Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2014, 16:05   #261
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/am...al-104741.html

En dat vind ik niet meer dan terecht.
Ik hoop dat ze daar voet bij stuk houden en niet toegeven.
Als ik naar Brussel ga dan schakel ik automatisch over naar het Frans. Met Nederlands geraak je daar niet ver.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:08   #262
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als ik naar Brussel ga dan schakel ik automatisch over naar het Frans. Met Nederlands geraak je daar niet ver.
Samen met jou, heel veel Vlamingen.
Dat is ook de reden, waarom het zo ver is gekomen ...

Zelfs Broekzele werd Brussel, naar verbale analogie met het door de taalidioten uitgebraakte 'Bruxelles'.

Ik spreek 'geen' Frans als in Brussel ben.
Oud 3 januari 2014, 16:09   #263
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dank van al de vlamingen die Bruxelles ooit als Nederlandstalige stad hebben gekend.

Hoe onnozel en achterlijk kan je wel zijn? vind je het flink om te laten zien dat jij je wel als onderdanige vlaamse boer kan gedragen en je aanpassen aan de taal van de bezetter? Hoe flink toch wel.

Ik zorg ervoor dat ze mij in het Nederlands antwoorden, ook al duurt het iets langer en moeten ZIJ er verdomd veel moeite voor doen. Dat moesten wij ook toen we Frans leerden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:10   #264
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als ik met een Nederlander of Vlaming praat in Frankrijk of Wallonië is dat Nederlands, ondanks het feit dat de lokalen het niet begrijpen. Verder is het ook zo dat Franstalig gebied geen verboden terrein is voor Fransonkundigen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 januari 2014 om 16:11.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:12   #265
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als ik met een Nederlander of Vlaming praat in Frankrijk of Wallonië is dat Nederlands, ondanks het feit dat de lokalen het niet begrijpen.
Ik spreek niet tegen Nederlanders en Vlamingen in Wallonië of Frankrijk, kan je even goed tegen een stuk drek spreken.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:13   #266
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik met een Nederlander of Vlaming praat in Frankrijk of Wallonië is dat Nederlands, ondanks het feit dat de lokalen het niet begrijpen. Verder is het ook zo dat Franstalig gebied geen verboden terrein is voor Fransonkundigen.
het zou wel gek zijn als je in Frankrijk of Wallonie tegenover moedertaalgenoten in het Frans zou converseren.

Maar in Frankrijk of Wallonie spreek ik dus wel zonder probleem Frans met de lokale bevolking. In Brussel niet, Brussel is tweetalig.

Het zijn mensen zoals Gypsy die ervoor zorgen dat mensen de moeite niet doen om Nederlands te leren, en zich het recht toeëigenen om Vlamingen als drek te beschouwen, zeker in Brussel.

Faciliteitengebruikers die te lomp zijn om Nederlands te leren hebben ook zo'n leuke mentaliteit. Zelfs in Turkije doen ze net alsof zij degenen zijn die de superieure taalkennis (eentalig Frans) hebben, tegenover die domme vlaamse boeren die zowel Frans als Engels als Duits als Nederlands spreken met de verschillende toeristen. Toen iemand uit onze groep echter in het Nederlands vroeg of ze ook een glaasje wijn wilden ter gelegenheid van hun huwelijksverjaardag, konden ze nochtans wèl heftig ja knikken. Wat de opmerking tot gevolg had: "NU versta je ineens wèl Nederlands hé meiske"? Alhoewel we dus met alle passagiers op de boot converseerden in de verschillende talen, hebben we met die faciliteitengebruikers geen enkel woord meer gewisseld. Belgique! ik zou bijna durven zeggen: "landgenoten uit Vlaams Ronse".

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 januari 2014 om 16:28.
Oud 3 januari 2014, 16:13   #267
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ik spreek niet tegen Nederlanders en Vlamingen in Wallonië of Frankrijk, kan je even goed tegen een stuk drek spreken.
Nou! De Hollandse camping van Miep en Jo ergens in de Ardennen zorgt toch niet voor te veel overlast daar in de Walen?

