![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Burger
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
|
![]() Citaat:
De remweg van een voertuig bij 70km/u is wel iets korter dan aan 100. Ik vermoed dat andere factoren ook wel zullen hebben meegespeeld bij de beslissing om 70km/u in te stellen tijdens deze periodes. Ongevallen aan 100 km/u veroorzaken waarschijnlijk wel zwaardere schade (zowel lichamelijk als materieel), zodat de afhandeling van deze incidenten gemiddeld langer duurt dan gelijkaardige ongevallen aan 70 km/u. Ik ga ervan uit dat de verliestijd (en bijhorende economische schade) op werkdagen tussen 6 en 20 uur voor de afhandeling van incidenten bij 70 km/u kleiner is, wegens de potentieel snellere afhandeling. En dat dit voor de Overheid niet opweegt tegen een hogere maximaal toegelaten snelheid voor alle weggebruikers. Een regelmatige evaluatie van deze maatregel zou dit moeten kunnen aantonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Citaat:
De bestuurder was onoplettend en remde gewoon te laat voor het einde van de file, heeft blijkbaar niets met de gereden snelheid te doen. Men moet kunnen remmen voor een voorzienbaar obstakel, maar men (voorligger) mag ook niet plots remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is... Het kan ook - vermoedelijk - zijn dat er te weinig veiligheidsafstand was. Soit, p/c wegcode Art 10: Citaat:
Daarbij zijn er op de autosnelweg in de regel geen zwakke weggebruikers en langzaam verkeer is er verboden. # bron BIVV link werk niet meer: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En moest je de 2 linkse opritten enkele 100 meters voor de tunnel bedoelen en de afrit erna, ja dat zorgt wat voor verwevingen maar voor het vlotter laten invoegen telt het respecteren van veiligheidsafstanden. En in de regel moet men navenant meer veiligheidsafstand nemen bij 100 kmh als bij 70 kmh dus een limiet van 70 kmh (minimum afstand = halve snelheid in de regel) zal het invoegen eerder bemoeilijken. De pers kronkelt maar wat (eerder natte vinger): http://gva.typepad.com/standpuntantw...nelheid-l.html op één dag waren er in 2013, 2 verkeersdoden richting Kennedytunnel snelheid had er natuurlijk niets mee te maken (kopstaartbotsingen). http://www.standaard.be/cnt/dmf20130820_00699545 http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...dytunnel.dhtml ja wat nu ? http://www.youtube.com/watch?v=hYeuNhK4o1I
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2013 om 21:31. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Over merkwaardige argumenten gesproken: In bijgaand artikel uit DS van 23 december ll. pleit de VAB voor een algemene beperking tot 70 op de Antwerpse en de Brusselse ring. De aanleiding zijn 2 ongevallen, 1 op de Antwerpse en 1 op de Brusselse ring, in het weekend ervoor. Ik heb onder het artikel toegevoegd over welke ongevallen het gaat. Citaat:
Daarnaast begrijp ik niet waarom steden als Parijs en Munchen een veralgemeende 70 of 80 zouden opleggen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Citaat:
Ze vergelijken zelfs verschillende wegen. De snelwegring van München die ik ken - A 99 - heeft zelfs variabel tot onbeperkte snelheid (en gedeeltelijk dynamische pechstrookvrijgave). München heeft geen volledig gesloten ringsnelweg, enkel zowat 3/4. Sommige verbindingssnelwegen met de ring- heeft 100 km in de regel (80 kmh enkel plaatselijk bvb in 2 km tunnel dacht ik, meestal 100 kmh in de tunnel ). Maw de VAB vergelijkt appelen en peren. En pikt er enkel bepaalde wegen uit die in hun kraam passen. Onlangs nog via Düsseldorf Noord gereden, via A 44 denk ik, de tunnels hebben daar allemaal 100 kmh, er is daar zelfs een afrit in een tunnel. Auto´s rijden daar meestal teller 110-115 kmh door, vrachtwagens 90 kmh, afstanden worden gerespecteerd, geen bumperklevers. De R0 en R1 zijn officieel nog altijd snelwegen en geen autowegen of expresswegen. Waar zijn die kiekens eigenlijk mee bezig ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2013 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() vervolg ring Parijs nu (nu nog 80 kmh):
De boulevard périphérique is maar een gewone weg waar men vanuit de opritten zelfs voorrang geniet op het doorgaande verkeer dat enkel op de uiterst rechtse strook rijd (zie link Wiki)). Het heeft al lang geen doorgaande pechstroken meer en versmalde rijstroken, daardoor tot meer rijstroken uitgebreid (capaciteit verhoogt ), tijdens werkdagen is de gemiddelde snelheid maar 43 kmh. Waarover heeft de VAB het eigenlijk ? Franse peren ? Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2013 om 20:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Met betrekking tot snelheidslimieten is er maar één goede oplossing en dat is deze meer variabel maken in functie van het moment van de dag (spits of geen spits, overdag of 's nachts, ...). Het zou bijvoorbeeld echt belachelijk zijn moest je op de E34 traject Turnhout-Antwerpen 's nachts maar 90 km/h mogen rijden, dat heeft geen enkele zin. Zones 30 zouden nuttig kunnen zijn in functie van de schooltijden, maar de algemene instelling van heel der stadsgebieden aan dit slakkengangetje te laten tuffen, is ook volstrekt onzinnig. Over de Brusselse Ring mag men dan bijvoorbeeld weer tegen 120 km/h in volle spits razen indien men daar de plek voor heeft, terwijl dat weer uiterst gevaarlijk is.
