Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2014, 19:31   #101
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Stop uw raad waar de zon niet schijnt. ( nee, niet in uw hondekot, ergens anders )
En zeg ons eens wat je over Dieudonné denkt, want daarover gaat deze draad.
Al de andere zever die je hier uitbraakt zal genegeerd worden.
Wat ik over Dieudonné denk?
Dat de man erin slaagt een oude marketingstruc succesvol te benutten dankzij de medewerking van de respectievelijke authoriteiten.
Dat ik voor deze marketingstruc de man niet eens kende.

Is dat voldoende voor jou?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 januari 2014 om 19:35.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 19:42   #102
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Moslims staan dan ook wijd en zijd bekend om hun gevoel voor humor en zelfrelativering.

Ik heb nooit begrepen wat er racistisch is aan het woord neger.

Eddy Murphy is een neger. Is dat nu een racistische uitspraak ?
Lichtjes offtopic maar wou toch hierop reageren:

'k Vind dat woord gewoon vuil klinken. Ga jij tegen iemand die zwart is "neger" in zijn of haar gezicht zeggen? Denk het niet...

Laatst gewijzigd door Tamam : 12 januari 2014 om 19:42.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:39   #103
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht

'k Vind dat woord gewoon vuil klinken. Ga jij tegen iemand die zwart is "neger" in zijn of haar gezicht zeggen? Denk het niet...
Je antwoordt niet op mijn vraag maar probeert er omheen te fietsen.

Er is op zich niets verkeerds met het woord neger, met dat verschil dat de laatste jaren het woord neger een negatieve connotatie gekregen heeft.

Mensen met lange tenen - mensen zoals jij dus - hebben daar voor gezorgd.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:40   #104
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik Vind dat woord gewoon vuil klinken. Ga jij tegen iemand die zwart is "neger" in zijn of haar gezicht zeggen? Denk het niet...
Ik spreek gewoonlijk niet over de huidskleur van mijn gesprekspartner, maar ik heb geen probleem met het woord 'neger'. In het Nederlands is dat eigenlijk helemaal geen scheldwoord. Dat hebben sommigen er maar van gemaakt.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:45   #105
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik spreek gewoonlijk niet over de huidskleur van mijn gesprekspartner, maar ik heb geen probleem met het woord 'neger'. In het Nederlands is dat eigenlijk helemaal geen scheldwoord. Dat hebben sommigen er maar van gemaakt.
Klopt, "neger" komt van het spaanse "negro", dat gewoon "zwart" wil zeggen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:53   #106
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het zijn gasten gelijk gij en die pipo Dieudonné die het antizionisme een slechte naam bezorgen...
Het zijn gasten als gij die in de greep zitten van de zionisten en hun chantagetechnieken, nl de angst om als antisemiet te worden bestempeld. Dus liever alle grondige en legitieme kritiek vermijden en ze dus maar laten doen om persoonlijke herrie voor uzelf te vermijden. Komt er nog eens bij dat jullie niet eens beseffen hoe uitgebreid de macht van de zionisten en hun lobbies eigenlijk wel is. Vooral omdat de doorsnee Belg niet direct met dat zionisme geconfronteerd wordt en stevig in de greep van de propagandamachine zit. Jullie hollen hopeloos alle internationale trends en ontwikklingen achterna. In deze is het niet anders.

Met ''jullie'' ''antizionisme'' moet ik eens goed lachen. Net zoals de zionisten zelf, trouwens. Nog nooit is hen een strobreed in de weg gelegd door mainstream progressieve ''antizionisten''. Gilad Atzmon, joodse anti-zionist, noemt jullie zionistische antizionisten.
.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:42   #107
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is vooral wel erg ironisch dat diegenen die van Dieudonné een racistische nazi willen maken hem uitschelden voor neger! Tegelijkertijd mensen voor "neger" uitschelden, en elke vorm van humor en spot t.a.v. de regering als racistisch criminaliseren, daarvoor moet je in Frankrijk zijn!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:48   #108
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Genegerd.
Oud 12 januari 2014, 21:56   #109
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het is vooral wel erg ironisch dat diegenen die van Dieudonné een racistische nazi willen maken hem uitschelden voor neger! Tegelijkertijd mensen voor "neger" uitschelden, en elke vorm van humor en spot t.a.v. de regering als racistisch criminaliseren, daarvoor moet je in Frankrijk zijn!
Mooie cirkelredenering.

Je "vergeet" gemakkelijkshalve het feit dat politiek correcten de term neger hebben toegeëigend en er vervolgens een pejoratieve betekenis aan verleend hebben.

Een neger is en blijft evenwel een neger, een blanke is en blijft een blanke. Wie in deze neutrale omschrijvingen ook maar een zweem van racisme ontwaart, houdt er zelf dubieuze denkbeelden op na.
Oud 12 januari 2014, 22:21   #110
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga jij tegen iemand die zwart is "neger" in zijn of haar gezicht zeggen? Denk het niet...
In sommige culturen is 'neger' juist geen scheldwoord.