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 januari 2014 om 16:14. Reden: door = daar
Oud 3 januari 2014, 16:13   #268
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Alsof jij iets interessant te melden hebt ...
Oud 3 januari 2014, 16:21   #269
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Met dank van al de vlamingen die Bruxelles ooit als Nederlandstalige stad hebben gekend.

Hoe onnozel en achterlijk kan je wel zijn? vind je het flink om te laten zien dat jij je wel als onderdanige vlaamse boer kan gedragen en je aanpassen aan de taal van de bezetter? Hoe flink toch wel.

Ik zorg ervoor dat ze mij in het Nederlands antwoorden, ook al duurt het iets langer en moeten ZIJ er verdomd veel moeite voor doen. Dat moesten wij ook toen we Frans leerden.
Onnozel en achterlijk? Onderdanige Vlaamse boer, aanpassen aan de taal van de bezetter???

Dat is gewoon mijn strijd niet.
Oud 3 januari 2014, 16:22   #270
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maar ik Frankrijk of Wallonie spreek ik dus wel zonder probleem Frans met de lokale bevolking. In Brussel niet, Brussel is tweetalig.
Ik probeer overal te communiceren. Mijn Frans is verre van goed en ik vind van mezelf dat ik er minder intelligent mee overkom. Maar goed men weet dat van me. Het gevoel van 'hier moet ik van taal wisselen' is iets wat me onbekend is. Alsof dat regionaal gebonden is i.p.v. persoonsgebonden. Dat is mijn punt hier.

En uiteraard wanneer men zich ergens vestigt, dan is het handig om erg goed de lokale taal te beheersen. Anders zal het maken van nieuwe vrienden wel erg lastig kunnen worden.
Oud 3 januari 2014, 16:23   #271
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Onnozel en achterlijk?
Onnozel? Ja.
Achterlijk, ... misschien naïef

Citaat:
Onderdanige Vlaamse boer,
Ja.

Citaat:
aanpassen aan de taal van de bezetter???
Ja.

Citaat:
Onnozelaar.
Oud 3 januari 2014, 16:31   #272
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel denken er zo over.

Dat is ook volstrekt legitiem. Jouw mening.

Dat het ook een ´´vlaamsnationalistische´´ partij als NVA´s strijd niet is , vind ik veel interessanter.
Het gaat daar vooral over de centjes.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:39   #273
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Veel denken er zo over.

Dat is ook volstrekt legitiem. Jouw mening.

Dat het ook een ´´vlaamsnationalistische´´ partij als NVA´s strijd niet is , vind ik veel interessanter.
Het gaat daar vooral over de centjes.
We gaan steeds verder in een mondialisering waar "moedertaal" verwaterd. Waarom strijden voor iets dat op termijn toch verder aan belang zal verliezen.
Oud 3 januari 2014, 16:39   #274
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeer overal te communiceren. Mijn Frans is verre van goed en ik vind van mezelf dat ik er minder intelligent mee overkom. Maar goed men weet dat van me. Het gevoel van 'hier moet ik van taal wisselen' is iets wat me onbekend is. Alsof dat regionaal gebonden is i.p.v. persoonsgebonden. Dat is mijn punt hier.

En uiteraard wanneer men zich ergens vestigt, dan is het handig om erg goed de lokale taal te beheersen. Anders zal het maken van nieuwe vrienden wel erg lastig kunnen worden.
Ik wissel helemaal niet van taal. In Vlaanderen,Brussel en Nederland spreek ik Nederlands, in franstalig Belgie en Frankrijk spreek ik Frans, in Engeland en de rest van de wereld spreek ik engels, in Duitsland en Oostenrijk spreek ik Duits.

Als ik in Turkije ben (een taal die ik niet ken) dan spreek ik de taal die de turken daar kennen, meestal Engels ofwel Duits. In Spanje doe ik mijn best om mijn Spaans wat op te kalefateren en pas ik me ook aan aan de taal die de mensen daar als tweede taal hanteren: meestal Engels.