Een slimme snelheidslimiet in functie van de tijd, weersomstandigheden, ander verkeer en de weginfrastructuur vraagt echter veel moeite en tijd van het Vlaams Verkeerscentrum en die middelen lijkt men momenteel niet ter beschikking te hebben. Vandaar die draconische generaliserende limieten die vaak volstrekt hun doel missen en de meeste chauffeurs enkel maar frustreren, waardoor die nog meer gespannen in hun auto gaan zitten. En dat is dan weer een ideale voedingsbodem om juist meer ernstige ongevallen te veroorzaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Citaat:
Dynamische limieten zijn wel interessant als men filegevoelige plaatsen nadert maar dan zijn het wel limieten die afbouwend zijn, bvb van onbeperkt/aanbevolen 130 naar 120, dan naar 100, dan naar 80, verder naar 50 waar men de filestaart al in het zicht krijgt. Dit wordt alles automatisch gestuurd met 5-7 parameters. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2013 om 18:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Citaat:
In Polen is 140 kmh, met marge 150 kmh. In enkele landen zoals Tsjechië en Oostenrijk waren er voorstellen voor vaste en dynamische 160 kmh, dit is echter niet doorgegaan wegens drogreden milieu. Deze Engelse en Duitse Wiki-pages worden regelmatig aangepast: http://de.wikipedia.org/wiki/Zul%C3%...digkeit#Europa http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country op de Engelse page vind je ook de tolerantiemarges.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2013 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Je zou denken dat alle verkeersdeskundigen overal ter wereld na 40 jaar Duitse praktijkresultaten het er toch stilaan over eens zouden moeten zijn dat er geen enkele nood is aan vaste beperkingen op autowegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Eiland Man is iets veiliger als Frankrijk (verkeersdoden per inwoner) ondanks dat ze geen veilige snelweg-/autoweg-standards hebben (zonder gelijkvloerse kruisingen) die het resultaat konden verbeteren. Het Eiland Man doet het beter als het EU-gemiddelde en zou zowat 10e zijn op 28 EU-landen. D pendelt zowat rond de 5-8e plaats. F staat momenteel 11e. Op D-autobahnen met of zonder limiet is er verhoudingsgewijs geen verschil in het aantal verkeersdoden per autobahnlengte, officiële cijfers 2005-2006. ook bron ETSC: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 31 december 2013 om 17:21. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Je kan het artikel ook als e-book downloaden. Het gaat over de echte oorzaken van ongevallen. Het zal je zeker interesseren, het zou iedereen die op deze site komt moeten interesseren. Heb je dit persbericht opgemerkt? In DS van 04/jan/2014: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140103_00912129 Indien niet leesbaar: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
|
![]() Onlangs in het nieuws, de Vmax op de Ring van Brussel en Antwerpen zou nog lager kunnen:
"De snelheid moet omlaag" waarom? "Kijk naar de buurlanden! In Frankrijk op de ring in Parijs, sommige ringwegen rond Duitse steden... blablabla" OK dan. "En waarom verhogen we de snelheid op de autostrade dan niet naar 130 ?" waarom? "Kijk naar de buurlanden! Bvb in Frankrijk 130 als het droog is" "Je kan de infrastructuur van onze buurlanden niet vergelijken met de onze. Die vergelijking gaat niet op" Altijd lachen men die vergelijkingen... ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2014 om 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niet terug te vinden in het verkeersbeleid in ons land, en nagenoeg nergens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.626
|
![]() Van 90 naar 70 in één klap?
Oei, ze laten niks over voor de volgende lichting politici. Mmmm... ze kunnen vervolgens nog naar 65-60-55-50... Dan kunnen we alle wagens rijbewijs-vrij maken zoals die snor-autootjes. Vervolgens de snelheid optrekken van de elektrische fietsen en iedereen zit aan dezelfde snelheid. Veiliger kan niet , iedereen blijft even ver van mekaar verwijderd! Als er dan nog een dode valt kan alles tegelijk naar beneden. van 50 naar 45,40,35,30,25,20,15... Conclusie, mijn vrees was dus onterecht ze kunnen nog jaren verder. OEF! Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 18 januari 2014 om 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Dat lijkt juist geen democratisch beginsel, maar een wel een gedacht vanuit het individu. Democratie veronderstelt gemeenschapsdenken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Democratie veronderstelt dat iedereen evenveel inspraak heeft, niet meer, niet minder. Al die zever die anderen er steeds bijsleuren, zoals "gemeenschapsdenken", "solidariteit" of "dictatuur van de meerderheid" zijn niet meer dan emo-slogans om het begrip "democratie" te kunnen kapen voor het eigen gelijk.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |