk wel. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1502 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redenering volgende zou u dan eigenlijk geen mens zijn? Snap je hoe wankel je staat? Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1503 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van mij mag iedereen zijn of haar lichaam beheren zoals hij of zij dat wenst, zolang het maar niet op zo'n wijze gebeurd dat iemand anders die vrijheid wordt ontzegd. Van jou niet. Het ongeboren kind, in volle groei en ontwikkeling, wordt dat recht ontzegd. De vrouw krijgt voorrang van jou. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1504 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1505 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Another Jack : 23 december 2013 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1506 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1507 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1508 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om de subsidies en de macht in de zuil te houden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1509 |
Minister-President
|
![]() Niet alleen de wetgever kan rare sprongen maken.
Zo ook de heilige rooms-katholieke kerk. St Augustinus (4e eeuw)was van oordeel dat een 'ziel' niet kon leven in een ongevormd lichaam zodat abortus.....geen 'moord' was indien vroeg gedaan. Paus Innocentus III (1161-1216) oordeelde dat de ziel pas in het lichaam kwam wanneer de vrouw beweging waarneemt. Abortus daarvoor was geen kapitale zonde omdat alleen een 'potentiële' mens werd afgedreven en niet een actuele menselijke persoon. Paus Sixtus VI bedreigde dan weer in 1588 de mensen die een abortus uitvoerden met de doodstraf en excommunicatie. Maar nauwelijks 3 jaar later oordeelde Paus Gregorius III (1591) dat de bewegingstest de grens was om te berpalen of een foetus een mens was, een grens die hij op 116 dagen zwangerschap stelde. En dat bleef zo tot 1869 (!) toen Paus Pius IX oordeelde dat de ziel indaalde tijdens de conceptie. Tot daar deze katholieke visie op de vraag wanneer een mens een mens wordt. Wat een spijtige zaak dat die pausen deze discussie niet meer kunnen animeren! Maar de zelfzekerheid van de zelfverklaarde moraalridders op goddelijke gronden mag wel een flinke knauw krijgen. Zelfs de vertegenwoordigers van Christus op aarde verschilden nogal eens van mening. Maar onze huidige heren zijn zo zeker van 'hun' zaak.....
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 23 december 2013 om 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1510 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1511 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1512 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tjach? Zo komen we nergens natuurlijk. Is het dan echt zo moeilijk voor u om eens te zeggen waarom u iets denkt? Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1514 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1515 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk wel, ja. Mijn vader komt van een ander dorp en is naar de staatsschool geweest, en zijn verhalen klinken een stuk positiever. Mjah, mijn dorp heeft alleen een katholieke secundaire school. Alles hangt ook nog eens af van school tot school. Mijn school staat ook in de buurt schijnbaar hoog aangeschreven, en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het totaal onterecht is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1516 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je lichamelijke en eventueel ook psychische schade op de ene kant van de apothekersschaal legt, weegt dat toch niet op tegen het ontnemen van alle levenskansen, dat aan de andere kant ligt. Uitzonderingen daar gelaten, gaat met doorgaans niet dood van zwanger zijn. Het is ook geen ziekte of zo. Kim Clijsters werd nog wereldkampioen na haar zwangerschap. Maar voor het kind is dat wel wat anders. Die moet maar sterven. Dat lijkt me niet evenwichtig te zijn als het gaat over het zelfbeschikkingsrecht. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 23 december 2013 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1517 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1518 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...middelen.dhtml
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 23 december 2013 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1519 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En laat me wel het volgende stellen. Neem bvb een zygote. Daarvan beweer jij dat het een mens is. Als de zygote zich niet kan inplanten (wat volgens Praha 3 op 4 keep gebeurt), dan sterft het een natuurlijke dood. Al goed en wel, daar kan niemand iets aan doen. Maar... een mens spoelt men niet door het toilet. Een mens begraaft (of cremeert) men en behandelt men met respect, zelfs als de mens gestorven is. Maar neen, hoeveel, wat jij mensen noemt, worden er niet dagelijks door het toilet gespoeld of in de vuilnisbak gekieperd (via een tampon of maandverband). In uw geval, met alle respect voor de zygote zou een vrouw alles moeten in het werk stellen om de zygote een menswaardige begrafenis te bezorgen. Maar ik heb geen weet dat zelfs anti-abortus aanhangers zoiets doen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1520 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jaarlijks worden in België +- 20.000 abortussen uitgevoerd. Die vrouwen zouden dus allemaal "kindermoordenaars" zijn?? Komaan... |
|
![]() |
![]() |