Daarbij ken ik geen enkele neger die zwart is, noch ken ik een blanke die wit is, tenzij albino's misschien.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 22:24   #111
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een neger is en blijft evenwel een neger, een blanke is en blijft een blanke. Wie in deze neutrale omschrijvingen ook maar een zweem van racisme ontwaart, houdt er zelf dubieuze denkbeelden op na.
Maar uiteindelijk blijft dit maar een randopmerking in de discussie ter handen.

Hoeveel zijn er trouwens niet in deze draad die ervan uitgingen dat Dieudonné een moslim was? Om van vooroordelen te spreken.

Website
Oud 12 januari 2014, 22:24   #112
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In sommige culturen is 'neger' juist geen scheldwoord.

Daarbij ken ik geen enkele neger die zwart is, noch ken ik een blanke die wit is, tenzij albino's misschien.
Inderdaad. Maar natuurlijk zou het belachelijk zijn om van 'bruinen' en 'rozen' te spreken, de ware kleuren van onze huid.
Oud 12 januari 2014, 22:43   #113
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Inderdaad. Maar natuurlijk zou het belachelijk zijn om van 'bruinen' en 'rozen' te spreken, de ware kleuren van onze huid.
Waarom niet? Dat is correcter en drijft de tegenstellingen niet onnodig ten top.

Of we kunnen de Munsell schaal voor grijswaarden hanteren om de tint van de huid aan te duiden. 10 (wit) en 1 (zwart) bestaan niet (albino's buiten beschouwing gelaten). 9 is dan de blanke en van 2 tot 8 zijn dan de zwarten. Tja, want een beetje koffie bij de melk en je wordt al als een neger getypeerd in het westen. Ze moeten het zelf maar weten als ze binnenkort een uitstervende kleurtint zijn die 'blanken'.

P.S. Ik gebruik 'neger' niet als een scheldwoord. De woorden 'blanke' en 'zwarte' komen me minstens even primitief over, en minder en minder relevant.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2014 om 22:50.
Oud 12 januari 2014, 22:50   #114
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Dat is correcter en drijft de tegenstellingen niet onnodig ten top.

Of we kunnen de Munsell schaal voor grijswaarden hanteren om de tint van de huid aan te duiden. 10 (wit) en 1 (zwart) bestaan niet. 9 is dan de blanke en van 2 tot 8 zijn dan de zwarten. Tja, want een beetje koffie bij de melk en je wordt al als een neger getypeerd in het westen. Ze moeten het zelf maar weten als ze binnenkort een uitstervende kleurtint zijn die 'blanken'.
Ik ben zelf een tegenstander van de één-druppel-regel (Amerikaanse uitvinding). Een mulat is voor mij geen neger, maar een mulat (de ironie wil dat dat woord ook een negatieve connotatie heeft voor sommigen, maar niet voor mij).

Je hebt verder ook lichte blanken en donkere blanken (of lichte zwarten en donkere zwarten). Beetje gek om een Iberiër, of zelfs een donkere Vlaming een 'zwarte' te noemen, dat terwijl zelfs een donkere Maghrebijn nergens zo beschouwd wordt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 januari 2014 om 22:51.
Oud 12 januari 2014, 23:05   #115
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooie cirkelredenering.

Je "vergeet" gemakkelijkshalve het feit dat politiek correcten de term neger hebben toegeëigend en er vervolgens een pejoratieve betekenis aan verleend hebben.

Het is de zwarte beweging zelf die het woord "zwarte" en "black" in de plaats van "neger" en "negro" heeft geplaatst omdat de laatste termen een racistisch-pejoratieve betekenis hebben gekregen in de context van slavernij. Betekent jouw vlijmscherpe aanval hierop dat we jou in de hoek van de white supremacists en de Afrikaanse apartheidsboeren moeten situeren? Indien niet, waarom deze virulentie?

Nu, in de context van Dieudonné noemde men hem "neger" in een heel bijzondere context. Een studiogast in Zwitserland zei over Dieudonné dat hij een domme idioot was. Toen zei een andere studiogast, een Jood: "C'est normal, c'est un nègre".

M.a.w.: een Jood die Dieudonné racisme en antisemitisme verweet, beweerde tegelijkertijd dat Dieudonné dom zou zijn omdat hij een neger zou zijn. Moeten we nu een debat beginnen over antisemitisme bij zwarten of negrofobie bij Joden?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 12 januari 2014 om 23:09.
Oud 12 januari 2014, 23:08   #116
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar uiteindelijk blijft dit maar een randopmerking in de discussie ter handen.

