Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2014, 22:07   #1861
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat zeg ik toch. Hij heeft een positieve anthropologie (mensen zijn goed) en komt dus tot democratische conclusies. Om jou te citeren: "at het volk goed genoeg is om correcte regulatoire keuzes voort te brengen via verkiezingen, alsook dat de verkozenen integere mensen zijn"
Autoritaire conclusies, zij het door electorale mechanismes, volksvertegenwoordigers, en commissies.

Een democratische conclusie zou zijn: er is geen regulering nodig.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 22:09   #1862
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Autoritaire conclusies, zij het door electorale mechanismes, volksvertegenwoordigers, en commissies.

Een democratische conclusie zou zijn: er is geen regulering nodig.
Ha neen. In democratie ziet -cratie hé. Het gaat wel degelijk over collectieve actie. Je verwart democratie met ultraliberale toestanden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 22:12   #1863
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de discussie over doelstellingen gaat, dan is de vraag: welke?
Ik dacht dat jij het niet zo voor doelstellingen in de religies had, je vond dat namelijk ingenieurstechnisch.
Mijn inziens gaat de discussie wel gelijk over beleving. Tenzij je op een wollige manier wil zeggen dat de doelstellingen jouw persoonlijke belevingsvoorkeuren waren, maar dat wisten wij al.
Ook hier begrijpen we mekaar niet. Ik sprak over "die discussie" niet over "de discussie".

Het ging zo:
- ik zeg iets over één onderwerp
- jij begon toen over een ander onderwerp
- toen zei ik "die discussie gaat over doelstellingen"

M.a.w. "die discussie" = "dat ander onderwerp dat jij gelanceerd hebt".

En over ingenieurs heb ik al helemaal niets gezegd in mijn bijdrage hierboven.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 12 januari 2014 om 22:16.
Oud 12 januari 2014, 22:15   #1864
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die dat in de Arabische woestijn ontstond.
Wat hebben jullie toch allemaal met de woestijn? In de woestijn ontstaat niets, zoals de naam ook zelf zegt. In de oases en in de steden, des te meer. En het vruchtbare Mesopotamië is al helemaal geen woestijn.

Citaat:
En onderlinge verschillen, stromingen en schisma's horen perfect bij een traditie.
Juist, maar je hebt niet geantwoord op mijn vraag welke traditie? Het antwoord is "rechtsgeleerden", en daarmee is je bovenstaande uitspraak weerlegd: "De interpretatie zal, ongeacht welke status men aan de rechtsgeleerden geeft, steeds terugvallen op deze traditie."

Dat klopt niet. De status die men aan de rechtsgeleerden toekent, is juist cruciaal voor de manier waarop men al dan niet zal "terugvallen" op de rechtsgeleerden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 12 januari 2014 om 22:16.
Oud 12 januari 2014, 22:19   #1865
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Ha neen. In democratie ziet -cratie hé. Het gaat wel degelijk over collectieve actie. Je verwart democratie met ultraliberale toestanden.
Nee hoor. Het is niet dat men stelt in een democratische filosofie dat het volk regeert via verkiezingen, dat in een ander kader dan deze filosofie dit ook zo is.

Indien men dus de premisse van de collectieve actie aanvaardt, klopt je stelling. Ik zie stembusserij echter niet als collectieve actie. Referendums al een tikkeltje meer, maar nog steeds niet. Simpelweg omdat ik het bestaan ontken van collectieve actie.
Oud 12 januari 2014, 22:21   #1866
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook hier begrijpen we mekaar niet. Ik sprak over "die discussie" niet over "de discussie".

Het ging zo:
- ik zeg iets over één onderwerp
- jij begon toen over een ander onderwerp
- toen zei ik "die discussie gaat over doelstellingen"

M.a.w. "die discussie" = "dat ander onderwerp dat jij gelanceerd hebt".

En over ingenieurs heb ik al helemaal niets gezegd in mijn bijdrage hierboven.
Ok. Dan is er een miscommunicatie gebeurd. Even recapituleren?
Oud 12 januari 2014, 22:29   #1867
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Het is niet dat men stelt in een democratische filosofie dat het volk regeert via verkiezingen, dat in een ander kader dan deze filosofie dit ook zo is.

Indien men dus de premisse van de collectieve actie aanvaardt, klopt je stelling. Ik zie stembusserij echter niet als collectieve actie. Referendums al een tikkeltje meer, maar nog steeds niet. Simpelweg omdat ik het bestaan ontken van collectieve actie.
Dat is jouw zaak, hé. Maar het bestaan of niet bestaan van collectieve actie doet er niet toe.

