![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Deze armoede was al ontstaan in de Franse tijd en verschilde weinig of niet met de armoede onder Willem I De armoede in de Franse tijd werd gekenmerkt door dit lied: Hop Marjanneke, stroop in het kanneke Laat de poppetjes dansen Eertijds was de Pruis in het land En nu die kale Fransen Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 januari 2014 om 15:13. |
|
|
|
|
|
|
#382 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#383 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Misschien wel, maar men zou toch mogen verwachten dat na de Franse tijd, het Noorden er financieel en economisch op vooruit zou gaan onder Willem I. Toch blijkt steeds weer uit de boeken en teksten hieromtrent dat de armoede in het Noorden na de afscheiding van België in 1830 zeer groot bleef onder het bewind van Willem I. Een wetenwaardigheid. Wikipedia geeft ook een aantal nuances die een wat negatiever beeld van Willem I neerzetten dan de geschiedenisboeken staan. Nieuwe kanalen en straatwegen werden in zijn opdracht aangelegd, eindigde dit met winst dan was het in zijn voordeel. Eindigde dit in verlies dan droeg de staat dit … Willem was de eerste kapitalistische heerser van Europa, die met enigszins moderne methoden zijn inkomsten enorm vergrootte terwijl het volk verpauperde. Een derde van de bevolking van Amsterdam leefde van de bijstand. Hij was daarbij zeker niet recht door zee. Zijn vermogen werd in 1815 geschat op 10 miljoen en werd 25 jaar later geschat op 200 miljoen gulden, het twintigvoudige… Maar ook: Willems troons-afstand betekende niet het einde van zijn bemoeienissen met 's Rijks financiën. Hij leende de Nederlandse staat tien miljoen gulden tegen 3% rente om bankroet te voorkomen (!) (van dezelfde staat die hij tot bankroet had gebracht door zijn inhalig beleid!!). Voor wat betreft de tekst in bold: Bij ons in België zeggen ze hierop: "Ja watte, ge moet maar durven. Il faut le faire!" Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2014 om 16:27. |
|
|
|
|
|
|
#384 |
|
Minister-President
|
Waarom moet een verliezer herdacht worden?
|
|
|
#385 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Echter heeft hij wel eigen kapitaal er in gestoken, een rente van 3% lijkt mij redelijk. Die man verdiend gewoon een standbeeld.
|
|
|
|
#386 |
|
|
[quote=system;6965343]Misschien wel, maar men zou toch mogen verwachten dat na de Franse tijd, het Noorden er financieel en economisch op vooruit zou gaan onder Willem I. Toch blijkt steeds weer uit de boeken en teksten hieromtrent dat de armoede in het Noorden na de afscheiding van België in 1830 zeer groot bleef onder het bewind van Willem I.
/QUOTE] Het Noorden en het Zuiden waren niet te vergelijken in 1830. Nederland was een handelsnatie en had v/a 1784 tot 1815 economisch zeer geleden door oorlogen ,handels-boycotten en bezetting. Belgie was een land van nijverheid /maakproducten. Willem I was zeer geïnteresseerd in techniek en modernisering, Vandaar de aanleg van kanalen en investering in fabricage. Nederland is uit een diep dal opgeklommen en is nu in alle opzichten een van de best presterende landen . Belgie heeft haar heil gezocht bij Frankrijk en de Francofonie en kampt nu nog steeds met grote problemen zoals ,een zeer verarmd Wallonie, een zeer hoge staatsschuld, een zeer wankele staatsstructuur en dreigende splitsing. Dus 1830 is voor Nederland een onbelangrijk incident in de geschiedenis geworden . Voor Belgie is 1830 een nooit ophoudende probleem gebleven ,van ettelijke staatshervormingen en grote transfer. Tel uit je winst! |
|
|
|
|
|
#387 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En ik herhaal mezelf: Uw subjektiviteit blijkt uit het feit dat ge die werkloosheid en armoede in verband brengt met de persoon van Willem terwijl ge goed weet dat we in de industriële revolutie zaten en die sloeg op het vasteland eerst toe in de zuidelijke Nederlanden. Werkloosheid dus ondanks de welvaartspolitiek van Willem I. En na de splitsing sloeg de werkloosheid pas ten volle toe in de havensteden Gent en Antwerpen. Ik herhaal bovendien een vraag die ik U stelde eerder in deze draad: Zelfs volgens de Belgicist Geert Van Istendael was Willem I de beste koning die we ooit gehad hebben. http://www.radio1.be/programmas/bonu...t-gehad-hebben Welke vorst was volgens U dan beter dan Willem ? (En vergelijk geen appelen met peren door te komen aandraven met een koning uit de tijd van de parlementaire demokratie die sowieso nagenoeg niets meer te zeggen had.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 17:36. |
|
|
|
|
|
|
#388 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En ook de Nederlanders weten dit. Want ze sturen massaal hun kinderen naar de scholen hier bij ons, ze laten zich massaal verzorgen in Belgische hospitalen, ze komen hier massaal lekker eten en drinken, en ze komen zelfs hier in grote getale wonen. Moet er nog zand zijn?? Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2014 om 17:32. |
|
|
|
|
|
|
#389 |
|
Europees Commissaris
|
En tevens voor de tweede maal vraag ik U hoe gij dan wel in het Nederlands het Franse woord la Francite zoudt vertalen.
En bovendien woorden als la néerlandophonie en la francophonie .
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 17:46. |
|
|
|
|
|
#390 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Gij zijt zoals de Vlaams-nationalisten op dit forum. Ze verguizen Pirenne tot en met als zijnde een 'belgicist' en hekelen hem waar ze maar kunnen, maar wanneer Pirenne iets schrijft wat hun aanstaat, dan is hij de plots het waarzeggend orakel. Of hoe hypocriet men kan zijn. Wie een betere koning is dan Willem I? Ik ben niet geïnteresseerd in monarchieën en zeker niet in lanterfanters zoals de Oranjes. |
|
|
|
|
|
|
#391 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar goed, ik heb helaas nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Een zeer logische vraag overigens in het licht uw bakken kritiek op Willem I. Wie weet te zeggen wat slecht is, zou binnen dezelfde polariteit uiteraard het goede moeten kunnen aanduiden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 17:49. |
|
|
|
|
|
|
#392 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#393 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Om u te koeioneren.
|
|
|
|
|
#394 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat 'francophonie' betreft = 'de gemeenschap der Franstaligen'. Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2014 om 18:13. |
|
|
|
|
|
|
#395 |
|
Europees Commissaris
|
U bedoelt misschien de frankofiele Napoleonherdenkingen te Waterloo?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#396 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#397 |
|
Banneling
|
dubbel.
Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2014 om 18:21. |
|
|
|
|
|
#398 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2014 om 18:25. |
|
|
|
|
|
|
#399 |
|
Minister-President
|
Hoe zou je mij daarmee kunnen koeioneren? Je maakt er jullie zielig clubje alleen maar belachelijker mee.
|
|
|
#400 |
|
Europees Commissaris
|
De feiten die ik aanhaal en waarop ge niet reageert wijzen echter in een andere richting.
|
|
|