Hoezo "wisselen" van taal?

In Antwerpen spreek ik Nederlands maar zal ik toeristen wel in het Engels voorthelpen indien nodig. Echter, winkeliers in Antwerpen zien enkel nog mijn achterste als ze me nog maar in het Frans of Engels dùrven aanspreken. Dat lijkt me klaar en duidelijk.

Laatst gewijzigd door circe : 3 januari 2014 om 16:42.
Oud 3 januari 2014, 16:51   #275
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gaan steeds verder in een mondialisering waar "moedertaal" verwaterd.
Dat is dus nu net niet zo.

De wereld regionaliseert heel erg juist op taalgebied.
Zo worden alle Westerse en Aziatische landen door de grote sites op internet keurig in de eigen taal bediend. En is het nu al mogelijk om , met software, in het Nederlands een telefoon gesprek te voeren met een Chinees aan de andere kant van de lijn.

Niet naief denken dat de taalrevolutie op vooral en overal op internet die nu gaande is ineens zou stoppen omdat het klootjesvolk dat zegt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:57   #276
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans leren is hoog nodig in Vlaanderen gezien het hoort bij België, broedernatie van Frankrijk.
Wij horen bij België dus leren en spreken we Frans.
De Walen en Brusselaars horen bij België en dus leren en spreken ze Nederlands...
Wat simpel voorgesteld als je naar de realiteit kijkt, nietwaar?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:00   #277
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Vlaams Parlement.
Het AZ van de VUB.
Op de campus van de VUB.
In de Plukvogel .
Kent er iemand nog enkele adresjes in Brussel waar je als Nederlandstalige met open armen in het Nederlands verwelkomd wordt?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:03   #278
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, ik begrijp het betoog van dat Bestekke niet zo goed. Wat bedoelt hij met dat "opgeven"?
Dat "beweert" hij blijkbaar. Of het ook zo is is nog maar de vraag! De Franstaligen hebben er sedert 1830 voor gezorgd dat de Vlamingen zo lang mogelijk als boertjes werden behandeld en niet echt de kans kregen om hun taal uit te werken en overal te gebruiken oa via het onderwijs. We hadden/hebben achterstand in te lopen maar we gaan vooruit en we moeten dat zeker niet laten verprutsen! Diegenen die pretenderen dat Nederlands "onleefbaar en onnuttig" is moeten ook eens naar Nederland kijken! Dat land bestaat nog steeds en ze spreken er Nederlands, hoe is het mogelijk!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:03   #279
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gaan steeds verder in een mondialisering waar "moedertaal" verwaterd. Waarom strijden voor iets dat op termijn toch verder aan belang zal verliezen.
Zeer juist.
Wie geen Engels verstaat begrijpt meer dan de helft van de inhoud op het internet niet.
Steeds meer Vloggers schakelen over op het Engels: de enige manier om echt veel mensen te bereiken.
Identiteit wordt vooreerst ontleend aan nationaliteit, religie, etniciteit, woonplaats etc. daarna pas aan taal.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:04   #280
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat is dus nu net niet zo.

De wereld regionaliseert heel erg juist op taalgebied.
Zo worden alle Westerse en Aziatische landen door de grote sites op internet keurig in de eigen taal bediend. En is het nu al mogelijk om , met software, in het Nederlands een telefoon gesprek te voeren met een Chinees aan de andere kant van de lijn.

Niet naief denken dat de taalrevolutie op vooral en overal op internet die nu gaande is ineens zou stoppen omdat het klootjesvolk dat zegt.
Op het bedrijf gebruik ik hoofdzakelijk Frans en Engels soms Spaans, uitzonderlijk al eens Duits (een ramp). Lezen is hoofdzakelijk Frans en Engels en thuis spreek ik Engels en een heel klein beetje Chinees. Nederlands is één van de communicatie talen, intern op het bureel, boodschappen, terloops media etc maar zeker niet de belangrijkste.

Naargelang je afkomst, job, relaties etc winnen andere talen op persoonlijk vlak aan belang en verminderd het belang van de eigen streektaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be