Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2014, 12:24   #601
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is hier al veelvuldig aangehaald:
- primair anti-ollandisme
- verzet tegen Nederlandse hereniging
- taaldenken
- algemene verplichting om Frans als tweede taal te leren
etc.
het is niet omdat ik tegen een "Nederlanse hereniging" ben, dat ik daarom "anti-olland" zou zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 6 januari 2014 om 12:24.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 12:39   #602
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het is niet omdat ik tegen een "Nederlanse hereniging" ben, dat ik daarom "anti-olland" zou zijn.
Puur uit interesse; 'waarom' bent u tegen een Nederlandse hereniging?

- economische redenen?
- persoonlijke redenen?
- historische fierheid?
- ...

Bedankt.
Oud 6 januari 2014, 12:47   #603
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Puur uit interesse; 'waarom' bent u tegen een Nederlandse hereniging?

- economische redenen?
- persoonlijke redenen?
- historische fierheid?
- ...

Bedankt.
Ik voel te weinig verwantschap. Ik ben er vroeger vrij veel met vakantie geweest, en buiten dezelfde taal (en zelfs dat verschilt nog) voel ik geen verbondenheid met Nederlanders. Maar ik ga er graag naartoe (maar kom even graag terug ). Ik vraag mij trouwens af hoe groot die zin voor hereniging is bij de Nederlanders (en dan heb ik het over het Nederlandse volk, niet over de Nederlandse politici).

Citaat:
Oud 6 januari 2014, 12:53   #604
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik voel te weinig verwantschap. Ik ben er vroeger vrij veel met vakantie geweest, en buiten dezelfde taal (en zelfs dat verschilt nog) voel ik geen verbondenheid met Nederlanders. Maar ik ga er graag naartoe (maar kom even graag terug ). Ik vraag mij trouwens af hoe groot die zin voor hereniging is bij de Nederlanders (en dan heb ik het over het Nederlandse volk, niet over de Nederlandse politici).
Ik begrijp hieruit, dat u niet bepaald voorstander bent. Nergens echter kan ik zien dat u er echt 'tegen' bent ...
Zou het u op zich storen, dat op termijn Vlaanderen en Nederland, terug één geheel vormen?

Mij zou het op zich niet storen; al zou ik (vanuit een gevoel van fierheid) verkiezen om Vlaanderen te zien als puur onafhankelijke staat; (ver)los(t) van Wallonië; en nauw samenwerkend met Nederland.
Oud 6 januari 2014, 12:56   #605
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp hieruit, dat u niet bepaald voorstander bent. Nergens echter kan ik zien dat u er echt 'tegen' bent ...
Zou het u op zich storen, dat op termijn Vlaanderen en Nederland, terug één geheel vormen?

Mij zou het op zich niet storen; al zou ik (vanuit een gevoel van fierheid) verkiezen om Vlaanderen te zien als puur onafhankelijke staat; (ver)los(t) van Wallonië; en nauw samenwerkend met Nederland.
Ja.

Citaat:
Oud 6 januari 2014, 15:15   #606
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor net het verhaal dat in het Antwerpse Ziekenhuis Sint Augustinus een deel van de (allochtone) poetsvrouwen blijkbaar enkel Frans verstaan. De persoon die het vertelde kloeg over de totale miskleun aan werkmethodes (geen propere lakens toen de nieuwe patient binnenkwam, moest eerst nog tien minuten staan wachten, slecht gepoetst) terwijl men zelfs geen opmerking kon maken of vraag kon stellen wegens Nederlandsonkundig.

De arts die haar onderzocht was..... Franstalig en de assistent vertaald wat hij zei. Reden: "hij werkte in een Brusselse kliniek"! Nochtans wordt er van de Brusselse klinieken verwacht dat ze tweetalig zijn!

Maar wij vlamingen moeten weldegelijk drietalig zijn willen we voor een job in aanmerking komen waar Engels als tweede taal wordt gebruikt. Dat Frans wordt er automatisch bijgenomen omdat voor Vlamingen Belgique toch bilingue is zeker!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 15:22   #607
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik hoor net het verhaal dat in het Antwerpse Ziekenhuis Sint Augustinus een deel van de (allochtone) poetsvrouwen blijkbaar enkel Frans verstaan. De persoon die het vertelde kloeg over de totale miskleun aan werkmethodes (geen propere lakens toen de nieuwe patient binnenkwam, moest eerst nog tien minuten staan wachten, slecht gepoetst) terwijl men zelfs geen opmerking kon maken of vraag kon stellen wegens Nederlandsonkundig.