Hoeveel zijn er trouwens niet in deze draad die ervan uitgingen dat Dieudonné een moslim was? Om van vooroordelen te spreken.
En dan hebben we Antoon die nog steeds blijft geloven dat Dieudonné moslim is terwijl meerdere forummers al hebben uitgelegd dat hij de zoon van katholieke ouders is, ook vanuit de Camerounese tak van de familie. Waarschijnlijk gelooft hij ook nog steeds dat er WMD waren in Irak!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 januari 2014, 23:19   #117
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is de zwarte beweging zelf die het woord "zwarte" en "black" in de plaats van "neger" en "negro" heeft geplaatst omdat de laatste termen een racistisch-pejoratieve betekenis hebben gekregen in de context van slavernij. Betekent jouw vlijmscherpe aanval hierop dat we jou in de hoek van de white supremacists en de Afrikaanse apartheidsboeren moeten situeren? Indien niet, waarom deze virulentie?
De zwarte beweging in de VS welteverstaan. Tot nader order ligt België nog niet in de Verenigde Staten en is het Nederlands taalgebruik niet te vergelijken met het Engels taalgebruik.

Citaat:
Nu, in de context van Dieudonné noemde men hem "neger" in een heel bijzondere context. Een studiogast in Zwitserland zei over Dieudonné dat hij een domme idioot was. Toen zei een andere studiogast, een Jood: "C'est normal, c'est un nègre".
Dat is een domme uitspraak, net zoals Dieudonné de ene domme uitspraak na de andere uitkraamt. Ik begrijp bijgevolg niet goed waar je naar toe wil, hoewel het ondertussen al duidelijk is dat je hem tracht te verdedigen en zijn haatzaaierij tracht te minimaliseren.

Of Dieudonné nu katholiek is of moslim, de joden moeten er eens te meer aan geloven. Onder het mom van "vrijheid van meningsuiting" zijn de joden eens te meer de kop van jut.
Oud 12 januari 2014, 23:25   #118
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is de zwarte beweging zelf die het woord "zwarte" en "black" in de plaats van "neger" en "negro" heeft geplaatst omdat de laatste termen een racistisch-pejoratieve betekenis hebben gekregen in de context van slavernij.
In de VS waarschijnlijk. Ik heb ooit een zwarte Uruguayaanse vriendin gehad die me liefkozend 'mi negro' noemde. Beluister ook de liedjes van (de onvergetelijke) Alfredo Zitarrosa om te beseffen dat 'negro' allesbehalve een scheldwoord is voor 'zwarten' in Uruguay en omstreken (Brazilië).

Hier bv. in de titel van de song.
Romance para un Negro Milonguero

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2014 om 23:32.
Oud 12 januari 2014, 23:48   #119
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de VS waarschijnlijk. Ik heb ooit een zwarte Uruguayaanse vriendin gehad die me liefkozend 'mi negro' noemde. Beluister ook de liedjes van (de onvergetelijke) Alfredo Zitarrosa om te beseffen dat 'negro' allesbehalve een scheldwoord is voor 'zwarten' in Uruguay en omstreken (Brazilië).

Hier bv. in de titel van de song.
Romance para un Negro Milonguero
Ok, dat is dan een Latijns-Amerikaans standpunt.

Maar Kiko gebruikt de VS-term "politiek correct". Diegenen die deze term hebben gelanceerd zijn VS-Amerikaanse groepen die juist de verworvenheden van de burgerrechtenbeweging willen terugdraaien. Kiko heeft de sketches van Dieudonné niet bekeken, maar voor hem kan Dieudonné als "neger" alleen maar domme dingen uitkramen.

Voor Kiko is alle kritiek op Israël antisemitisme, net zoals elke kritiek op apartheids-Zuid Afrika of op Jim Crow-VS "poltiek correct" is. Israël, de Zuid-Afrikaanse apartheidsstaat en het Amerikaanse imperialisme waren altijd bondgenoten. Al diegenen die hen bekritiseren werden vroeger voor "communist" versleten en nu voor "moslim".

Waarschijnlijk geloven diegenen die Dieudonné voor een moslim houden dat ook Chavez een moslim is?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 januari 2014, 23:57   #120
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk geloven diegenen die Dieudonné voor een moslim houden dat ook Chavez een moslim is?
Die werd dan weer regelmatig neerbuigend 'aap' genoemd omwille van zijn negerbloed door die oppositie (herinner u Capriles) die het westen zo graag in het zadel zou helpen in Venezuela.

Nu ik aan Zitarrosa moest denken kwamen de tranen me in de ogen. Mensen die hun leven wagen om de waarheid te zeggen in liedjes in tijden van moorddadige dictatoren die, hoe kan het ook anders, weeral eens gesteund werden door het westen, in bed als ze lagen met de landsveraderlijke oligarchen in Latijns America.

Dit is een liedje met de tekst erbij geschreven:

Alfredo Zitarrosa - Adagio en mi pais

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2014 om 23:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be