Hier gaat het erover wat de theoretische consequenties van een heel theoretische keuze, nl. een positieve of een negatieve anthropologie. Dan ga je zien dat een positieve tot democratische, een negatieve tot autoritaire conclusies zal moeten leiden.

Uiteraard gaat het natuurlijk omgekeerd. De mens is geen rationeel, maar een rationaliserend wezen. Zij die democratische conclusies willen trekken, gaan betogen dat de mens goed is. Zij die een autoritair beleid willen verdedigen, gaan betogen dat de mens slecht is.

Dat zie je bij alle politieke filosofen, maar ook bij politici. Dictators gaan hun beleid legitimeren door te zeggen dat de mensen te dom en te slecht zijn om zichzelf te regeren. Omgekeerd zullen democraten een positief mensbeeld gebruiken om de tyrannie aan te klagen: "l'homme est né libre, mais partout il est dans les fers" of "le bon sauvage" van Roussseau.

Voltaire is daar veel gematigder en komt bij een verlicht despotisme uit.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 januari 2014, 22:37   #1868
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat hebben jullie toch allemaal met de woestijn? In de woestijn ontstaat niets, zoals de naam ook zelf zegt. In de oases en in de steden, des te meer. En het vruchtbare Mesopotamië is al helemaal geen woestijn.
Zeker? Bepaalde zaken kunnen uitgerekend in de woestijn zijn ontstaan, tijdens lange vermoeiende wandelingen waarbij de eenzaamheid rondom je je wel dwingt om na te denken.
Daarbij, de voorschriften zijn specifiek ingevuld voor dat klimaat. Dat heb ik met de woestijn: hoewel de essentie universeel is, is de omkapseling, zoals bij elke andere religie, locaal.

J
Citaat:
uist, maar je hebt niet geantwoord op mijn vraag welke traditie? Het antwoord is "rechtsgeleerden", en daarmee is je bovenstaande uitspraak weerlegd: "De interpretatie zal, ongeacht welke status men aan de rechtsgeleerden geeft, steeds terugvallen op deze traditie."

Dat klopt niet. De status die men aan de rechtsgeleerden toekent, is juist cruciaal voor de manier waarop men al dan niet zal "terugvallen" op de rechtsgeleerden.

Voor zo ver dat ik weet wordt er nergens op grote schaal gedacht over het afschaffen van de bestaande rechtsscholen en het herinterpreteren van de vroege documenten. Ik doel hier dus op de traditie van het (juridisch) interpreteren van de eerste geschriften.
Oud 12 januari 2014, 22:42   #1869
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok. Dan is er een miscommunicatie gebeurd. Even recapituleren?
Het ging over de gulden middenweg. Dat is bij Aristoteles niet een beetje van dit en een beetje van dat - ik zeg Aristoteles, maar Aristoteles verwoordt hier gewoon een algemeen aanvaard Grieks levensgevoel dat je bij alle auteurs uit dat tijdperk vindt, ook bij Herodotos b.v., een zeer interessant auteur - maar iets meer fundamenteel. Het gaat erover dat alles zijn plaats heeft in de harmonie van de kosmos.

Radicaal ascetisme of extreem hedonisme gaan beiden voorbij aan de betekenis en de natuurlijke plaats van het lichaam en kunnen dus geen geluk, in de betekenis van een gelukt leven, brengen.

Los daarvan ga je discussies over fundamentele levensvragen niet beslechten met "maar" en "want"-discussies. Een Syrisch Christelijk theoloog zei ooit dat een dialoog tussen religies pas mogelijk is als men de fundamentele dogma's buiten de discussie houdt.

Ik ben het daar mee eens. Het heeft absoluut geen zin om een discussie te hebben over de Drie-eenheid versus de Tawhid. Akkoord, ik vind de Drie-eenheid een zeer vreemde en verdachte theologenconstructie, die als zodanig niet in de Bijbel aanwezig is, maar je begrijpt dat geen enkele rationele discussie mensen ervan zal afbrengen.

Deze constructie heeft doorheen de eeuwen bewezen te werken, door aan fundamentele levensbehoeften van miljoenen mensen te voorzien. Om Nietzsche te parafraseren: de Drie-eenheid kun je weerleggen, niets zo gemakkelijk als dat, maar de mensen erachter, die kun je niet weerleggen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 januari 2014, 22:42   #1870
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is jouw zaak, hé. Maar het bestaan of niet bestaan van collectieve actie doet er niet toe.

Hier gaat het erover wat de theoretische consequenties van een heel theoretische keuze, nl. een positieve of een negatieve anthropologie. Dan ga je zien dat een positieve tot democratische, een negatieve tot autoritaire conclusies zal moeten leiden.

Uiteraard gaat het natuurlijk omgekeerd. De mens is geen rationeel, maar een rationaliserend wezen. Zij die democratische conclusies willen trekken, gaan betogen dat de mens goed is. Zij die een autoritair beleid willen verdedigen, gaan betogen dat de mens slecht is.

Dat zie je bij alle politieke filosofen, maar ook bij politici. Dictators gaan hun beleid legitimeren door te zeggen dat de mensen te dom en te slecht zijn om zichzelf te regeren. Omgekeerd zullen democraten een positief mensbeeld gebruiken om de tyrannie aan te klagen: "l'homme est né libre, mais partout il est dans les fers" of "le bon sauvage" van Roussseau.

Voltaire is daar veel gematigder en komt bij een verlicht despotisme uit.
Toch is dit in mijn geval in mijn positie niet zo, ondanks de autoritaire heersers voor wie ik wel bewondering heb. Ik verkies een minimum aan autoritarisme om de reeds beschreven redenen.
Oud 12 januari 2014, 22:51   #1871
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker? Bepaalde zaken kunnen uitgerekend in de woestijn zijn ontstaan, tijdens lange vermoeiende wandelingen waarbij de eenzaamheid rondom je je wel dwingt om na te denken.
Daarbij, de voorschriften zijn specifiek ingevuld voor dat klimaat. Dat heb ik met de woestijn: hoewel de essentie universeel is, is de omkapseling, zoals bij elke andere religie, locaal.
Zoals ik al zei, woestijn is maar een deeltje van de context. Dat de geografie van het Arabische schiereiland en zijn omgeving een beslissende invloed had, daarvan zul je mij niet moeten overtuigen. Maar die geografie is dan ook veel complexer dan dat, en met de zeer snelle uitbreiding van de islam van Midden-Frankrijk tot China hebben heel diverse geografische contexten de islam gekleurd en beïnvloed. De meeste forummers die het over "woestijngodsdiensten" hebben, tonen daarmee alleen hun analfabetisme aan.

Citaat:
Voor zo ver dat ik weet wordt er nergens op grote schaal gedacht over het afschaffen van de bestaande rechtsscholen en het herinterpreteren van de vroege documenten. Ik doel hier dus op de traditie van het (juridisch) interpreteren van de eerste geschriften.
Het gaat niet over afschaffen. Het gaat erover dat de juristen van vandaag zich over alle rechtsscholen heen en ongeacht hun strekking wel heel ver hebben verwijderd van de stichter van hun rechtsschool. En dat is normaal. De context bepaalt de methode en de huidige context stelt bepaalde vragen die nog nooit gesteld waren, waardoor geheel nieuwe antwoorden ontstaan.

Dezelfde bronnen geven heel nieuwe antwoorden die reeds in de kiem aanwezig waren, maar die nog nooit gegeven waren omdat de vraag niet was gesteld. Ondanks de totaal gewijzigde context zie je dat de antwoorden uiteindelijk vrij gelijklopend zijn en dit over de grenzen van rechtsscholen of sji'iet/kharijiet/sunniet.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 januari 2014, 22:51   #1872
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging over de gulden middenweg. Dat is bij Aristoteles niet een beetje van dit en een beetje van dat - ik zeg Aristoteles, maar Aristoteles verwoordt hier gewoon een algemeen aanvaard Grieks levensgevoel dat je bij alle auteurs uit dat tijdperk vindt, ook bij Herodotos b.v., een zeer interessant auteur - maar iets meer fundamenteel. Het gaat erover dat alles zijn plaats heeft in de harmonie van de kosmos.

Radicaal ascetisme of extreem hedonisme gaan beiden voorbij aan de betekenis en de natuurlijke plaats van het lichaam en kunnen dus geen geluk, in de betekenis van een gelukt leven, brengen.

Los daarvan ga je discussies over fundamentele levensvragen niet beslechten met "maar" en "want"-discussies. Een Syrisch Christelijk theoloog zei ooit dat een dialoog tussen religies pas mogelijk is als men de fundamentele dogma's buiten de discussie houdt.