De arts die haar onderzocht was..... Franstalig en de assistent vertaald wat hij zei. Reden: "hij werkte in een Brusselse kliniek"! Nochtans wordt er van de Brusselse klinieken verwacht dat ze tweetalig zijn!

Maar wij vlamingen moeten weldegelijk drietalig zijn willen we voor een job in aanmerking komen waar Engels als tweede taal wordt gebruikt. Dat Frans wordt er automatisch bijgenomen omdat voor Vlamingen Belgique toch bilingue is zeker!

En opnieuw doet het me pijn, dat ik hier niet verbaasd over ben.
Zo zijn er voorbeelden ten over ...

Vorige zomer was ik aan de Belgische kust (... what is in a name ...) en ook daar is Frans de meest gesproken taal. U wordt er zelfs eerst in het Frans aangesproken, ... zomaar. Welnu, ik heb geen woord gezegd, mijn kont gedraaid en de zaak verlaten. Ik hoorde wel nog, dat de dame toen ineens in het Nederlands kon zeggen; 'Ja meneer, zegt u het maar, kan ik helpen?' ...
Maar voor mij was het te laat. Pisnijdig word ik ervan, als ik in Vlaanderen in een zaak, vooreerst in het Frans word aangesproken.
Oud 6 januari 2014, 15:42   #608
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

Cultureel hebben we meer gemeen met de Walen dan met de Nederlanders, zo goed zouden we niet samen passen behalve dat we elkaar beter zouden verstaan. Zelfs samengaan met Frankrijk zou beter zijn dan bij de Walen blijven dus we staan open voor alles.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 15:43   #609
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
En opnieuw doet het me pijn, dat ik hier niet verbaasd over ben.
Zo zijn er voorbeelden ten over ...

Vorige zomer was ik aan de Belgische kust (... what is in a name ...) en ook daar is Frans de meest gesproken taal. U wordt er zelfs eerst in het Frans aangesproken, ... zomaar. Welnu, ik heb geen woord gezegd, mijn kont gedraaid en de zaak verlaten. Ik hoorde wel nog, dat de dame toen ineens in het Nederlands kon zeggen; 'Ja meneer, zegt u het maar, kan ik helpen?' ...
Maar voor mij was het te laat. Pisnijdig word ik ervan, als ik in Vlaanderen in een zaak, vooreerst in het Frans word aangesproken.
hebt gij veel last ervan in brakel dat ze in Menen Frans spreken, toevallig draait er daar wel een hele wijk op choppers die van over de grens komen, of hoe de flamigantjes weer eens uit hun dwaze nek lullen.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 15:56   #610
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
hebt gij veel last ervan in brakel dat ze in Menen Frans spreken, toevallig draait er daar wel een hele wijk op choppers die van over de grens komen, of hoe de flamigantjes weer eens uit hun dwaze nek lullen.
Iemand schrijft hier om welke reden dan ook 'Brakel' in zijn reply jegens mij; en u neemt dat zomaar over ...
Zeer slim van u ...
Oud 6 januari 2014, 15:57   #611
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Dus als je van over de grens komt is het nooit de bedoeling de taal van het andere land te kennen?

Net zoals we enkel met Nederlands niet enkel in Wallonie maar ook in Luxemburg en Duitsland, Frankrijk en Engeland terechtkunnen. Want waarom zouden we een andere taal spreken als we gewoon die ambtenaren de kans geven om zelf nederlands te leren nietwaar?

De bakkers zullen U dankbaar zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 6 januari 2014, 15:58   #612
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd, maar je bent dan in elk geval een epigoon van het Belgicisme.
Oud 6 januari 2014, 16:03   #613
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd, maar je bent dan in elk geval een epigoon van het Belgicisme.
Een epigoon zeg, ik moest het even opzoeken.

Nu, ik zie de Nederlanders wel graag, hun "wat sjeg je nauw" en hun, "nou ken me gebroken klomp aan het dak roesten" taaltje stoort me soms wel in de zin dat het me dikwijls onbegrijpelijk voorkomt - terwijl we de zelfde taal spreken, maar het zijn over het algemeen open en vrije mensen.