Ik ben het daar mee eens. Het heeft absoluut geen zin om een discussie te hebben over de Drie-eenheid versus de Tawhid. Akkoord, ik vind de Drie-eenheid een zeer vreemde en verdachte theologenconstructie, die als zodanig niet in de Bijbel aanwezig is, maar je begrijpt dat geen enkele rationele discussie mensen ervan zal afbrengen.

Deze constructie heeft doorheen de eeuwen bewezen te werken, door aan fundamentele levensbehoeften van miljoenen mensen te voorzien. Om Nietzsche te parafraseren: de Drie-eenheid kun je weerleggen, niets zo gemakkelijk als dat, maar de mensen erachter, die kun je niet weerleggen.
Ik ben het daarover ook eens. Wanneer het over interreligieuze dialoog gaat.
Oud 12 januari 2014, 22:52   #1873
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is dit in mijn geval in mijn positie niet zo, ondanks de autoritaire heersers voor wie ik wel bewondering heb. Ik verkies een minimum aan autoritarisme om de reeds beschreven redenen.
Uiteindelijk kom je uit bij Voltaire hé. De rede is goed, maar de passies zijn slecht. Dus hebben we een verlicht despotisme nodig, met de nodige checks and balances.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 12 januari 2014, 22:54   #1874
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het daarover ook eens. Wanneer het over interreligieuze dialoog gaat.
En welke dialoog wil je hier opstarten?

Ik stel je deze vraag vermits jij de discussie bent begonnen als vrager. Het is hier tenslotte de "Vraag het aan Kallikles"-draad.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 12 januari 2014 om 22:54.
Oud 12 januari 2014, 22:57   #1875
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, woestijn is maar een deeltje van de context. Dat de geografie van het Arabische schiereiland en zijn omgeving een beslissende invloed had, daarvan zul je mij niet moeten overtuigen. Maar die geografie is dan ook veel complexer dan dat, en met de zeer snelle uitbreiding van de islam van Midden-Frankrijk tot China hebben heel diverse geografische contexten de islam gekleurd en beïnvloed. De meeste forummers die het over "woestijngodsdiensten" hebben, tonen daarmee alleen hun analfabetisme aan.

Het gaat niet over afschaffen. Het gaat erover dat de juristen van vandaag zich over alle rechtsscholen heen en ongeacht hun strekking wel heel ver hebben verwijderd van de stichter van hun rechtsschool. En dat is normaal. De context bepaalt de methode en de huidige context stelt bepaalde vragen die nog nooit gesteld waren, waardoor geheel nieuwe antwoorden ontstaan.

Dezelfde bronnen geven heel nieuwe antwoorden die reeds in de kiem aanwezig waren, maar die nog nooit gegeven waren omdat de vraag niet was gesteld. Ondanks de totaal gewijzigde context zie je dat de antwoorden uiteindelijk vrij gelijklopend zijn en dit over de grenzen van rechtsscholen of sji'iet/kharijiet/sunniet.
Ik vind de term "woestijngodsdiensten" zeer gepast.
De hemel van de islam bijvoorbeeld, lijkt echt op maat gemaakt voor mensen die in een bar en mensonvriendelijk klimaat moeten overleven.

Toeval?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 januari 2014 om 22:57.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 22:57   #1876
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk kom je uit bij Voltaire hé. De rede is goed, maar de passies zijn slecht. Dus hebben we een verlicht despotisme nodig, met de nodige checks and balances.
Ja maar ik kom daar niet uit.
Oud 12 januari 2014, 22:58   #1877
six
Banneling

Standaard

Citaat:
En welke dialoog wil je hier opstarten?

Ik stel je deze vraag vermits jij de discussie bent begonnen als vrager. Het is hier tenslotte de "Vraag het aan Kallikles"-draad.
Een interpersoonlijke.
Oud 12 januari 2014, 22:59   #1878
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vind de term "woestijngodsdiensten" zeer gepast.
De hemel van de islam bijvoorbeeld, lijkt echt op maat gemaakt voor mensen die in een bar en mensonvriendelijk klimaat moeten overleven.

Toeval?
Jij bent dan ook net zo islamofoob als circe, het verschil is alleen dat jij ook nog interesse hebt in andere zaken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 23:03   #1879
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij bent dan ook net zo islamofoob als circe, het verschil is alleen dat jij ook nog interesse hebt in andere zaken.
Islamofoob, ik?
Ik ben deze zomer nog naar Tunesië geweest...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 23:08   #1880
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Islamofoob, ik?
Ik ben deze zomer nog naar Tunesië geweest...
Als dit sarcasme is dan is het geslaagd sarcasme. Maar het is geen sarcasme he?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be