Niettemin moet ik een hereniging toch afwijzen, Vlaamse onafhankelijkheid bevalt me beter.
Oud 6 januari 2014, 16:06   #614
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb daar grondige twijfels over, maar als het zo zou zijn, zouden we binnen 10 �* 20 jaar naar een gelijkheidssituatie moeten groeien. Wat niet slecht kan zijn.
U mag dienaangaande twijfels hebben. Ik baseer mij hier in ook maar enkel op eigen vaststelling in mijn omgeving. In hoe verre dat die te veralgemenen zijn kan ik ook niet zeggen. Het is wel een tendens die ik opmerk hier bij de jeugd.

Mijn beide zonen,24 en 26j, spreken en schrijven vlot beide landstalen maar wanneer ik kijk in hun vriendenkring blijkt dat daar helemaal niet het geval te zijn. Daartegenover merk ik bij de Franstalige jeugd hier aan de kust, dat die WEL Nederlands spreken. Heel wat Franstalige jongere komen hier tijdens de vakantieperiodes op de manege en al deze spreken vrij goed Nederlands in tegenstelling tot de oudere generatie. Daarbij in het eerder huilen met de pet op. Die vertikken het zelfs nog om Ja of Nee te zeggen in het Nederlands, of zelfs van te groeten in het Nederlands. En het is niet alleen de onbemiddelde klasse. In de jachthavens te Nieuwpoort is het ook veelal allemaal Frans wat de klok slaat.

Laatst gewijzigd door Garry : 6 januari 2014 om 16:18.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 16:07   #615
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Nu, ik zie de Nederlanders wel graag, hun "wat sjeg je nauw" en hun, "nou ken me gebroken klomp aan het dak roesten" taaltje stoort me soms wel in de zin dat het me dikwijls onbegrijpelijk voorkomt - terwijl we de zelfde taal spreken, maar het zijn over het algemeen open en vrije mensen.

Niettemin moet ik een hereniging toch afwijzen, Vlaamse onafhankelijkheid bevalt me beter.
heb je het even "opgegoogeld" ?

Citaat:
Oud 6 januari 2014, 16:15   #616
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
heb je het even "opgegoogeld" ?
Ja, dat doe ik soms, ik ken nu eenmaal niet alle Nederlandse woorden.

Je weet dat mijn systeem zekere beperkingen heeft.
Oud 6 januari 2014, 16:17   #617
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
U mag dienaangaande twijfels hebben. Ik baseer mij hier in ook maar enkel op eigen vaststelling in mijn omgeving. In hoe verre dat die te veralgemenen zijn kan ik ook niet zeggen. Het is wel een tendens die ik opmerk hier bij de jeugd.

Mijn beide zonen,24 en 26j, spreken en schrijven vlot beide landstalen maar wanneer ik kijk in hun vriendenkring blijkt dat daar helemaal niet het geval te zijn. Daartegenover merk ik bij de Franstalige jeugd hier aan de kust, dat die WEL Nederlands spreken. Heel wat Franstalige jongere komen hier tijdens de vakantieperiodes op de manege en al deze spreken vrij goed Nederlands.
en zo hoort het ook. Hoeveel Vlaamse jongeren gaan er niet naar Wallonie om exact hetzelfde te doen? In dat geval wil ik gerust in Wallonie Frans en in Vlaanderen Nederlands spreken met die jongeren. en hen bovendien extra prijzen voor de inspanning die ze leveren.

Het probleem is echter dat dit geen wederkerige actie is bij de meesten.

Oud 6 januari 2014, 16:18   #618
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat doe ik soms, ik ken nu eenmaal niet alle Nederlandse woorden.

Je weet dat mijn systeem zekere beperkingen heeft.
Ik heb het daar niet over, maar over het (nieuwe ?) werkwoord "opgoogelen", dat Nederlanders graag gebruiken.

Citaat:
Oud 6 januari 2014, 16:21   #619
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het daar niet over, maar over het (nieuwe ?) werkwoord "opgoogelen", dat Nederlanders graag gebruiken.
Oh, ja, ik vond het al een beetje een vreemde woordkeuze.

Inderdaad, waar halen ze het allemaal uit?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 6 januari 2014 om 16:22.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 16:22   #620
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vooral ," Dat hebbe hun gezegd" en dochters hebben die ook niet want tegen alles zeggen ze "jongens".
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be